Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - محققان دانشگاه بريتيش کلمبيا مي‌گويند در آينده سلول‌هاي خورشيدي مبتني بر باکتري مي‌توانند با سلول‌هاي خورشيدي رايج کنوني رقابت کنند و از نور خورشيد، حتي از پشت ابر هم انرژي ذخيره کنند.
به گزارش ايسنا به نقل از گيزمگ، موجودات ميکروسکوپي از اولين چيزهايي بودند که براي ذخيره انرژي خورشيد استفاده مي‌شدند، بنابراين از آنها براي ساختن سلول‌هاي خورشيدي بهينه استفاده مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مفاهيم: انرژي تجديدپذير چيست؟اکنون محققان دانشگاه بريتيش کلمبيا (UBC) يک راه جديد براي ساخت سلول‌هاي خورشيدي حاوي باکتري ابداع کرده‌اند که کارايي بيشتري نسبت به سيستم‌هاي مشابه دارد و حتي مي‌تواند در روزهاي ابري نيز کار کند.
به طور معمول، در سلول‌هاي خورشيدي بيوژنيک يا سلول خورشيدي زيستي با موجودات زنده، رنگي از باکتري‌ها استخراج مي‌شود که به آنها اجازه مي‌دهد نور را فتوسنتز کنند. متاسفانه اين فرايند مي‌تواند پيچيده باشد و ممکن است نياز به حلال‌هاي سمي داشته باشد.
بنابراين، تيم محققان از يک جايگزين فريبنده ساده استفاده کرد: خود باکتري‌ها.
ابتدا آنها ژنتيک باکتري E. coli مهندسي کردند تا رنگي به نام ليکوپن توليد کند که به طور طبيعي در انجام فتوسنتز موثر است. سپس باکتري‌ها در يک ماده نيمه‌هادي پوشيده شده و روي يک صفحه شيشه‌اي اعمال مي‌شوند.
با قرار دادن دستگاه در معرض نور، تيم توانست يک تراکم جرياني به ميزان 0.686 ميلي‌آمپر در هر سانتي‌متر مربع ثبت کند که تقريبا دو برابر ساير سلول‌هاي خورشيدي بيوژنيک بود.
محققان همچنين گفتند که اين سلول خورشيدي به خوبي قادر به کار در نور کم نيز هست که مي‌تواند در مناطقي از جهان که آفتاب کمي دارند، مورد استفاده قرار بگيرد.
«ويکراماديتيا ياداو» پژوهشگر ارشد اين پروژه مي‌گويد: ما بيشترين تراکم جريان را براي يک سلول خورشيدي بيوژنيک ثبت کرديم. ‌اين مواد هيبريدي (ترکيبي) که ما در حال توسعه آن هستيم، مي‌تواند به صورت پايدار تجاري‌سازي شود و با بهينه‌سازي کافي، مي‌تواند با سلول‌هاي خورشيدي رايج رقابت کند.
محققان تخمين مي‌زنند که فرآيند ابداعي آنها تنها 10 درصد هزينه معمول را خواهد داشت.
در حال حاضر، فرآيند پردازش نيمه‌هادي، باکتري‌ها را مي‌کشد، اما تيم اميدوار است که در نهايت يک روش جايگزين را پيدا کند که آنها را زنده نگه دارد، جايي که آنها مي‌توانند به طور مداوم رنگ توليد کنند و طول عمر سلول خورشيدي بيوژنيک را افزايش دهند.
اين تحقيق در مجله Small منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۵۹۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه ۱۳ تولید علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، احسان عارفیان دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی با اشاره به اینکه ایران در جایگاه سیزدهم تولید علم سلول بنیادی در دنیا قرار گرفته است، گفت: همچنین شاهد هستیم که ایران در منطقه نیز رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه جامع راهبردی ۱۰ ساله ستاد، چند هدف کلان تعریف شده که دسترسی ایران به رتبه ۱۰ تولید دانش سلول بنیادی یکی از اصلی‌ترین این اهداف بوده است گفت: در همین راستا، با تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ایران تاکنون توانسته رتبه ۱۳ تولید علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در جهان را به خود اختصاص دهد و باید این جایگاه را تا پایان سال ۱۴۰۴ به رتبه ۱۰ ارتقا دهد.

به گفته او، با توجه به اینکه ایران در جایگاه سیزدهم تولید دانش در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی قرار گرفته اما در منطقه خاورمیانه و شرق مدیترانه رتبه نخست را دارد و بالاتر از ترکیه و رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته است.

وی، مشارکت بخش‌های غیر دولتی، استقلال و خودکفایی در انواع بانک‌های سلولی، تولید ثروت ملی و خوداتکایی در قابلیت تولید را از دیگر اهداف اصلی ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی برشمرد و خاطر نشان کرد: در بررسی‌های آماری مشخص شده که تولید دانش ایران در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با رشد ۷۰ درصدی از سال ۲۰۲۰ نیز همراه بوده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در مقایسه با بسیاری از حوزه‌های علم و فناوری در کشور بسیار جوان است، تصریح کرد: با این وجود، ایران توانسته است جایگاه خوبی را در میان سایر کشورهای دنیا و خاورمیانه کسب کند و با توجه به پیشرفت‌های حوزه سلول‌های بنیادی توسط محققان داخلی، ایران جز پیشتازان این حوزه است. ‌

کد خبر 6099347

دیگر خبرها

  • الکترونیک سبز می‌شود/ ابداع نانوسیم‌هایی که از هوا برق تولید می‌کنند 
  • کسب رتبه ۱۳ تولید علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در جهان
  • تغییر رنگ و بوی آب پکیج
  • هفته اول مه؛ از آلرژی های مزاحم تا اثرات ورزش بر سلول‌های بدن
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌های مغزی
  • امید برای یافتن حیات در زیر مریخ زنده شد 
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌ های مغزی
  • این ملحفه‌ها باعث اگزما در پوست می‌شوند
  • 16 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • ده نشانه بحث‌برانگیز از وجود حیات فرازمینی