Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعطای تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط علاوه بر اینکه دسترسی آن ها را به منابع مالی تسهیل می‌کند برای بانک‌ها هم جذاب است. ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۱ اقتصادی اقتصاد ایران صنعت و تجارت نظرات

خبرگزاری تسنیم، امروزه اهمیت بنگاه‌های کوچک و متوسط در اقتصاد بر کسی پوشیده نیست. در بسیاری از کشورها این بنگاه‌ها توانسته‌اند نقش پررنگی در افزایش رشد اقتصادی، اشتغال و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

. داشته باشند تا جایی که تازه‌ترین بررسی‌ها نشان‌می‌دهد، بنگاه‌های کوچک و متوسط توان این را دارند 70 درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دهند. با این حال اما یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بنگاه‌های کوچک و متوسط با آن مواجه‌اند، دسترسی به منابع مالی است. در اقتصادهای توسعه یافته یا در مسیر توسعه این مشکل را با استفاده از ظرفیت‌ استانداردهای مناسب بانکی مانند بال دو تا حدودی حل کرده‌اند. امکان استفاده از این تجربه در کشور ما نیز وجود دارد خصوصا اینکه بخش واقعی اقتصاد در ایران به شدت نیازمند دسترسی آسان و سریع به منابع مالی است.

در چنین شرایطی اجرای استانداردهای بازل توسط شبکه بانکی کشور و ابلاغ استاندارد بازل دو، برای اجرا از سوی بانک‌مرکزی، می‌تواند فرصت مناسبی برای تسهیل و تسریع تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط باشد.

در استاندارد بال دو این امکان به بانک‌ها داده شده تا از رتبه‌بندی اعتباری داخلی برای تعیین اعتباری ریسک شرکت‌ها استفاده کنند. به عبارت دیگر بانک‌ها با استفاده از رتبه‌بندی داخلی به برآوردی از احتمال ورشکستگی و زیان حاصل از نکول هر وام اعطا شده دست پیدا کنند و وزن ریسک آن را با توجه به مدل‌های پیشنهاد شده، تعیین کنند.

به این ترتیب، تفاوتی که از منظر مدل‌سازی و رتبه‌بندی داخلی ریسک اعتباری بنگاه‌های کوچک و متوسط با بنگاه‌های بزرگ در فرایند رتبه‌بندی داخلی وجود دارد، این امکان را برای سیاست‌گذار نیز فراهم می‌آورد که تامین مالی این بخش مهم از اقتصاد را تسهیل کنند.

در بال دو بانک‌ها اجازه یافتند در صورت تایید قانون‌گذار، رویکردی مبتنی بر رتبه‌بندی اعتباری درونی خود را برای محاسبه کفایت سرمایه بکار گیرند. چنین روشی این اجازه را به بانک‌ها می‌دهد تا خودشان پارامترهای مربوط به تعین ریسک اعتباری و درصد سرمایه مورد نیاز برای تامین کفایت سرمایه لازم را اندازه‌گیری کنند. در این رویکرد از سه پارامتر برای محاسبه کفایت سرمایه که شامل احتمال نکول، زیان حاصل از نکول و دارایی در معرض ریسک است، استفاده می‌شود.

مطالعات انجام گرفته در کشورهای مختلف نشان‌می‌دهد هر گاه به منابع مالی اختصاص یافته به بنگاه‌های کوچک و متوسط به صورت اعتبارات خرد نگاه شود، این تسهیلات مزیت معناداری برای بانک‌ها بوجود آورده‌است. مطالعاتی که در سطح جهانی درباره تاثیر نحوه رفتار با وام‌های بنگاهای کوچک و متوسط و تأثیر آن‌ها بر کفایت سرمایه بانک انجام گرفته‌است، نیز نشان‌می‌دهد قرار گرفتن وام‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط در پرتفوی اعتبارات خرد می‌تواند بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها منجر شود. از این‌رو اعطای تسهیلات به این بنگاه‌ها علاوه بر اینکه دسترسی بنگاه‌های کوچک و متوسط را به منابع مالی تسهیل می‌کند برای بانک‌ها هم جذاب است. نکته مهم اما این است که  با این وام‌ها مانند تسهیلاتی که به بنگاه‌های های بزرگ اختصاص می‌یابد، برخورد نشود.

*محمود بت‌شکن، عضو هیأت‌علمی دانشگاه اصفهان

انتهای پیام/

R1012122/P1012122/S7,77,78,79/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۵۸۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نخستین جلسه کمیته سرمایه‌گذاری بانک دی در سال جاری

نخستین جلسه کمیته سرمایه‌گذاری بانک دی در سال جاری با حضور سرپرست، جمعی از اعضای هیئت مدیره و مدیران ارشد بانک برگزار شد.

به نقل از روابط عمومی بانک دی، علیرضا قیطاسی سرپرست بانک در این جلسه با بیان این که مجمع سالیانه بانک و شرکت‌های زیرمجموعه، در موعد مقرر قانونی برگزار خواهد شد، گفت: همه تلاش ما، شفاف‌سازی حداکثری در صورت‌های مالی است.

در این جلسه همچنین پس از معرفی «سیدعلی حسینی» به عنوان عضو مستقل کمیته مالی سرمایه‌گذاری بانک دی، موضوعات در دستور کار جلسه مطرح و درباره آن‌ها تصمیم‌گیری شد.

دیگر خبرها

  • پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد
  • وزیر صنایع کوچک و متوسط آفریقای مرکزی با وزیر خارجه دیدار کرد
  • خاندوزی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی با نرخ ترجیحی تأیید شد
  • مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • برگزاری نخستین جلسه کمیته سرمایه‌گذاری بانک دی در سال جاری
  • بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی با حضور وزیر اقتصاد
  • پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون ضامن