Web Analytics Made Easy - Statcounter

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اصرار بر تصویب این لایحه فقط از سوی آمریکایی‌هاست و اروپا اصراری بر تصویب این لایحه ندارد و اروپا می‌داند ایران برای تامین امنیت خود باج نمی‌دهد.

ابوالفضل حسن‌بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا با بیان اینکه بسته حمایتی اتحادیه اروپا برای ادامه برجام چیزی فراتر از متن برجام نیست گفت: در متن برجام نکاتی نوشته شده و تضمین‌هایی داده شده که اقداماتی باید در حوزه بانک‌ها، برای برداشتن تحریم‌ها، تحقیقات هسته‌ای انجام شود و حالا این نکات با پاره کردن برجام از سوی رئیس جمهور آمریکا تقریبا بلاتکلیف مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در مقابل این اتفاق اروپایی‌ها اگر بخواهند در برجام بمانند باید برای اجرایی شدن نکاتی که در متن برجام ذکر شده و آمده است تضمین‌ بدهند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اظهارات برخی کشورهای اروپایی مبنی بر عدم همکاری شرکت‌های اروپایی با ایران به دلیل تحریم آمریکا تصریح کرد: اروپا اعلام کرده شرکت‌های بزرگ ما با آمریکا متحد است و نمی‌توانند خلاف تصمیم آمریکا رفتار کنند، حالا اروپا اگر بخواهد برجام را با ایران ادامه بدهد می‌توانند از طریق این شرکت‎‌ها مانند توتال اقدامات دیگری را انجام دهند و روابط خود را داشته باشند.

حسن‌بیگی با تاکید بر اینکه این محدودیت‌های تحریمی از سوی آمریکا شامل شرکت‌های متوسط اروپا نمی‌شود اظهار کرد: شرکت‌های متوسط اروپا شریک آمریکا نیستند و می‌توانند فعالیت تجاری با ایران داشته باشند، اگر اروپابخواهد زیر سلطه آمریکا برود و در جبهه آنها قرار بگیرد باید بداند بعد از این باید نفت را بشکه‌ای 400 دلار باید بخرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: قطعا اگر این روند ادامه پیدا کند در آینده 2020 اروپا با توجه به شرایط اقتصادی قاره سبز وضعیت به گونه‌ای خواهد شد که فروپاشی آنها حتمی خواهد بود.

این نماینده مجلس افزود: آنها باید به ما حق بدهند که مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا بایستیم و به حرف‌ها و تهدید‌های ترامپ اهمیتی ندهیم و باید این تضمین را بدهند و گرنه حق ایران است که اقدامات بازدارنده داشته باشد.

حسن‌بیگی با اشاره به برگزاری اجلاس اوپک و تصمیمات گرفته شده در آن اجلاس گفت: آقایان هم متوجه شده اند که در اوپک همه طرح‌های آمریکا نقش بر آب شد ، آمریکا در اوپک به دنبال افزایش تولید بود، اما حضور یکجانبه و تنهای ایران باعث شد حفظ سقف اوپک همچنان باقی ماند.

وی ادامه داد: روسیه با ایران متحد است اما با عربستان معامله می‌‎کند و خوب می‌داند عربستان متحد استراتژیک آمریکاست و هرگز طرف روسیه نمی‌رود، در کنار این قضیه طی این یک دهه مقابله با داعش، ایران با روسیه متحد استراتژیک بود و عربستان هم به خوبی بر این امر واقف است پس آمریکا را به سمت شمال شرق افغانستان هدایت کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: روسیه نسبت به حضور آمریکا در شمال افغانستان حساسیت دارد، روسیه استباطش بر این است در این معامله با توجه به اینکه حدود 1200 هزار بشکه در سقف اوپک بسیاری از کشورها از 100 هزار تا 300 هزار بشکه کمبود دارند، او به ظن خودش اگر این سقف برداشته شود می‌تواند سود کلانی ببرد اما اگر این اتفاق می‌افتاد ضرر می‌کرد چون قیمت نفت پایین می‌آمد.

رئیس فراکسیون اقتصاد مقاومتی مجلس تاکید کرد: روس‌ها جز ایران رفیقی در دنیا ندارند، پس نباید آنها را به سمتی هل دهیم که از ایران فاصله بگیرند در عین اینکه اگر فاصله ایجاد شود هم در سوریه و هم در مقابله با داعش شکست می‌خورند.

وی در پایان با اشاره به تصویب لایحه FATF در مجلس شورای اسلامی گفت: FATF فقط خواست آمریکایی‌هاست، اروپاییها بر آن تاکید ندارند اما نکته اینجاست که آنها تحت فشار امریکا عملی شدن این لایحه را می‌خواهند و اگر ما به تصویب این لایحه تن دهیم به منزله باز شدن دست اروپایی‌هاست که بخواهند بر روی برجام دبه کنند.

حسن‌بیگی همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت ملی و منافع ملی تحت هیچ شرایطی باج نخواهد داد و اروپایی‌ها این را به خوبی می‌دانند.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۴۵۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه

در حالی که اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی روسیه آماده می‌شود اما تحریم‌های پیشنهادی احتمالا با مقاومت شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به‌ویژه کشورهایی که به شدت به انرژی روسیه وابسته هستند، مواجه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در اقدامی که می‌تواند چشم‌انداز انرژی اروپا را تغییر دهد، کمیسیون اروپا آماده است تحریم‌های جدیدی را علیه واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) روسیه پیشنهاد کند. اقدامات پیشنهادی شامل ممنوعیت صادرات مجدد در داخل اتحادیه اروپا و تحریم سه پروژه ال‌ان‌جی روسیه است. تصمیم کمیسیون اروپا در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده نسبت به وابستگی اروپا به انرژی روسیه، به‌ خصوص در پی نبرد جاری در اوکراین اتخاذ می‌شود.

اتحادیه اروپا در اوایل سال میلادی جاری، ممنوعیت واردات نفت روسیه از طریق دریا را اعمال کرد، اما تاکنون از انجام اقدامات مشابه علیه واردات ال‌ان‌جی خودداری کرده بود. با این حال، با افزایش واردات ال‌ان‌جی روسیه از آغاز جنگ اوکراین که حدود ۱۵ درصد از عرضه گاز اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد، فشار بر بروکسل برای اقدام در این زمینه، افزایش یافته است.

هدف از ممنوعیت پیشنهادی حمل در داخل اتحادیه اروپا، جلوگیری از انتقال محموله های ال‌ان‌جی روسیه به مقاصد دیگر است. در حال حاضر بلژیک، فرانسه و اسپانیا، بزرگترین واردکنندگان ال‌ان‌جی روسیه هستند که بسیاری از این واردات مجددا به کشورهای دیگر از جمله چین صادر می‌شود. اتحادیه اروپا امیدوار است با اعمال محدودیت‌هایی بر حمل، اطمینان حاصل کند که ال‌ان‌جی روسیه به بازارهای خارج از اروپا راه پیدا نمی‌کند.

علاوه بر ممنوعیت انتقال ال‌ان‌جی روسیه، کمیسیون اروپا همچنین سرگرم بررسی تحریم‌هایی علیه سه پروژه روسیه آرکتیک ال‌ان‌جی ۲، اوسک لوگا و مورمانسک است. در حالی که جزئیات این تحریم‌ها، هنوز مورد بحث قرار نگرفته است، انتظار می رود پروژه هایی را هدف قرار دهند که هنوز عملیاتی نشده اند و تلاشهای روسیه برای گسترش صادرات ال‌ان‌جی  را پیچیده تر می‌کند.

اقدام کمیسیون اروپا، منعکس کننده نگرانی فزاینده در اتحادیه اروپا از وابستگی این بلوک به انرژی روسیه است. در شرایطی که تنشها بین روسیه و غرب هیچ نشانه ای از کاهش نشان نمی دهد، سیاست گذاران اروپایی به طور فزاینده، به دنبال راههایی برای کاهش وابستگی اروپا به منابع انرژی روسیه هستند. اتحادیه اروپا امیدوار است با هدف قرار دادن واردات ال‌ان‌جی روسیه، پیامی روشن به مسکو ارسال کند که اقداماتش در اوکراین بدون مجازات نخواهد ماند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال، تحریم‌های پیشنهادی احتمالا با مقاومت شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به‌ویژه کشورهایی که به شدت به انرژی روسیه وابسته هستند، مواجه خواهد شد. اما با افزایش فشار بر بروکسل برای اقدام، احتمال زیادی دارد که چشم انداز انرژی اروپا در ماههای آینده، دچار تغییرات قابل توجهی شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • تردد معلولان در اروپا آسان‌تر می‌شود
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • افت فروش خودرو‌های برقی فولکس واگن/ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودرو‌های بنزینی روی آوردند؟
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»