Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@15:02:29 GMT

همکار سياسي جديد اردوغان در نظام رياستي

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۶۳۸۷۳

همکار سياسي جديد اردوغان در نظام رياستي

خبرگزاري آريا - انتخابات رياست جمهوري و پارلماني ترکيه 24 ژوئن 2018 (سوم تير) برگزار شد و «رجب طيب اردوغان» رييس جمهوري کنوني و نامزد حزب عدالت و توسعه با کسب 26 ميليون و 330 هزار و 823 راي که معادل 52.59 درصد مجموع آراي انتخاباتي بود، به‌عنوان رييس جمهوري جديد ترکيه انتخاب شد.
حزب حرکت ملي‌گرا در اين انتخابات با حزب عدالت و توسعه همکاري کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين همکاري در انتخابات ترکيه تاثيرگذار بود و اين که در آينده چطور پيش خواهد رفت جاي سوال دارد. در همين زمينه؛ راديو ترکي استانبولي برون‌مرزي صدا و سيما با «ضياء ترک ييلماز»، مدير سايت خبري «راست‌خبر» گفت و کرده است که در ادامه مي‌خوانيم: ********************
س/ نقش حزب حرکت ملي‌­گرا در ائتلاف جمهور و نتايج انتخاباتي رياست جمهوري و پارلماني ترکيه را چگونه ارزيابي مي­‌کنيد؟
با اينکه آراي حزب حرکت ملي­‌گرا در انتخابات آنچنان قابل توجه نبود ولي به دليل ائتلافي که با حزب عدالت و توسعه صورت پذيرفته بود به برگ برنده‌­اي براي ائتلاف جمهور تبديل شد و بدين ترتيب هم توانست تعداد کرسي مشخصي در مجلس را کسب کند و هم با حضور در ائتلاف رياست­ جمهوري، در آينده فرصت سهم‌خواهي بيشتري براي خود فراهم کند. چرا که در آينده سياسي ترکيه و به عنوان بخشي از ائتلاف جمهور، وزرا و مشاوريني را به رجب طيب اردوغان معرفي خواهد کرد و بدين‌ترتيب مي­‌تواند هم در سياست خارجي ترکيه که البته اشتراکات زيادي با حزب عدالت و توسعه دارد شريک باشد و هم در سياست داخلي ترکيه نقش قابل توجهي را ايفا کند. به ويژه آنکه حزب عدالت و توسعه در انتخابات مجلس نتوانست به ميزان دلخواه خود يعني نيمي از صندلي‌­هاي مجلس دست يابد و همين موجب وابستگي بيشتر حزب عدالت و توسعه به آراي نمايندگان حزب حرکت ملي­‌گرا مي‌­شود.
س/ سياست‌­هاي منطقه‌­اي اين ائتلاف را چگونه پيش‌­بيني مي‌­کنيد؟
حزب عدالت و توسعه سياس‌ت­هاي منطق‌ه­اي خود را بر پايه ملي‌گرايي، احياي امپراتوري عثماني و توسعه‌­ي ارضي استوار کرده است. به نظر نمي‌­رسد سياست حزب حرکت ملي­‌گرا در اين زمينه تفاوت فاحشي با سياست‌­هاي حزب عدالت و توسعه داشته باشد. حتي مي‌­توان ادعا کرد که حزب عدالت و توسعه در اين اواخر مشغول اجراي سياست‌­هاي خارجي حزب حرکت ملي­‌گرا بود.
س/ به نظر بسياري از کارشناسان انتخابات اخير در ترکيه در شرايط عادلانه‌­اي انجام نشد. کمااينکه شاهد استفاده حزب حاکم از امکانات حکومتي در تبليغات انتخاباتي و محدود کردن احزاب مخالف در اين زمينه بوديم. آيا پس از اين همواره احزاب حاکم در انتخابات اينگونه عمل خواهند کرد؟
از زمان تاسيس جمهوري ترکيه شرايط به همين نحو بوده است و حزب حاکم به راحتي دست از قدرت نکشيده است. حزبي که قدرت اقتصادي کشور را در دست دارد به سختي تن به تغيير مي‌­دهد. اين بار هم شرايط همچون گذشته بود. حزب عدالت و توسعه قدرت اقتصادي را در دست داشت و نمي‌­خواست قدرت سياسي را از دست بدهد. از همين‌رو از تمامي امکانات حکومتي خود بهره برد تا در انتخابات رضايت مردم را کسب کند.
س/ ائتلاف پيروز در انتخابات درقبال اقليت‌­ها چه سياستي را در پيش خواهد گرفت؟
ديگر دوران نژادپرستي و تبعيض نژادي در ترکيه به پايان رسيده است و به نظر نمي‌­رسد هيچ کدام از احزاب ائتلاف پيروز به دنبال احياي آن سياست­‌هاي سخت­گيرانه درقبال اقليت‌­ها در ترکيه باشند. پيش‌­بيني مي‌­شود همچون سال­‌هاي اخير اقليت­‌ها همچنان در قدرت سهمي داشته باشند و مشکلات اقليت‌­ها هر روز رو به کاهش باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۶۳۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با اعلام خبر برگزاری نشست منتخبان مجلس دوازدهم به دعوت شورای ائتلاف گفت: این نشست امروز سه‌شنبه برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، امیرابراهیم رسولی افزود: این روزها نشست‌های مختلفی توسط گروه‌های سیاسی و صنفی یا توسط افراد برگزار می‌شود، ائتلاف با احترام به همه سلایق نشست منتخبان مجلس دوازدهم رابه جهت همدلی و همفکری برگزار می‌کند و امیدواریم مجلس آتی بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.

وی ادامه داد: برخی روشی جز بی‌اخلاقی و تخریب ندارند، بی‌محلی سیاست ما به این قلیل افراد است. مسئله ما مردم و کشور است و با عنایت به رهنمودهای رهبرانقلاب در باب وحدت و پرهیز از مجادلات بیهوده سیاسی از آن‌ها و رفتارشان عبور می‌کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اردوغان از دست دادن با مارک روته اجتناب کرد؟ + فیلم | وقتی دست آقای سیاستمدار روی هوا ماند!
  • اردوغان از دست دادن با مارک روته اجتناب کرد+ فیلم
  • سودای هلند برای ریاست بر ناتو و نقش ترکیه
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • احمد داود اوغلو با هنیه دیدار کرد
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • نشست همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • توسعه تجارت و مراودات مرزی از سیاست‌های دولت سیزدهم است