Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@14:03:03 GMT

ترور فرماندار شهر گنجه تروریستی و هدفمند بود

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۴۳۴۲۸

ترور فرماندار شهر گنجه تروریستی و هدفمند بود

باکو – ایرنا – وزارت کشور ، سرویس امنیت دولتی و دادستانی کل جمهوری آذربایجان روز جمعه با انتشار گزارشی مشترک اعلام کردند؛ حمله مسلحانه به «المار ولی اف» فرماندار شهر گنجه ، یک اقدام تروریستی ، هدفمند و از پیش طراحی شده بود.

ولی اف ،روز سه شنبه بر اثر حمله مسلحانه فردی بنام « یونس صفراف » مجروح و در حال حاضر در یکی از بیمارستان های شهر باکو تحت درمان است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این حمله مسلحانه همچنین یکی از محافظین وی مجروح شده است .
خبرگزاری رسمی آذرتاج ، روز جمعه به نقل از گزارش مشترک وزارت کشور، سرویس امنیت دولتی و دادستانی کل جمهوری آذربایجان ، نتایج تحقیقات در مورد این اقدام تروریستی را منتشر و مدعی شد: صفراف تبعه فدراسیون روسیه بوده است ، او در سال 2016 میلادی عازم جمهوری اسلامی ایران شده و به مدت هشت ماه در شهر قم اقامت داشته و در این مدت همراه با « راسم اسداف» تبعه جمهوری آذربایجان در میان واحد های نظامی فعال در سوریه آموزش نظامی دیده است .
صفراف، در سال 2017 میلادی به شهر گنجه بازگشته و در ماه ژوئن همان سال برای به دست آوردن سلاح گرم به یکی از پلیس های این شهر حمله کرده و طپانچه وی را ربوده است .
صفراف، سپس برای سوء قصد به جان ولی اف، فرماندار شهر گنجه، در ماه ژانویه سال 2018 میلادی وی را تعقیب کرده، ولی حرکات مشکوک این فرد توجه یکی از پلیس ها را جلب کرده و صفراف با حمله مسلحانه به پلیس وی ر ا مجروح و از محل حادثه متواری شده است .
به گزارش مشترک وزارت کشور ، سرویس امنیت دولتی و دادستانی کل ،صفراف روز سه شنبه گذشته برای کشتن ولی اف و پلیس همراه وی در برابر فرمانداری شهر گنجه اقدام به تیراندازی کرده است .
تحقیقات انجام گرفته نشان داد ، صفراف با این اقدام تروریستی ، هدف برقراری دولت اسلامی مبتنی بر قوانین شرعی در جمهوری آذربایجان را داشته و برای تحقق این هدف، در صدد ایجاد رعب و وحشت از طریق قتل چند مامور دولتی معروف و در نتیجه فراهم کردن شرایط لازم برای رسیدن به قدرت با توسل به زور بوده است .
بنا به این گزارش ، صفراف قبل از این اقدام تروریستی به نمایندگی از جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان با تهیه پیام تصویری آن را به همفکران خود در کشورهای خارجی ارسال کرده و قرار بود این پیام در صورت تحقق اقدام تروریستی در گنجه در سراسر جمهوری آذربایجان منتشر شود .
جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان به رهبری « طالع باقرزاده» در سال 2015 میلادی در جریان ناآرامی های شهرک «نارداران» درحومه باکو سرکوب شده و باقرزاده نیز به اتهام اقدام علیه نظام دولتی جمهوری آذربایجان به حبس طولانی مدت محکوم شد .
بر اساس این گزارش ، صفراف در پیام تصویری خود مردم را به قتل دشمنان اسلام و مبارزه مسلحانه علیه مقامات رسمی فراخوانده است .
در نتیجه عملیات انجام گرفته سه نفر دیگر از همدستان صفراف بازداشت شدند و اقدامات برای دستیگری دیگر اعضای این گروه مجرم سازمان یافته ادامه دارد .
شبکه های اجتماعی جمهوری آذربایجان در پی حادثه سوقصد به جان فرماندار شهر گنجه یک گزارش صوتی که در آن زنی خود را همسر صفراف معرفی می کند، منتشر کردند .
در گزارش صوتی، این زن می گوید، صفراف اقدام مسلحانه علیه فرماندار شهر گنجه را نه به خاطر مسائل شخصی بلکه در رابطه با موضع گیری و عملکرد های ضد اسلامی المار ولی اف انجام داده است .
خاورم ** 337** 1579

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي جمهوري آذربايجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۴۳۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ

همزمان با نزدیک شدن جمهوری های ارمنستان و آذربایجان به توافق صلح، پرچم کشورهای روسیه و ترکیه از منطقه‌ای در قره باغ به نشانه خروج نیروهای حافظ صلح پایین آورده شد.

به گزارش مشرق،پس از آنکه نیروهای حافظ صلح روس به حضور چند ساله خود در منطقه قفقاز جنوبی پایان دادند، پرچم روسیه و ترکیه نیز دیروز جمعه به مناسبت بسته شدن مرکزی که برای نظارت بر آتش بس در قره باغ ایجاد شده بود، پایین آورده شد.

در نوامبر سال ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹) نزدیک به دو هزار نیروی حافظ صلح روسیه بر اساس توافقی با میانجیگری مسکو که به شش هفته درگیری میان نیروهای جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان پایان داد، به قره باغ اعزام شدند.

اما در سپتامبر سال گذشته جمهوری آذربایجان در نهایت قره باغ را با زور بازپس گرفت و باعث کوچ اجباری ۱۲۰ هزار ارمنی ساکن این منطقه شد.

پس از این رویداد، ارمنستان مسکو را به عدم حمایت از منافع ایروان متهم کرد؛ اتهامی که مسکو آن را رد کرد.

روسیه نیز که پیش از این قرار بود نیروهای حافظ صلح خود را تا سال ۲۰۲۵ در منطقه حفظ کند، در اوایل ماه جاری میلادی تصمیم به خروج آنها گرفت.

این نیروها شامل سربازانی از روسیه و ترکیه و همچنین جمهوری آذربایجان بودند که در شهر متروکه ای به نام آغ دام که از سال ۲۰۲۰ در کنترل باکو قرار دارد، مستقر شده بودند.

سرگئی ایستراکوف معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه پس از خروج نیروهای حافظ صلح روس از این منطقه، از دوستی میان سه کشور قدردانی کرد و گفت: اولویت حقوق بشردوستانه بین‌المللی این امکان را فراهم کرده تا عملیات زودتر از موعد تکمیل گردد.

در حال حاضر گفته می شود که جمهوری های ارمنستان و آذربایجان به سمت یک توافق صلح برای پایان مناقشه قره باغ گام برداشته اند.

یک منبع وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز در همین زمینه به رویترز گفت که آخرین گروه از نیروهای حافظ صلح قرار است در پایان ماه مه (۱۱ خرداد) منطقه را ترک کنند.

الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان نیز پیش از این در همین زمینه اظهار داشت: باکو ممکن است قبل از کنفرانس صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان (COP۲۹) که در ماه نوامبر (آبان) به میزبانی باکو برگزار می‌شود، توافقنامه صلح امضا کند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
  • ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟
  • حضور استاندار اذربایجان غربی در سامانه سامد
  • دیدار وزیر دفاع ایران با همتای بلاروسی
  • آمادگی بلاروس برای همکاری با ایران باوجود تحریم‌های غرب
  • رسم غلط تیراندازی در عروسی عنبرآبادی‌ها دو قربانی برجای گذاشت 
  • دیدار وزیر دفاع ایران با وزیر دفاع بلاروس
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • دستگیری نوجوان ۱۶ ساله در پی تهدید تروریستی در المپیک