Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، ایران تهدید کرده است در صورتی که صادرات نفت این کشور متوقف شود تنگه هرمز را خواهد بست.

این تنگه محل عبور روزانه میلیون بشکه نفت است و یک سوم تا یک چهارم کل نفت مورد نیاز جهان از این تنگه عبور می‌کند. 

بخش قابل توجهی از صادرات نفت کشورهایی چون عربستان، ایران، امارات، کویت و عراق از تنگه هرمز عبور کرده و تمام گاز طبیعی مایع شده LNG قطر نیز از این تنگه به بازار جهانی صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز پنج‌شنبه فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت: تنگه هرمز یا برای همه است و یا برای هیچکس نخواهد بود.

به طور کلی ناوگان پنجم دریایی آمریکا نیز که در بحرین قرار دارد برای حفاظت از کشتی‌های تجاری عبوری از این تنگه ایجاد شده است.

ولادیمیر روژان کفسکی کارشناسان سرمایه‌گذاری مؤسسه گلوبال اف‌ایکس معتقد است ظرفیت تنگه هرمز معادل عبور ۱۴ نفتکش بزرگ یا به عبارتی ۱۷ میلیون بشکه در روز است که این رقم کمی کمتر از نیمی از صادرات نفت از سوی تولیدکنندگان به بازار جهانی است. اگر صادرات نفت از طریق این تنگه متوقف شود قانون توازن عرضه و تقاضا قیمت نفت را به ۱۶۰ دلار در هر بشکه خواهد رساند.

وی افزود: اگر تنگه هرمز حتی برای یک یا دو ماه بسته شود کارگزاران نفتی دچار وحشت شده و تمام نفت موجود در بازار را خواهند خرید و در این صورت قیمت نفت به ۲۵۰ دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت.

البته روژان کفسکی معقتد است: به دلیل اینکه این منطقه به شدت تحت حضور نیروهای نظامی کشورهای مختلف است معلوم نیست ایران این اقدام را اجرایی کند یا خیر.

آرتم اوینوفس کارشناس ارشد مؤسسه «تله ترید» نیز پیش‌بینی کرده در صورت بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران قیمت نفت به ۲۵۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید. وی البته می‌گوید این سناریو تا اجرایی شدن فاصله زیادی دارد.

وی در عین حال می‌گوید: بعید به نظر می‌رسد سپاه پاسداران اقدام به بستن تنگه هرمز به مدت چند روز یا چند هفته کند. چرا که این مسئله می‌تواند به اقدام متقابل برخی کشورها منجر شود.

میخائیل ماشچنکو کارشناس مؤسسه ای‌تورو اما نظر دیگری دارد و می‌گوید حتی اگر تنگه هرمز بسته شود شاهد افزایش شدید قیمت نفت خواهد بود چرا که قیمت نفت برنت هرگز از ۱۵۰ دلار در هر بشکه بالاتر نرفته است.

این کارشناس روس می‌گوید: لفاظی‌های ترامپ به جای پایین آوردن قیمت نفت، برخلاف میل وی در حال بالا بردن قیمت نفت در بازار جهانی است.

ماشچنکو گفت: اگر ترامپ نمی‌خواست ایران را منزوی کند سرمایه‌گذاران نفتی دیگر اقدام به خرید حجم‌های بالای نفت در بازار نمی‌کردند. سرنوشت بازار نفت به اقدامات کشورهای بزرگ نفت بستگی دارد که از جمله آنها  می‌توان به میزان کاهش تولید نفت در آمریکا و میزان افزایش تولید نفت توسط عربستان و روسیه اشاره کرد.

وی ادامه داد: عربستان و روسیه بخشی از ظرفیت تولید و صادرات نفت خود را طی سال‌های اخیر غیر فعال نگهداشته‌اند که میزان استفاده از این ظرفیت توسط دو کشور می تواند بر بازار نفت تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۵۷۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکمرانی آرامش در بازار طلا و ارز/ قیمت‌ها ریزشی شد

قیمت طلا و ارز در بازار تهران امروز با کاهش همراه شده و هر گرم طلای ۱۸ عیار به کانال ۳.۳ میلیونی، سکه طرح جدید به کانال ۴۰ میلیونی و دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازگشته است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، قیمت انواع سکه، طلا و ارز در بازار داخلی نسبت به روزهای قبل با کاهش همراه شده و مشاهدات میدانی خبرنگار تسنیم از بازار ارز بیانگر خلوتی محسوس این بازار نسبت به هفته های قبل است.

قدرت نظامی پشتوانه ثبات اقتصاد/ریزش دلار به‌سمت کانال 50هزار

 

کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز بعد از عملیات وعده صادق و پاسخ محکم ایران به اسرائیل و ناتوانی رژیم صهیونیستی آغاز شد و در روزهای قبل نیز با وجود تلاش دلال‌ها و سفته بازان برای مقاومت در برابر ریزش بیشتر قیمت‌ها، همچنان ادامه دارد.

بازگشت آرامش به منطقه و فروکش کردن خبرهای مربوط به جنگ و درگیری به همراه خبرهای مثبت سیاسی، سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان و رفت‌و امدهای سیاسی دیگر مسئولان،  سفر گروسی، رئیس سازمان انرژی اتمی به تهران، حضور پررنگ بازارساز در بازار ارز و ... از مهمترین دلایل کاهش ادامه دار قیمت ارز محسوب می شوند.

قیمت دلار در روزهای نخست هفته قبل برای ساعتی به کانال 50 هزار تومان هم بازگشته بود ولی در طول هفته به دلیل برخی خبرها درباره مالیات بر عایدی سرمایه و اعتصاب طلافروشان بازار وارد فاز افزایشی شد. برهمین اساس نیز دلار در بین کانال 61 تا 62 هزار تومان در نوسان بود. قیمت هر گرم طلای 18 عیار هم که تا 3.3 میلیون تومان پایین آمده بود در طول هفته بازهم به کانال 3.5 میلیون رسید ولی خیلی دوام نیاورد.قیمت سکه هم تا 43 میلیون تومان بالا رفته بود که آنهم دوام نداشت.

با این حال قیمت دلار از ظهر امروز باردیگر به مرز 60 هزار تومان رسید و هم اکنون دلار در معاملات بازاری‌ها وارد کانال 50 هزار تومان شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز وارد کانال 3.3 میلیونی و قیمت سکه طرح جدید نیز وارد کانال 40 میلیون تومان شده است.

مشاهدات میدانی از بازار ارز نیز بیانگر کاهش محسوس معاملات است و برخلاف روزهای پرتنش بازار دیگر خبری از هیاهو بین دلال‌ها نیست. قیمت دلار در کف بازار به مرز 60 و 50 هزار تومان رسیده است؛ طبق روال سابق، برخلاف تعداد بالای فروشنده در بازار امروز هم خریدار چندانی در بازار مشاهده نمی شود. هم اکنون دلال‌ها دلار را در کانال 59 هزار تومان از مردم می خرند. قیمت سکه طرح جدید نیز 40 میلیون و 600 هزار تومان اعلام می شود.

به گفته فعالان بازار، باتوجه به خبرهای مثبت سیاسی و حضور پرقدرت بازارساز در بازار و افزایش عرضه درهم باید در روزهای آینده شاهد ادامه روند کاهشی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اتحاد دلاری در کانال ۶۰ هزار
  • حکمرانی آرامش در بازار طلا و ارز
  • حکمرانی آرامش در بازار طلا و ارز/ قیمت‌ها ریزشی شد
  • دلار باز هم نزولی شد
  • ظهور شیوه عجیب در معاملات مسکن در ایران | علت چیست؟
  • خبر جدید از کشتی توقیف شده توسط سپاه در تنگه هرمز
  • خبر جدید از کشتی توقیف شده بدست سپاه / وزیر کشور: قوه قضائیه مسئول است
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟