Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ضمن توضیح دستورالعمل اخیر وزارت بهداشت درباره استفاده مجدد از برخی وسایل پزشکی، گفت: موضوع استفاده مجدد از وسایل یکبارمصرف نیست، بلکه منظورمان استفاده از وسایلی است که نوع چندبار مصرف‌شان وجود دارد. آفتاب‌‌نیوز : دکتر بهزاد کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح دستورالعمل اخیر وزارت بهداشت درباره استفاده از وسایل چندبار مصرف پزشکی، گفت: برخی می‌گویند وزارت بهداشت بخشنامه‌ای داده مبنی بر اینکه وسایل یکبار مصرف را دوباره استریل کرده و مجددا استفاده کنید، اما باید پرسید کجای این بخشنامه چنین موضوعی گفته شده است؟
به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وی با بیان اینکه بسیاری از وسایل بیمارستان‌ها قابلیت استفاده مجدد دارند، افزود: برای مصرف آنها باید طبق توضیحاتی که روی خود محصول است و کارخانه سازنده ارائه داده است، آنها را استریل کنیم و در این صورت این وسایل قابلیت استفاده مجدد دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابرای برخی وسایل چندبار مصرف پزشکی یکسری اصول برای استریل کردن دارند و اگر این اصول رعایت شود، وسیله مورد نظر می‌تواند مجددا استفاده شود.
کلانتری ادامه داد: بنابراین دستورالعمل ما در واقع دستورالعمل استفاده مجدد از وسایل قابل استفاده مجدد مانند ست‌های اتاق عمل است، نه وسایل یکبار مصرف. ست‌ اتاق عمل که شامل وسایلی  چون پنس، قیچی و... است، بعد از عمل شسته و استریل می‌شوند و مجددا مورد استفاده قرار می‌گیرند. در هیچ‌کجای دنیا اینطور نیست که این ست‌ها را دور بیندازند و بگویند که بعد از یکبار استفاده از آنها، ست جدیدی را استفاده می‌کنیم. بنابراین این وسایل یک روش شست‌وشو و دستورالعمل استریل دارند که اگر این فرآیند به درستی انجام شود در راستای ایمنی بیمار است.
وی با بیان اینکه برخی از بیمارستان‌ها بویژه در بخش خصوصی این موضوع را رعایت نمی‌کردند و بجای استفاده از وسایل چندبار مصرف از وسایل یکبار مصرف استفاده می‌کردند، اظهار کرد: این دستورالعمل می‌گوید در راستای مدیریت منابع از وسایل چندبار مصرف استفاده کنید تا خرج کمتری داشته باشد و وسایل یکبار مصرفی که گران هستند و مشابه چند بار مصرف‌شان وجود دارد، ‌استفاده نشوند. وقتی می‌شود از برخی وسایل چندبار مصرف با روش درست استریل استفاده کرد، چرا پول اضافه دهیم.
کلانتری همچنین گفت: البته ممکن است یک بیمارستان سیستم استریل قوی نداشته باشد و سیستمش نیازمند بازسازی باشد، در این صورت این بیمارستان تا زمان بازسازی سیستمش از وسایل یکبار مصرف یکبارمصرف استفاده می‌کند. بنابراین اصلا موضوع استفاده مجدد از وسایل یکبارمصرف نیست، بلکه می‌گوییم وسیله یکبار مصرفی که نوع چند بار مصرف آن هم وجود دارد، از نوع چند بار مصرفش استفاده شود تا مدیریت منابع صورت گیرد و با منابع کمتر خدمت بیشتری ارائه کنیم.
کد خبر: ۵۳۲۹۰۴ تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹ تعداد نظرات: ۸ نظر

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۵۰۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عیدی وزیر به دستیاران و کارورزان پزشکی

به گزارش همشهری آنلاین،‌ دکتر بهرام عین اللهی درباره خبر خوش برای دستیاران پزشکی در سال ۱۴۰۳ گفت: برای پرداخت حق الزحمه دستیاران پزشکی ردیف بودجه اختصاصی در بودجه سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است که گام مهمی در این حوزه محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این اعتبار حق الزحمه دستیاران پزشکی از منابع اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی تأمین می‌شد و با توجه به ردیف بودجه اختصاصی، امیدواریم پس از اعلام نهایی بودجه ترمیمی در حقوق دستیاران پزشکی رخ بدهد.

وزیر بهداشت درباره وضعیت حق الزحمه کارورزان پزشکی نیز یادآور شد: با نهایی شدن بودجه ترمیم میزان حق الزحمه برای کارورزان پزشکی نیز همانند حق الزحمه دستیاران پزشکی رخ می‌دهد.

به گزارش مهر، پیش از این دکتر ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت از افزایش ۴۰ تا ۴۵ درصدی حق الزحمه پزشکی بیمارستانی در سال آینده خبر داده بود. باقری فرد گفته بود به منظور رفاه و ایجاد شرایط بهتر برای دستیاران بیمارستانی در سال آینده افزایش حق الزحمه در سراسر کشور به میزان ۴۰ تا ۴۵ درصد را خواهیم داشت.

کد خبر 839679 منبع: مهر برچسب‌ها وزارت بهداشت و درمان خبر مهم بهرام عین‌اللهی

دیگر خبرها

  • غذای دانشجویان علوم پزشکی گران شد
  • نرخ غذای دانشجویان علوم پزشکی گران شد
  • برای درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال جای نگرانی وجود ندارد
  • منابع مالی درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال تأمین شد
  • تامین منابع مالی درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال
  • مشکلی برای درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌ها وجود ندارد
  • درگذشت زوج ساوه‌ای به دلیل نبود پزشک متخصص/ وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد
  • توزیع بیش از ۳۰۰ دستگاه با تکنولوژی بالا در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور
  • برای درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال جای نگرانی نیست
  • عیدی وزیر به دستیاران و کارورزان پزشکی