Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- پس از گذشت يک سال از اعلام خبر آزادسازي موصل مرکز استان نينوا در شمال عراق از اشغال داعش، همچنان دهها هزار خانه به علت جنگ ويران مانده است و صدها هزار آواره نيز هنوز نتوانسته‌اند به شهر خود بازگردند.
روزنامه اينترنتي «القدس العربي» روز شنبه در گزارشي از بغداد نوشت: «حيدر العبادي» نخست وزير و فرمانده کل نيروهاي مسلح عراق روز 9 ژوئيه 2017 خبر آزادسازي بخش‌هاي شرقي و غربي موصل را اعلام کرد ولي انبوه ويراني‌هاي اين شهر به علت درگيري‌هاي مسلحانه همچنان روي زمين مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بخش غربي شهر موصل خصوصاً منطقه «موصل قديم» بيشترين آسيب را ديده است و اجساد قربانيان همچنان زير آوار مانده است و عمليات بازسازي بسيار کُند پيش مي‌رود.
«شوراي پناهجويان نروژ» Norwegian Refugee Council روز جمعه با ارائه آماري اعلام کرد: حدود 54 هزار خانه در موصل و مناطق حومه همچنان ويران است و 383 هزار و 934 نفر يعني 63 هزار و 989 خانوار هم از اين شهر کوچ کرده‌اند و بيش از 80 درصد از جوانان اين شهر بيکار هستند.
شوراي پناهجويان نروژ افزود: موصل نياز به 874 ميليون دلار بودجه براي بازسازي زيرساخت‌هاي اصلي خود دارد.
موصل، شهري مدفون بر زير هزاران تُن آواردر اين گزارش آمده است: پس از گذشت يک سال از زمان بازپس گيري شهر موصل از سيطرۀ گروه تروريستي داعش همچنان بيش از 380 هزار نفر از مردم اين شهر بي‌خانمان هستند و مناطق آنها به 8 ميليون تُن آوار تبديل شده است.
«ولفگانگ گريسمن» Wolfgang Gressmann رئيس دفتر شوراي پناهجويان نروژ در عراق مي‌گويد: مسئولان عراقي و جامعه جهاني يک سال پيش خبر پيروزي را اعلام کردند ولي اين پيروزي کمکي به حل مشکلات سنگين بسياري از مردم موصل نکرده است.
گريسمن افزود: حدود 90 درصد از غرب شهر موصل همچنان ويران است به نحوي که 62 مدرسه کاملاً ويران شده و 207 مدرسه نيز آسيب هايي ديده است.
يک سوم مردم موصل مي‌گويند: "به علت نداشتن کرايه خانه شايد از جايي که زندگي مي‌کنند، بيرون انداخته شوند، ما در يک سال گذشته شاهد حمايت کاملاً ظاهري جامعه‌جهاني از آوارگان عراقي بوديم. درست نيست که خانواده‌هاي آواره پس از کشيدن رنج حضور چند سالۀ گروه تروريستي داعش، هم اکنون به علت بي‌اعتنايي جامعه جهاني گرفتار رنجي ديگر شود."
گريسمن در ادامه سخنان خود گفت: "مشارکت شوراي پناهجويان نروژ در بازگشايي 212 مدرسه، بازسازي صدها باب خانه و حمايت حقوقي از خانوارهاي آواره" در حکم قطره‌اي از دريا است ولي اين کمک‌ها نشان مي‌دهد که نبايد از هيچ کمکي را از عراقي‌ها که براي زنده ماندن تلاش مي‌کنند، دريغ کرد، اگر حاميان مالي عراق به تأمين مالي عمليات بازسازي اين کشور ادامه ندهند، ما نمي توانيم کاري از پيش ببريم.
کشورهاي مشارکت کننده در کنفرانس بازسازي عراق که نيمه فوريه 2018 در کويت برگزار شد، وعده دادند که 30 ميليارد دلار به عراق در قالب وام و سرمايه‌گذاري‌ها کمک کنند تا اين کشور بتواند ويراني‌هاي جنگ را بازسازي کند.
ولي مسئولان عراقي همان زمان اعلام کردند که به 88 ميليارد دلار براي بازسازي شهرهاي جنگ زده و ديگر شهرها نياز دارند.
برخي از شهرهاي عراق در جنگ با داعش تخريب شد و بيش از 100 روستا نيز در استان کرکوک، تخريب شده است.
«حسن عبد نصيف» فرماندار شهر الدبس در استان کرکوک اعلام کرد هيأتي از دفتر سازمان ملل در عراق (يونامي) از روستاهاي ويران جنوب و غرب کرکوک ديدن کرده است.
کرکوک جزو «آسيب ديده‌ترين» مناطق عراقعبد نصيف در بيانيه‌اي اعلام کرد: براي اولين بار از زمان پايان جنگ با داعش و اجراي طرح «اِعمال قانون»، «آليس والپول» معاون امور سياسي و انتخاباتي نمايندۀ ويژۀ دبير کل سازمان ملل در عراق روز جمعه از مناطق جنوبي و غربي استان کرکوک ديدن کرد تا از ميزان ويراني و خرابي‌هاي وارده به 116 روستا و منطقه در شهر الملتقي (جنوب غرب استان کرکوک) آگاه شود.
عبد نصيف گفت: دولتمردان، فعالان سياسي و مردم عراق خواستار بازسازي مناطق شهري و روستايي و تحويل عاملان اين خرابي‌ها به دادگاه‌هاي بين‌المللي هستند.
آليس والپول هفته گذشته از استان کرکوک ديدن و با استاندار ديدار کرد.
«راکان سعيد الجبوري» استاندار کرکوک فوريه 2018 مناطق جنوبي و غربي استان کرکوک را «آسيب ديده‌ترين» مناطق عراق توصيف کرد و علت آن را سيطرۀ داعش بر اين مناطق دانست و افزود: داعش بيش از سه سال اين مناطق را اشغال کرده بود و هم اکنون 116 روستا و منطقه در استان کرکوک ويران است.
مترجم: منوچهر مهدوي
116/120

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۶۳۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات تفاهمنامه ۴ جانبه بغداد منتشر شد

منابع عراقی از تفاهم نامه چهارجانبه میان عراق، ترکیه، قطر و امارات در زمینه پروژه جاده توسعه خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از خبرگزاری عراقی واع، منابع عراقی اعلام کردند که در مراسمی با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق، امروز دوشنبه تفاهم‌نامه چهارجانبه میان عراق، ترکیه، قطر و امارات برای همکاری در پروژه جاده توسعه امضا شد.

دفتر اطلاع رسانی نخست وزیری عراق اعلام کرد که این تفاهم‌نامه با هدف همکاری مشترک در پروژه راهبردی جاده توسعه تنظیم شده است.

بر اساس این گزارش، این تفاهم‌نامه را وزرای حمل و نقل عراق و ترکیه و وزیر حمل و نقل قطر و نیز وزیر انرژی و زیرساخت امارات امضا کردند.

دفتر اطلاع رسانی نخست وزیری عراق اعلام کرد که به موجب این تفاهم‌نامه این کشور‌ها در تنظیم چارچوب‌های لازم برای اجرای پروژه همکاری می‌کنند.

در بیانیه دفتر اطلاع رسانی نخست وزیری عراق آمده است: جاده توسعه یک پروژه راهبردی است که موجب تقویت رشد اقتصادی و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و تحقق هم‌افزایی اقتصادی میان شرق و غرب می‌شود و به تسهیل مبادلات تجاری و ایجاد مسیر رقابتی منجر می‌شود.

دیگر خبرها

  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • تکذیب کشف خودروی بمب‌گذاری شده در موصل
  • عمار حکیم: جامعه جهانی رژیم صهیونیستی را وادار به اجرای آتش‌بس کند
  • دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای عراقی وی در سن‌پترزبورگ
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه داعش
  • رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
  • جزییات تفاهمنامه ۴ جانبه بغداد منتشر شد
  • حمله پهپادی به نظامیان آمریکایی در پایگاه عین الاسد
  • رئیس جمهور ترکیه در سفر رسمی وارد بغداد شد