Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاروانسرای «زیزه» همچون دیگر نمونه کاروانسرای دایره‌ای ایران؛ یعنی کاروانسرای صفوی «زین‌الدین» در یزد، خوش‌شانس نیست که مرمت و احیا و به هتل و اقامتگاه تبدیل شود،درحالیکه زین‌الدین جزو ۱۰۰ هتل برتر دنیا شناخته می‌شود، اما زیزه به حال خود رها شده است. ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲ اجتماعی محیط زیست سفر نظرات

خبرگزاری تسنیم/

از جاده اصلی کاشان ـ نطنز، کنار مجتمع بین‌راهی «مهتاب» که وارد جاده فرعی شوید و حدود دو و نیم کیلومتر جلو بروید، در مسیر روستای «تتماج» ناگهان کاروانسرایی از پشت یک تپه کوچک خودنمایی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حس خوبی است وقتی که می‌دانی به یکی از دو کاروانسرای دایره‌ای ایران که هنوز باقی مانده، نگاه می‌کنی. ورودی کاروانسرای قاجاری «زیزه» رو به شرق است و دو طرفش سکوی نشستن قرار دارد. دیوارهای نه‌چندان بلند، ولی تخریب‌شده کاروانسرا به‌وضوح دیده می‌شود. بخش قابل توجهی از سقف نیز تخریب شده است.

وارد کاروانسرا که شوید، نخستین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند، در طرفین هشتی دو ورودی به چشم می‌خورد که به اصطبل راه دارد. سقف اصطبل گنبدی بوده که فرو ریخته و راه‌پله‌ای که به بام متصل است، اما تخریب شده و نمی‌توان از آن گذر کرد. کاروانسرا تا ارتفاع یک و نیم متر از سنگ و مابقی آن از آجر ساخته شده است.

وارد که شوید سمت چپ راهرو، حجره‌های سنگی قرار دارند که جز یکی، دو حجره، مابقی نیمه‌مخروبه شده‌اند. حجره‌ها دو در ورودی دارند که کمتر مورد مشابه آن دیده شده است. انتهای راهرو نیز به یکی از سه شاه‌نشین کاروانسرا وصل می‌شود و سمت راست دیواری سرتاسر است که مشخص است دیوار پشتی حجره‌های داخل حیاط هست.

زمین پر است از تکه‌های سنگ و آجر که زباله همراهی‌شان می‌کند. دیواره‌ها و سقف‌های سنگی هم بر اثر دود آتش سیاه شده‌اند. از حجره‌ها، اصطبل و شاه‌نشین نیز بقایایی مانده که نیازمند رسیدگی است.

خارج کاروانسرا در ضلع شمالی خندقی با عمق حدود یک متر کنده شده و جلوی سردر نیز آب‌انبار کوچکی قرار دارد.

به گزارش «مهر پارسه»کاروانسرای قاجاری «زیزه» همچون دیگر نمونه کاروانسرای دایره‌ای ایران؛ یعنی کاروانسرای صفوی «زین‌الدین» در استان یزد، خوش‌شانس نیست که مرمت و احیا و به هتل و اقامتگاه تبدیل شود.

زین‌الدین حالا جزو یکصد هتل برتر دنیا شناخته می‌شود، اما زیزه به حال خود رها شده تا روزبه‌روز بیشتر تخریب شود. این کاروانسرا با گنبد مرکزی و اتاق‌هایی که دورتادور آن است، می‌توانست یکی از هتل‌های جذاب بخش مرکزی ایران باشد، اما شانس با او یار نبود.

انتهای پیام/

R1014143/P1014143/S2,23,1416/CT1 واژه های کاربردی مرتبط پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۴۰۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهدی الفتی سهمیه المپیک را کسب کرد

ژیمناستیک ایران تاریخ سازی بزرگی کرد.

طرفداری | مهدی الفتی توانست سهمیه المپیک پاریس را دریافت کند.

طبق اعلام سایت فدراسیون جهانی ژیمناستیک، مهدی الفتی، ملی‌پوش ژیمناستیک ایران توانست با قرار گرفتن در رده دوم رنکینگ مسابقات کسب سهمیه، به المپیک پاریس راه پیدا کند.

این اتفاق برای اولین بار در ژیمناستیک ایران رخ می‌دهد.الفتی با کسب 62 امتیاز موفق شد حضور در المپیک پاریس را برای خود قطعی کند.

از دست ندهید ????????????????????????

باخت دیوید تیلور، دردسر تازه برای حسن یزدانی تصاویر سه‌بعدی علیه ژاوی: توپ یامال گل نشده بود! باورنکردنی؛ لالیگا تکنولوژی خط دروازه ندارد کامنت تمسخرآمیز وینیسیوس؛ فکر کردی بلینگامی؟

دیگر خبرها

  • روتردام در مسیر کاهش مصرف مواد خام تا سال ۲۰۳۰
  • دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار می‌شود
  • مزایده کاروانسرا‌های ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد
  • مهدی الفتی سهمیه المپیک را کسب کرد
  • رونمایی از ثبت جهانی کاروانسرای دیر گچین قم
  • ۲ مازندرانی رتبه‌های برتر اتوموبیلرانی کشور را تصاحب کردند
  • فیلمی دیده نشده از بازار تهران در دوره قاجار؛ صدای مردم در ۱۲۰ سال پیش را بشنوید!
  • عزت اللهی دومین بازیکن برتر شباب الاهلی + عکس
  • دومین پیروزی شهرداری گرگان در مرحله نیمه پایانی لیگ برتر بسکتبال
  • افزایش دایره نخبگی در دستور کار بنیاد نخبگان استان یزد