Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، جلسه‌ی "بررسی راهکار‌های مقابله با خشکسالی، برنامه‌های توسعه و مسائل و مشکلات بخش کشاورزی شهرستان زابل" باحضور دکتر کیخا نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی، اورنگی رئیس سازمان امور اراضی کشور، سعید زرندی معاون املاک سازمان ثبت اسناد واملاک کشور مهندس امیر حیدری معاون ساماندهی سازمان امور اراضی کشور، مدیر و کارکنان جهاد کشاورزی شهرستان زابل در محل جهاد کشاورزی شهرستان برگزارشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مهندس پیری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان در این نشست گفت: به منظور مشخص نمودن نتیجه باقیمانده عرصه‌های مشمول قوانین و مقررات اصلاحات اراضی، ساماندهی ۱۴۷ پارچه آبادی باقیمانده دشت سیستان که بدلیل خشکسالی تکلیفشان مشخص نبود در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرارگرفت.

وی افزود: برای آغاز کار ابتدا نقشه برداری هوایی ۲۶۰ هزار هکتار از اراضی انجام و متعاقب آن نقشه‌های کاداستر نیز در سطح ۲۱۰ هزار هکتار آغاز و در سال ۱۳۹۶ به اتمام رسید.

پیری همچنین بیان کرد: اطلاعات لازم در اختیار اداره کل ثبت اسناد و املاک استان و شهرستان قرار گرفت تا ساماندهی مالکیت اراضی برای ۵۰ هزار بهره برداران منطقه سیستان محقق گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اعلام اینکه تاکنون ۲۰۰۰ پرونده تکمیل و جهت انجام تشریفات ثبتی به اداره ثبت محل معرفی شده‌اند خواستار همکاری و هماهنگی بیشتر به منظور تسهیل در ثبت و همچنین تامین تجهیزات وامکانات لازم در تسریع روند کار ساماندهی اراضی شد.

دکترکیخا نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خشکسالی شدید در منطقه خواستار توجه ویژه به رفع مشکلات عدیده مردم بخصوص کشاورزان و دامداران و تامین آب و علوفه برای دامداران به عنوان ضروری‌ترین نیاز منطقه شد.

وی افزود: به منظور سازماندهی اراضی کشاورزی سیستان یک گزارش کارشناسی از محدودیت‌ها و موانع توسط مسئولان امر تهیه و ما با کمک مجلس شورای اسلامی در چارچوب قانون و مقررات نسبت به حل و فصل مشکلات اقدام خواهیم کرد.

اورنگی رئیس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به طرح بزرگ انتقال آب بالوله به اراضی سیستان و نقشه کاداستر انجام شده گفت: بررسی مسائل مربوط به اراضی کشاورزی منطقه و تسریع در ساماندهی آن در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی و سازمان اسناد واملاک کشور قراردارد؛ و بزودی با هماهنگی‌های انجام شده این طرح عملی خواهد.
وی افزود: مقرر شد برای تسهیل در ساماندهی اراضی باتوجه به نقشه کاداستر انجام شده در سیستان، اراضی روستا به روستا و تحت یک پلاک اصلی به نام دولت ثبت و سپس به بهره برداران به صورت مجزا براساس صورت مجلس سندواگذار می‌شود.

اورنگی تصریح کرد: بهره بردارانی که در محدوده طرح انتقال آب بالوله به ۴۶ هزارهکتار از اراضی دشت سیستان قرار دارند در اولویت طرح سند دار کردن اراضی قرار دارند.

رئیس سازمان اراضی کشور ضمن اظهار امیدواری گفت: تا پایان نیمه اول سال آینده سند اراضی آنان صادر خواهد شد.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۶۳۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متقاضیان احداث باغ در اراضی شیب‌دار گلستان از نهال رایگان بهره‌مند می‌شوند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: متقاضیان احداث باغ در اراضی شیبدار گلستان می‌توانند از مزایای طرح کشت درختان مثمر در اراضی شیبدار بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی موجود و درجه حرارت مناسب در اکثر مناطق استان، فرصت احداث باغ در اراضی شیبدار تا پیش از گرم شدن هوا وجود دارد.

وی افزود: متقاضیان احداث باغ در این عرصه‌ها می‌توانند با حضور در مراکز جهاد کشاورزی شهرستان خود و ارائه درخواست، از مزایای طرح کشت درختان مثمر در اراضی شیبدار، شامل نهال زیتون و کشت رایگان آن بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان همچنین با تاکید به ایجاد گلخانه آن را یکی از محافظان آب در دوران خشکسالی دانست و گفت: کشت گلخانه‌ای علاوه‌بر کاهش قابل‌توجه مصرف آب، میزان تولید و اشتغال را ۱۰ برابر می‌کند.

وی با بیان اینکه تولید در گلخانه ۱۰ برابر تولید در فضای باز است، از سویی دیگر این نوع کشت ارزش افزوده خوبی به همراه دارد، افزود: به دلیل رویکرد صادرات‌محور محصولات گلخانه‌ای با رونق این نوع کشت، امکان صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای منطقه فراهم شده است و سود خوبی عاید گلخانه‌داران می‌شود.

برزعلی با اشاره به توسعه گلخانه‌ها در گلستان توضیح داد: سیاست توسعه گلخانه‌های کشور مبتنی بر مطالعاتی بود که توسط وزارت جهاد کشاورزی در اواسط دهه ۹۰ انجام شد و براساس آن پس از تصویب هیئت دولت، توسعه کشت گلخانه‌ای در کل کشور کلید خورد.

وی با اشاره به اینکه در سایه کمک‌های دولت، محصولات کشاورزی از فضای باز به فضای زیرپوشش گلخانه منتقل شدند، بیان کرد: گلستان به دلیل برخورداری از اقلیم‌های متفاوت از جمله مناطقی است که برای توسعه کشت گلخانه‌ای شناسایی شده و در راستای آن دولت برای توسعه گلخانه‌ها در مناطق مستعد، اعطای تسهیلات و صدور مجوز به متقاضیان کمک کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به حمایت‌های جهاد کشاورزی از متقاضیان احداث گلخانه توضیح داد: انجام هر فعالیتی نیاز به دانش و تجربه دارد، از این رو علاقه‌مندان به این حوزه باید از حداقل اطلاعات و دانش در حوزه کشت گلخانه‌ای برخوردار باشند.

وی حداقل مساحت مورد نیاز برای احداث گلخانه در روستاها را چهار هزار متر مربع زمین اعلام کرد و گفت: حداقل سه هزار متر مربع از زمین باید زیر پوشش گلخانه‌ای برود.

برزعلی از علاقه‌مندان به احداث گلخانه خواست که سطوح بالاتری را برای احداث گلخانه انتخاب کنند تا ضمن افزایش درآمد، در آینده امکان صادرات محصولات خود را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان پس از دریافت پروانه تأسیس گلخانه می‌توانند مجوز تغییر کاربری زمین و تأمین انشعابات گاز، برق را دریافت کنند در کنار آن دولت برای حمایت از این افراد، ۸۰ درصد هزینه ساخت گلخانه را در قالب تسهیلات پرداخت می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه تسهیلات احداث گلخانه با بازپرداخت پنج‌ساله با یک سال تنفس به متقاضیان اعطا می‌شود، افزود: تسهیلات پرداختی برای احداث گلخانه، از محل تبصره ۱۸ و با کارمزد ۱۸ درصد به متقاضیان تعلق می‌گیرد.

وی از برپایی کارگاه‌های آموزشی مستمر در طول سال برای ارتقای دانش گلخانه‌داران خبر داد و گفت: از سال ۱۳۹۶ تاکنون برای ۴۰۰ طرح گلخانه‌ای به مساحت ۱۰۴ هکتار تسهیلات اعطا شده و ۷۷ طرح گلخانه‌ای نیز به مساحت ۵۶ هکتار در دست ساخت است.

به گفته برزعلی، در یک سال گذشته با توجه به محدودیت منابع مالی، روند اعطای تسهیلات کُندتر شده است اما باز هم حمایت‌های لازم از متقاضیان وجود دارد تا اعطای تسهیلات در اولین فرصت عملیاتی شود.

کد خبر 745344

دیگر خبرها

  • ۳۲۷ واحد مرغداری در سیستان و بلوچستان در حال ساخت است
  • ۳۵ هزار مترمربع از اراضی زراعی و باغی پردیس آزادسازی شد
  • متقاضیان احداث باغ در اراضی شیب‌دار گلستان از نهال رایگان بهره‌مند می‌شوند
  • تولید و ترکیب ژنتیکی ۱۵۰۰ راس گوسفند در لرستان
  • توزیع بیش از ۱۰۰ هزار تن نهاده دامی و کشاورزی در کرمانشاه
  • رفع تداخل ۱۰۰۰ پلاک از اراضی ملی در لرستان
  • استقرار تیم بازرسی اداره کل بازرسی استان یزد در جهادکشاورزی
  • طرح ساماندهی و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی اعلام وصول شد
  • برداشت ‌و خرید دانه کلزا توسط بخش خصوصی آغاز شد
  • ۴۰ هزار هکتار اراضی حوضه زاینده‌رود زیر کشت غلات است