Web Analytics Made Easy - Statcounter

الجزیره-ایرنا- «عبدالعزیز بوتفلیقه» از سال 1999میلادی به صورت چهار دوره متوالی رئیس جمهوری الجزایر بوده است. دوره چهارم وی در بهار سال 2019 به پایان می رسد و با اینکه هنوز فاصله زمانی زیادی با این تاریخ داریم اما تنور این انتخابات کم کم در حال گرم شدن است.

به گزارش ایرنا، هنوز زمان دقیق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2019 اعلام نشده است وگفته می شود به احتمال زیاد، این انتخابات بین ماه های فروردین و اردیبهشت آینده برگزار می شود، با این حال این روزها بحث این انتخابات داغ شده و احزاب و گروه های سیاسی سخت به تکاپو افتاده اند تا به خواسته های خود برسند، در این میان برخی امید زیادی برای رسیدن به این هدف دارند و برخی کاملا ناامید اند و البته برخی منتظر شرایط جدید مانده اند تا شاید در آن زمان بتوانند کاری در جهت رسیدن به اهداف خود انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** شرایط نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری
نامزد انتخابات ریاست جمهوری در الجزایر مانند هر کشور دیگری باید حائر شرایط زیادی باشد که مهم ترین آن عبارت است از، مسلمان و حداقل 40 ساله باشد، از تمام حقوق مدنی و سیاسی برخوردار باشد، اگر پیش از سال 1942 متولد شده باشد، باید در انقلاب سال 1954 مشارکت کرده و اگر پس از سال 1942 به دنیا آمده باشد، پدر و مادرش اقدامی ضد انقلاب الجزایر انجام نداده باشند و خود و همسرش تابعیت الجزایری داشته باشند.
هر نامزد باید امضا و تاییدیه 600 نفر از نمایندگان مجلس، استانداری یا شهرداری در 25 استان از مجموع 48 استان را داشته باشد یا امضا و تایید حداقل 75 هزار نفر در دست کم 25 استان را داشته باشد.

** موضع گیری مقام های الجزایری در مورد انتخابات ریاست جمهوری
انتخابات ریاست جمهوری الجزایر قرار است طی 6 ماه نخست سال 2019میلادی و به احتمال زیاد بین ماه های آوریل و می (فروردین و اردیبهشت )برگزار شود و با این که هنوز فاصله زمانی زیادی با این انتخابات داریم اما این روزها اخبار زیادی در مورد این انتخابات در رسانه های الجزایری منتشر می شود.
چند ماه پیش «جمال ولد عباس» رئیس حزب «جبهه آزادیبخش ملی »الجزایر که بزرگترین حزب این کشور محسوب می شود و از مجموع 462 کرسی مجلس نمایندگان، 164 کرسی را در اختیار دارد، اعلام کرد از بوتفلیقه می خواهد برای پنجمین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود.
کمی پس از آن نیز روسای مجلس نمایندگان و مجلس سنای این کشور حمایت قاطع خود را از نامزدی بوتفلیقه اعلام کردند.
«احمد اویحیی » نخست وزیر و رئیس حزب مجمع ملی دمکراتیک که دومین حزب بزرگ الجزایر محسوب می شود و 97 کرسی از مجموع 462 کرسی مجلس نمایندگان را در اختیار دارد و برخی رسانه ها و کارشناسان از او به عنوان یک رقیب جدی برای بوتفلیقه در صورت نامزدی در انتخابات آینده یاد می کردند ، به شایعات نامزدش اش برای انتخابات ریاست جمهوری پایان داد و ابتدا گفت اگر وی نامزد شود، وی برای این انتخابات نامزد نمی شود و در آخرین اظهار نظر در این خصوص در جمع هم حزبی هایش گفت: ما باید در خصوص انتخابات ریاست جمهوری تصمیم گیری کنیم ،ما از مجاهد عبدالعزیز بوتفلیقه می خواهیم به کار خود ادامه دهد. حزب ما تصمیم گرفته است از ثبات حمایت کند، عبدالعزیز بوتفلیقه نماد ثبات است و ما از او می خواهیم به راه خود برای خدمت به الجزایر ادامه دهد.

** موضع گیری احزاب الجزایری در مورد انتخابات ریاست جمهوری
با توجه به اینکه هنوز زمان زیادی تا این انتخابات باقی مانده است، بسیاری از احزاب الجزایری ترجیح می دهند فعلا در این مورد سکوت کنند تا ببیند اوضاع چگونه می شود به ویژه اینکه بوتفلیقه که بیشترین شانس برای پیروزی در این انتخابات در صورت نامزد شدن دارد، هنوز موضع گیری خود را اعلام نکرده است و شاید بسیاری از این احزاب، اعلام نظر را در این خصوص تا زمان مشخص شدن نامزد حزب جبهه آزادیبخش ملی یا همان حزب حاکم بیهوده می دانند . دو حزب بزرگ جبهه آزادیبخش ملی و حزب مجمع ملی دمکراتیک حمایت خود را از بوتفلیقه اعلام کرده اند.
« عبد الرزاق مقری» رئیس حزب «حرکه مجتمع السلم» که از جمله احزاب مهم و مخالف دولت و از بزرگترین احزاب اخوانی محسوب می شود، چند هفته پیش گفت، هنوز زمان زیادی وجود دارد وقتی به آن نزدیک شدیم موضع گیری خود را اعلام می کنیم .
از سوی دیگر «عبدالله جاب الله» کهنه کار ترین نیروهای اسلامگرا که وارد سیاست شده گفت، شرکت در این انتخابات سودی ندارد زیرا همانند گذشته تقلب صورت می گیرد و نامزد نظام حاکم پیروز می شود.
وی سه بار در این انتخابات نامزد شده و ناکام مانده است یک بار در سال 1995میلادی با ژنرال «الیامین زروال » به رقابت پرداخت و دوبار بار با بوتفلیقه که در هر سه مورد شکست خورد و هر بار مقام های دولتی را به تقلب در انتخابات متهم کرد.
«لویزه حنون » رهبر حزب کارگران الجزایر نیز که حزبش سال 1990 تاسیس شده و پیوسته در انتخابات گذشته حاضر بوده است و خود او از سال 1999 پیوسته نامزد این انتخابات بوده ، هنوز موضع گیری حزبش را در این مورد اعلام نکرده است.
«سعید سعدی» رهبر حزب «تجمع برای فرهنگ و دمکراسی» که دو بار در سال 1995 و 2004 وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شده و هر بار شکست خورده است، هنوز موضع گیری خود را اعلام نکرده است.
«جبهه نیروهای سوسیالیست» تاسیس شده در سال 1963 نیز که یک حزب چپگرا است و قدیمی ترین حزب مخالف دولت در الجزایر محسوب می شود و میان مردم به ویژه در منطقه قبایل و آمازیغ ها محبوبیت دارد ، هنوز موضع خود را اعلام نکرده است.

** مخالفت 14 شخصیت الجزایری با نامزدی بوتفلیقه
اوایل خرداد ،14 شخصیت معروف سیاسی، رسانه ای و حقوقی الجزایری مخالف دولت و از جمله «احمد بن بیتور » نخست وزیر اسبق ، «علی بن واری» وزیر پیشین، «سفیان جیلالی» رئیس حزب نسل جدید و «سعد بوعقبه» ستون نویس مشهور در روزنامه الخبر با ارسال نامه ای به بوتفلیقه، از او خواستند در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نامزد نشود.
البته در زمستان گذشته نیز برخی مخالفان بوتفلیقه با ادعای اینکه وی بیمار و از نظر جسمی ضعیف است و توانایی اداره امور کشور به عنوان یک رئیس جمهوری را ندارد، خواستار اجرای قانون در این خصوص برکناری او شده بوده بودند اما در این کار توفیقی نیافتند زیرا نهادهای قانونی این کشور این استدلال را نپذیرفتند.

** واکنش مردم الجزایر به انتخابات 2019
مردم و اقشار مختلف جامعه الجزایر همانند هر کشور دیگری دیدگاه های متفاوتی نسبت به هم در خصوص انتخابات در کشورشان دارند، برخی شرکت در آن و لزوم نقش آفرینی در آینده سیاسی کشور را ضروری می دانند و در عین حال برخی با ناامیدی نظاره گر نتایج هستند و تصور می کنند نتایج انتخابات هر چه باشد، تاثیری در وشعیت زندگی کردم ندارد.
محمد الامین 20 ساله و دانشجو در خصوص این انتخابات گفت، مساله مهم در این روزها اقتصاد کشور و شغل برای جوانان است ، باید دید کدامیک از نامزدها برنامه بهتری در این خصوص ارائه می دهند.جوانان شعار نمی خواهند، آن ها خواستار اقدام های عملی مسئولان و بهبود شرایط زندگی مردم اند.
«عبدالرحمن» 44 ساله با بدبینی در مورد این انتخابات گفت، نتایج آن تاثیر چندانی بر زندگی مردم ندارد و به همین دلیل هنوز برای شرکت در آن تصمیمی نگرفته است.
«دلیله » کارمند و صاحب دو فرزند گفت، ما باید تلاش کنیم آینده بهتری برای فرزندان خود بسازیم، باید با انتخاب فردی شایسته ، آینده فرزندانمان را تضمین کنیم.
«بن فلیس » 52 ساله نیز گفت، باید منتظر ماند و دید چه کسانی نامزد می شوند و چه برنامه هایی ارائه می کنند ، حفظ امنیت و ثبات اقتصادی مساله بسیار مهمی است که هر نامزدی باید به آن توجه داشته باشد.اگر مردم از نظر اقتصادی در تنگنا قرار گیرند، سیاست برای آن ها بی معنا می شود .

** نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2019
هر چند هنوز بسیاری از احزاب اعلام نظر در خصوص این انتخابات را زود می دانند اما «جنبش دمکراتیک اجتماعی » فردی به نام «فتحی غراس» را به عنوان نامزد خود را برای این انتخابات معرفی کرده است.
غراس چندی پیش گفت، همه می دانند نامزد نظامی حاکم هرکس باشد، در انتخابات پیروز می شود اما ما با نامزدی در آن دیدگاه خود را در خصوص مسائل جاری در کشور و در مورد کشورهای همسایه و جهان بیان می کنیم.
«ناصر بوضیاف» پسر «محمد بوضیاف» رئیس جمهوری اسبق الجزایر در سال 1992میلادی که مدت کمی پس از ریاست جمهوری ترور شد نیز آمادگی خود را برای نامزدی در این انتخابات اعلام کرده است.
بوضیاف در ویدیویی که در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد ، نظام حاکم بر الجزایر را به فساد متهم و ادعا کرد آرزوی او رها کردن کشور از این نظام و ریشه های آن ، تحقق عدالت ، بالا بردن سطح علمی کشور و رونق اقتصاد و تحقق دمکراسی واقعی و بازگرداندن حقوق مردم به آنان دانست.
بوضیاف ظاهرا بنا بر اعتبار پدرش قصد دارد وارد این عرصه شود زیرا اکنون او شخصیت شناخته شده ای در داخل الجزایر نیست.
گفته می شود فردی به نام « فیلالی غوینی» رئیس جنبش اصلاح ملی نیز برای نامزدی در انتخابات آینده اعلام آمادگی کرده است اما هنوز نامزدی هیچ یک از این افراد قطعی نیست زیرا نام نویسی برای نامزدها هنوز شروع نشده است.
در حالی که بازار شایعات در این خصوص داغ است، چندی پیش برخی رسانه ها نوشتند «یسعد ربراب » ثروتمندترین فرد در الجزایر و پنجمین فرد ثروتمند در جهان عرب نامزد این انتخابات می شود و این در حالی است که یک منبع نزدیک به او این خبر را تکذیب کرد و گفت ربراب هیچ گونه برنامه ای برای داشتن پست سیاسی ندارد.

** دستور العمل انتخاباتی وزارت اوقاف و امور دینی الجزایر به ائمه جماعت
«محمد عیسی » وزیر اوقاف و امور دینی الجزایر چند روز پیش گفت، ائمه جماعت نباید وارد سیاست شوند و به آن ها در مورد وارد شدن در موضوع انتخابات ریاست جمهوری و دخالت دادن منابر در این امر هشدار داد .
وی افزود، ائمه جماعت باید گرایش های سیاسی خود را پشت در مسجد بگذارند سپس وارد آن شوند ،آن ها نباید در منبرها وارد مسائل سیاسی شوند.

**آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری الجزایر
«جان سالیوان » معاون وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در دیدار از الجزایر و در مصاحبه با شبکه الشروق گفت، کشورش برگزاری انتخابات دمکراتیک و آزاد و عادلانه در الجزایر که به اراده مردم احترام بگذارد، حمایت می کند و با مقام های الجزایری در این خصوص سخن گفته است و آن ها ها اعلام کرده اند این انتخابات با چنین شرایطی برگزار می شود.
وی اعتراف کرد یکی از مسائل مورد بحث او با مقام های الجزایری ، مساله انتخابات ریاست جمهوری بوده است.
با اینکه هنوز فاصله زیادی با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری داریم اما با توجه به شرایط موجود باید گفت، اگر بوتفلیقه در این انتخابات نامزد شود، با توجه به شواهد و قرائن موجود و با توجه به حمایت احزاب بزرگی مانند جبهه آزادیبخش ملی و مجمع ملی دمکراتیک ، حزب تاج و اتحادیه کارگران الجزایر ، او برنده میدان خواهد بود زیرا او اکنون رقیب قدرتمندی که توانایی رقابت با او را داشته باشد و بتواند نظر مردم را جلب کند، ندارد و حال همه چشم ها به بوتفلیقه رئیس جمهوری 81 ساله الجزایر دوخته شده است و می توان گفت سرنوشت پست ریاست جمهوری الجزایر در سال 2019، تا حد زیادی به او بستگی دارد ، اگر نامزد شود، پیروزی او تقریبا قطعی است اما اگر او در این انتخابات نامزد نشود، شرایط مختلف خواهد بود.
ناظران سیاسی اعتقاد دارند حضور پر رنگ چند ماه اخیر بوتفلیقه در مناسبت های مختلف و از جمله افتتاح یک خط مترو در پایتخت، افتتاح مسجد کچاوه در الجزیره و حضور در یکی از مراکز دینی این کشور در ماه رمضان نشان دهنده این است که او می خواهد به مخالفان خود این پیا م را برساند که با قدرت زمام امور را در دست دارد و در انتخابات آینده نیز نامزد خواهد شد .
خاورم **2041**1049

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي الجزاير انتخابات رياست جمهوري عبدالعزيز بوتفليقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۴۸۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم

«امیررضا واعظ آشتیانی» فعال سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: اگر مردم به دنبال احقاق مطالبات خود هستند، باید همچون دوره اول انتخابات، در دور دوم نیز حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به تحولات بین‌المللی، نیازمند تشکیل مجلسی قدرتمند، کارآمد و کمک حال دولت هستیم؛ بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که انتخابات پیش رو همچون دور اول، با حضور حداکثری برگزار شود.

فعال سیاسی گفت: هر زمان انتخابات در ایران برگزار می‌شود، همه دنیا چشم‌شان به نحوه برگزاری آن است و میزان مشارکت را رصد می‌کنند؛ بنابراین باید در چنین شرایطی حضور حداکثری داشته باشیم.

رأی مردم در انتخابات آمریکا نمایشی است

واعظ آشتیانی افزود: در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رأی مردم، نمایشی است چراکه این سناتورها هستند که تعیین تکلیف می‌کنند اما در جمهوری اسلامی ایران، این مردم هستند که کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.

فعال سیاسی گفت: انتخابات در جمهوری اسلامی، آزادترین و دموکراتیک‌ترین نوع انتخابات است و امیدواریم مردم با شناخت کاندیداهای اصلح، پای صندوق‌های رأی حاضر شوند تا مجلسی مقتدر تشکیل شود.

وی با اشاره به اولویت‌های مجلس دوازدهم، اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری هر ساله به مسائل اقتصادی توجه دارند، مجلس هم باید بهترین قوانین و مقررات اقتصادی را در دستور کار داشته باشد.

فعال سیاسی افزایش تولید داخلی را از اولویت‌های مجلس آینده دانست و تاکید کرد: تولید، شاخصه‌های مختلفی دارد که باید مدنظر مجلس و دولت قرار بگیرد؛ قوانین باید به سمتی حرکت کنند که فضا جهت سرمایه‌گذاری‌ها در داخل و خارج از کشور محیا شود.

واعظ آشتیانی با اشاره به حل و فصل مسائل مناطق آزاد به عنوان یکی از اولویت‌های مجلس آینده افزود: اگر نوع مدیریت و حکمرانی ما درست باشد، می‌تواند کمک حال اقتصاد کشور شود؛ لذا مجلس باید این مسائل را جدی بگیرد.

فعال سیاسی اضافه کرد: مجلس دوازدهم و دولت باید به جای کشمکش‌های سیاسی، به سمتی بروند که حال کشور و اقتصاد کشور بهبود یابد.

کد خبر 6083278 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم
  •  نامزدها چطور می‌پذیرند بیش از درآمد چهار سال نمایندگی برای انتخابات هزینه کنند؟
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • نشست جبهه مردمی ایران قوی با نامزد‌های دور دوم انتخابات برگزار شد
  • پیشتازی اندک ترامپ نسبت به بایدن در جدیدترین نظرسنجی
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید