Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاش آموزش و پرورش استان بوشهر به جای استفاده از واژه های ابهام برانگیز که فرصت فرار از قانون را برای مدیران متخلف باز می گذارد برای یک بار که شده به صورت جدی و با اقتدار با اقدام غیر قانونی مدارس در دریافت وجه هنگام ثبت نام دانش آموزان برخورد می کرد... جنوب نیوز- مرضیه جهاندیده: شب با دلهره ساعتش را برای 5 صبح کوک می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند ماه است که فکرش درگیر ثبت نام فرزندش است. همه از مدرسه... تعریف می کنند. از معلم های نمونه اش. از نظم و انظباط مدرسه و اینکه اکثر قبولی های مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی از این مرسه اند. حالا او هم عزمش را جزم کرده که هر طور شده فرزندش را وارد این مدرسه دولتی کند. چند بار به مدرسه مراجعه کرده و گفته اند تنها دانش آموزان درون محدوده ی مدرسه اجازه ثبت نام دارند و بقیه باید در محدوده های خود ثبت نام کنند. ارائه ی یک قولنامه اجاره مسکن یا قبض آب و برقی که آدرس محدوده ی مدرسه خورده باشد برای اثبات کافی است و می داند خیلی از اولیا به انواع راهها برای بدست آوردن این مدارک متوسل شده اند هر چند او هنوز نتوانسته این سندسازی ها را انجام دهد و حالا دلهره امانش را بریده که فردا چه می شود؟
5 صبح خودش را به مدرسه می رساند گویا خیلی ها قبل از او آمده اند. روی کاغذی اسم شان را می نویسند و باید منتظر باشند تا 7 صبح که مسئولین مدرسه برسند و ثبت نام ها شروع شود. 7 صبح مدرسه مملو از پدر و مادرانی است که هر کدام تمام تلاش خود را جهت ثبت نام فرزندشان به کار گرفته اند و حالا حاضرند هر شرایطی را بپذیرند ولی موفق به نام نویسی فرزندشان در این مدرسه شوند.اصلا گویی مسابقات المپیک است و تو نباید بازنده شوی!
آنها که مدارک شان کامل است سریع ثبت نام می شوند و می گویند مبلغی را بابت کمک به مدرسه همان موقع پرداخت کرده اند. در واقع این مبلغ جز شرایط نیست ولی کسی هم وجود ندارد که از اتاق ثبت نام بیرون بیاید و این مبلغ را پرداخت نکرده باشد. او حالا حاضر است مبلغی چندین برابر پرداخت کند تا در این مسابقه ی نام نویسی برنده شود و او هم فرزندش را در بهترین دبستان بوشهر ثبت نام کرده باشد و به خیال خودش آینده ی تحصیلی اش را تضمین کند. نوبتش که می رسد وارد اتاق مدیر می شود. وقت نیست و جمعیت غلغله می کند. مدارکش ناقص است. او در محدوده نیست. وقت برای مقدمه چینی وجود ندارد. اصل مطلب را باید گفت. برگ برنده را روی میز می گذارد شاید فرجی شد: مبلغی چندین برابر کمک به مدرسه ای که دیگران پرداخت کرده اند...
این قصه ی تکراری هر سال والدینی است که فرزندان محصلی دارند که یا برای سال اول دبستان نام نویسی می کنند یا از یک مدرسه قصد جابجایی به مدارس دیگر را دارند. هر چند گرفتن کمک هزینه از والدینی که فرزندانشان در همان مدرسه هستند و از پایه ای به پایه ی دیگر هم می روند امری عادی و در واقع ضروری است.
هر چند آموزش و پرورش استان بوشهر بارها و بارها اعلام کرده که دریافت هر گونه وجهی در زمان ثبت نام به صورت اجباری تخلف است و با مدیر متخلف برخورد شده و برکنار می شود اما تا کنون هیچ مدیر مدرسه ای در هیچ کجای استان به خاطر این تخلف برکنار نشده است.
دلیل اصلی این مسئله شاید برمی گردد به ابهامی که در قید"اجباری" بودن نهفته است. مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر دقیقا اعلام نکرده اند که منظورشان از اجباری بودن چیست؟ و اولیای مدرسه نیز همین قید را برای فرار از اتهام تخلف به خوبی به کار می برند: هر اولیایی که پولی جهت کمک به مدرسه پرداخت کرده از روی رضایت بوده و مثلا مسئولین مدرسه اسلحه روی شقیقه اشان نگذاشته اند که اگر پرداخت نکردید شلیک می کنیم. آنها لبخند به لب کارتشان را درآورده اند و یکی از چندین دستگاه کارتخوان روی میز را انتخاب کرده و وجه را پرداخت کرده اند. حتی بعضی از والدین پا را از این فراتر گذاشته و از قبل روز ثب نام پول را تهیه کرده درون پاکت گذاشته و مانند مدارک دیگر همان اول بسم الله تقدیم کرده اند! پس جناب مدیرکل، اجباری در کار نیست و کاملا اختیاری است. اختیاری که همه بابد آن را پرداخت کنند چه آنان که از تهیه پول فرم و کیف و کتاب مدرسه ی فرزندشان عاجزند چه آنان که فرزندانشان فقط برندهای خارجی می پوشند. تنها تفاوتش شاید در میزان مبلغی باشد که پرداخت می کنند ولی تا یک سقفی را همه باید پرداخت کنند و راه فراری از آن نیست.
حالا با گسترش فضای مجازی و تبدیل شدن هر شهروند به یک شهروند خبرنگار، والدین از طرق مختلف صدای خود را به گوش مسئولین آموزش و پرورش می رسانند و همه صحبت از دریافت وجهی در روز ثبت نام می کنند که این روزها حتی برای طبقه ی متوسط و کارمند نیز کمرشکن است چه رسد به افراد ضعیف تر ودارای چند فرزند محصل. آموزش و پرورش می گوید اگر به اجبار از شما پولی دریافت شد با ارائه ی مدرک مستند مراجعه کنید تا رسیدگی شود و باز هم ابهامی دیگر!منظور از مدارک مستند چیست؟ والدین دقیقا چه چیزی را باید ارائه دهند؟ مثلا وقتی در اتاق مدیر مدرسه در حال کارت کشیدن هستد یک سلفی با دستگاه کارتخوان بگیرند یا وقتی وجه را نقدی پرداخت می کنند سلفی با مدیر؟ تازه اگر عکس هم گرفتند چطور ثابت کنند پرداخت پول به اجبار بوده است؟ لابد باید توی عکس یا جیغ بکشند یا گریه کنند و دو دستی به سرشان بزنند تا مشخص شود رضایتی بابت پرداخت پول ندارند.
در علم حدیث و علم اصول فقه، اصطلاحی وجود دارد به نام تواتر. به این معنا که روایتی از طُرُق و افراد مختلف، بسیار گزارش شود به گونه‌ای که به صحت خبر اطمینان حاصل شود. در واقع اگر روایتی متواتر باشد، پذیرفته است و استناد به آن صحیح است و ضعف سند اعتبارش را از میان نمی‌برد. به نظر می رسد دریافت وجه از اولیا هنگام ثبت نام هم در این سالها به روایتی متواتر تبدیل گشته که ضعف سند اعتبارش را از بین نمی برد. این مسئله اکنون در افکار عمومی چنان بدیهی است که هیچ شخصی از شنیدن آن تعجب نمی کند و تمام والدین دارای فرزند محصل آن را تایید می کنند ولی آموزش و پرورش استان بوشهر باز هم برای برخورد با مدیران به قول خودشان متخلف، خود را نیازمند گزارشات مستندی می داند که عملا ارائه ی آنها از سوی والدین غیرممکن است.
کاش آموزش و پرورش استان بوشهر به جای استفاده از واژه های ابهام برانگیز که فرصت فرار از قانون را برای مدیران متخلف باز می گذارد برای یک بار که شده به صورت جدی و با اقتدار با اقدام غیر قانونی مدارس در دریافت وجه هنگام ثبت نام دانش آموزان برخورد می کرد یا آنقدر شجاعت داشت که اعلام می کرد با کمبود بودجه مواجه هستند و دریافت فلان مبلغ از هر دانش آموز در مدارس دولتی جهت مصرف امور اجرایی مدرسه، قانونی است و والدین باید پرداخت کنند. اما وقتی نهادی که متولی آموزش و پرورش در سطح کشور است مسئله ای به این بدیهی را انکار می کند و مدارس بیخ گوششان تخلف می کنند و آنها منتظر ارائه ی سند توسط اولیا می مانند وضعیت بسیار تاسف برانگیز می شود.

منبع: جنوب نیوز

کلیدواژه: آموزش و پرورش استان بوشهر شهریه پول مدارس دانش آموز بوشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۵۷۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۶۰درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت: ۷۸۰ میلیارد تومان سال گذشته برای اشتغال مددجویان به ۱۶ بانک استان ابلاغ شد که ۶۰ درصد این میزان تسهیلات با همراهی بانک‌ها پرداخت شد - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، علیرضا حسین‌نژاد عصر شنبه در دیدار با منتخب مردم مشگین‌شهر در مجلس دوازدهم، اظهار داشت: 46 سال از عمر با برکت کمیته امداد به عنوان مولود انقلاب سپری شده و در این مدت تلاش بر این بوده تا طعم خدمت بی منت برای اقشار مستضعف و نیازمند جامعه به شایستگی تمام چشانده شود.

وی تصریح کرد: کمیته امداد در تولید فقر دخیل نبوده بلکه این تفکر غلطی است که اعلام کنند، کمیته امداد فقیرپرور است در حالی که در این 46 سال کارکرد غلط برخی نظامات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به تولید فقر منجر شده و باید این رویه اصلاح شود.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت: با توجه به اینکه مددجویان کمیته امداد و نیازمندان جز ولی نعمتان انقلاب هستند باید در حل مشکلات و دغدغه معیشتی آنها تلاشی مضاعف انجام شود تا بیش از گذشته این خانواده‌ها از رفاه و آسایش برگرفته از برقراری نظام جمهوری اسلامی ایران بهره بگیرند.

حسین‌نژاد افزود: در استان اردبیل 44 هزار خانوار در قالب 89 هزار نفر از خدمات کمیته امداد بهره‌مند هستند که 11.5 درصد خانوارها و 7.2 درصد جمعیت استان را مددجویان تحت پوشش کمیته امداد تشکیل می‌دهند.

وی به پایین بودن سرانه درآمدی مردم این استان اشاره کرد و ادامه داد: با وجود اینکه سرانه درآمدی مردم این استان نصف سرانه کشوری است اما مردم این خطه با مناعت طبع و عزت نفس سعی می‌کنند تا زندگی شایسته‌ای را سپری کرده و کمترین وابستگی‌ها را به نهاد امداد کشور داشته باشند.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل رویکرد این نهاد را در سال‌های اخیر توانمندسازی اعلام کرد و گفت: در کنار بهبود معیشت خانواده‌ها، بحث توانمندسازی و تأمین سرپناه از دیگر رویکردها است که در کنار خدمات فرهنگی، مهارت‌آموزی، بهداشتی و درمانی و سایر حوزه‌ها کمیته امداد استان سعی می‌کند تا در خدمت خانواده‌های نیازمند باشد.

حسین‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: 780 میلیارد تومان سال گذشته برای اشتغال مددجویان به 16 بانک استان ابلاغ شد که 60 درصد این میزان تسهیلات با همراهی بانک‌ها پرداخت شد و مابقی نیز در مراحل پرداخت در سال‌جاری است.

وی اشتغال کمیته امداد را مهارت‌محور همراه با تولید شغل با ثبات و مولد اعلام کرد و افزود: به غیر از سالمندان و بیماران، برای سایر مددجویان که امکان اشتغال وجود دارد، امکان پرداخت این تسهیلات فراهم شده و حتی برای دهک‌های پنجم و ششم خانوارها نیز امکان پرداخت تسهیلات اشتغالزا از طریق کمیته امداد مهیا است.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل اضافه کرد: ما با بهره‌گیری از ظرفیت راهبران شغلی سعی می‌کنیم در حرف و صنف مختلف اشتغال مولدی را ایجاد کنیم که قطعا راهبری اساسی در این زمینه می‌تواند گره‌گشا باشد.

حسین‌نژاد بیان کرد: سالانه ایجاد فرصت اشتغال برای چهار هزار و 600 نفر فضای خوبی را فراهم می‌کند که تا 96 درصد راست‌آزمایی در اشتغال و به حداقل رساندن انحرافات را در پرداخت تسهیلات شاهد هستیم تا جامعه هدف بتواند به مرز توانمندسازی و خودکفایی برسند.

انتهای پیام/131

 

دیگر خبرها

  • افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۰۱ مدرسه در استان بوشهر
  • یک مدرسه غیر انتفاعی به دلیل اضافه دریافتی ۲۰ میلیارد جریمه شد
  • مدارس نیمه‌تمام آذربایجان‌غربی تکمیل می‌شود
  • پرداخت ۶۰درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل
  • وجود یکهزار و 700 کلاس درس نیمه تمام در آذربایجان‌غربی
  • تکمیل مدارس نیمه تمام آذربایجان‌غربی با جذب ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار
  • اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی جای قدردانی دارد
  • هویت بخشی به مدارس آذربایجان‌غربی در دستور کار است
  • آذربایجان‌غربی نیازمند جذب اعتبارات مدرسه‌سازی است
  • تمام مدارس غیردولتی استان کرمان شهریه‌های متفاوتی دارند