حاشیههای برگزاری شوی لباس در کاخ نیاوران
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۴۵۲۷۴
در این مطلب آمده است: روز گذشته نمایشگاه لباس و زیورآلات در کاخ نیاوران در حالی به کار خود پایان داد که بر خلاف اظهارات مدیر مجموعه فرهنگی- تاریخی نیاوران غرفهداران آن اقدام به فروش محصولات خود به بازدیدکنندگان کردند.
طبق اظهارات رحمتالله رئوف در گفتوگو با «اعتماد» این نمایشگاه که فراخوان آن چندی پیش منتشر شده بود، نوعی گردهمایی برای طراحان لباس ایرانی بود، و در آن قرار بود طراحان آثار خود را با محوریت صنایع دستی در پوشاک ایرانی به نمایش بگذارند و میراث فرهنگی مجوز هیچ گونه فروش محصولات را به آنها نداده بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما در نمایشگاهی که در روزهای پایانی هفته گذشته در تالار آبی برگزار شد، همان اتفاقی افتاد که دی ماه سال گذشته در این نمایشگاه افتاد و باعث انتقادات بسیاری به برگزارکنندگان و مدیریت مجموعه شده بود.
برگزارکنندگان چند ماه پس از گردهمایی دی ماه خود باز هم به تالار آبی آمدند و اینبار با اضافه کردن پسوند «صنایع دستی» در عنوان نمایشگاه، تلاش کردند تا راه انتقاد به برگزاری چنین برنامههایی را ببندند، در حالی که به جز چند اثر تجسمی که در محوطه باز مجموعه نیاوران در طول برگزاری نمایشگاه تکمیل شد، در محصولات ارایه شده در تالار آبی نشان چندانی از صنایع دستی ایرانی به چشم نمیخورد و طراحان غالبا طرحهای مدرن خود را در نمایشگاه برای معرفی و فروش عرضه کردند.
و از سویی غرفهداران با صراحت اعلام میکردند که: «به ما دستگاه کارتخوان ندادهاند اما شما میتوانید هزینه خرید را با موبایل بانک یا به صورت نقدی پرداخت کنید.»
موضوع دیگری که میشود آن را بررسی کرد این است که چه الزامی دارد پوشاک لوکسی که در مراکز خرید تهران یا مزونها ارایه میشوند، در مجموعهای فرهنگی- تاریخی به نمایش و فروش گذاشته شود؟
آیا رویدادهای دیگری که مرتبط با فضای فرهنگی و تاریخی این مجموعه باشد و تا این اندازه وجهه تجاری نداشته باشد، نمیتواند در تالار آبی این مجموعه برگزار شود؟
یکی از انتقاداتی که به برگزاری چنین نمایشگاههایی در مجموعههای فرهنگی _ تاریخی وارد است، متناسب نبودن این نمایشگاهها با فضای فرهنگی و تاریخی مجموعه است، همان موردی که برگزارکنندگان را بر آن داشت تا با پسوند صنایع دستی مجوز ورود به مجموعه را بگیرند.
در سالهای ابتدایی دهه هشتاد نیز برگزاری شوی لباس توسط چرم مشهد در موزه ملت کاخ سعدآباد انتقادات بسیاری به همراه داشت و پس از آن دیگر تکرار نشد، اما حالا مجموعه فرهنگی _ تاریخی نیاوران در چند ماه گذشته دو بار میزبان گردهمایی طراحان ایرانی بوده، رویدادی که تنها از نام این مجموعه برای تبلیغات خود استفاده میکند و هیچ عواید فرهنگی برای این مجموعه ندارد، هرچند مدیران میراث فرهنگی در مورد عواید مالی آن هم هرگز با شفافیت صحبت نکردهاند. مجموعههای فرهنگی در تمام دنیا کاربریهای خاص خود را دارند و رویدادهایی که در آنها برگزار میشود هم میتواند متناسب با فضای فرهنگی و تاریخی این مجموعهها و در راستای معرفی و پویایی آنها برگزار شود.
برگزاری یک رویداد نامرتبط توسط شرکتی که در زمینه مد و فشن فعالیت میکند و پیش از این نیز حضورش در مجموعه مورد انتقاد فعالان میراث فرهنگی بود، و عنوان کردن این موضوع که محور نمایشگاه صنایع دستی خواهد بود و فروشی در آن اتفاق نخواهد افتاد، به چه معناست؟
روزنامه اعتماد
تهرام/1735
انتهای پیام
منبع: جماران
کلیدواژه: جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 دی ماه صنایع دستی مد موبایل نمایشگاه صنایع دستی جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۴۵۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
به گزارش خبرنگار مهر، حسن محمدی ادیب ظهر چهارشنبه در اولین کنفرانس بین المللی موزه ها در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: موزه ها موسسه ای غیرانتفاعی برای نشان دادن سیر توسعه یافتگی هستند و در ایران و اردبیل این موزه ها از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.
وی با اشاره به قدمت موزه و ارتباط آن با تاریخ تمدن بشر خاطرنشان کرد: موزهها در واقع موسسه ای غیرانتفاعی برای نشان دادن سیر توسعه یافتگی هستند و ریشه بسیاری از علوم، صنایع و هنرها همچون ابداع چرخ ارابه، تیر و کمان و کشف آتش که منشا توسعه بوده، از تمدنهای شرقی نشات گرفته و سپس به غرب راه یافته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: نخستین شکل از موزه در هزاره اول قبل از میلاد در بین النهرین متجلی شده است و در دو سده آخر قرن بیستم مکانهایی متاثر از اسطورههای رومی و یونانی و به عنوان موزه وجود داشته است.
محمدی ادیب تصریح کرد: همزمان با قرن ۱۶ و به روز عصر صفویه در ایران موزه تجلی بیشتری یافته است و احداث مکانهایی برای نشان دادن اشیاء تاریخی و نفیس در فرانسه رایج بوده است.
وی به دوره قاجاریه و پهلوی اشاره کرد و افزود: از دوره قاجاریه و پهلوی واژه موزه در ایران رواج یافته و بررسی سابقه موزه در ایران، ما را به عصر صفوی بر میگرداند و در دوره شاه عباس، نسخ خطی و تاریخی در موزه ای در اصفهان به نمایش گذاشته شده و شاه عباس با علاقه به اردبیل به عنوان پایتخت فکری و عقیدتی صفویان و زادگاه اجدادش، تصمیم گرفته عمارتی بی نظیر در جوار مرقد نیاکانش به دست مهندسی سرشناس بسازد که همان چینی خانه امروز بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به قدمت تاریخی موزه چینی خانه شیخ صفی الدین اردبیلی گفت: صحبت از موزه در ایران، بدون اشاره به اردبیل حق مطلب را ادا نمیکند و موزه چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از قدیم محل نمایش هدایای امپراطوران چین بوده است و آن را به عنوان موزه فرهنگی هنری و قدیمی ترین موزه ایران معرفی میکنیم و امیدواریم امانتداری امین برای هویت و میراث فرهنگی کشور باشیم.
کد خبر 6087771