Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات وفناوری گفت: اگر بخواهیم در شرایط امروز به تراز جهانی دست یابیم و در عین حال چالش‌های ملی را نیز حل کنیم باید شاخص‌های ارزیابی دانشگاه‌ها تغییر پیدا کند و در چهارچوب نیازها مجددا تعریف شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مسعود برومند در نشست هم‌اندیشی ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین‌المللی، که در وزارت علوم، تحقیقات وفناوری برگزار شد، اظهار کرد: انتظار می‌رود ماموریت نظام آموزش عالی از یک طرف حل چالش‌های جامعه باشد و از سوی دیگر بتواند به گونه‌ای عمل کند که پنج پژوهشگاه و پنج دانشگاه به تراز بین‌المللی برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌آید این ماموریت یک ماموریت کلاسیک است که باید برای دستیابی به آن یک سری شاخص‌های پژوهشی را ارتقا بدهیم.

وی افزود: حل چالش‌های جامعه و ارتقا به تراز بین‌المللی به عنوان انتظار از نظام آموزش عالی دو موضوع متفاوت هستند اما اگر بتوانیم نوع نگاهمان را تغییر بدهیم وضعی می‌توانیم به اهداف ترسیم شده دست یابیم چرا که در ماموریت اول تاکید می‌شود نسبت به ایمنی مردم، محیط زیست و سایر مسائل جامعه حساس باشیم اما در ماموریت دوم بحث‌های زیرساختی را حل کنیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات وفناوری بر انسجام بخش‌های مختلف دانشگاه‌ها و آموزش عالی تاکید کرد و افزود: اگر بخواهیم به دو ماموریت ذکر شده دست پیدا کنیم باید همه بخش‌های دانشگاهی و آموزش عالی اعم از آموزش، پژوهش، مالی و ... با یکدیگر منسجم عمل کنند. در این شرایط است که دانشگاه‌ها می‌توانند در پروژه اقتصاد مقاومتی نقش آفرین باشند و نمی‌توانیم بدون ایجاد یک تیم وسیع و درک متقابل در نظام آموزش عالی چالش‌های فعلی کشور را رفع کنیم.

برومند تصریح کرد: شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور باید همگی همسو با یکدیگر باشند و اگر بخواهیم به رتبه ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا دست یابیم باید مشخص کنیم که در کدام شاخص رتبه‌بندی می‌توانیم به این نقطه برسیم. می‌توانیم در ظاهر تمامی شرایط کیفی برای دستیابی به رتبه بین‌المللی را کسب کنیم اما در باطن قضیه، آن هدف لازم را کسب نکنیم اما اگر نوع نگاه در این زمینه تغییر کند با یک انسجام سازمانی و تیمی می‌شود نقش سازنده‌ای در توسعه کشور ایجاد کنیم.

وی گفت: برای انسجام سازمانی و تیمی، در نظام آموزش عالی باید برنامه مشخصی داشته باشیم و اگر بخواهیم به عناصر اساسی این هدف توجه داشته باشیم منابع مالی به عنوان یک شاخص مهم تلقی می‌شود اما در کنار آن بازنگری فرآیندهای اجرایی نیز حائز اهمیت است

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات وفناوری با بیان اینکه اگر فرآیندهای پژوهشی در دانشگاه‌ها توسعه یابد و بتوانیم کیفیت را به طور دقیق تعریف کنیم می‌توانیم به شاخص‌های برتر دست یابیم اظهار کرد: تغییر ساختار درون‌ دانشگاه‌ها در شرایط فعلی بسیار الزامی به نظر می‌رسدو همچنین از توسعه تجهیزات و امکانات دانشگاه نیز نمی‌توان غافل شد.

برومند گفت: متاسفانه آنچه که در دانشگاه‌ها وجود دارد شاخص‌هایی است که از چندین دهه پیش تعریف شده و اگر بخواهیم در شرایط امروز به تراز جهانی دست یابیم و در عین حال چالش‌های ملی را نیز حل کنیم باید این ساختارها تغییر پیدا کند و در چهارچوب نیازها مجددا تعریف شود. بنابراین نیازمند تغییر الگوهای فعلی در دانشگاه‌ها برای دستیابی به توسعه هستیم.

برومند در پایان خاطرنشان کرد: در کنار ضرورت تغییر الگوهای فعلی دانشگاه‌ها باید روسای سازمان‌ها نیز از مرتبه مدیریت دانشگاه‌ها در جایگاه رهبری سازمانی دانشگاه قرار بگیرند. در اینصورت است که همه مشخصات رهبری را در خود توسعه خواهیم دید و می‌توانیم در عرصه‌های جهانی نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۵۶۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان برگزار شد

چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه جلسه کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان با موضوع حذف رشته‌های کم تقاضا در بنگاه‌های اقتصادی و معرفی رشته‌هایی که در بازار کار تقاضا دارند به ریاست استاندار کرمان و با حضور روسای دانشگاه‌ها و دیگر اعضای کارگروه در محل سالن پیامبر اعظم (ص) برگزار شد. 

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان با تبریک ۱۲ اردیبهشت، قدرشناسی، احترام و حفظ حرمت جایگاه معلم را مورد تاکید قرار داد و در خصوص مجوز پذیرش دانشجو به صورت مجازی در دانشگاه شهید باهنر با همکاری مراکز آموزشی پیام‌نور گفت: لازم است یک قاعده کلی برای درخواست مجوز با مصوبه کارگروه تهیه شود که بعضی از دانشگاه‌های استان در رشته‌های خاص بنا به اقتضای جغرافیایی منطقه با پیام‌نور توافق کنند. 

وی در ادامه گفت: شهرستان بردسیر با راه‌اندازی مجدد فولاد مشیز نیازمند نیروی انسانی متخصص خواهد بود؛ بنابراین رشته‌های مورد نیاز معادن صنعتی باید در این منطقه تعریف شود و سرمایه‌گذاری آموزشی در این منطقه در آینده نه چندان دور موثر خواهد بود. 

استاندار کرمان بیان کرد: نیاز‌های منطقه شناسایی شود و نیاز‌ها با الزامات و تعداد نیروی کار مشخص مستند شود و به نوعی این کار تقویت آموزش برای اشتغال خواهد بود. 

در این نشست در خصوص پیوست اشتغال و مستندات مربوط به ابقای رشته‌های کارشناسی کم تقاضا در استان، درخواست مجوز پذیرش دانشجو در پردیس‌های دایر در دانشگاه باهنر کرمان، درخواست مجوز پذیرش دانشجو به صورت مجازی در دانشگاه شهید باهنر با همکاری مراکز آموزشی پیام‌نور در شهرستان‌های راور و بردسیر و درخواست‌های گشایش رشته‌های جدید میان رشته‌ای در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان بحث و گفتگو شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور
  • صالحی عمران: نیازمند نظر کارفرمایان صنایع در تدوین برنامه‌های درسی هستیم
  • پوستکوعلو: نمی‌توان به بهانه تیم‌سازی در دستیابی به موفقیت ناکام ماند
  • تمام محورهای مواصلاتی استان یزد باز است/ تغییر الگوهای بارشی در استان یزد
  • لزوم تلفیق نظام‌های تربیتی و فناوری در دانشگاه‌ها
  • دانشگاه تهران مأمور تدوین نظام‌نامه دانشگاه تمدن‌ساز شد
  • دکتر جهان‌بین: دانایی که منجر به توانایی نشود، مورد اقبال مردم نخواهد بود
  • باید ریل‌گذاری در آموزش عالی تغییر کند/ سند آمایش استان کرمان در حوزه آموزش عالی تدوین می‌شود
  • دانایی که منجر به توانایی نشود مورد اقبال مردم نخواهد بود
  • کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان برگزار شد