Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@13:49:58 GMT

با 11 نشانه کمبود ويتامين C در بدن آشنا شويد

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۴۴۴۹۴

با 11 نشانه کمبود ويتامين C در بدن آشنا شويد

خبرگزاري آريا -

کمبود ويتامين سي باعث تضعيف و پارگي عروق و خونريزي مکرر بيني مي شود
ويتامين سي نوعي ويتامين حلال در آب است که بدن براي عملکرد روزانه ي خود به آن نياز دارد. اين ماده در بدن انباشته نمي شود، به همين دليل کمبود ويتامين سي اتفاق بعيدي نيست.
اغلب مردم تصور مي کنند مرکبات تنها منبع ويتامين سي هستند اما بسياري از ديگر ميوه ها و سبزيجات هم حاوي اين ويتامين هستند، مثل توت فرنگي، کيوي، کلم بروکلي، سيب زميني، فلفل دلمه اي، گل کلم و پاپايا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

يک فنجان کلم بروکلي يا توت فرنگي حاوي 85 ميلي گرم ويتامين سي است، در حالي يک پرتغال کوچک تنها 50 ميلي گرم ويتامين سي دارد. زنان بالغ روزانه به حداقل 75 ميلي گرم ويتامين سي نياز دارند و اين ميزان براي مردان بالغ حداقل 90 ميلي گرم است. اما طبق بعضي تحقيقات ميزان مطلوب آن روزانه بين 500 تا 1000 ميلي گرم است.
ويتامين سي ماده اي ضروري براي رشد و ترميم بافت سراسر بدن است. اين ويتامين به توليد کلاژن کمک مي کند، ماده اي که بدن از آن در ساخت پوست، عروق خوني، غضروف، رباط ها و تاندون استفاده مي کند. به علاوه، اين ويتامين براي ترميم زخم ها، جذب آهن و حفظ سلامتي استخوان ها لازم است. ويتامين سي آنتي اکسيداني قوي است که به کاهش آسيب هاي ناشي از راديکل هاي آزاد و جلوگيري از پيشرفت بيماري هايي مثل سرطان و بيماري قلبي کمک مي کند.
کمبود شديد ويتامين سي مشکلي جدي است که قرن ها گاهي از آن تحت عنوان بيماري کشنده ي کمبود ويتامين سي ياد مي شد اما اين بيماري امروزه کمتر ديده مي شود. طبق تحقيقات حالا ميزان ويتامين سي در بدن بسياري از افراد کم است و حتي اين مسأله هم مي تواند سلامت شما را به خطر اندازد.
در ادامه به 11 نشانه ي کمبود ويتامين سي در بدن مي پردازيم.
1- خونريزي و التهاب لثه ها
بخشي از لثه ها از ماده ي کلاژن ساخته مي شود، به همين دليل لثه ها نسبت به کمبود ويتامين سي حساس تر هستند. در اين حالت خونريزي لثه ها بيشتر مي شود و از طرفي ديگر با توجه به نقش ويتامين سي در درمان زخم ها، لثه ها ديرتر ترميم مي شوند. التهاب لثه ها هم به دليل آن است که ويتامين سي به عنوان يک آنتي اکسيدان به جلوگيري از التهابات بدني کمک مي کند.

ويتامين سي به توليد گلبول هاي سفيد خون کمک مي کند
2- خونريزي مکرر بيني
وقتي عروق خوني کوچک داخل بيني دچار پارگي مي شوند خون دماغ مي شويم، بنابراين خونريزي مکرر بيني نشانه ي ضعف عروق خوني آن است. از آنجايي که ديواره ي عروق خوني با ماده ي کلاژن مستحکم مي شود، کمبود ويتامين سي باعث تضعيف و پارگي اين عروق و خونريزي مکرر بيني مي شود.
3- خشکي موها و موخوره
سلامت و درخشندگي موها نشانه ي مناسب بودن رژيم غذايي است. اما وقتي موها خشک و دچار موخوره مي شوند، ممکن است دچار کمبود ويتامين سي باشيد. استحکام و سلامت موها به ماده ي کلاژن بستگي دارد بنابراين کمبود ويتامين سي موها را ضعيف و شکننده مي کند.
4- پايين بودن سرعت ترميم زخم ها
بخشي از مکانيزم ترميم بدن به ويتامين سي وابسته است، در واقع دستگاه ايمني بدن براي ترميم زخم ها و مقابله با عفونت به ويتامين سي نياز دارد. اين ويتامين به توليد کلاژن کمک مي کند، ماده اي که نقش مهمي در استحکام بافتي که روي زخم تشکيل مي شود دارد.
5- کمبود آهن
بدن ما دو نوع آهن را جذب مي کند: هِم و نانهِم. آهن هِم معمولا منابع حيواني دارد و به راحتي جذب مي شود، اما آهن نانهِم منابع گياهي دارد (مثل اسفناج، کلم کيل، کلم بروکلي و غيره) و به سختي جذب مي شود. ويتامين سي به بدن کمک مي کند آهن نانهِم را بهتر جذب کند. اين ويتامين شاخص مهمي براي وضعيت آهن بدن است و به همين دليل است که اغلب کمبود آهن با کمبود ويتامين سي همراه است.
6- پوست خشک، قرمز يا چروک خورده
ماده ي کلاژن باعث انعطاف پذيري و چروک نخوردن پوست مي شود. بنابراين مصرف ويتامين سي به نرمي و انعطاف پذيري پوست کمک مي کند. به علاوه، اين ويتامين به عنوان يک آنتي اکسيدان، آسيب پوستي ناشي از پرتوهاي فرابنفش و در نتبجه خطر آفتاب سوختگي را کاهش مي دهد.
7- کبودي مکرر پوست
پوست زماني کبود مي شود که عروق خوني کوچک زير سطح پوست دچار پارگي مي شوند. اگر پوست تان به سادگي کبود مي شود، اين مسأله مي تواند نشانه ي ضعف ديواره ي عروق خوني باشد. بخش عمده ي ديواره ي اين عروق از ماده ي کلاژن ساخته مي شود.

کمبود ويتامين سي در جريان خون با افزايش چربي بدن و چاقي مرتبط است
8- عفونت هاي مکرر
ويتامين سي به توليد گلبول هاي سفيد خون کمک مي کند. اين گلبول ها بخشي از سيستم ايمني بدن هستند و به باکتري ها و ويروس ها حمله مي برند. به علاوه اين ويتامين، به عنوان يک آنتي اکسيدان به حفظ سلامتي سلول هاي ايمني کمک مي کند و به اين ترتيب اين سلول ها بهتر مي توانند با عفونت ها مقابله کنند. ابتلاي مکرر به عفونت هاي زخمي يا عفونت هاي شايعي مثل آنفولانزا، عفونت ادراري يا گلودرد اترپتوکوکي نشان دهنده ي ضعف سيستم ايمني بدن است.
9- احساس خستگي و نوسانات خلقي
احساس خستگي نشانه ي بسياري از بيماري ها و انواع کمبود مواد مغذي است، اما وقتي اين مسأله با نشانه هاي ديگري همراه باشد احتمالا دچار کمبود ويتامين سي هستيد. اين ويتامين نقش مهمي در توليد انرژي بدن و ثبات خلقي دارد. مصرف مواد غذايي حاوي ويتامين سي روحيه را بالا مي برد، خستگي را کم مي کند، انرژي را زياد مي کند و احساس افسردگي را کاهش مي دهد.
10- افزايش وزن
وقتي خستگي ناشي از کمبود ويتامين ادامه پيدا مي کند، اين مسأله نشان دهنده ي آن است که روند توليد انرژي در بدن شما کاهش يافته و فرآيند سوخت و ساز مختل شده است. کاهش سرعت سوخت وساز بدن باعث افزايش وزن مي شود. به علاوه ، تحقيقات نشان داده است که کمبود ويتامين سي در جريان خون با افزايش چربي بدن و چاقي مرتبط است، در حالي که مصرف اين ويتامين فرآيند چربي سوزي را افزايش مي دهد و کاهش يا ثابت نگهداشتن وزن را آسان تر مي کند.
11- متورم و دردناک شدن مفصل ها
از آنجايي که بخش عمده ي غضروف مفصل ها از ماده ي کلاژن ساخته شده، کمبود ويتامين منجر به کاهش اين لايه ي مياني استخوان ها و دردناک شدن مفصل ها مي شود. اين مسأله باعث التهاب و متورم شدن مفصل ها شده و به دليل کمبود ويتامين، بدن شما توانايي کمتري در واکنش به اين التهاب دارد.
منبع:salamatnews.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۴۴۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسل جوان با رشادت های دفاع مقدس آشنا شوند

منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی بر شناساندن رشادت های دفاع مقدس به نسل جوان تأکید کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، سالار ولایتمدار امشب در نشست هم اندیشی اساتید درس علوم و معارف دفاع مقدس که در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد با بیان رشادت های رزمندگان دفاع مقدس و خاطراتی از غرورآفرینی های نیروهای مسلح و مردمی در هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: ظرافت بیان هنرمندانه این رشادت ها به نسل جدید مورد نیاز است تا بتوانیم در تبیین ارزش های دفاع مقدس موفق عمل کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از افسران و ژنرال های کشورهای مطرح در امر نظامی دنیا در همان دوران از عملیات ها و طرح های عمرانی صورت گرفته در دفاع مقدس مانند طرح عبور از اروند با وجود فرماندهان جوان جنگ، شگفت زده شده بودند ولی آنچه آن دوران آنها دریافتند را به خوبی به نسل جدید معرفی نکرده ایم.

منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی لازمه تحقق این مهم را بهره گیری از ظرفیت های تدریس دانست تا اهمیت وقایع دفاع مقدس به خوبی به نسل جدید منتقل شود.

آبنوش بیان حقیقت های دفاع مقدس را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: البته در همه جای دنیا اطلاعات نظامی با زمان بندی منتشر می شود که ممکن است محدودیت هایی ایجاد کند.

منتخب مجلس دوازدهم بیان کرد: در دفاع مقدس تمام غرب و شرق و مدعیان حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران به صف شدند که یکی از نمونه های آن حمایت های هوایی فرانسوی ها از صدام بود.

یادگار دفاع مقدس در ادامه با بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس و عملیات های آن دوران، اراده الهی را به عنوان امداد غیبی برای رزمندگان اسلام یادآور شد و گفت: امروز هم اگر ایمان داشته باشیم که در جبهه رزم اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و دشمنی همه جانبه استکبار هستیم، مانند همان دوران اراده الهی یاری رسان ما خواهد بود.

آبنوش به بیان خاطره ای از آن دوران و تبعیت و فرمان پذیری از فرماندهان عملیات پرداخت و ادامه داد: اعتماد به اراده الهی و فرمان پذیری حتی در زمانی که می دانستیم استشهادی به سمت شهادت می رویم رمز موفقیت بود چراکه فرماندهان را فرماندهان امام می دانستیم؛ امروز هم هر مسئول و فرماندهی، سرباز امام خامنه ای باشد، در این جبهه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، قلبا و با تمام ظرفیت فرمانش را خواهیم پذیرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • با 7 بمب منیزیم آشنا شوید
  • کمبود این ویتامین سبب کاهش وزن می‌شود
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی عصبانیت
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی خلق و خو
  • این علائم نشان دهنده کمبود ویتامین B۱ است
  • کمبود این ویتامین سبب لاغری می‌شود
  • نسل جوان با رشادت های دفاع مقدس آشنا شوند
  • حاکمیت باید کارگران را با حقوق خود آشنا کند
  • سردار آزمون رخ به رخ غول آشنا
  • با سریع ترین روش های کاهش وزن آشنا شوید