Web Analytics Made Easy - Statcounter

تغییرات آب و هوایی ناشی از گرمایش زمین می تواند هم اجتناب ناپذیر و هم بالقوه فاجعه بار باشند.

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، دانشمندان آمریکایی شرایط لازم برای بقای یک تمدن – تمام تمدن‌های پیشرفته در گستره هستی - را محاسبه کرده‌اند؛ نتیجه‌گیری‌های آنها شاید بتواند توضیح دهد که چرا تاکنون در تماس با موجودات فرازمینی ناکام مانده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین این نتیجه گیری‌ها به توضیح بیشتر این امرکمک می‌کنند که چرا تغییرات آب و هوایی ناشی از گرمایش زمین می‌تواند هم اجتناب‌ناپذیر و هم بالقوه فاجعه بار باشند.

تمام پژوهش‌های تئوریک از این نوع، مبنایی اخترزیست شناسی دارند؛ تلاش برای درک این که چرا حیات در کیهانی ظاهرا نامناسب برای شکل گیری حیات وجود دارد و اگر روی زمین دیده می‌شود، چرا در همه جا مشاهده نمی‌شود. اخترزیست شناسان برای بررسی داده‌های عینی، فقط یک نمونه از حیات را دراختیار دارند و با یک نمونه از تمدن پیشرفته هوشمند سروکار دارند: سیاره زمین.

آدام فرانک از دانشگاه روچستر نیویورک و همکارانش در نشریه اخترزیست شناسی گزارش می دهند که آنها شواهد یک تمدن ناپدید شده را بر روی زمین مورد بررسی قرار داده اند؛ فرهنگ اسرارآمیزی که در جزیره ایستر در اقیانوس آرام شکوفا شد و سپس حدود سال 1500 بعد از میلاد از روی زمین ناپدید گردید.

پرفسور فرانگ می‌گوید: «اگر ما اولین تمدن کیهان هستی نباشیم، این یعنی احتمالا قواعدی برای عاقبت پیشرفت تمدن جوانی مثل تمدن ما درکار است.»

هدف شناسایی این است که تغییرات آب و هوایی تعیین کننده می‌تواند چیزی عام باشد. قواعد فیزیک حکم می‌کنند هر جمعیت جوانی که یک تمدن متکی برانرژی همچون تمدن ما را می‌سازد، بازخوردهایی بر خود سیاره‌ای که در آن شکل گرفته دارد. بررسی تغییرات آب و هوایی دراین بستر کیهانی می‌تواند بینش بهتری در این زمینه به ما بدهد که هم اکنون چه اتفاقی دارد برای ما می افتد و چگونه باید با آن مواجه شویم.
اصل این است که هر تمدنی می‌تواند سیاره خود را تغییر دهد و مشهود ترین نحوه این تغییر می‌تواند بهره برداری از منابع به طرقی باشد که بتواند بر میانگین دمای سیاره‌ای اثر بگذارد.

در چنین شرایطی، تعداد جمعیت می‌تواند به نقطه اوج خود برسد و سپس رو به مرگ برود و بازماندگان اندکی را باقی بگذارد. یا می‌تواند وجود مشکلات را پیش‌بینی کند و به جای رشد همواره فزاینده، به سمت پایداری حرکت کند. یا جمعیت و دما می توانند به یک نقطه اوج برسند که در آن نقطه تمدن دچار فروپاشی شود یا ناراحت کننده اینکه تمدن تهدید شده می تواند فاجعه پیش رو را شناسایی کند، اما از اقدام به موقع جهت پیشگیری از آن ناکام بماند.

پروفسور فرانک می‌گوید: «آخرین سناریو از همه مهیب‌تر است. حتی اگر کار درست را انجام دهید، اگر مدتی طولانی منتظر بمانید، باز هم ممکن است جمعیت شما دچار نابودی شود.»

دانشمندان زمین شناس درحال حاضر مرحله جدیدی را درتاریخ زمین شناسایی کرده اند: این سیاره هم اکنون وارد دورانی شده که به طور غیر رسمی به آن آنتروپوسنس می گویند. آنها قبلا به طور اصولی ثابت کرده اند که تشکیل گازهای گلخانه ای در جو زمین در نتیجه بهره‌برداری از سوخت‌های فسیلی، می‌تواند دمای زمین را تا نقطه‌ای بالا ببرد که ممکن است تمدن و شاید حتی حیات را بر روی زمین ناپایدار بسازد.

خود پروفسور فرانک این پرسش‌ها را در مطالعات قبلی اش مورد بررسی قرار داده است. در سال 2014 او و همکارانش از خودشان پرسیدند چقدر طول می کشد تا یک تمدن بیگانه که سوخت های فسیلی را کشف کرده و در نتیجه شرایطی را که در آن تکامل می یابد تغییر داده، بتواند خود را پایدار بسازد و دوام بیاورد.

پیشتر در سال جاری او به این موضوع بازگشت و پرسید که انسان‌های مدرن از کجا می‌توانند بفهمند که آیا یک تمدن غیرانسانی هوشمند، زمانی بر این سیاره حکومت داشته و بعد موجبات نابودی خود را فراهم کرده‌اند یا خیر. اربابان ناپدید شده جزیره ایستر که مجسمه‌های سنگی بزرگی را ساخته بودند که اکنون خاموش در چشم انداز بی ثمر جزیره ایستاده اند، به نمونه ای از چنین سرنوشتی تبدیل شده اند.

شواهد باستان شناسی حکایت از آن دارند که شاید 1600 سال پیش یک فرهنگ در آنجا ظهور یافته، جمعیت اندک اندک به نقطه اوج خود رسیده، منابع به کلی مورد بهره برداری واقع شده، جمعیت دچار فروپاشی گردیده و به همراه آن خاطره ای از آنچه که زمانی وجود داشته نابود شده است. اگر یک جزیره دورافتاده و تنها دارای یک ظرفیت تحمل حداکثری باشد، در این صورت یک سیاره تنها و دورافتاده را نیز باید دارای حد تحمل مشخصی دانست. پروفسور فرانک تغییرات آب و هوایی جهانی را همان واکنش سیاره زمین به تمدن می داند.

او می گوید: «اگر تغییرات آب و هوایی واقعا شدیدی را باعث شوید، در این صورت ظرفیت تحمل شما می تواند افت کند و در نتیجه مثلا مقیاس کشاورزی می تواند به شدت مختل شود. تصور کنید اگر تغییرات آب و هوایی موجب توقف بارش باران در غرب میانه شود، دیگر ما قادر به پرورش مواد غذایی نخواهیم بود و در نتیجه جمعیت ما تقلیل پیدا خواهد کرد.»
«اگر بیش از حد تحمل زمین در آن تغییر ایجاد کنید، ممکن است نتوانید این تغییرات را بازگردانید. حتی اگر بتوانید آن رابرگردانید و شروع به استفاده از انرژی خورشیدی و دیگر منابع پایدار کنید، ممکن است دیگر خیلی دیر شده باشد، چرا که سیاره زمین پیشاپیش دستخوش تغییر شده است.»
نویسنده: تیم رادفورد Tim Radfordروزنامه نگار مستقل و سردبیر شبکه اخبار آب و هوایی

منبع: فارس

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۶۲۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در هاوانا صدام به من گفت فرصت تاریخی است که تمامی حقوق‌مان را از ایران پس بگیریم/ ضربتی به ایران بزنیم که تمام کره‌ی زمین صدایش را بشنود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چند روز قبل کانال تلگرامی اینستای انقلابی ویدیویی از صادق زیباکلام منتشر کرد که در آن تحریکات ایران را موجب حمله‌ی عراق به ایران دانسته بود. بر خلاف گفته‌های او اما صلاح عمر العلی نماینده‌ی وقت عراق در سازمان ملل در مصاحبه‌ای با شبکه‌ی الجزیره گفته است که صدام پس از نشست با ابراهیم یزدی در هاوانا، در حاشیه‌ی اجلاس غیرمتعهدها، به او گفته است که فرصت تاریخی برای ضربه زدن به ایران است. بخش‌هایی از گفته‌های صلاح عمر العلی در آن مصاحبه که ویدیویی آن در روزهای اخیر و در پی اظهار نظر زیباکلام درباره‌ی مسبب آغاز جنگ در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود در پی می‌خوانید:

صلاح عمر العلی (نماینده‌ی وقت عراق در سازمان ملل): ... رفتم پیش صدام حسین و موضوع را به او گفتم... گفت فردا بعد از اجلاس عدم تعهد در خانه‌ای که سکونت دارم بگو که با وزیر خارجه‌ی ایران دیدار خواهم کرد... ما سه نفر: صدام حسین، ابراهیم یزدی و من در یک جلسه‌ی سه‌نفره نشستیم. گفت‌وگو در مورد مشکلات دو کشور شروع شد. گفت‌وگو در فضایی کاملا مثبت بین دو طرف انجام شد. برای او بسیار اهمیت داشت که مشکل دو کشور را بتواند حل کند... صدام هم بسیار مثبت در این گفت‌وگو شرکت می‌کرد. من ابراهیم یزدی را تا در بدرقه کردم. او خیلی از من ممنون شده بود. مرا بوسید و با من به گرمی خداحافظی کرد و رفت.

برگشتم به سمت صدام و او منتظر من بود... هر دو ساکت بودیم و من داشتم به آبی که کنار ما بود نگاه می‌کردم. او هم فکر می‌کرد. به من نگاه کرد و گفت: به چی فکر می‌کنی صلاح؟ گفتم: والله من در حقیقت در حس آن دیدار هستم و خیلی خوشحالم و خوش‌بین شدم... بعد از چند ثانیه به من نگاه کرد... و گفت می‌دانی این دیپلماسی چقدر تو را خراب کرده؟!... چه حل مشکلی بین ما و ایران صلاح؟ این فرصتی است که شاید در طول هر قرن بیش‌تر از یک بار اتفاق نیفتد. این‌ها اهواز را از ما گرفتند. شط‌العرب را از ما گرفتند، ما را تهدید کردند. می‌خواهند انقلاب‌شان را برای ما صادر کنند و فرصت ما الان که دچار از هم گسیختگی هستند، دچار تفرقه هستند و بین‌شان درگیری است، این یک فرصت تاریخی است که تمامی حقوق‌مان را از آن‌ها پس بگیریم و این امر را به تو می‌گویم و خودت را آماده کن به عنوان نماینده‌ی عراق در سازمان ملل که یک ضربتی به آن‌ها بزنیم که تمام کره‌ی زمین صدایش را بشنود و تمای حقوق را از آن‌ها باز پس بگیریم.

۲۵۹۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901772

دیگر خبرها

  • در هاوانا صدام به من گفت فرصت تاریخی است که تمامی حقوق‌مان را از ایران پس بگیریم/ ضربتی به ایران بزنیم که تمام کره‌ی زمین صدایش را بشنود
  • امروز فرصت مناسبی است که اساتید ماهیت واقعی تمدن غرب را برای جوانان تبیین کنند
  • شکست سامانه پدافند هوایی آمریکا در مقابله با عملیات «وعده صادق»
  • نیروی هوایی ارتش به علت مسائل آموزشی هیچ وقت زمین‌گیر نشد
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش ویروس ها
  • گرمایش جهانی چگونه بر وقوع بلایای طبیعی تاثیر می‌گذارد؟
  • آغاز اجرای طرح کلید به کلید در ۱۸ استان کشور                           
  • دو جوان استقلالی همچنان سرشار از انگیزه (عکس)
  • هشدار دانشمندان در مورد «سندرم غرق شدگی» شهر‌های ساحلی جهان