Web Analytics Made Easy - Statcounter

آوا فیاض، مجری طرح و طراح لباس نمایش «شبیه رهایی ورای یک نفس» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره همکاری با این پروژه گفت: ساناز زمانی (کارگردان) دو سال بعد از جشنواره تئاتر شهر و جوایزی که برای این نمایش گرفته بود می‌خواست این کار را اجرای عمومی کند و نتوانسته بود. من به واسطه موضوع دیگری جدای از تئاتر، با او آشنا شدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او موضوع اجرایش را مطرح کرده و گفت هنوز نتوانسته از شهرداری با وجود قول و قرارهایی که بوده مبلغی دریافت کند. بودجه‌ای را خودش تامین کرده بود و می‌خواست سالن بگیرد و گروهش را بچیند و از من خواست که به عنوان مجری طرح کنارش باشم.

فیاض ادامه داد: از آنجا که «شبیه رهایی ورای یک نفس» در اجرای عمومی نخستین کار او محسوب می‌شد؛ روی سالن‌های دولتی نمی‌توانستیم حساب کنیم. در سالن‌های خصوصی هم کفِ فروشی که مجموعه‌های شهرزاد و پالیز دریافت می‌کنند خیلی زیاد بود بنابراین با تماشاخانه باران صحبت کردیم. در این بازه زمانی، چون همزمان با جام‌جهانی بود و هم تماشاخانه به ما لطف داشت، مقداری به ما تخفیف دادند. از سوی دیگر اجازه دادند تعداد اجرای کمتری داشته باشیم تا هزینه‌هایمان کاهش پیدا کند.

کارگردان «به طرز غریبی» با اشاره به اینکه «نکته جالب توجه برای من سوژه و نگاه متفاوتی بود که متن نسبت به اهدای عضو داشت»، گفت: برعکس همیشه که در سریال‌ها و فیلم‌ها می‌بینیم که قصه از نگاه خانواده عضو دهنده روایت می‌شود این‌بار آدم‌هایی را می‌دیدیم که عضو گرفته‌اند و بعد از گذشت دوره نقاهت به زندگی برگشته‌اند و ما می‌بینیم که چه پروسه‌های سختی را به لحاظ روحی و روانی طی می‌کنند و چه بر آنها می‌گذرد.

فیاض خاطرنشان کرد: من خودم با اهدای عضو چندان از نزدیک آشنا نبودم اما همزمان با گروه اجرایی نمایش به جشن نفس رفتیم و با این آدم‌ها از نزدیک صحبت کردیم و متوجه شدم چقدر ماجرا عمیق‌تر از آن چیزی است که ما همیشه در سینما و تلویزیون می‌بینیم و چقدر مشکلات بعد از اهدا وجود دارد، اما به دلیل اینکه تبلیغات منفی نشود این مشکلات سوژه نشده بود.

او ادامه داد: البته ما هم نمی‌خواستیم «شبیه رهایی ورای یک نفس» تبلیغی منفی برای اهدای عضو باشد چون معتقدیم اهدای عضو اتفاق خوبی است و دوست داریم ادامه‌دار باشد اما سعی کردیم بخشی از آن مشکلاتی که امکان ارائه‌شان وجود دارد را نشان دهیم. با مشورت ساناز زمانی، بازیگرانی که می‌شناختم و می‌دانستیم بچه‌های تئاتری هستند و کمک می‌کنند تا باهم کار را جمع کنیم، انتخاب کردیم. البته در حین تمرین تغییر دو بازیگر را داشتیم اما بعد با همان گروه تا انتها کار را ادامه دادیم.

مجری طرح و طراح لباس «شبیه رهایی ورای یک نفس» با بیان اینکه «به دلیل بودجه کمی که داشتیم نمی‌توانستیم در هر بخش از طراحان حرفه‌ای کمک بگیریم» درباره طراحی لباس این نمایش، گفت: من خودم را طراح لباس نمی‌دانم اما شرایط کار ایجاب می‌کرد هر کدام گوشه‌ای از کار را بگیریم و کمک کنیم. البته پیش از اینکه طرح لباس را به اجرا برسانم با الهام شعبانی مشورت کردم تا مطمئن باشم راه را اشتباه نمی‌روم.

فیاض تشریح کرد: کانسپت اصلی اثر درباره 5 نفر است که چهار نفرشان از یک اهداکننده عضوی دریافت کرده‌اند؛ به نظرم رسید این چهار نفر شاید در کنار هم، بخشی از آن یک نفر را تشکیل می‌دهند و در نتیجه یه‌نوع یک‌رنگی بین این چهار نفر و تفاوتی کوچک با آن یک نفر که عضو نگرفته وجود دارد. در عین حال که سعی کردم همه‌چیز طبیعی باشد و به کلیت نمایش و شخصیت‌ها بیاید.

او ادامه داد: صحنه سفید بود بنابراین ترجیح دادم حتما از رنگ سفید در لباس‌ها استفاده کنم. رنگ دومی هم که به کار بردم آبی بود که به نوعی نماد انجمن اهدای عضو است. خیلی سعی کردم همه چیز طبیعی باشد، نشانه‌ای از کار بیرون نزند، شعاری نباشد و لباس‌ها در خدمت نمایش و قصه باشد. در کنار این، با بودجه کمی که وجود داشت هزینه دوخت و دوز آن‌چنانی برای لباس‌ها نداشتیم. وقتی تهیه‌کننده‌ای پشت کار نیست بخش عمده هزینه کار بر دوش کارگردان است؛ ساناز زمانی به عنوان کارگردان نمایش بدون حمایت و تهیه‌کننده ضرر مالی کرد تا فقط بتواند تجربه‌اش را روی صحنه ببرد و ما هم سعی کردیم در این تجربه کنار او قرار بگیریم.

مهدی بوسلیک، جواد پولادی، سارا شاهرودیان، شهاب عباسیان، مریم نقیبی، صدای خانم محمودی: الهام شعبانی بازیگران «شبیه رهایی ورای نفس» به کارگردانی ساناز زمانی و براساس متنی از سروناز زمانی هستند که تا ۱۹ تیر در مجموعه تئاتر باران اجرا می‌شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اهدای عضو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۳۴۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم | ماجرای کم شدن لول های تریاک در سریال آینه عبرت | مواد مخدر مصرفی آتقی واقعی بود!

دریافت 7 MB

به گزارش همشهری آنلاین، محمود دینی بازیگر و تهیه کننده سینما و تلویزیون که به تازگی مهمان برنامه برمودا با اجرای کامران نجف زاده بود خاطره جالبی از کم شدن لول‌های تریاک در پشت صحنه سریال خاطره انگیز آینه عبرت که در سال‌های پایانی دهه شصت پخش می‌شد را بازگو کرد.

موضوع اصلی این سریال مواد مخدر بود که در سال‌های ۶۷ تا ۷۰ به صورت هفتگی پخش می‌شد.

کد خبر 848079 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها کارگردانان سینمای ایران خبر مهم تریاک بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران چهره‌های مشهور اعتیاد - مواد مخدر تلویزیون - صدا و سیما

دیگر خبرها

  • راست و دروغ تبلیغ محصولات غذایی در تلویزیون
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • بدهکاری سینما و تلویزیون به روز معلم
  • تصویری دیده نشده از علی انصاریان در پشت صحنه یک فیلم
  • نمایش کولبران برای نخستین بار در تلویزیون
  • فیلم | ماجرای کم شدن لول های تریاک در سریال آینه عبرت | مواد مخدر مصرفی آتقی واقعی بود!
  • حل برخی مشکلات اهدای خون در شهرستان‌های استان یزد
  • عکس | حامد بهداد با عینک قرمز به سینما می‌ِآید!
  • دومین برنامه‌ سینماتک خانه سینما به مستندخوانی اختصاص یافت 
  • ویژه برنامه‌های تلویزیون در روز معلم