Web Analytics Made Easy - Statcounter



رویداد۲۴اعضای برجام خاطرنشان کردند که برجام یک عنصر کلیدی در ساختار جهانی عدم اشاعه بوده و یک دستاورد بسیار مهم در حوزه دیپلماسی چندجانبه است که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ با اتفاق آرا مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا،‌ متن بیانیه کمیسیون مشترک برجام به شرح زیر است:

۱. بنا به درخواست جمهوری اسلامی ایران، نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا در تاریخ پانزده تیرماه در وین برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمیسیون مشترک به منظور بحث در مورد مسیر پیش‌‌‌رو برای حصول اطمینان از اجرای مستمر توافق هسته‌‌‌‌ای در تمامی ابعاد آن و بررسی مسائل حل نشده ناشی از خروج یکجانبه آمریکا از این توافق و وضع مجدد تحریم‌‌‌هایی که وفق برجام و پیوست شماره دو آن رفع شده بود؛ موضوعی که عمیقا موجب تاسف اعضای کمیسیون مشترک گردیده است، تشکیل شد.

۲. کمیسیون مشترک مسئولیت نظارت بر اجرای برجام را برعهده دارد.

۳. کمیسیون مشترک به ریاست خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و با حضور آقای وانگ یی وزیر امور خارجه و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین، آقای ژان-ایو لودریان وزیر امور اروپایی و خارجه فرانسه، آقای هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان، آقای سرگی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، آقای آلیستر برت وزیر مشاور در امور خاورمیانه در وزارت امور خارجه و مشترک المنافع انگلستان و نیز آقای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.

۴. اعضای برجام مجددا بر تعهد خود نسبت به اجرای کامل و موثر توافق هسته‌‌‌‌ای تاکید کردند. آنها خاطرنشان کردند که برجام یک عنصر کلیدی در ساختار جهانی عدم اشاعه بوده و یک دستاورد بسیار مهم در حوزه دیپلماسی چندجانبه است که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ با اتفاق آرا مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است. اعضای برجام از یازدهمین گزارش آژانس بین‌‌‌‌المللی انرژی اتمی در تاریخ ۲۴ ماه می که ایفای تعهدات هسته‌‌‌‌ای از سوی ایران را مورد تایید قرار داد ابراز خرسندی کردند.

۵. همه اعضای برجام بر ضرورت تداوم اجرای کامل و موثر تمامی تعهدات هسته‌‌‌‌ای تاکید کردند. آنها از پیشرفت‌‌‌های صورت گرفته در پروژه مدرنیزاسیون رآکتور تحقیقاتی اراک استقبال کرده و از اینکه انگلستان مسئولیت ریاست مشترک کارگروه اراک را عهده‌‌‌دار شده است، ابراز خرسندی کردند. اعضای برجام کماکان پروژه مدرن‌‌‌‌سازی رآکتور تحقیقاتی اراک به عنوان بخشی از برجام و طرح تبدیل تاسیسات فردو به یک مرکز هسته‌‌‌ای، فیزیک و فناوری را مورد حمایت قرار خواهند داد. اعضای برجام همچنین از پروژه‌‌‌های مهم در حوزه‌‌‌های همکاری هسته‌‌‌ای صلح‌‌‌آمیز که در چارچوب پیوست شماره سه برجام انجام می‌‌‌شود، استقبال به عمل آوردند.

۶. اعضای برجام اذعان کردند که در ازای اجرای تعهدات هسته‌‌‌‌ای از سوی ایران، رفع تحریم‌‌‌ها از جمله برخورداری از منافع اقتصادی حاصله از آن، بخش حیاتی برجام است. آنها همچنین به این نکته توجه کردند که کنشگران اقتصادی که به دنبال کسب و کار مشروع با ایران بوده‌‌‌‌‌اند، با حسن نیت و بر مبنای تعهدات مندرج در برجام که در بالاترین سطح مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است، عمل کرده‌‌‌اند.

۷. اعضای برجام تلاش‌‌‌های اخیر خود برای ارائه راه‌‌‌حل‌‌های عملی به منظور استمرار عادی‌‌‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را مورد بحث قرار دادند. آنها از فعالیت‌‌‌های گسترده‌‌‌‌ای که تا کنون صورت گرفته، تقویت گفت‌وگوهای فنی و بسیج منابع قابل توجه توسط همه استقبال کردند.

۸. اعضای برجام بر تعهد خود در رابطه با موارد زیر، با حسن نیت و در یک فضای سازنده، تاکید کردند:

- حفظ و ارتقای روابط گسترده‌‌‌‌تر اقتصادی در حوزه‌های مختلف با ایران؛

- حفظ و استمرار کانال‌های موثر مالی برای تعامل با ایران؛

- تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی؛

- تداوم روابط حمل و نقل دریایی (از جمله کشتیرانی و بیمه)، زمینی، هوایی و ریلی

- تقویت پوشش‌های اعتبار صادراتی

- حمایت روشن و موثر از کنشگران اقتصادی که با ایران تجارت می‌کنند، به‌ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط که شاکله اصلی بسیاری از اقتصادها محسوب می‌شوند؛

- تشویق سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در ایران؛

- حمایت از کنشگران اقتصادی در سرمایه‌گذاری‌ها و دیگر فعالیت‌های تجاری و مالی که با یا در رابطه با ایران انجام می‌دهند؛

- گردهم آوردن کارشناسان بخش دولتی و خصوصی از جمله از طریق تقویت شوراهای تجاری؛

- حمایت عملی از تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران؛

- حمایت از شرکت‌ها در برابر آثار فراسرزمینی تحریم‌های ایالات متحده؛

اعضای برجام اقدامِ اتحادیه اروپا به منظور حمایت از شرکت‌های دول عضو اتحادیه، فرایند به‌‌‌روزرسانی قانون انسداد و به‌‌‌روزرسانی مجوز اعطای وام‌های خارجی توسط بانک سرمایه‌گذاری اروپا به ایران را مورد توجه قرار دادند.

اعضای برجام مستقیما به صورت دوجانبه و از طریق همکاری با شرکای بین‌المللی بر روی موضوعات فوق‌الذکر کار خواهند کرد تا آنها را تشویق به اتخاذ سیاست‌ها و ایجاد مکانیزم‌های مشابه در روابط اقتصادی با ایران کنند.

۹. اعضای برجام خاطرنشان کردند که این ابتکارات با هدف حفظ توافق هسته‌ای صورت می‌گیرد که منافع امنیتی همه را تامین خواهد ساخت.

۱۰. اعضای برجام توافق کردند پیشرفت‌های حاصله را به دقت زیر نظر داشته باشند و مجددا جلسه کمیسیون مشترک را، از جمله در سطح وزیران، به نحو مقتضی برای پیشبرد تلاش‌های مشترک تشکیل دهند. اعضای برجام بر عزم خود برای طراحی و اجرای موثر راه‌حل‌های عملی در خصوص موضوعات فوق‌الذکر تاکید کردند.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 برجام توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران قطعنامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۴۱۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق برگزار شد.

در این اجلاس سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان به همراه اثیر داوود سلیمان الغریری وزیر تجارت عراق و هیئت همراه با اشاره به پیشرفت روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و عراق بر تدوام رفع موانع از جمله در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی، مبادلات مالی و ارزی و تسریع در ساخت پروژه‌های جاده‌ای و راه آهن تاکید کرد، گفت: روابط تجاری ایران و عراق موجب پیوند دو ملت ایران و عراق بوده است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: ایران همواره خواهان عراقی یکپارچه و پیشرفته است و در این راستا حمایت های لازم را انجام می دهد.

خاندوزی تاکید کرد: ما برای کشور عراق، خواستار کشوری موفق و مستقل هستیم؛ با این وجود برخی کشور‌های ثالث در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کنند، اما گسترش روابط تجاری میان و عراق برای ما از اهمیتی بالا برخوردار است.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: با توجه به دستاورد‌های ایران در زمینه‌های مختلف علمی، صنعتی و فناوری فرصت‌های بالایی به ویژه در بخش انرژی و ساختمان برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور وجود دارد.

وی به وجود مشکلاتی مانند معوقات پیمانکاران ایرانی در کشور عراق اشاره کرد و افزود: این مشکلات نیازمند پیش‌بینی راهکار‌هایی برای حل‌و فصل این مشکلات است.

وی افزود: کمیته‌های متعددی به دلیل اهمیت موضوعات مشترک برای دو کشور تشکیل شده است تا کار را در زمینه‌های متعددی شامل انرژی مناطق آزاد و بانکی و مالی به صورت تخصصی پیگیری کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ازسرگیری تجارت ایران و سریلانکا/ پیشنهاد برقراری تجارت ترجیحی
  • فصل جدید تجارت با همسایه غربی
  • از مذاکره در تهران تا احیای برجام در واشنگتن؟!
  • گروسی: مذاکرات با ایران درباره نحوه اجرای توافق مشترک مارس ادامه دارد
  • افشای عمدی فایل صوتی ظریف به روایت سعید لیلاز /با خرابکاری در نطنز، این سایت چند ماه از کار افتاد /ایران زمین بازی را عوض کرده است
  • اسلامی: ایران از برجام خارج نشده است/ سند راهبردی بیست ساله هسته‌ای را در دستورکار قراردادیم/ گروسی: باید شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم
  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • توافق برای ورود ۱۰۰ مگاوات برق برای تامین انرژی واحد‌های تولیدی
  • ۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است