Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-27@22:46:24 GMT

صدای ارکستر سازهای ملی درآمد

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۵۶۵۸۲

صدای ارکستر سازهای ملی درآمد

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، طی روزهای اخیر مجموعه ای با نام ارکستر سازهای ملی به رهبری علی اکبر قربانی و نظارت هنری استاد فرهاد فخرالدینی اعلام موجودیت کرده و دراولین گام به همت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه توسعه هنرهای معاصر و همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان در تاریخ ۱۲ تا ۱۵ تیرماه جاری به قزاقستان سفر کرد و ۲ اجرا به دعوت آکادمی فیلارمونیای آستانه در این شهر داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تابستان سال ۹۶ در پی سفر وزیر فرهنگ و ورزش قزاقستان به ایران و امضای تفاهمنامه همکاری فرهنگی هنری بین ایران و این کشور و آنچه از آن به عنوان سفر رهبران ارکستر دو کشور برای بررسی زمینه‌های همکاری یاد شد، از ارکستر سازهای ملی ایران برای اجرا در شهر آستانه و در قالب فستیوال «سرپر» دعوت شده، البته این دعوت در شرایطی انجام گرفت که ارکستر «سازهای ملی» غیر از اجرای چند برنامه محدود در تیر ماه سال ۹۴ به رهبری اسماعیل تهرانی فعالیت مستمری نداشته و تعطیل بوده است.

به هر ترتیب ارکستر سازهای ملی متشکل از سازهای ایرانی با نظارت فرهاد فخرالدینی، رهبری علی‌اکبر قربانی و خوانندگی وحید تاج به آستانه قزاقستان رفتند و در این برنامه ها هفت ارکستر از آکادمی فیلارمونی آستانه و همچنین ارکسترهای ملی از چندین کشور از جمله کره، داغستان، مقدونیه و قرقیزستان برای اجرای برنامه دعوت شده‌ بودند.

اما آنچه در این میان می تواند مورد توجه باشد زمزمه هایی مبنی بر احیای دوباره ارکستر تعطیل شده «سازهای ملی» است که در زمان مدیریت هنری علی رهبری در مجموعه ارکسترهای دولتی تشکیل شد، اما بعد از برگزاری چند کنسرت محدود به رهبری اسماعیل تهرانی صدای آن خاموش شد، حتی در آن زمان، صحبت ها و اخبار غیر رسمی مبنی بر انتقال این ارکستر به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در محافل شنیده شد که این گمانه زنی در حد همان صحبت ها و احتمالات باقی ماند. البته در همان زمان ارکستر شهر تهران به رهبری اسماعیل تهرانی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران متولد شد که همزمانی تعطیلی ارکستر سازهای ملی و شکل گیری ارکستر شهر تهران مسایل را کمی پیچیده کرد.

به هر حال از خبرها اینطور برداشت می شود که ار کسترسازهای ملی دوباره به فعالیت خود در عرصه موسیقی آن هم با نظارت هنرمند مطرح و ارزشمندی چون فرهاد فخرالدینی بازگشته و حضور سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمرین های گروه نشان از حمایت این معاونت از فعالیت ارکستر دارد.

۵۰۱

موسیقی ارکستر

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: موسیقی ارکستر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۵۶۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی گروه‌های راه یافته به مرحله استانی جشنواره هنر‌های نمایشی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، دبیرخانه جشنواره استانی هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری مازندران، راه یافتگان گروه‌های نمایشی به مرحله استانی جشنواره را معرفی کرد.

مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در سطح استان مازندران با شعار "این صحنه خانه‌ماست" در بخش‌های نمایش (صحنه، عروسکی، زنده- عروسکی)، نمایش خلاق (نمایش کتابخانه‌ای، بازی نمایش) و نمایشنامه‌نویسی، ۲۰ اردیبهشت برای شرکت‌کنندگان ۱۲ تا ۲۲ سال و بزرگسالان برگزار می‌شود.

داوری مرحله استانی این جشنواره را: سید رضا عمرانی نسب، مهیار هزار جریبی و فاطمه بزرگی از هنرمندان حوزه نمایش این استان بر عهده دارند.

بر اساس نظر هیات داوران، گروه‌های نمایشی: دختر بوته گوجه فرنگی به کارگردانی: ناهید دادخواه از ساری – نمایش من دیگه خوابم نمیاد به کارگردانی: محسن عظیمی پویا از مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ چالوس- نمایش چه حکمتی است در این مردن به کارگردانی: محمد جواد ملک محمودی از گلوگاه- نمایش جادوی سیاه به کارگردانی: سمانه غزاییان از مرکز فرهنگی هنری بهشهر و نمایش آبگیری برای زندگی به کارگردانی: رضا اسماعیل زاده از مرکز فرهنگی هنری رامسر به مرحله استانی راه یافتند.

دیگر خبرها

  • انعکاس برنامه‌های روز ملی خلیج فارس در بوشهر از ۱۹ شبکه خارجی
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • معرفی گروه‌های راه یافته به مرحله استانی جشنواره هنر‌های نمایشی
  • برگزاری دو رویداد بین‌المللی با موضوع «سمنان پایتخت جاده ابریشم»
  • ورود وزیر دفاع به آستانه پایتخت قزاقستان برای شرکت در اجلاس شانگهای
  • ورود وزیر دفاع آستانه پایتخت قزاقستان برای شرکت در اجلاس شانگهای
  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • حضور فرهنگی هنری ایران در بوسنی و هرزگوین
  • دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده! | صدای مجری هم درآمد