Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@02:29:53 GMT

حقایقی درباره سومین سرطان شایع دنیا

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۴۷۹۱۶

حقایقی درباره سومین سرطان شایع دنیا

نتایج یک تحقیق نشان داد که تشکیل جلسات گروه‌درمانی برای مبتلایان به سرطان پستان می‌تواند از آسیب‌های روانی این بیماری بکاهد و کیفیت زندگی بیماران را افزایش دهد.

به گزارش ایسنا؛ سرطان پستان سومین سرطان شایع در جهان و شایع‌ترین سرطان در زنان است. این بیماری حدود یک سوم کل سرطان‌های زنان را شامل شده و یکی از علل اساسی مرگ در زنان بین سن ۳۵ تا ۴۵ سال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرطان پستان ممکن است بر اثر عوامل متعددی چون سن، جنس، نژاد، بیماری خوش‌خیم قبلی در سینه، سابقه سرطان قبلی در فرد، سن قاعدگی و منارک زودرس، یلئسگی دیررس و بارداری در سنین بالا به وجود آید.

ابتلا به سرطان پستان چالش‌های زیادی را در زندگی زنان به وجود می‌آورد. فرآیند تشخیص، درمان، پیامدها و اثرات جانبی آن‌ها و همچنین عود بیماری موجب می‌شود که بیمار دچار واکنش‌های روانی استرس، اضطراب و افسردگی شود. علاوه بر این؛ هزینه‌ی سنگین درمان، افزایش فشار روانی، کاهش عملکرد جسمی، عاطفی و اجتماعی بر کیفیت زندگی فرد و خانواده‌ی او تاثیر دارد.

خودکارآمدی یکی از جنبه‌هایی است که در توانمندسازی افراد و کیفیت زندگی آن‌ها اثر می‌گذارد. خودکارآمدی باور یک فرد به مهارت‌ها و توانایی‌های خودش برای انجام موفقیت‌آمیز کارهاست. این باور بر میزان تلاش و عملکرد فرد تاثیر می‌گذارد و عاملی درونی و مهم برای کنترل طولانی مدت بیماری است. اعتقاد داشتن به توانایی‌ها می‌تواند مانع از بروز واکنش‌های روانی مثل استرس و افسردگی گردد.

گروه‌درمانی از موثرترین اشکال مداخله در درمان سرطان است. در گروه‌درمانی ارتباط بیشتر افراد به اصطلاح «هم‌درد» و بیان تجربیات‌شان با یکدیگر سبب تسهیل تخلیه‌ی هیجانی و افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

به همین دلیل؛ فردین مرادی منش و خدیجه باباخانی پژوهشگران گروه روان‌شناسی دانشگاه‌ آزاد اسلامی دزفول و کرج در یک تحقیق تاثیر گروه‌درمانی را بر خودکارآمدی و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان را بررسی کردند.

در این مطالعه از بین کلیه‌ی زنان مبتلا به سرطان پستان درجه‌ی ۲ که در سال ۹۵ برای درمان به بیمارستان امام خمینی شهر تهران مراجعه کرده بودند، ۳۲ نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. با احتساب افرادی که به دلایل مختلف از پژوهش خارج شدند، ۱۳ نفر در هر یک از دو گروه قرار گرفتند.

معیارهای ورود به مطالعه: تشخیص سرطان پستان توسط پزشک متخصص، اتمام فرآیند درمان جسمی، داشتن تحصیلات حداقل دیپلم، توانایی شرکت در جلسات گروه‌درمانی و ین بین ۲۰ تا ۴۵ سال بود. برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد وضعیت روانی بیماران قبل و پس از انجام گروه‌درمانی از ابزارهای روان‌شناختی «مصاحبه‌ی بالینی ساختار یافته» برای تشخیص و غربال‌گری اختلالات موثر بر فرآیند درمان و آگاهی از وضعیت روانی فرد،   «پرسش‌نامه‌ی بررسی کیفیت زندگی» و «پرسش‌نامه‌ی خودکارآمدی» استفاده شد.

برای افراد گروه آزمایش ۸ جلسه‌ی ۲ ساعته گروه‌درمانی روانی-شناختی برگزار شد. در این جلسات مطالبی همچون شناخت استرس و نحوه‌ی مدیریت آن، واکنش‌های بدنی به استرس، شناسایی افکار خودآیند (خودگویی‌ها)، آموزش نحوه‌ی جایگزین کردن افکار مثبت، شناسایی منابع سودمند و زیان‌آور حمایت اجتماعی و گسترش شبکه‌های حمایتی، شناسایی عوامل برانگیزاننده‌ی خشم، الگوها و نحوه‌ی مدیریت آن به افراد آموزش داده شد.

نتایج تحقیق مرادی منش و همکارش نشان داد که این گروه‌درمانی بر خودکارآمدی زنان مبتلا به سرطان پستان موثر است و باعث افزایش کیفیت زندگی آنان می‌شود. این جلسات افراد را با تجربه‌های موفقیت‌آمیز همتایان مواجه می‌کند و آن‌ها را قانع می‌کند که باور کنند توانایی عمل موفقیت‌آمیز را دارند.

این پژوهشگران پیشنهاد کردند که در مراکز درمان سرطان، بخشی به ارائه‌ی خدمات روان‌شناختی و به ویژه گروه‌درمانی روانی-شناختی اختصاص یابد.

نتایج این پژوهش در فصل‌نامه‌ی علمی-پژوهشی «بیماری‌های پستان» وابسته به پژوهشکده معتمد (مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی) منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامي سرطان سرطان پستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۴۷۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«تنبلی چشم» شایع‌ترین علت نابینایی یک چشمی/ توصیه‌هایی به والدین برای درمان

تحقیقات نشان می‌دهد تنبلی چشم یکی از علل نابینایی و کم‌بینایی خفیف تا شدید است؛ به طوری که تنبلی چشم شایع‌ترین علت نابینایی یک چشمی در افراد زیر ۲۰ سال و دومین علت کاهش بینایی در کودکان است.

به گزارش ایسنا، تنبلی چشم کاهش دید یک‌طرفه و گاهی دوطرفه است که حتی با اصلاح عیب انکساری و رفع مشکلات ساختمانی چشم بر طرف نشده و ادامه می‌یابد.

آمارها نشان می‌دهد که شیوع آمبلیوپی در جهان ۲ تا ۵ درصد است که در ایران شیوع این بیماری ۱/۲ درصد برآورد شده است.

تنبلی چشم با تشخیص به موقع قابل درمان است، در حالی که اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشود، فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم‌بینا و نابینا خواهد کرد. چشمان بعضی از کودکان با آن که سالم و طبیعی به نظر می‌رسند اما از سلامتی و دید کافی برخوردار نیستند. رشد و تکامل مرکز بینایی در مغز، از دوران جنینی تا حدود ۱۰ سالگی ادامه دارد، اما حداکثر سرعت رشد آن تا ۳ سالگی است.

نتیجه تکامل دستگاه بینایی در این دوران، دید واضح و کامل است. در این مدت، بخصوص در ۳ سال اول زندگی، هر عاملی که باعث اشکال دید در یک یا هر دو چشم کودک شود، رشد و تکامل دستگاه بینایی را متوقف می‌کند و در نتیجه باعث کاهش میزان بینایی کودک می‌شود. به عبارتی دیگر معنی امکان دارد چشمی که از نظر ظاهر کاملاً طبیعی است از بینایی کامل و طبیعی برخوردار نباشد.

در صورتی که اشکال دید کودک، قبل از ۵ سالگی تشخیص داده شود و تحت درمان قرار گیرد حتی اگر چشم در این مدت تنبل شده باشد، با درمان به موقع، بینایی کامل به دست می‌آید. بهترین سن برای درمان تنبلی چشم زیر ۵ سالگی است.

هر چه درمان چشم تنبل بیشتر به تاخیر بیفتد، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر می‌شود، به طوری که پس از ۷ تا ۱۰ سالگی، درمان هیچ تاثیری در بینایی نخواهد داشت.

شایعترین عوامل ایجادکننده تنبلی چشم

۱- در نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم، اگر دید هر دو چشم بسیار کم باشد، هر دو چشم و اگر تفاوت دید آنها زیاد باشد، چشم ضعیف‌تر نمی‌تواند تصویر واضحی از اشیاء دریافت کند و دچار تنبلی می‌شود.

2- اشکالات مادرزادی در ساختمان چشم، مانند آب مروارید (کاتاراکت) و پایین‌افتادگی پلک باعث می‌شود که چشم نتواند تصویر واضحی از اشیاء دریافت کند و به تدریج دچار تنبلی شود. در مورد کاتاراکت بهترین درمان، «عمل جراحی» است که اگر پس از تولد تا ۳ ماهگی هر چه سریعتر صورت گیرد، نتیجه بهتری خواهد داشت، اما پس از ۳ ماهگی، نتیجه جراحی چندان رضایت‌بخش نخواهد بود.

3- لوچی یا «انحراف چشم» نیز می‌تواند باعث دوبینی شده و در نتیجه تصویر واضحی روی شبکیه چشم تشکیل نشود. به این ترتیب مغز به تدریج برای حذف دوبینی، تصویر چشم منحرف را حذف کرده و تنبلی چشم ایجاد خواهد شد.

پیشگیری و درمان

تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم تشخیص به موقع عوامل ایجادکننده آن است و از آنجا که بسیاری از این عوامل برای خانواده‌ها ناشناخته است، چشم همه کودکان باید حداقل ۳ بار قبل از دبستان در زمان‌های مختلف مانند ۳ تا ۴ ماهگی، ۲ تا ۳ سالگی و ۵ تا ۶ سالگی معاینه شود.

همچنین اگر کودکی انحراف چشم دارد، والدین باید به محض تشخیص، او را نزد متخصص برده و تحت درمان قرار دهند. درمان تنبلی چشم معمولاً بستن چشم سالم است تا چشم تنبل به کار بیفتد و تنبلی آن برطرف شود.

مدت بستن چشم را متخصص تعیین می‌کند و در فواصل مشخص نیز باید به وسیله متخصص معاینه شود. اما گاهی اوقات برای درمان، عینک و در بعضی موارد جراحی توصیه می‌شود اگر تنبلی چشم بر اثر بیماری‌های مادرزادی مانند آب مروارید، پایین افتادگی پلک یا عیوب ساختمانی ایجاد شده باشد، باید قبل از ۳ ماهگی درمان شود و اگر به علت‌های دیگر به وجود آمده باشد، درمان قطعی و موثر تا قبل از ۵ سالگی امکان‌پذیر است و پس از آن، درمان معمولاً نتیجه خوبی ندارد.

گاهی اوقات مدت درمان چند سال است. در این صورت والدین کودک باید استقامت، پشتکار و حوصله لازم را داشته باشند و از رفت و آمد مرتب نزد متخصص و سایر مشکلات جنبی آن خسته نشوند. بنابراین پیگیری درمان و رعایت تمامی توصیه‌های متخصص تا سن ۱۰ سالگی ضروری است.

در همین راستا،‌ والدین با رعایت نکاتی می‌توانند به سلامت بینایی فرزندشان کمک کنند؛ قبل از دبستان ۳ بار در سنین ۳ تا ۴ ماهگی، ۲ تا ۳ سالگی و ۵ تا ۶ سالگی جهت معاینه چشم کودک خود اقدام کنند.

در صورت مشاهده انحراف (لوچی) در چشم کودک، او را نزد متخصص ببرند و اگر متخصص توصیه کرد چشم کودک را ببندند، طبق دستور او عمل کنند  و چشم کودک را کمتر یا بیشتر از زمان تعیین شده نبندند.

در صورت تجویز عینک توسط متخصص، کودک را به استفاده دائمی از آن تشویق و طبق دستور عمل کنند.

در صورت تشخیص تنبلی چشم، حتما تا پایان ۱۰ سالگی پیگیر وضعیت بینایی و تغییرات عیوب انکساری چشم کودک باشند و مطمئن باشند معاینه دید کودکان در مهدهای کودک، آمادگی‌ها و پایگاه‌های سنجش بینایی توسط افراد آموزش‌دیده انجام خواهد شد.

تنبلی چشم هیچ علامتی ندارد و شکایتی از طرف کودک ایجاد نمی‌کند. از همین رو در صورت مشاهده، اختلال بینایی، ظاهر غیر طبیعی چشم مانند مردمک سفید، قرمزی چشم‌ها و حوادث چشمی کودک خود را نزد ‌بینایی‌سنج یا چشم پزشک ببرید.

همچنین صورت کودک خود را همیشه تمیز نگهدارید و از ریختن هر گونه دارو در داخل چشم‌ها بدون تجویز پزشک جداً خودداری کنید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بیماران مبتلا به سرطان از مصرف پروتئین غافل نشوند
  • تجلیل از پیشگامان عرصه احسان و نیکوکاری استان بوشهر
  • «تنبلی چشم» شایع‌ترین علت نابینایی یک چشمی
  • «تنبلی چشم» شایع‌ترین علت نابینایی یک چشم
  • «تنبلی چشم» شایع‌ترین علت نابینایی یک چشمی/ توصیه‌هایی به والدین برای درمان
  • مشکلات جسمی شایع در ماه رمضان
  • می خواهیم آرزوهای کودکان مبتلا به سرطان را تغییر دهیم
  • مقابله با یکی از مخوف‌ترین تومور‌های سرطانی
  • مقابله با یکی از مخوف‌ترین تومورهای سرطانی
  • مقابله با سخت‌ترین تومورهای سرطانی پستان با اسب تروجان در ابعاد نانو