Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@19:30:13 GMT

توسعه پایدار از نگاه برخی مسئولان اصفهانی

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۵۰۷۶۰

در دنیای امروز، موفقیت و بازدهی قابل قبول در اقدامات و مداخله‌ها، بدون مطالعه، شناخت، باور به نظر کارشناسان و تهیه پیوست‌های مورد نیاز، پیش از آغاز فعالیت ممکن نیست و اگر در گذشته بدون مطالعه، اقدامی نتیجه خوبی به همراه داشته، شانس و اقبال بسیاری را با خود داشته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حالا دیگر مفهوم توسعه پایدار در همه زمینه‌ها رخ نشان داده است و مدیران و مسئولان در زمینه‌های کاری خود به دنبال منابع پایداری برای توسعه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان مفهوم توسعه پایدار شهری بیش از پیش برای مردم و مسئولان ملموس شده و از اهمیت و جایگاه خاصی در برنامه ریزی‌ها برخوردار است.

توسعه پایدار همچون بسیاری دیگر از کلیدواژه‌ها از طبقه خلاق و محقق جامعه در میان مدیران نفوذ کرد و اظهارات بسیاری از زبان مدیران شهری در رابطه با آن به ثبت رسید. به همین دلیل موضوع توسعه پایدار شهری با برخی مدیران و مسئولان شهری سابق و حال حاضر اصفهان بررسی شد که مشروح آن در ادامه آمده است:

/فتح الله معین، رییس شورای اسلامی شهر اصفهان/

برای رسیدن به توسعه پایدار شهری باید چند موضوع را به طور جدی مورد توجه قرار داد؛ اولین موضوع، حفاظت از محیط‌زیست و توجه ویژه به آن است. توسعه باید متناسب با ظرفیت هر شهر انجام بگیرد و در کنار آن به حمل و نقل عمومی نیز توجه شود.

موضوع دوم، بحث آینده نگری پیرامون شرایط اسکان و تامین نیازهای شهروندان است؛ باید بارگذاری‌های جمعیت به طور علمی مورد بررسی قرار بگیرد. به طوری که تردد و امکان استفاده از خدمات شهری برای تمام شهروندان فراهم باشد.

سومین موضوع، تامین منابع مالی مورد نیاز شهرها است؛ نیازمندی‌های شهری باید تامین شوند که با توجه به هزینه‌های فعلی شهری، متاسفانه در میان قانون گذاران خیلی دیده نشده و مورد توجه قرار نگرفته است؛ اگر نتوانیم درآمد پایدار ایجاد کنیم به تمام نیازمندی های شهر پایدار پشت پا زده ایم. در جریان نو شدن، توسعه پایدار رقم نخورده است

/مهدی جمالی نژاد، شهردار فعلی یزد و شهردار سابق اصفهان/

در چند دهه اخیر می‌بینیم که دنیا شاهد اختلافات عمیقی بین اقشار ثروتمند و فقیر جامعه شده است. این امر از طریق توسعه ناعادلانه شهرها به وجود آمده است. به ویژه گسترش سکونت‌های نابسامان، مناطق کمتر برخوردار، بی عدالتی درآمدی و سایر اشکال که در ارتباط با فرصت‌های زندگی اجتماعی و دسترسی به منابع به وجود آمده است که همواره این تبعیض وجود داشته و وجود دارد. همزمان یک سری اشکال جدید بی عدالتی به وجود آمده است. مانند بی عدالتی در دسترسی به فناوری اطلاعات و توسعه‌های مهارتی.

امروز در حال عبور از یک مقطع تاریخی هستیم که در آن سکونت‌های شهری به یک زیستگاه شهری تبدیل شده‌اند. شاید بتوان اینطور عنوان کرد که شاهد یک تغییر پارادایم در شهرها هستیم و شاید بتوان گفت که متاسفانه در دوران اخیر در جریان نو شدن و بحث مدرنسیم قادر نبوده‌ایم توسعه شهری را با توسعه پایدار خود رقم بزنیم و با سبک زندگی و ساختارهای معیشتی دوران مدرنیسم همراه شویم.

متاسفانه توسعه‌هایی که داشته‌ایم توسعه‌های سخت افزاری و کاربردی بوده است و کمتر تلاش کرده‌ایم تا در کنار این توسعه‌ها، توسعه‌های نرم افزاری هم داشته باشیم و به همین دلیل است که شاهد وجود مسایل زیست‌محیطی و ترافیکی در اکثر کلانشهرها هستیم. این خود نمونه بارزی است که حاصل تعارض و تقابل توسعه‌های سخت افزاری و عدم توسعه نرم افزاری در محیط شهر است.

اخیرا در راستای مسایل منایع طبیعی در توسعه پایدار شهری با بافت شهرها، اکوسیتی ها، شهرهای سبز، شهرهای عمودی و شهرهای هوشمند مواجه هستیم.

اصفهان همواره در رابطه با خوبی‌ها و بدی‌ها در کشور الگو بوده است، به همین دلیل باید در اصفهان دقت بسیاری وجود داشته باشد، چراکه هر حرکتی می‌تواند جریان ساز باشد. در شروع فعالیت‌هایم در اصفهان سه راهبرد، هفت رویکرد، چهار زیر رویکرد و هجده هدف را در پیش گرفتم. سبک زندگی، هویت بخشی و مدیریت تغییرات فرهنگی سه راهبردی بود که در اصفهان در نظر گرفتم.

در راهبرد سبک زندگی، دو رویکرد زیست شهری و اخلاق مداری و رفتار شهروندی مد نظرم بود. در رویکرد زیست شهری به دنبال سلامت رفتار اجتماعی، ارتقای فرهنگ نظافت، افزایش روحیه قناعت و ساده زیستی، فرهنگ نظم و انضباط، قانون مداری و بهداشت اجتماعی بودم.

/مصطفی رناسی، نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان/

توسعه پایدار چه در اقتصاد و چه در توسعه شهری، توسعه‌ای است که به بن بست نخورد؛ به عنوان نمونه تراکم فروشی توسعه پایدار محسوب نمی‌شود. توسعه شهری به این معنا است که در دراز مدت از منابع شهری استفاده کنیم و منابع برای آیندگان نیز حفظ شود. همچنین بحث حفظ محیط زیست نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. چراکه اگر محیط زیست حفظ نشود، پس از مدتی آب و هوا آلوده می‌شود، شهر دیگر محل زندگی نخواهد بود و مردم شروع به مهاجرت می‌کنند.

برای رسیدن به توسعه پایدار شهری باید نقشه جامع توسعه پایدار داشته باشیم به این معنی که باید بافت قدیمی و تاریخی شهر حفظ شود و در کنار آن شهرهای اقماری را ایجاد کنیم و اینها را با اتوبان و مترو به هم متصل کنیم و این باعث خواهد شد که شهر توسعه پیدا کند. مانند اصفهان که بافت قدیمی و تاریخی خود را حفظ کرده است و شهرک‌هایی مانند بهارستان و سپاهانشهر ایجاد کرده است. این موضوع باعث خواهد شد که هویت اصلی اصفهان حفظ و سرریز جمعیت به شهرک‌های اطراف هدایت شود.

باید به فرهنگ پایدار شهری نیز توجه شود چراکه در غیر این صورت ناهنجاری اجتماعی به وجود خواهد آمد. به عنوان نمونه در اصفهان تئاتر و سینمای مناسبی وجود ندارد و این نشان دهنده نبود توسعه پایدار فرهنگی در اصفهان است. به حمل و نقل پایدار نیز باید توجه شود، اتومبیل‌ها و اتوبوس‌های موجود در خیابان‌ها حمل‌‎ونقل پایدار محسوب نمی‌شوند و باید خطوط مترو را افزایش دهیم.

/علیرضا نصر اصفهانی، نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان/

توسعه پایدار شهری، در ابعاد مختلفی مطرح است از جمله اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی. این ها مواردی هستند که اگر با یکدیگر همراه شوند، می تواند توسعه پایدار شهری را برای یک شهر رقم بزنند. زمانی که در یک شهر به جنبه های مختلفی از جمله موضوعات عمرانی، فضای سبز و شهروندی توجه شود، پایداری شهری ایجاد خواهد کرد.

امروزه شهرهای دنیا به سمت توسعه در بخش هایی که پایداری دارند، پیش می روند و از کارهای مقطعی و زودگذر پرهیز می کنند. توسعه در شهرها وابسته به توسعه شهرهای اطراف آن است، به این معنی که اگر توسعه پایدار را در شهری شاهد باشیم اما شهرهای اطراف آن توسعه یافته نباشند، آسیب های را به توسعه پایدار شهر مرکزی می رسانند. اما اگر همسان سازی صورت بگیرد، شهر کمتر آسیب خواهد دید.

در این دوره ما به دنبال آن هستیم که بیشتر روی زیربناها و محرک های توسعه ای کار کنیم و محرک های توسعه را به سمت مناطق کمتر برخوردار سوق دهیم. باید به دنبال محرک های توسعه باشیم که بخش زیادی از این محرک‌ها، در قبال سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی داخلی و خارجی است. برای حل مشکلات زیست‌محیطی، گردشگری و حمل و نقلی باید پای سرمایه گذار را به شهر باز کنیم و از فرار سرمایه گذاران جلوگیری کنیم که این موضوع رمز موفقیت شهرهایی است که ادعا دارند می خواهند به سمت توسعه پایدار حرکت کنند.

/ابوالفضل قربانی، عضو سابق شورای شهر اصفهان/

موضوع توسعه پایدار شهری در حال حاضر با توجه به مسایلی که شهرها با آن دست به گریبان هستند، عمدتا  حول محور محیط زیست و زندگی بهتر است که اگر بخواهیم این امر محقق شود، بحث مربوط به حمل و نقل روان و پاک از ویژگی های توسعه پایدار شهری خواهد بود. از طرف دیگر شهرسازی شهر و کشورمان در این نوع از توسعه باید تحت تاثیر بحث های زیست محیطی باشد به طوری‌که موضوع مربوط به تراکم و ایجاد ساخت و سازهای جدید با توجه به عارضه هایی که برای این موضوع ایجاد می کند، باید در نظر گرفته شود.

بدیهی است در چنین شرایطی توجه به فضای سبز می تواند بسیار موثر باشد اما مساله اصلی این است که شهرهای بزرگ احتیاج به الگوهای متداوم تری در جابه جایی شهری دارند. در حال حاضر وضعیت به شکلی است که انجام سفرهای غیرضروری در شهرها، بسیار زیاد است که این موضوع باید حتما کاهش پیدا کند. این موارد می تواند در توسعه پایدار شهری بسیار راهگشا و موثر واقع شود.

مشکلات زیست محیطی و جمعیتی شهر اصفهان که ناشی از مهاجرت بی رویه از شهرهای دیگر به اصفهان است، کار را برای شهر اصفهان تا حدود زیادی سخت کرده است. خشک شدن زاینده رود این امر را تشدید کرده و نبود ناوگان مناسب حمل و نقل عمومی شهری یکی از معضلات دیگر محسوب می شود. در این شرایط مترو نیز در اصفهان به جایگاه ویژه خود نرسیده است و یک خط نصفه و نیمه به حساب می آید و واگن های مورد نیاز را در اختیار ندارد. هر چند در سال های اخیر وضعیت ناوگان عمومی بهتر شده است اما رشد مهاجرت به اصفهان به گونه ای است که هر اقدامی صورت بگیرد، وضعیت مناسب را در پی نخواهد داشت. 60 درصد جمعیت اصفهان مهاجر هستند و حدود یک میلیون و 100 هزار نفر مهاجر در اصفهان ساکن هستند. زیرساخت های موجود شهر توانایی پاسخگویی به این میزان تراکم جمعیتی را ندارد.

/اباذر صرامی، دبیر مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها و شهردار سابق وزوان/

درآمدهای پایدار، درآمدهایی است که همواره به صورت مستمر وجود داشته باشد. درآمدهایی مانند ارزش افزوده و درآمدهایی که کارخانه های هر شهر به شهرداری ها پرداخت می کنند، با گذشت زمان بسته به موضوعات مختلف کاهش پیدا می کنند و درآمد پایدار محسوب نمی شوند. بهترین درآمد پایدار شهری این است که شهرداری‌ها بتوانند همواره درآمدی را دریافت کنند که این مهم با سرمایه گذاری ها به دست می آید؛ به عنوان نمونه شهرداری ها خود فعالیت های اقتصادی انجام دهند.

بهترین درآمد پایدار برای شهرداری به خصوص در اصفهان، بحث گردشگری است و این موضوع مستلزم فعالیت ویژه در زمینه گردشگری و به وجود آوردن زیرساخت های لازم برای گردشگری است. در شهر اصفهان، جاذبه‌های گردشگری بسیاری وجود دارد به طوری‌که جذب میلیونی گردشگران داخلی و خارجی را همواره به همراه داشته است. زمانی که رونق گردشگری در شهر اصفهان زیاد شود، رونق فروش در صنایع دستی اصفهان نیز افزایش خواهد یافت.

/فریده روشن، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان/

توسعه پایدار شهری در چند بخش می تواند موثر واقع شود. توسعه پایدار یعنی اینکه ما بتوانیم از منابع در دسترسمان استفاده بهینه کنیم تا هم برای نسل کنونی و هم برای نسل بعد مفید به فایده قرار گیرد. استفاده از منابع باید به گونه‌ای باشد که مخرب نباشد و منابع را برای آیندگان نیز حفظ کند. توسعه پایدار باید در بخش‌هایی مانند بخش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، زیست محیطی و ... مورد توجه قرار گیرد.

شهری دارای توسعه پایدار است که حداقل دارای یک اقتصاد پایدار باشد و از مشارکت شهروندان، NGO ها و نخبگان در طرح ها و تصمیمات شهری استفاده شود. همچنین در بحث زیست محیطی، شهری دارای توسعه پایدار است که محیط زیست شهری آن از یک اکوسیستم پایدار برخوردار باشد.

در توسعه پایدار شهری باید عدالت اجتماعی در پوشش آموزش ها و اقتصاد کارآفرینی استفاده شود. باید در کنار طرح ها، پیوست اقتصادی، زیست محیطی و فرهنگی وجود داشته باشد و در آن صورت است که شهر توسعه یافته اطلاق خواهد شد. به این ترتیب توسعه، پایدار خواهد بود و منحصر به یک زمان خاص نمی شود.

/علی خیرالهی، فعال اقتصادی و فعال حوزه معدن/

در بحث توسه پایدار باید سرمایه گذاری های کلان انجام شود؛ البته منظور این نیست که هزینه های هنگفت بیهوده انجام شود. در دولت نهم و دهم طرح های زودبازده انجام شد که این موضوع نمی تواند به عنوان توسعه پایدار تلقی شود. باید زیرساخت ها فراهم شود و تنها به موضوعات نفتی بسنده نشود که متاسفانه تاکنون در کشورمان چاره دیگری اندیشیده نشده است.

منابع قابل استفاده بهنیه در کشور بسیار بیشتر از نفت و گاز است؛ مثلا بخش معدنی کشورمان، بخشی است که می تواند در توسعه پایدار کمک کند. بخش معدنی با توجه به این که به مواد اولیه مربوط می شود، می تواند به توسعه صنایع کشور کمک کند. از نظر زیرساختی مانند حمل و نقل ریلی، زمینی و هوایی دچار مشکل هستیم و به همین خاطر اگر اقتصادی هم بتواند به وجود آید، قابل رقابت با محصولات تولیدی کشورهای دیگر نیست.

برای وجود توسعه پایدار شهری در کشور باید به دور از مسایل سیاسی و قومیتی، پهنه بندی انجام گیرد و ارزیابی شود که در چه استانی چه زیرساختی فراهم است و با توجه به آن، صنایع را در کشور ایجاد و راه اندازی کنیم. در شهر و استان اصفهان، بزرگترین زیرساخت در گردشگری وجود دارد اما متاسفانه فعالیت بسیار کمی برای بهره‌برداری هر چه بیشتر از این موضوع انجام می شود. به عنوان نمونه زمانی که اولین مورد مهم برای گردشگری یعنی هتل و اسکان فراهم نیست، چگونه می توانیم گردشگری را توسعه دهیم؟ اگر فقط بحث گردشگری در اصفهان حل شود، در جهت توسعه پایدار شهری در اصفهان بسیار می توان پیشرفت کرد.

/داوودی، عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان/

توسعه پایدار شهری یعنی توسعه ای که هیچ گونه ضرری به محیط زیست نرساند. این موضوع شاخص‌های متفاوت بسیاری دارد که یکی از آن ها شاخص شهرسازی است. توسعه شهر باید ناپیوسته باشد و زمین های کشاورزی و باغات شهر حفظ شود. یکی از موارد دیگر آن این موضوع است که شهر بزرگ و پیوسته نباشد و توسعه شهر مرکزی، به واسطه توسعه شهرک های اطراف آن انجام گیرد و هر کدام از این شهرک ها به صورت خودکفا، برای خود خدمات داشته باشند تا بنابراین موضوع سفرهای شهری کاهش پیدا کند.

در راستای حفظ زمین های کشاورزی و مناطق شهری، نمونه بارز آن در اصفهان رودخانه زاینده رود است، یکی از راه های احیای رودخانه زاینده رود استفاده از فاضلاب است که ظرفیت قابل توجهی دارد، با تصفیه فاضلاب می‌توان یک روان آبی را در رودخانه زاینده رود به وجود آورد. یک سری اقدامات پیرامون این موضوع صورت گرفته که متاسفانه تاکنون به نتیجه خاصی نرسیده است.

اولین کاری که باید در اصفهان انجام دهیم این است که برنامه ریزی برای سفرهای درون شهری انجام گیرد به‌طوری‌که باید اصفهان چهار مرکز خدمانی در چهار گوشه شهر داشته باشد. به طور نمونه شهرک سلامت که یک مرکز خدمات درمانی است در یکی از گوشه های شهر ایجاد شده است. مراکر خدماتی را باید به چهار طرف شهر سوق داد تا سفرهای درون شهری و ترافیک کاهش یابد.

گزارش از: محمد فلاح – خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام توسعه پایدار منطقه اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۵۰۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد

ایسنا/کردستان معاون و نماینده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه تقویت بخش خصوصی و مردمی کردن اقتصاد موفقیت اقتصادی را موجب می شود، گفت: تجربه ثابت کرده است که فاصله گرفتن از دولتی بودن امور اقتصادی همیشه منفعت های زیادی برای جامعه داشته است.

مهرداد عظیمی امروز دوشنبه (۱۱ اردیبهشت) در مراسم گرامیداشت هفته کارگر در مجتمع فجر سنندج، با اشاره به اینکه کردستان، برگ های زرین تاریخ کشور را به خود اختصاص داده و نقش مهم مردمان این دیار در پایداری انقلاب بی بدیل است، اظهار کرد: نیروی انسانی درخشان مهمترین ظرفیت استان کردستان علاوه بر ظرفیت‌های خدادادی است.

وی معرفی درست و به جای ظرفیت های انسانی استان را رسالت مهم رسانه های استان ذکر کرد و افزود: ظرفیت های برجسته کردستان و آیین های سنتی این دیار در این برهه زمانی به همت دولت به بالاترین جایگاه خود رسیده و به همگان معرفی شده است.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با تبریک هفته کارگر، عنوان کرد: کارگران مجاهدان عرصه اقتصادی هستند و در شرایطی که دشمنان در صدد تنگ کردن عرصه اقتصادی به مردم هستند، رهبر معظم انقلاب شعار سال را بر پایه اقتصادی انتخاب کرده و مشارکت مردم را مبنای تحقق آن قرارداده است.

وی، با بیان اینکه تقویت بخش خصوصی و مردمی کردن اقتصاد موفقیت اقتصادی را موجب می شود، ادامه داد: تجربه ثابت کرده است که فاصله گرفتن از دولتی بودن امور اقتصادی همیشه منفعت‌های زیادی برای جامعه داشته است.

عظیمی، توجه به کارگران به ویژه کارگران ساختمانی اعلام کرد که دولت مکلف شد که بخشی از اعتبارات عمرانی سالانه دستگاه های اجرایی تحت عنوان تملک دارایی را صرف آموزش مهارت کارگران کنند و این امر از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

افزایش ۵۰ درصدی مراکز جوار کارگاهی

معاون وزیر کار تصریح کرد: یکی از راهبردهای جدی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال جاری افزایش ۵۰ درصدی مراکز آموزشی جوار کارگاهی است.

عظیمی، کاهش بی‌سابقه نرخ بیکاری را جز افتخارات دولت عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: توانمندسازی دهک‌های ضعیف جامعه نیز از دیگر اقدامات و توفیقات دولت و این وزارتخانه بوده که این روند به خوبی جلو می‌رود و در وزارتخانه در قالب یک قرارگاه در راستای تحقق منویات و مطالبات مقام معظم رهبری تلاش می کنیم و امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی‌های مختلف در قالب این قرارگاه شاهد تحقق منویات رهبری و پاسخگویی به مطالبات مردم عزیز ایران باشیم.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • پیکر مطهر شهید اصفهانی بعد از ۴۲ سال شناسایی شد
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • تماس بیش از ۱۰ هزار اصفهانی با ۱۳۷ در هفته نخست اردیبهشت
  • خرید ۱۵ هزار میلیاردی اصفهانی‌ها در طرح فجرانه
  • تحقق مدیریت هماهنگ شهری در شرکت توسعه شهرداری اصفهان/ شوراها مصداق بارز مردم سالاری است
  • آموزش‌های مهارتی کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه است
  • مرگ جوان اصفهانی به دنبال سقوط در کانال آب
  • پیکر مرتضی شفیعی در اصفهان خاکسپاری شد
  • قتل دختر اصفهانی مبتلا به اتیسم به دست مادرش
  • راز قتل دختربچه ۱۱ ساله اصفهانی فاش شد