الهیات بیژنی
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۴۳۷۲۰
بیژن الهی (16 تیر 1324 - 10 آذر 1389) گفت: «ما با کلمه عرفان میکنیم» و تمام عمر شاعریاش همین کرد؛ در خفا و گم از انظار حقیقی و مجازی عمری با خویشتن نشست و با کلمه عرفان کرد. علی مسعودی نیا شاعر و منتقد ادبی بیژن الهی (16 تیر 1324 - 10 آذر 1389) گفت: «ما با کلمه عرفان میکنیم» و تمام عمر شاعریاش همین کرد؛ در خفا و گم از انظار حقیقی و مجازی عمری با خویشتن نشست و با کلمه عرفان کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حالا که در میان ما نیست، اگر به رسم دادگری بیاییم و تاریخ شعر نوین ایران را تورق کنیم، چه دوستش باشیم و چه دشمنش، چه از خیل هواداران سینهچاکش و چه از گروه دشمنان انکارگرش، در یک نکته تردیدی نیست: الهی ذاتاً و روحاً شاعر بود. شعور زبانی خارقالعادهای داشت که در آن بده و بستانهای قدسی و استعلایی برایش سبکی خاص رقم میزد. سبکی که شبیه کسی نبود با عرفانی که متأثر از کسی نبود. دستکم از معاصرین تأثیری نگرفته بود. نقبی زده بود به سدههای چهارم و پنجم هجری ایران و گوشه چشمی داشت به سوپرناتورالیسم و سوررئالیسم فرانسوی و شاید چنان که بعدها شارحان آثارش نوشتند، زیر چتر فیلسوفان پدیدارشناس سایهای یافته و همانجا اتراق کرده بود. جریان «شعر دیگر» و «دوره سیاه شعر فارسی» و پیش از آن علاقهاش به «موج نو» و «شعر حجم» نهایتاً از او شاعری ساخت که بهخاطر ضدجریان بودنش سرچشمه جریان شد. شاعری که البته خصلت ضدجریان بودن را نه از سر استیصال و نه برای پرچم زدن قلهای بهنام خویش، که با سواد و معرفتی حقیقی از ظرفیتهای زبان، تاریخ شعر فارسی و افقهای نوین خلاقیت کسب کرده بود. کمتر شاعری با این دایره وسیع آگاهی و معلومات و خلاقیت در شعر ایران ظهور کرده است. همیشه اگر هم کسی آمده یک خصلتش بر سایر خصایل برتری داشته و گاه تنها ذاتاً شاعر بوده و بس. انزوا و دوری غریب او البته هالهای از اسطوره و افسانه گردش تنید و خاصه برای هوادارانش بالانشینتر و مرشدوارترش ساخت و به همان اندازه دشمنان اندیشه و شعرش را کفری کرد که طرف با این اطوار برای خودش دکانی وا کرده؛ که پیداست این نگاه اخیر چندان بوی راستی نمیدهد. برای آنکه میخواهد شعر بگوید در این زمانه، یا رد شعر ایران را در تاریخ معاصر دنبال کند بدون غرض و مرض، یا میخواهد بداند چگونه میشود با تکیه بر سنت شعر فارسی روزنی گشود در دل شعر امروز، خواندن اشعار بیژن الهی و زیست در الهیات او ضروری است و البته مایه شوربختی است که در روزگاری زندگی میکنیم که هر ناله سانتیمانتال نغزنمایی لایکخورش بالاست و شاید مخاطبان چنین شعرهایی هرگز گذارشان به بیژن الهی نیفتد و همان بهتر هم که نیفتد.ایران آنلاین /
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۴۳۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نابودی طاغوت وعده صادق الهی است
حجتالاسلام و المسلمین حسن موسایی مسئول موقوفات، منابع پایدار، امور بینالملل حوزه علمیه هرمزگان و نایب رئیس مجمع فضلا و علمای استان در گفتوگو با خبرنگار مهر، در تبیین ویژگیهای طاغوت، اظهار داشت: طاغوت در اسلام به معنای طغیانگر و تجاوز کننده از حدود الهی شناخته میشود، حدودی که سراسر منطبق با فطرت آدمی وضع شده است بنابراین افراد و قدرتهایی که بر خلاف فطرت رفتار کنند را باید طاغوت بدانیم.
وی افزود: بر اساس فطرت، همه ما از ظلم، قتل، دروغ، فحشاء، تزویر و ریا انزجار داریم؛ هیچکس را نمیتوان پیدا کرد که بگوید از مورد ظلم واقع شدن لذت میبرد یا دوست دارد به واسطه دروغ در معرض اطلاعات غلطی قرار بگیرد از این رو با توجه به اینکه این اعمالِ دارای منافات با سرشت آدمی، جامعه را از مسیر رستگاری دور میکند مؤمنین باید برای جلوگیری از انحرافات عمومی در مقابل طاغوت بایستند.
مسئول امور بینالملل حوزه علمیه هرمزگان، تأکید کرد: نتیجه سکوت در مقابل اعمال خلاف واقع، طاغوتیان رسیدن به موضعی است که جامعه اسلامی در سال ۶۱ هجران به آن رسید و در برابر سکوت عدهای و همراهی عدهای دیگر امام جامعه به بدترین شکل ممکن به شهادت رسید؛ شهادت رهبر جامعه مسلمین تاوان بیتفاوتی مسلمانان به اعمال ضد اسلامی و انحرافات بود و همین بیتفاوتی زمینه را برای جنایات بعدی هموار کرد.
موسایی عنوانکرد: شناختن منافق کار بسیار سختی است اما شناختن طاغوت سهل و دسترس پذیر است، کافیست به دقت به اطراف خود نگاه کنیم؛ امروز چه کسی کشورهای دنیا را به بهانههای واهی تحریم میکند؛ بازار اسلحه و سلاحهای کشتار جمعی در دست چه کسانی است؟ چه کشوری قطعنامهها را بر علیه رژیم منحوس صهیونیستی وتو میکند؛ حامی اصلی شبکههای دروغپرداز معاند کدام کشور است؟ قطعاً پاسخ همه این سوالات ایالات متحده آمریکا است که امام امت به حق آن را شیطان بزرگ نامید.
نایب رئیس مجمع فضلا و علمای استان هرمزگان بیانکرد: رژیم منحوس صهیونیستی نیز مصداقی عینی برای طاغوت است که حافظ منافع شیطان بزرگ در غرب آسیا است اما اینها غافل هستند از اینکه خداوند وعده داده است ظالمین و طاغوت را نابود سازد.
وی ادامه داد: قرآن در آیه ۵۳ سوره ذاریات قوم حضرت نوح را پیرو طاغوت معرفی کرده، قومی که به بلای بد دچار شدند و صغیر و کبیرشان در طوفان الهی غرق شدند؛ وقتی به این ماجرا مینگریم میبینیم مقام و منزلت حیواناتی حضرت نوح علیهالسلام جمع آوری کرد از انسانهای پیرو طاغوت بالاتر بود چرا که آنها لیاقت نجات پیدا کردند اما انسانهای طغیانگر در سیل تعدی به حدود الهی غرق شدند.
استار حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات ۲۱ و ۲۲ سوره نبا گفت: جهنم کمینگاهِ اهالی طاغوت است و پیروان طاغوت در واقع هم در این دنیا به جهنم کشیده خواهند شد و هم در آن دنیا چرا که نابودی طاغوت صادقترین وعده الهی است و این نابودی با خار و خفیف شدن همراه خواهد بود چنانچه در هفتم اکتبر شاهد بودیم رژیم صهیونیستیِ مغرور و متکبر که به گنبد آهنینش مینازید در برابر یک گروه ساده از مقاومت فرو پاشید و جمهوری اسلامی ایران نیز در عملیات وعده صادق به همگان نشان داد که بُتی که از این رژیم در ذهن کشورهای جهان و منطقه ساختهاند حتی با یک هلُ در سیلاب جنایات خود و خون بیگناهان غرق خواهد شد.
کد خبر 6089460