Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق قاعده و اصول بین المللی، بازرسی‌ها از طرف آژانس بین المللی انرژی اتمی باید طبق اجازه و تایید سازمان انرژی اتمی ایران باشد، اتفاقی که این‌بار مسئولان مربوطه این امر هرکدام با یک بهانه از پاسخ به چرایی انجام این بارزسی طفره می‌روند،

گروه سیاسی خبرگزاری آنا_آرزو نوروزجم: چند ماهی می‌شود دولت آمریکا از توافق بین المللی برجام خارج شده و دیگر تعهدی به کشورهای امضا کننده این قرارداد ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قراردادی که وندی شرمن یکی از مقامات دولت آمریکا معتقد است اجرای آن نه بر اساس اعتماد، که بر اساس نظارت دایم انجام می شود.

نظارتی که خانم شرمن از آن نام برده این بار پایش بدون هیچ توجیهی به یکی از مراکز دانشگاهی ایران باز شده است.

دانشگاهی که بی شک جزو پنج دانشگاه برتر ایران در حوزه و رشته‌های فنی و مهندسی است.

خبر نمونه برداری از دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت، واکنش‌های زیادی را از سوی جامعه دانشگاهی به دنبال داشت، از بسیج اساتید و بسیج دانشجویی گرفته تا فعالین رسانه‌ای که صدای اعتراضشان به این اقدام بلند شد.

بسیج دانشجویی این دانشگاه نامه‌ای نوشتند و وزیر علوم را خطاب قرار دادند و جواب خواستند، آنها در این نامه تاکید کردند: از آخرین باری که اجانب قصد تعرض به استقلال فضای دانشگاهی کشور را داشتند ۶۵ سال می‌گذرد که آن روز نیز دانشجویان ننگ حضور بیگانه را با خون خود از کف دانشگاه شستند و حاشا که امروز چنین رخداد‌های شومی مجددا در فضای آموزش عالی کشور تکرار شود.

رونوشتی هم به وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی، حراست وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت اطلاعات زدند و از آنها برای رخ دادن چنین اتفاقی جواب خواستند.

تلاشی که تا کنون به ثمر ننشته و پاسخی از طرف هیچکدام از این نهاها داده نشده است.

جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت اما به اخبار منتشر شده در خصوص نمونه برداری از این دانشگاه واکنش نشان داد و از اساس این اتفاق را تکذیب کرده و می‌گوید این حرف‌ها صحت ندارد.

در مقابل این ادعا اما یکی اراعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت که نامش عنوان نشده در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده بازرسان آژانس در خرداد ماه سال جاری در حالی که نقشه آزمایشگاه‌های اساتید دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت را در اختیار داشتند به صورت محرمانه اقدام به بازدید و نمونه‌برداری از برخی از آزمایشگاه‌های اساتید دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت کردند.

.وی همچنین گفته این بازرسی ها در تاریخ 12 تیر نبوده بلکه در خرداد ماه امسال رخ داده است

خلج یکی دیگر از اساتید برق این دانشگاه هم در گفت‌وگوی دیگری اظهار کرد: این بازرسی‌ها از آزمایشگاه‌های دانشکده برق به صورت محرمانه بوده است و سوال ما این است این‌ها با چه مجوزی وارد آزمایشگاه‌های ما شده‌اند و نمونه‌ برداری کرده‌اند؟

به عقیده خیلی‌ها بهانه بازرسان آژانس برای نمونه برداری استفاده از کلمه سانتریفیوژ بوده که در پایان‌نامه یکی از دانشجویان این دانشگاه استفاده شده است.

چندباری علیرغم ادعای ایالات متحده آمریکا مبنی بر اینکه ایران فعالیت هسته‌ای دارد آژانس بین المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران را تایید کرده و اعلام کرده است مدارکی دال بر انجام فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران مشاهده نشده است.

همین چند وقت پیش بود که یوکیا آمانو اعلام کرد آژانس به هر سایتی که در ایران نیازمند بازرسی باشد دسترسی دارد، اظهار نظری که مقامات نظامی و سیاسی ایران بارها اعلام کرده‌اند اجازه هرگونه بازرسی‌ سرزده با هر عنوانی را نمی‌دهند.

چند سال پیش در گیر و دار مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 5+1 وندی شرمن در مصاحبه‌ای گفت آژانس برای بازرسی 24 ساعت قبل اطلاع می‌دهد و اگر ایران نپذیرد دو طرف وارد مذاکره ای دو هفته ای می شوند و اگر در این مذاکره نیز نتوانند به تفاهم برسند، یک کمیسیون مشترک در این باره تصمیم گیری خواهد کرد.

هرچند وندی شرمن زمان طولانی بر این منطق خود باقی نماند و گفت: در صورت درخواست و اجازه ایران موظف است در مدت سه روز، شرایط برای بازرسی را فراهم کند و هرگونه پنهان کاری احتمالی در زمان یاد شده نیز مردود است.

بازرسی‌هایی که حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی چند سال‌ قبل به جدیت تأکید کردند: من اجازه نخواهم داد که بیگانگان بیایند و با دانشمندان و فرزندان عزیز و برجسته این ملت صحبت و از آنان بازجویی کنند.

ایشان با تأکید براینکه هیچ ملت و دولت عاقلی اجازه چنین کاری را نمی دهد، گفتند: دشمن پررو و وقیح، انتظار دارد که ما اجازه دهیم آنها با دانشمندان و محققان ما درباره یک پیشرفت اساسیِ بومی و علمی گفتگو کنند اما مطلقاً چنین اجازه ای داده نخواهد شد.

با فصل الخطاب مقام معظم رهبری راه و چاه برای مسئولین امر و وزیر و وکیل و رئیس روشن شد.

اما نکته اینجاست، بازرسان آژانس بین اللمی انرژی اتمی که اجازه نزدیک شدن به سایت‌های نظامی و هسته‌ای ما را ندارند، با چه مجوز وارد محیط آموزشی و علمی کشور می‌شوند؟ کدام فیلتر اجازه ورود و نمونه‌ برداری را صادر کرده است؟

آیا پیش از این هم بازرسی و نمونه برداری از دانشگاه دیگری در سکوت انجام شده است؟ بعد از علم صنعت نوبت کدام دانشگاه دیگر است؟

سوال‌هایی که سکوت و انفعال وزارت علوم،تحقیقات و فن‌آوری، وزارت امورخارجه و سازمان انرژی اتمی ایران برای پاسخ به آنها، اما و اگرهای زیادی در ذهن خیلی‌ها درست کرده است.

اما و اگرهایی که تلاش کردیم در حد تماس تلفنی هم برای آنها جواب پیدا کنیم.

خبرگزاری آنا برای روشن شدن ابعاد این موضوع، سعی کرد با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران برای پاسخ به این شبهات صحبت کند اما جواب رئیس سازمان انرژی اتمی این بود: این موضوع اصلا به ما ربطی ندارد از رئیس دانشگاه علم و صنعت سوال کنید، ما نظری روی این موضوع نداریم و در کل دانشگاه علم و صنعت به ما مربوط نمی‌شود.

تلاش چندباره خبرنگارخبرگزاری آنا بعد از علی اکبر صالحی برای برقراری تماس با بهروز کمالوندی سخنگوی این سازمان هم به اینجا ختم شد "مشترک مورد نظر در دسترس نمی‌باشد".

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۶۴۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش همکاری سازمان‌های انرژی اتمی و حفاظت محیط زیست

محمد اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره همکاری‌های سازمان انرژی اتمی ایران و سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار داشت: این دو سازمان، یک تعامل پیوسته و پایدار دارند.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: بخش‌هایی که ما موظف به پایش آن‌ها هستیم، از جنس حفاظت از جان مردم، نسل‌های آینده و محیط زیست است.   اسلامی گفت: تعامل و همکاری دو سازمان در انجام این وظیفه قانونی و ذاتی آن‌‎ها، بسیار مؤثر است.    رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: در حال گسترش این همکاری‌ها با سازمان حفاظت محیط زیست هستیم.

دیگر خبرها

  • اظهارات تازه گروسی درباره سفر به ایران |
  • مدیرکل آژانس اتمی راهی تهران می‌شود
  • اظهارات تازه گروسی درباره سفر به ایران
  • گروسی: به دنبال بهبود سطح همکاری آژانس با ایران هستیم/ مدرکی درباره ساخت سلاح اتمی در ایران وجود ندارد
  • گروسی : بازرسان ما در ایران روز گذشته مطلع شدند تمام مراکز هسته‌ای که ما هر روز بازرسی می‌کنیم بنا به دلایل امنیتی تعطیل است / این مراکز امروز برای ادامه بازرسی‌ها باز شدند
  • به دنبال بهبود سطح همکاری آژانس با ایران هستم
  • انعقاد تفاهم نامه فی مابین سازمان انرژی اتمی، دانشگاه بیرجند و سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی
  • تمام راکتور‌های نیروگاه «زاپوریژیا» اوکراین در حالت «خاموشی سرد» قرار گرفت
  • گسترش همکاری سازمان‌های انرژی اتمی و محیط زیست
  • گسترش همکاری سازمان‌های انرژی اتمی و حفاظت محیط زیست