Web Analytics Made Easy - Statcounter

دور نخست تحریم‌های ضدایرانی آمریکا از ۱۳ مرداد ماه آغاز می‌شود. حال سوال این است که در میدان جنگ اقتصادی، تاکتیک دفاعی ایران چیست؟

برای پاسخ به این سوال، مهر گفتگویی با پروفسور «حسین عسکری» ‌ اقتصاددان مقیم آمریکا و مشاور ویژه و پیشین در وزارت دارایی عربستان سعودی داشته که متن کامل آن در ادامه آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین عسکری مشاور وزیر دارایی (۱۹۷۸ میلادی) و از او به عنوان معمار اقتصاد عربستان نیز یاد می کنند. بنا بر اعلام «بانک نیویورک»، عسکری اولین کسی بود که کاهش قیمت نفت به ۴۰ دلار را در برهه ای که قیمت آن به بالای ۱۰۰ دلار رسیده بود، پیش بینی کرد.

عسکری استاد تجارت بین‌الملل و امور بین‌المللی دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا و رئیس موسسه تحقیقات و مدیریت جهانی است. وی رئیس پیشین دپارتمان تجارت بین‌الملل دانشگاه جرج واشنگتن نیز بوده است. زمینه تخصصی و بحث‌های او در دانشگاه جرج واشنگتن بر اقتصاد، توسعه سیاسی و انسانی در خاورمیانه، اختلافات و جنگ‌ها در خاورمیانه، اقتصاد سیاسی نفت و اقتصاد اسلامی متمرکز است.

از سوابق اجرایی وی می توان به دو و نیم سال فعالیت در هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول اشاره کرد. او در زمینه‌ سیاست‌ توسعه اقتصادی، سیاست‌های نفتی و اقتصاد و تجارت بین‌الملل مشاور وزیران دارایی، روسای بانک‌های مرکزی، وزیران نفت و دیگر مقامات در خلیج فارس بوده است.

*تحریمهای ثانویه آمریکا چه آثاری بر اقتصاد ایران دارد؟

خروج آمریکا از برجام واهمه ازسرگیری تحریم‌ها را زنده کرد. تحریم‌های ثانویه چه به لحاظ کاهش صادرات و چه از نظر کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، می‌تواند این کشور را در تنگنا قرار دهد.

همکاری آمریکا و عربستان سعودی علیه ایران به افزایش تولید نفت ابوظبی و عربستان منجر شد و بهای نفت را کاهش داد.

*آیا راه‌حلی که به دولت مجال بدهد تا خود را با وضعیت وفق داده و سیاست‌های اصلاحی اتخاذ کند، وجود دارد؟

خیر. اولین و مهمترین کاری که دولت باید انجام دهد این است که از راه مبارزه با فساد، به مردم اطمینان خاطر بدهد. ارائه بسته اصلاحات سازمانی و طرح اقتصادی که به بخش خصوصی و اشخاص ایرانی حس ثبات و اعتماد می‌دهد نیز توصیه می‌شود.

دومین مسئله مهم آن است که اکنون زمان آن رسیده که ایرانیانی که واقعاً وطن‌پرست هستند، اقدامی انجام دهند. سوال این است که چه کاری از دستشان برمی‌آید؟ هر ایرانی باید دارایی‌های خارجی خود را به کشور بازگرداند. می‌دانم که چنین پیشنهادی ممکن است ساده‌لوحانه و حتی شاید زیاده‌خواهی باشد!

*آیا دشمنان خارجی نظیر آمریکا، عربستان سعودی، امارات و اسرائیل به این آتش دامن می‌زنند؟

بله. اسرائیل، عربستان سعودی و امارات سه تبهکاری هستند که دائم بیخ گوش ترامپ یک پیام مشابه را می‌خوانند- اگر بتوانی نظام ایران را تغییر دهی، خاورمیانه بهشت خواهد شد. چنین دروغ‌هایی در واشنگتن خریدار دارد.

ترامپ هم از نصیحت آنها پیروی می‌کند حال‌آنکه اسرائیل حقوق فلسطینیان را نادیده گرفته و عربستان سعودی که خود را مدافع اسلام می‌خواند در همدستی با بدخواهان اسلام، کناری نشسته و نظاره می‌کند.

*چرا آمریکا به‌ویژه ترامپ با همه توان تسلیحاتی، اطلاعاتی، جاسوسی و بین‌المللی خود از ماجراجویی‌های عربستان سعودی و امارات در سطح منطقه حمایت می‌کنند؟

ذهن سعودی‌ها درگیر ایران است و بر این باورند که ایران قصد براندازی حکومت عربستان سعودی را دارد. برای همین است که آل سعود خواهان تغییر نظام در تهران است. آنها بر این باورند که می‌توانند با پول به خواسته خود برسند. این شیوه عملکرد آنها است.

به عقیده من، محمد بن سلمان به احتمال زیاد به جرد کوشنر در ازای قانع کردن ترامپ برای اعمال پاره‌ای تغییرات، وعده دلار داده است. این تغییرات شامل خروج آمریکا از برجام، بازگرداندن تحریم‌ها در راستای فروپاشی اقتصاد ایران، عملیات‌های سری علیه نظام ایران، حمایت از تهاجم سعودی‌ها به یمن؛ سوریه و هر جای دیگر در راستای تقابل با ایران است.

همه این خواسته‌ها نیز با هدف تغییر نظام در ایران مطرح می‌شود. اکنون به سیاست خارجی آمریکا چوب حراج خورده و آل سعود می‌داند چگونه به خواسته خود برسد. علاوه‌براین، آل سعود به واسطه همراهی با اسرائیل حمایت بیشتری از جانب واشنگتن به خود جلب کرده است.

*در حال حاضر بر ایران فشار وارد می شود تا در خصوص مسائل منطقه ای هم پای میز مذاکره بنشیند. نظر شما در این خصوص چیست؟

اگر اکنون ایران چشم خود را روی مسائل منطقه‌ای ببندد، به دست خود روند پایان را کلید می‌زند. ترامپ قلدر است. نمی‌توان قلدرها را رام کرد. به اوضاع تجاری نگاه کنید: چین، کانادا و اروپا مقابل ترامپ ایستاده‌اند چراکه به خوبی می‌دانند اگر خواهان رهایی از فشارهای وی هستند، باید به نوبه خود تلافی کنند.

ایران و ایرانی‌ها باید روزهای انزوای جنگ ایران-عراق را به خاطر بیاورند، ناتوانی سازمان ملل بعد از تهاجم صدام به ایران و استفاده بی‌پرده از تسلیحات شیمیایی غیرقانونی علیه ایرانیان، تسلیحاتی که از جانب «غرب متمدن» تامین می‌شد، مسئله‌ای که دوباره هم می‌تواند تکرار شود مگر اینکه ایران قدرتمند باشد.

اما فراموش نکنید که این مستلزم اقتصاد قوی نیز هست. برای قدرتمند بودن، ایران باید عملکرد اقتصادی خود را بهبود ببخشد و این امر مستلزم اصلاحات اساسی است که نهادهای تاثیرگذار را نیز شامل می‌شود.

*آیا وجهه بین‌المللی ایران به واسطه رویکرد تهاجمی آمریکا بهبود می‌یابد یا خدشه‌دار می‌شود؟ فکر می‌کنید پیام ایران به سایر جهانیان چه باید باشد؟

‌پاسخ به این سوال دشوار است و به این بستگی دارد که چه کسی پاسخگوی شما باشد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران سخنگوی خوبی برای عرضه نقطه‌نظر ایران است اما وی یک نفر است.

ایران نیازمند آن است که هر روز به‌گونه‌ای خستگی‌ناپذیر پیام خود را از طریق رسانه‌های بین‌المللی منتقل کند. این پیام باید شامل برخی از موارد زیر باشد: در ۲۰ سال گذشته، ایران در هیچ حمله تروریستی نقش نداشته است؛ ایران به دلیل دفاع از لبنان در برابر تهاجم اسرائیل از حزب‌الله حمایت می‌کند؛ در چشم اغلب جهانیان، حزب‌الله ربطی به تروریسم ندارد حال‌آنکه اسرائیل در مقابل چشم جهان حقوق فلسطینیان را نادیده گرفته و اقداماتش در قبال آنها به منزله تروریسم دولتی است؛ ایران تسلیحات هسته‌ای ندارد حال آنکه  اسرائیل که بنا به نقل قول‌ها بیش از ۲۵۰ کلاهک هسته‌ای دارد، با ایران دشمنی می‌ورزد و از حمایت کورکورانه آمریکا برخوردار است؛ ایران پیشنهاد عاری‌سازی خاورمیانه از تسلیحات هسته‌ای را مطرح کرده است حال‌آنکه اسرائیل با برخورداری از حمایت آمریکا آن را رد کرد؛ امضاکنندگان ان پی تی (معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای) با این ضمانت آن را امضا کردند که قدرت‌های هسته‌ای از نابودی تسلیحات‌شان به مرور زمان و حمایت از آنها برای توسعه دانش هسته‌ای صلح‌آمیز دم زدند- وعده‌هایی که به آنها عمل نشد؛ ایران مورد تهاجم عراق قرار گرفت و سازمان ملل هیچ‌کار نکرد؛ آمریکا و اروپا انتقال تسلیحات شیمیایی را که در سطح بین‌المللی غیر قانونی هستند تسهیل کردند تا در اقدامی که از زمان پایان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه بود، از آنها علیه ایران استفاده شود.

با نگاه به این حقایق، شاید حتی اشتباه ایران این باشد که سال‌ها قبل به فکر توسعه توان بازدارندگی خود نیفتاد. ایران باید هر روز هفته، هر ۲۴ ساعت، این حقایق و حتی بیشتر از اینها که گفته شد را به شیوه‌ای آرام و درعین‌حال توام با شور و حرارت در عرصه بین‌المللی عنوان کند. ما در عصر تبلیغات زندگی می‌کنیم و ایران نیازمند حفظ رقابت در این عرصه و انتقال پیامش است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۶۰۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلومبرگ: عربستان فعالان منتقد اسرائیل را دستگیر می‌کند

یک رسانه آمریکایی گزارش داده عربستان سعودی دستگیری شهروندان منتقد سیاست‌های اسرائیل در فضای مجازی را دستگیر می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وبگاه شبکه خبری بلومبرگ امروز جمعه گزارش داده عربستان سعودی در بحبوحه چراغ سبز برای روابط دیپلماتیک با اسرائیل دستگیری شهروندان به دلیل انتشار مطالبی در فضای مجازی در ارتباط با جنگ در غزه را تشدید کرده است.

طبق این گزارش، بازداشت افراد و محدود کردن آزادی بیان و اظهارنظرهای سیاسی در فضای مجازی که دامنه آن گاه شامل  حال کودکانی که تنها 10 سال سن دارند مسئله‌ای نامعمول  در عربستان نیست، اما به نظر می‌رسد موج جدید دستگیری‌های اخیر ریشه در نگرانی‌های امنیتی‌ای دارند که به «عملیات طوفان‌الاقصی» در 7 اکتبر و اتفاقات مابعد آن مربوط می‌شوند. 

حملات اسرائیل به غزه تاکنون به شهادت بیش از 34 هزار فلسطینی منجر شده و بسیاری از دیگر شهروندان در این منطقه را در معرض نیازهای فوری برای غذا و مسائل درمانی قرار داده است. این اتفاقات باعث ایجاد موجی از انتقادها علیه اسرائیل در جهان عرب و حتی کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا شده است.

عربستان سعودی و متحدان منطقه‌ای این کشور از جمله مصر و اردن نگران هستند که این روند ممکن است موجب آغاز موجی از اعتراضات داخلی در این کشورها شوند. خاطرات خیزش‌های سال 2011 که به «بهار عربی» معروف شد هنوز از یاد بسیاری از حکام عرب نرفته و بسیاری از آنها نگران تکرار آن رویدادها هستند.

منابع نزدیک به عربستان سعودی می‌گویند از جمله افرادی که به تازگی به این دلیل دستگیر شده مدیران یکی از شرکت‌هایی است که جزو پیمانکاران طرح تحول اقتصادی موسوم به «چشم‌انداز 2030» است. گفته می‌شود این فرد بازداشت‌شده دیدگاه‌های خود در خصوص غزه را در فضای مجازی ابراز کرده است.

منابع مورد استناد بلومبرگ گفته‌اند یک چهره رسانه‌ای دیگر که گفته اسرائیل هرگز نباید مورد بخشش قرار گیرد نیز جزو دستگیرشدگان است. فرد دیگری که گفته که رستوران‌های فست‌فود آمریکایی بایستی به دلیل حمایت ایالات متحده از اسرائیل تحریم شوند نیز دستگیر شده است.

یک فرد مطلع از نحوه تفکر حکومت عربستان سعودی موج دستگیری های اخیر را تأیید کرده و دلیل آن را سطح بالای هشدار در عربستان بعد از 7 اکتبر دانسته و گفته حکام سعودی تمایل دارند از اظهارنظرهایی در فضای مجازی که ممکن است امنیت ملی را به خطر بیندازند جلوگیری کنند.

این دستگیری‌ها نشان می‌دهند محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که به طور غیررسمی اداره کل امور حکومتی در این کشور را در اختیار دارد در صورت تصمیم‌ به عادی‌سازی روابط با اسرائیل هیچ گونه انعطاف‌پذیری و توجه به افکار عمومی نشان نخواهد داد.

احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیلوزیر خارجه عربستان: قبل از توقف جنگ در غزه هیچ بحثی درباره عادی‌سازی با اسرائیل نمی‌کنیمرسانه سعودی: تبلیغات آمریکا و اسرائیل درباره عادی‌سازی با عربستان برای تحریف افکار عمومی است

ساعاتی قبل‌تر خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حال نهایی‌سازی توافق امنیتی دوجانبه با عربستان سعودی برای ارائه ضمانت‌های امنیتی و همچنین کمک‌ به برنامه هسته‌ای است و این در حالی است که هنوز چشم‌اندازهای مبهی برای تحقق توافقی جهت عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو وجود دارد.

دولت آمریکا به ریاست جو بایدن از چند ماه پیش به دنبال میانجی‌گری برای عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل  در ازای موافقت با توافقی دیگر با عربستان سعودی برای ارائه کمک در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و همچنین ضمانت‌های امنیتی و دفاعی به این کشور خاورمیانه است.

دو منبع مطلع روز پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند در پیش‌نویس یک سند، اصول و طرح‌هایی برای احیای تلاش‌های ایالات متحده آمریکا جهت شکل‌دهی به «منطقه ناپایدار خاورمیانه» که بعد از عملیات 7 اکتبر موسوم به «طوفان‌الاقصی» از ریل خارج شدند مشخص شده است.

رویترز نوشته مذاکره‌کنندگان آمریکا و عربستان فعلاً توافق امنیتی دوجانبه میان دو طرف را در اولویت قرار داده‌اند و این توافق قرار است در مرحله بعد، بخشی از بسته گسترده‌تری باشد که به «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل ارائه می‌شود. نتانیاهو آنگاه بایستی در خصوص دادن امتیاز برای برقراری رابطه با عربستان تصمیم بگیرد. 

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل
  • عضو سنای آمریکا: سنا توافق با عربستان را بدون سازش با اسرائیل تصویب نمی‌کند
  • بلومبرگ: عربستان فعالان منتقد اسرائیل را دستگیر می‌کند
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند