Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس تودي - نخست وزير مالزي، عربستان را به مداخله در امور داخلي کوالالامپور متهم کرد.
«ماهاتير محمد» گفت: مدارک و اسنادي از تلاش عربستان براي مداخله در امور داخلي مالزي وجود دارد.
وي با اشاره به اظهارات «نجيب تون رزاق» نخست وزير پيشين مالزي در خصوص دريافت 681 ميليون دلار هديه از عربستان براي مبارزات انتخاباتي افزود: اين کشور پرداخت اين مبلغ را انکار نکرده از اينرو رياض در امور داخلي مالزي دخالت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نجيب تون رزاق نخست وزير پيشين مالزي که به فساد مالي و پولشويي در «شرکت توسعه مالزي واحد» (1MDB) متهم است، روز چهارشنبه با حضور در دادگاه عالي جنايي کوالالامپور به طور رسمي تفهيم اتهام شد.
رزاق که 9 سال قدرت را در مالزي در دست داشت، حدود 2 ماه پيش در چهاردهمين انتخابات سراسري اين کشور از رقيب خود ماهاتير محمد شکست خورد.
سخنان نخست وزير مالزي درباره دخالت عربستان در امور داخلي آن کشور از طريق کمک مالي به حزب سابق حاکم براي پيشي گرفتن از رقباي انتخاباتي خود نشان مي دهد که سياست هاي رياض در جنوب شرق آسيا تنها محدود به حمايت از گروه هاي تروريستي از جمله داعش نيست.
نقش عربستان در افزايش حضور داعش در شرق آسيا
دولت عربستان پس از شکست سنگين گروه تروريستي داعش در عراق و سوريه در چارچوب سياست جابجايي جغرافيايي تروريست ها، بخشي از عناصر داعش را به برخي کشورهاي جنوب شرق آسيا از جمله مالزي و اندونزي منتقل کرد.
عربستان علاوه بر اين به بهانه کمک مالي به نهادهاي غير دولتي و مراکز آموزشي درصدد ترويج تفکرات وهابي، تکفيري و افراطي در بين جوانان اين کشورها است که مي توانند تهديدي براي اين جوامع باشند.
«دنيس ايگنانتيوس» سفير سابق مالزي در شيلي و آرژانتين با تاکيد بر خطرناک بودن تفکرات وهابي براي اين کشور جنوب شرق آسيا و هزينه يکصد ميليارد دلاري عربستان براي ترويج وهابيت مي گويد:
"مالزي بايد با بمب ساعتي وهابيت که با پول عربستان کوک ميشود؛ مقابله کند."
افشاي برخي مدارک درباره کمک مالي عربستان به نخست وزير سابق مالزي حاکي از آنست که دولت رياض مداخله جويي در امور داخلي اين کشور را هم در دستور کار قرار داده است.
سخنان ماهاتير محمد درباره دخالت عربستان در امور داخلي مالزي مي تواند زمينه اي براي بازنگري در روابط کوالالامپور با رياض در دوره دولت جديد اين کشور باشد که يکي از شعارهاي عمده آن مبارزه با فساد مالي است که مطالبه راي دهندگان مالزيايي از ماهاتير محمد است.
انتظار ميرود، با توجه با افشاي سياست هاي ضد امنيتي عربستان در قبال کشورهاي جنوب شرق اسيا با اعزام تروريست ها داعش به اين مناطق و حمايت از گروه هاي افراطي در داخل اين کشورها؛ نخست وزير جديد مالزي با هدف ايمن سازي اين کشور از تهديد تروريسم و جلوگيري از تداوم مداخله جويي عربستان؛ مناسبات اتي با اين کشور را به گونه اي تنظيم کند که هر گونه روزنه تهديد زايي و مداخله جويي رياض مسدود بشود که در عرف سياسي در نظام بين الملل کاهش سطح روابط ديپلماتيک يکي از ابزارها در اين زمينه است.
نويسنده :محمدرضا عسگري
116

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۳۹۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سید حسن خمینی به نخست وزیر بورکینافاسو: طرح مسئله فلسطین از زبان شما به عنوان یک کشور مستقل و تاثیرگذار در آفریقا می تواند خیلی کمک کند

سید حسن خمینی به نخست وزیر بورکینافاسو: طرح مسئله فلسطین از زبان شما به عنوان یک کشور مستقل و تاثیرگذار در آفریقا می تواند خیلی کمک کند

دیگر خبرها

  • ۴۱ درصد آمریکایی‌ها نگران وقوع جنگ داخلی هستند
  • رایزنی سفیر ایران با معاون نخست وزیر عمان در امور دفاعی
  • انگلیس پناهجویان را برای اخراج به رواندا دستگیر می‌کند
  • ترکیه ۴۱ نفر را به ‌اتهام ارتباط با گروهک داعش بازداشت کرد
  • امضای ۲ سند همکاری اقتصادی میان ایران و امارات 
  • واکنش وزیر کشور درباره مفاد قرارداد شهرداری تهران با شرکت‌های چینی
  • نخست‌وزیر جدید هائیتی منصوب شد
  • سید حسن خمینی به نخست وزیر بورکینافاسو: طرح مسئله فلسطین از زبان شما به عنوان یک کشور مستقل و تاثیرگذار در آفریقا می تواند خیلی کمک کند
  • وزیر صمت: تراکتورهای وارداتی توان رقابت با تولیدات داخلی را ندارند
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم