Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-02@14:45:47 GMT

حرکت عجیب برخی تهیه کننده‌ها از زبان یک کارگردان

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۶۴۶۳۰

حرکت عجیب برخی تهیه کننده‌ها از زبان یک کارگردان

«مرداد» فیلمی به کارگردانی آقای بهمن کامیار است که این روز‌ها درحال اکران است. این فیلم با وجود موضوع و ترکیب بازیگران متنوع، تا این لحظه به فروش بسیار پایینی دست یافته است.

صبح نو: «مرداد» حدود دو سال پیش تولید شد و تا همین چند روز پیش خبری از اکرانش نبود. این موضوع رویه‌ایست که برای بسیاری از فیلم‌های سینمای ایران رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
گاهی صف طولانی اکران باعث می‌شود فیلم‌هایی با پتانسیل‌های بالا، آنقدر از اکران دور بمانند که در مواردی موضوعشان بیات شود و جذابیت روز را نداشته باشد. البته در سال‌های گذشته در شهر‌هایی مثل تهران به همت بخش خصوصی و البته پردیس‌های ایجاد شده توسط شهرداری تهران، قدری اوضاع سالن‌ها به لحاظ کمی و کیفی بهتر شده، اما همچنان طبق آمار رسمی سازمان سینمایی، در سراسر کشور با کمبود شدید سالن سینما مواجه هستیم. البته درکنار مشکلات مربوط به کمبود سالن، مسائل مربوط به مدیریت اکران فیلم‌ها هم همواره مورد بحث و چالش جدی اهالی سینما بوده است. برخی معتقدند در مدیریت اکران فیلم‌ها و اختصاص سالن به آثار روی پرده، عدالت رعایت نمی‌شود.
«مرداد» توسط کارگردانی ساخته شده که طبق نظر منتقدان، از جمله فیلمسازان جدی سینما به حساب می‌آید که می‌تواند آینده خوبی داشته باشد. در «مرداد»، خانم‌ها و آقایان محمدرضا فروتن، بهنوش بختیاری، اندیشه فولادوند، مهتاب کرامتی و رعنا آزادی‌ور نقش‌آفرینی کرده‌اند. تا زمان تهیه این گزارش، طبق اعلام سینماتیکت، «مرداد» تنها ۱۵ میلیون تومان فروخته است که عدد بسیار پایینی به حساب می‌آید. به دلیل فروش پایین و برخی حواشی دیگر با بهمن کامیار کارگردان فیلم گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

دلیل فروش پایین «مرداد» چیست؟
در ۱۰ روز گذشته که اکران «مرداد» آغاز شده است، روی هم ۲۰ سانس در سه سالن داشته‌ایم.

چرا این‌قدر محدود؟
جواب این سؤال را اول از همه شورای صنفی باید پاسخ دهد. این شورا با آئین‌نامه جدیدش قصد داشت جلوی بی‌عدالتی‌ها را بگیرد، اما الان می‌بینیم که اگر صد آئین‌نامه دیگر هم بنویسند بازهم توان جلوگیری از بی‌عدالتی در اکران را ندارند.

مشکل آئین‌نامه است یا اراده‌ای برای پیگیری وجود ندارد؟
اول این که کسی آئین‌نامه را اجرا نمی‌کند و سپس این که آن شخصی که باید ناظر باشد به اجرای آئین‌نامه، کارش را انجام نمی‌دهد. وقتی فیلم من در ۱۰ روز اول اکرانش تنها سه‌سالن داشته، که تا روز پنجم فقط یک سالن بود و سپس دو سالن دیگر اضافه شد، با این اوصاف اگر حساب بکنید فیلم «مرداد» بد نفروخته است. اگر فیلمی در گروه تجربه با ۲۰ سانس اکران شود، دو میلیون هم نمی‌فروشد، اما فیلم ما ۱۵ میلیون فروخته است.
تفاوت تعداد سالن‌های اکران دو فیلم که همزمان درحال اکران هستند بسیار زیاد است؛ علت این اتفاق چیست؟
آمار ثبت شده در سینماتیکت را بررسی کنید. ببینید فیلمی که اکرانش با ما شروع شده ۱۲۶ سالن دارد و ما تنها سه سالن! علت این اختلاف فاحش این است که سینمادار خودش را ملزم به رعایت آئین‌نامه نمی‌داند. بدون توجه به بند‌های آئین‌نامه فیلم‌ها را اکران می‌کنند. سینمادار برای فیلم ما سانس باز می‌کند. برای مثال همین امروز فیلم «مرداد» در پردیس چارسو سه سانس داشت که هر سه سانس را باطل کرده و دراختیار «هزارپا» گذاشته است. جالب است که برخی برای این فیلم بلیت خریدند، ولی از تماشای آن محروم شده‌اند.
چطور چنین آئین‌نامه‌ای تدوین شده، ولی ضمانت اجرایی ندارد؟
ضمانت اجرای آن شورای عالی اکران است. ناظر آن آقای سید ضیاءهاشمی است. آقای هاشمی چه کاری دارد می‌کند؟ واقعاً علت این مسائل را نمی‌دانم. شاید سرمایه ما از آسمان آمده و سرمایه بقیه دوستان از جیب مبارکشان آمده است!

اعتراضی هم کرده‌اید؟
از روز گذشته اعتراض کرده‌ایم. البته آقای سید ضیاء هاشمی حتی جواب تلفن ما را هم نداده‌اند. برخی از تهیه‌کنندگان در روز‌های اول اکران فیلم‌شان، برای آن‌که بتوانند موجی ایجاد کنند و بگویند فیلم‌شان پرفروش است، سانس‌ها را تماماً خودشان می‌خرند. کارت می‌کشند و سانس را خودشان بالکل می‌خرند! این کاری است که هرکسی توانش را ندارد و من آن را انجام ندادم.


با این شرایط چرا اکران فیلم‌تان را قبول کردید؟
این فیلم دو سال در صف اکران بوده است. اگر اکرانش نمی‌کردیم احتمال داشت که هیچ وقت اکران نشود. اما با این شرایط، آیا انصاف است که فیلمی تنها سه سالن برای اکران داشته باشد؟ ۲۰ سالن در اختیار ما قرار دهند، اگر فیلم‌مان نفروخت هم نفروخت؛ در آن وضعیت دیگر اعتراضی نیست. اما این رویه واقعاً ظلمی به سینماگران است. این نوع برخورد بیشتر توهین به فیلم، بازیگران و عواملش است. آدم‌های زیادی برای ساخت آن زحمت کشیده‌اند. از آن‌جایی که ما مثل دیگران پول خرج نمی‌کنیم، مدعی نیستیم «مرداد» توان فروش و رقابت با دیگر فیلم‌ها را دارد. من سانس نمی‌خرم و با سینمادار نمی‌بندم. از ناظر اکران سؤال کنید که آیا فیلم‌هایی که الان درحال فروش هستند، به تعداد بلیتی که فروخته‌اند آدم در سالنشان مشغول تماشای فیلم است؟ چه کسی این بلیت‌ها را خریده است؟

ظاهراً ناگهان گفته‌اند از فردا فیلم‌تان اکران خواهد شد؛ این سرعت به امور تبلیغاتی فیلم ضربه نمی‌زند؟
روز سه‌شنبه مطلع شدیم که از فردایش یعنی چهارشنبه وارد اکران خواهیم شد. به ما گفتند فیلم‌تان اکران می‌شود و ما هم آن را قبول کردیم. بله من شرایط را قبول کردم، اما آیا بعد از دو هفته اکران تنها سه سالن باید به ما اختصاص دهید؟ در سینما آزادی تنها یک سانس داریم که اسمش یک سالن است! در طول یک روز تنها سانسی در ساعت ۲۳ داریم.

راه‌کار عملی عدم تکرار این مشکلات چیست؟
فیلم ما که سوخت. راه‌کار عملی عدم تکرار این مسأله این است که دفاترپخش از شراکت و تهیه فیلم‌ها فاصله بگیرند. مالک فیلم‌هایی که میلیاردمیلیارد می‌فروشند چه کسانی‌اند؟ فکر می‌کنید تهیه‌کننده مالک آن است؟ بروید پروانه فیلم را بررسی کنید تا متوجه شوید مالک فیلم چه کسی است. مالک فیلم تهیه‌کننده نیست.
مالک فیلم، پخش کننده و سینمادار هستند. محصول خودشان را ارائه و حمایت می‌کنند. برای فیلم‌هایی مثل «مرداد»، در سینماتیکت باکس فروش باز می‌کنند، اما اجازه فروش و اکران نمی‌دهند.
همین امروز یکی از خبرنگاران با من تماس گرفت و گفت: در پردیس چارسو هستم و بلیت فیلم‌تان را دارم، اما آن را اکران نمی‌کنند.

شاید این موضوع را گاهی با شوخی بیان کنیم، ولی گویا واقعاً مافیای اکران وجود دارد!
مافیا جلوی این دوستان باید درس پس دهد! به نظر من دوستان رسانه‌ای حتماً این مسائل را از آقای ضیاء هاشمی پیگیری کنند. از آقای غلامرضا فرجی سؤال کنند. می‌شود با آقای امیرسماواتی پخش‌کننده فیلم ما صحبت کنید. بپرسید به عنوان یک پخش‌کننده و کسی که خودش تهیه‌کننده سینماست، چگونه نمی‌تواند با این مسائل برخورد کند. مگر من به عنوان کارگردان تک و تنها چه کاری از دستم برمی‌آید؟ لینک کوتاه خبر: farda.fr/003Wvx

منبع: فردا

کلیدواژه: تهیه کننده بهمن کامیار اکران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۶۴۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی ۱۴۰۳

آزمون ورودی دوره دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی در ۱۱ مرداد سال ۱۴۰۳ برگزار و ثبت نام این آزمون از ۲۲ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ آغاز می شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، براساس مصوبه هشتاد و ششمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت و با اعلام دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه، بهداشت و تخصصی مقرر شد آزمون ورودی دوره دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی در مرداد سال ۱۴۰۳ برگزار شود.

ثبت نام در آزمون دکتری حرفه ای فیزیوتراپی از شنبه ۲۲ اردیبهشت آغاز می شود و داوطلبان تا ۲۵ اردیبهشت فرصت دارند در این آزمون ثبت نام کنند.

ثبت نام فقط بصورت الکترونیکی و از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانی sanjeshp.ir انجام می پذیرد.

داوطلبان باید پس از پرداخت الکترونیکی هزینه آزمون، فرم ثبت نام را تکمیل کنند. لینک پرداخت هزینه و ثبت نام آزمون در مهلت اعلام شده بر روی سایت قرار خواهد گرفت.

آزمون ورودی دوره دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

کارت ورود به جلسه آزمون از روز یکشنبه ۷ مرداد تا چهارشنبه ۱۰ مرداد در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی قرار می گیرد و داوطلبان باید در این بازه زمانی با مراجعه به سایت، کارت ورود به جلسه خود را دریافت کنند. ساعت دقیق برگزاری آزمون بر روی کارت ورود به جلسه درج خواهد شد.

به همراه داشتن کارت ورود به جلسه و کارت شناسایی معتبر (کارت ملی یا شناسنامه عکسدار) در روز آزمون الزامی است.

بر اساس شرایط، ممکن است آزمون بصورت الکترونیکی یا کاغذی برگزار شود.

شرایط شرکت متقاضیان در آزمون:

۱) افراد با داشتن دانشنامه مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد رشته فیزیوتراپی از دانشگاه های داخل یا خارج از کشور که به تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده باشد مجاز به شرکت در این آزمون هستند.

۲) دانشجویان مشغول به تحصیل در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته فیزیوتراپی به شرط فراغت از تحصیل تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ می توانند در این آزمون شرکت کنند.

به گزارش مهر، همچنین مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت در اطلاعیه ای خطاب به دانش آموختگان رشته فیزیوتراپی از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در خارج از کشور اعلام کرده است: بر اساس مصوبه شورایعالی ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور وزارت بهداشت در ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ به منظور حفظ کیفیت و رعایت عدالت در سنجش و ارزیابی علمی متقاضیان ارزشیابی، مقرر شد آزمون ارزشیابی کتبی به صورت متمرکز جایگزین مصاحبه های انجام شده در جلسه کمیسیون های ارزشیابی شود.

کد خبر 749250

دیگر خبرها

  • ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی / فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
  • حرکت عجیب هواداران بارسا که ژاوی را عصبانی کرد
  • پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
  • تلفیق نبوغ و تجربه؛ وقتی حرکت انگشت تونی کروس کار بایرن مونیخ را ساخت! / عکس
  • حرکت باورنکردنی یک گوزن به سبک ژاپنی‌ها
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • اکران «اقیانوس پشت پنجره» به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • جزئیات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی ۱۴۰۳
  • ببینید | زبان مار؛ دره‌ای عجیب در دل کویر لوت
  • «عینک قرمز» ِ حامد بهداد با «تگزاس۳» اکران می‎‌شود