Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تسنیم، در گذر از جاده گرم کویری تاغزارهایی به چشمت می‌خورد که در این سال‌های خشکسالی و کم آبی نایی برای ایستادن ندارند.

جاده پر پیچ و خم روستا را پشت سر می‌گذاری، هوا گرم است شیشه ماشین را پایین می‌دهم اما گرد و غبار امانم را می‌برد مجبور می‌شوم دوباره شیشه را بالا بکشم.

از دور تابلوی روستای "کومیران" مشخص است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هوا گرم است و خورشید تا می‌تواند اشعه گرمای خود را بر تن خسته کویر می‌افکند و زمین‌های خشک و بی‌آب و علف در پی انتظار یک بارش و جوشیدن دوباره قنات‌ها و چشمه‌های خشکیده‌اند.

اینجا مردم حتی از داشتن سرویس بهداشتی هم محروم‌اند

در کوچه پس کوچه‌های روستا خبری از بوی کاهگل و بازی‌های کودکانه نیست انگار اینجا محرومیت و فقر با یکدیگر دست و پنجه نرم می‌کنند و در اینجا گاهی مردم از کمترین امکانات حتی سرویس بهداشتی هم محروم‌اند.

در اینجا فقط محرومیت و فقر دیده می‌شود و چشم‌هایی که در انتظارند تا از آن سوی راه‌ها و پشت کوه‌ها افرادی بیایند و خدمتی به این مردمان مرزنشین انجام دهند.

در بدو ورود به روستا پیرزنی عصا زنان نظرم را به خود جلب کرد سپندی دود کرده بود و به سمت اتاقی می‌رفت که جوانان در آن مشغول گچ کاری بودند.

خدایا عمر این جوانان را زیاد کن

خود را معصومه  معرفی می‌کند از خوشحالی اشک در چشمانش حلقه بسته است و لبخند زنان می‌گوید: خدایا عمر این جوانان را زیاد کن، خدایا آنها را عاقبت به خیر کن من از دار دنیا تنها همین یک اتاق را دارم و 7 روز است که این جوانان به روستای ما آمده و هر چند روزی به خانه یکی از مردم رفته تا خانه‌هایشان را ترمیم و بهسازی کنند، آنها امروز خانه مرا گچ کردند دعا می‌کنم هرچه از خدواند می‌خواهند به آنها بدهد.

آن طرف‌تر پیرزن و پیرمردی ایستاده و برای جوانانی که خانه همسایه‌شان را گچ می‌کنند آب می‌برند تا بعد از خانه معصومه به خانه آنها بروند و تنها اتاقی که بی‌بی مریم و 2 دوختر و همشرش در آن زندگی می‌کنند را گچ کنند.

به هر طرف که نگاه می‌کردی جنب و جوش و تلاش جوانان جهادی نمایان بود، یکی در دستش کلنگی بزرگ بود وبرای خانه‌های در روستای کومیران حمام درست می‌کرد، دیگری سیمان می‌آرود تا در روستایی که آب آشامیدنی نیست در گرمای روزهای داغ کویری بتواند هرچه زودتر برای مردم کاری کنند.

با آمدن جوانان جنب و جوش و آبادانی در روستا موج می‌زند

حاج غلامرضا هم که این جوانان جهادی را نعمتی از سوی خداوند می‌داند گفت: ما در روستای خشک کویری در منطقه عشایری کومیران آفریز قاین به دور از امکانات زندگی می‌کنیم و کمتر مسئولی به ما سر می‌زند تا از مشکلات ما با خبر شود اما این جوانان که خدا خیرشان بدهد و یک در دنیا و صد در آخرت نصیشبان کند از روزی که پا در روستا گذاشته‌اند، جنب و جوش و آبادانی در روستا موج می‌زند.

حاج غلامرضا ادامه داد: مردم در روستا حتی سرویس بهداشتی و حمام ندارند اما این جوانان که همه دانشجو و تحصیل کرده هستند بی هیچ منتی به روستای آمده تا باری از دوش ما بردارند و برای ما سرویس بهداشتی و حمام درست کنند.

آری روستای کومیران با حضور این جهادگران به جنب و جوش افتاده، جوانان دانشجوی دانشگاه بزرگمهر قاین که گروهی خانم و آقا بودند و به این روستا آمده تا غبار محرومیت را بزدایند و کارهایی که بخشی از آن بر دوش دولت بود را انجام دهند.

جهادگران با پیگیری و تلاش مسئولان را به روستا کشانده تا از آنها مطالبه گری کنند

این جهادگران با پیگیری و تلاش خود دهیار، شورا، بخشدار و مسئولان را به روستا کشانده تا از آنها مطالبه گری کنند.

دختر جوانی که به سمت چاهی در پشت خانه پدریش می‌رفت نظرم را به خود جلب کرد. چاهی بزرگ بدون هیچ حفاظی که با سطل از آن آب برداشت می‌شد و برای غذا درست کردن و آشامیدن استفاده می‌شد.

آن طرف‌تر اتاقی با دیوارهای سیاه و بدون در بود که گویا روزی تنور خانه بوده اما امروز تبدیل به حمام شده بود و از همان آبی که از دورن چاه بالا کشیده می‌شد روی آتش گرم می‌شد و در همان اتاق تاریک خاکی و بدون درب استحمام انجام می‌شد.

اما این جوانان جهادگر آمده بودند تا برای این خانواده هم حمام درست کنند. علاوه بر این دانشجویان دختری هم به روستا آمده بودند تا با نقاشی بر روی در و دیوار مدرسه عشایری روستای کومیران مدرسه را زیبا کنند.

شور و نشاط جوانی با هم آمیخته شد تا محرومیت رخت بربنند

دانشجویان دختر آمده بودند تا با برگزاری کلاس‌های آشپری، خیاطی، آموزش قرآن، احکام برای بانوان و دختران روستا تحولی در روستا ایجاد کنند. اینجا شور و نشاط جوانی با هم آمیخته شده بود تا محرومیت رخت بربنند.

اینجا رئیس نداشتند همه در کنار هم با دل و جان کار می‌کردند از روحانی گروه گرفته تا دیگر دانشجویان همه پا در پای یکدیگر کمک می‌کردند و آجر به آجر بالا می‌دادند تا بتوانند برای مردم قدمی بردارند.

اینجا که باشی در اوج جوانی و شور و نشاط جوانی وقتی زندگی و محرومیت مردم را ببینی نمی‌توانی صبر کنی و حاضری از خود بگذری و شبانه روز برای مردم کار کنی.

آمده‌اند تا لبخند بر لب مردم کومیران بنشانیم

اینجا که باشی حاضری برای پیگیری مشکلات مردم پشت درب اتاق مسئول منتظر بمانی و تا جوابی نگیری دست بر نداری.

اینجا نه تنها جوانان دانشجوی خراسان جنوبی بلکه تعدادی از دانشجویان غرب کشور هم آمده بودند تا در زمانی که موقع استراحت و تفریح شان باید باشد در روستای گرم کومیران لبخندی بر لبان این مردم بنشانند.

در روستای کومیران مردم تنها در یک اتاق و نهایت در دو اتاقی با کمترین امکانات زندگی می‌کنند اما این جوانان آمده بودند تا گوشه‌ای از کم کاری دولت مردان را بردوش بکشند و دردی از دل مردم بردارند.

یکی از جهادگران در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: اردوهای جهادی حرکتی انسان‌ساز است که چند سالی است به همت جهادگران بسیجی، طلاب، و دیگر اقشار جامعه برنامه‌ریزی شده است چون بسیار بوده‌اند افرادی که در این اردوها سیر کمال و سعادت را طی کرده‌اند.

وی افزود: این حرکت خودجوش که بنای آن بر عشق، ایمان، خدمت به محرومان نهاده شده است رهاورد انقلاب اسلامی ایران است.

محرومیت زدایی نوعی جهاد در راه پروردگار است

او معتقد است: در کنار مردم بودن، دیدن لبخند رضایت مردم بهترین توشه‌ای است که هر ساله از این اردوهای جهادی برای خود به ارمغان برمی‌دارم و تا سال بعدی که دوباره اعزام می‌شوم در زندگی‌مان از دعای خیر این مردم بهره‌مند هستم.

این جهادگر با اشاره به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب درباره اردوهای جهادی گفت: محرومیت زدایی به نوعی جهاد در راه پروردگار است و ما نیز به دنبال این هستیم که در این جهاد حضور پیدا کنیم و مشکلی از مطالبات و مشکلات مردم مناطق محروم را برطرف کنیم.

دانشجوی جهادگر گفت: مردم خود را فراموش شده می‌دانند و حضور جهادگران دانشجو تاثیرگذار است وقتی می‌بینند دانشجویان برای خدمت آمدند این نظر که هیچ کسی به فکرشان نیست کمتر می‌شود و به هم سن و سال‌هایم توسعه می‌کنم برای مردم وقت بگذارند و اصلاح الان جامعه اصلاح آینده و فردا است.

225 گروه جهادی به مناطق محروم استان خراسان جنوبی اعزام می‌شوند

مهدی هنری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: تابستان امسال 3 هزار و 247 نفر در قالب 225 گروه به مناطق محروم استان خراسان جنوبی اعزام می‌شوند.

وی با بیان اینکه در بخش گروه دانشجویی در 10 الی 12 روز 30 گروه با جمعیت 579 نفر به مناطق محروم اعزام می‌شوند افزود: در بخش گروه‌های جهادی محلات 3 روزه نیز 16 گروه با 169 نفر به مناطق محروم استان خراسان جنویی اعزام می‌شوند.

رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: در بخش گروه‌های جهادی محلات 7 روزه 63 گروه جهادی با 845 نفر، محلات 10 تا 12 روزه 19 گروه با 219 نفر، دانش‌آموزی 10 روزه 87 گروه با هزار و 15 نفر اعزام می‌شوند.

هنری افزود: امسال 6 گروه جهادی مهمان در 10 الی 12 روزه با جمعیت 245 نفر، گروه‌های جهادی کشاورزی 10 روزه یک گروه با جمعیت 10 نفر و گروه‌های پزشکی 10 روزه یک گروه و طلاب 10 روزه 2 گروه با 45 نفر به اردوهای جهادی استان خراسان جنوبی اعزام می‌شوند.

وی بیان کرد: عرصه فعالیت گروه‌ها عمرانی شامل ساخت کانال آب، حصار، مسجد، حسینیه، ساخت خانه عالم، ساخت سرویس بهداشتی، تعمیر خانه محرومین و لوله گذاری آب شرب، ساخت استخر ذخیره آب، ساخت کانال آب، تکمیل غسالخانه، لایروبی قنات، دیوارکشی امامزاده، دیوار چینی مزار شهدای گمنام و کمک به ساخت دیوار مدرسه است.

رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی افزود: برنامه‌های فرهنگی، اجرای مراسمات مذهبی، احکام، روخوانی و حفظ قران، برگزاری دیوار نویسی برگزاری یادواره شهدا، آموزش‌های بافندگی، خیاطی، گلدوزی، شیرینی‌پزی، صنایع دستی، چرم دوزی، بهداشت و درمان، پزشک عمومی، پزشک متخصص ودندان پزشکی از جمله برنامه‌های گروه‌های جهادی است.

جهاغدگران آمده‌اند تا زکات آموزه‌های خود را با آموختن بپردازند

هنری خاطرنشان کرد: تابستان امسال 2 هزار و 9 جهادگر برادر و هزار و 239 جهادگر خواهر به مناطق محروم خراسان جنوبی اعزام می‌شوند که نامگذاری گروه‌ها به نام شهدای استان است.

وی بیان کرد: بیشترین تعداد گروه‌های جهادی دانشجویی 30 گروه از دانشگاه‌های استان در قالب 16 گروه خواهر و 14 گروه برادر در عرصه‌های سلامت و درمان، کارآفرینی و اشتغال، آموزشی و تربیتی، فرهنگی و پژوهشی در روستاهای هدف فعالیت خواهند کرد و اعزام گروه‌های جهادی تا نیمه شهریور ادامه دارد.

آری در اردوهای جهادی دانشجویان، دانش آموزان، طلبه، مهندس و بسیجیان می‌آیند تا زکات آموزه‌های خود را با آموختن بپردازند اما شاید در این روزها به این درک برسند که اینجا دانشگاهی دیگر برای اندوختن و یادگیری است.

جوانانی که شاید برای بسیاری از آنها تحمل سختی نوازش‌های تند آفتاب کویری سخت باشد اما آمده‌اند برای یک هدف که آن هم شرکت در یک اردوی جهادی است.

هدف و مقصد اردوهای جهادی، محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار است

شهید آوینی می‌گوید شأن انسان در ایمان، جهاد و هجرت است و هجرت مقدمه جهاد فی سبیل الله است و هجرت یعنی هجرت از سنگینی‌ها و جاذبه‌هایی که تو را به خاک می‌چسبانند.

پیرزنی که هر روز صبح با آمدن جهادگران برای کارهای عمرانی سپند دود می‌کرد و عصا زنان در بین روز برای جهادگران چای می‌آورد در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: این جوانان مانند پسران خودم هستند آنها آمده‌اند تا برایمان در روستا مسجد بسازند و من دعا می‌کنم که هر چه می‌خواهند خدا به آنها بدهد.

از پیرمرد تا نوجوان، از دختر تا پسر، مرد یا زن همه از وجود جهادگران در روستا خوشحال بوده و تقاضا داشتند که در ایام تابستان جهادگران به روستای آنها سفر کنند.

اردوهای جهادی مقصدشان محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار است و تلاش می‌کنند تا با ساخت و ساز و آبادانی در مناطق کم برخوردار محرومیت‌ها را بزدایند وخوشبختانه چند سالی است که اردوهای جهادی رنگ و بوی بیشتری گرفته و کمتر دانشجو و طلبه را می‌توانی پیدا کنی که به این اردوها نرفته باشد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۳۶۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت‌های علمی نتیجه آموزش‌های معلمان است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی، گفت: پیشرفت‌های علمی نتیجه آموزش‌های معلمان است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرنگار تسنیم از بیرجند، سید محمدرضا طالبی شامگاه چهارشنبه در مراسم تحلیف سربازان مرکز آموزش 04 امام رضا(ع) به مناسبت هفته معلم با اشاره به اینکه برگزاری این مراسم در روز معلم نشانگر آن است که فرماندهان و مربیان ارتش که کار آموزش را بدعهده دارند مانند معلمان از جایگاه والای برخوردارند.

به گفته وی معلم در اسلام از جایگاه رفیعی برخوردار است و فرماندهان و مربیان ارتش هم معلمانی هستند که آموزش‌های لازم را به سربازان ارائه می‌کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: پیامبر اسلام(ص) فرموده‌اند که من برای تعلیم و تربیت بشر مبعوث شده‌ام و امام حسین (ع) هم برای یادگیری سوره حمد به فرزندشان، هدیه بسیار ارزشمندی را به معلم فرزند خود دادند.

وی افزود: دست‌یابی به انرژی هسته‌ای نتیجه آموزش‌های است که توسط معلمان و اساتید در مدارس و دانشگاه‌ها به جوانان این سرزمین ارائه شده است. 

به گفته طالبی با فراگیری علم و دانش به پیشرفت‌های علمی بسیاری دست یافته‌ایم که امروز آن را در انجام عملیات تنبیهی وعده صادق به خوبی مشاهده می‌کنیم.

 فرمانده ارشد آجا در خراسان جنوبی نیز در این مراسم  گفت: امروز بازوان شما مزین شد به درجه سربازی که این پیام را در بر دارد که عده‌ای از جوانان آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند که در میدان‌های نبرد از آن استفاده کنند.

امیر جلیل شاطری افزود: این مرکز محلی برای آموزش و پرورش سربازان است تا سربازان با فراگیری آموزش‌های لازم  اثربخشی آن را در میدان‌های رزم به خوبی نشان دهند. 

وی خطاب به سرباران این دوره آموزشی گفت: امروز شما برای جهاد علمی آماده می‌شوید تا بتوانید مبارزه کنید با کسانی که می‌خواهند جوان ما را گمراه کنند. 

فرمانده ارشد آجا در خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: آمادگی امروز ما برای این است که جوانان دلاور ایران زمین نگذارید که دشمن بر علیه ملت ایران اسلامی که معتقد به ولایت فقیه و اسلام ناب است، توطئه کند.

وی تاکید کرد: سرباز ایرانی دلیر، شجاع و نترس است و ضربه‌های کاری نیروهای مسلح ایران  ضرباتی قوی و کاری است.

در این مراسم علاوه بر تجلیل از دو خانواده شهید و جانباز و تعدادی از سربازانی که رتبه‌های برتری را کسب کرده بودند، توسط فرمانده ارشد آجا در استان و معاون استاندار نماینده سربازان درجه خود را دریافت کرد.

انتهای پیام/ 251/

دیگر خبرها

  • تلاش برای مردمی کردن اقتصاد در خراسان جنوبی
  • آمادگی برای ساماندهی ۵۸۰۰ گروه‌ جهادی در خراسان رضوی/دستگاه‌های اجرایی با گروه‌های جهادی متصل می‌شوند
  • آمادگی برای ساماندهی ۵۸۰۰ گروه‌ جهادی در خراسان رضوی
  • گام های بسیج سازندگی خراسان جنوبی برای مردمی کردن اقتصاد
  • افتتاح ۶۰ پروژه عمرانی و محرومیت‌زدایی در خراسان جنوبی
  • ایجاد اشتغال برای بیش از 7 هزار نفر توسط صندوقهای قرض الحسنه بسیج سازندگی
  • پیشرفت‌های علمی نتیجه آموزش‌های معلمان است
  • با مشارکت ۱۰هزار گروه جهادی بیش از ۲۰هزار پروژه در مناطق محروم اجرایی خواهد شد
  • روایتی از معلمی در مناطق محروم؛ از زندگی در کانکس تا حسرت نیاموخته‌ها
  • اعزام ۶۰ گروه جهادی به مناطق محروم استان بوشهر