Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی، سومین مدرسه تابستانی"درس گفتارهایی پیرامون اخلاق" را با موضوعات اخلاق و معنویت، اخلاق و جنسیت، اخلاق و محیط زیست و اخلاق و بازار برگزار می‌کند.

به گزارش ایسنا، سومین مدرسه تابستانی درس گفتارهایی پیرامون "اخلاق" هفته آینده در روزهای یکشنبه ۲۴ تیر تا چهارشنبه ۲۷ تیرماه در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن حکمت برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارگاه‌های این دوره با نام‌های "اخلاق و معنویت"، "اخلاق و جنسیت"، "اخلاق و محیط زیست" و "اخلاق و بازار" به ترتیب در روزهای یکشنبه (۲۴ تیر)، دوشنبه (۲۵ تیر)، سه‌شنبه (۲۶ تیر) و چهارشنبه (۲۷ تیر) در ساعات ۱۴ الی ۱۶ و ۱۶ الی ۱۸ دایر است.

در این دوره دکتر ناصر مهدوی در کارگاه اخلاق و معنویت، دکتر مهرنوش هدایتی و دکتر عفت‌السادات مرقاتی خوئی در کارگاه اخلاق و جنسیت، آیت‌الله دکتر مصطفی محقق داماد در کارگاه اخلاق و محیط زیست و دکتر علی دینی ترکمانی در کارگاه اخلاق و بازار به ایراد سخنرانی و درس گفتار خواهند پرداخت.

حفظ سرمایه‌های اجتماعی در گرو تقویت مبانی اخلاقی جامعه  

حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در گفت و گو با ایسنا، از ضرورت پرداختن به مسأله اخلاق در جامعه کنونی ایران و جهان سخن گفت و توضیح داد: هر چه سیطره "کمیت" ناشی از ازدیاد و رواج صنعت و دنیای فناوری بیشتر می‌شود، مردم فرصت کمتری برای اندیشیدن به اخلاق پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اخلاق بنیادی‌ترین وجه تمایز انسان و نشانه کرامت انسانی است، ضرورت برگزاری درس گفتارها پیرامون آن را یادآور شد و خاطرنشان کرد: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مسأله فوق را از یک سو به سبب اهمیت آن و از سوی دیگر به دلیل غفلت‌های عمومی نسبت به این موضوع، از زوایای گوناگون مورد بررسی مسأله‌مندانه و عالمانه قرار داده است.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن ابراز امیدواری برای اینکه مجموعه این درس گفتارها دستاورد خوبی را در این حوزه به وجود آورد، تأکید کرد: پرداختن به این مسأله از زوایای گوناگون و با یک نگاه فرا رشته‌ای می‌تواند موجب شود که این مبحث نافع‌تر، سودمندتر و کاربردی‌تر مطرح شود.

 قبادی افزود: استقبال از این مدرسه  در سال‌های گذشته نشان داده که پرداختن به دغدغه و مسائل مردم‌ سودمندتر است چرا که در حین پرداختن به آن با ذی‌نفعان سر و کار داریم.

وی در همین زمینه به غفلت از اخلاق در نهاد خانواده اشاره و تشریح کرد: یکی از خطراتی که بنیان خانواده را تهدید کرده و آن را در معرض فروپاشی قرار می‌دهد، ضعف اخلاقی، ضعف در مدارا و تساهل نسبت به یکدیگر و فراموش کردنِ رعایت حریم دیگری است.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: انسان علاوه بر حواس پنج‌گانه قائل به حواس درونی نیز هست و می‌تواند گوشِ جان داشته باشد؛ در این صورت می‌تواند با قوه تعالی خواهی خود مسائل را تجزیه و تحلیل کرده و از برخورد غضب‌آلود، که منشأ بسیاری از آسیب‌ها در مسائل خانوادگی و نیز خشونت اجتماعی هست، دوری کند.

قبادی همچنین عدم پیروی از اخلاق در مصادیق و شئون گوناگون محیط زیست را یادآور شد و گفت: بخش اعظم مشکل ما در بحران آب نیز ناشی از ضعف اخلاقی ماست؛ چنان چه اخلاق محیط زیستی داشته باشیم در مصرف آب نیز صرفه‌جویی کرده و منابع ملی و سرمایه نسل‌های آینده را حفظ خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در صورتی که مطمئن باشیم موازین اخلاقی در جامعه رعایت می‌شود، بی‌اعتمادی که امروز گریبانگیر جامعه شده از بین می‌رود. بنابراین اخلاق که یک امر فردی تلقی می‌شود دارای تبعات اجتماعی بسیاری است و برای مثال همین بی‌اعتمادی که به آن اشاره شد، سرمایه‌های اجتماعی را از بین می‌برد.

 به گزارش ایسنا، شرکت در این دوره برای تمامی علاقه‌مندان رایگان بوده و به شرکت‌کنندگان گواهی معتبر ارائه خواهد شد. علاقمندان می‌توانند جهت ثبت‌نام با شماره ۸۸۰۵۳۹۳۶ تماس حاصل کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام بحران آب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۶۵۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»

به گزارش خبرگزاری مهر، «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه امروز سه شنبه (۱۱ اردیبهشت ۱۴٠۳) با علی اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی گفتگو کرد.

طرفین در این دیدار در رابطه با آخرین تحولات سوریه از جمله لزوم اتخاذ رهیافت های جدید جهت کمک به بهبود وضعیت انسانی، مبارزه با تروریسم و همچنین استمرار فرآیند سیاسی سوریه گفتگو و تبادل نظر کردند.

خاجی در ادامه این گفتگوها، با ابراز نگرانی از بحران انسانی سوریه اظهار داشت، جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم مظلوم فلسطین و همچنین تجاوزات مستمر این رژیم به سوریه و لبنان تمامی معادلات منطقه را در بحران فرو برده است و روند پیشرفت تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است.

کد خبر 6093197 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • آزمون‌ پذیرش مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی در خردادماه
  • گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»
  • ارتقا دانشی و عملیاتی در حوزه اخلاق نیاز جامعه امروز است
  • غزه امروز دایره المعارف پرآوازه بی‌اخلاقی‌های غرب است
  • فراخوان جذب دانشجوی دکتری در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی
  • ضرورت توجه ویژه به کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای در کردستان
  • استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم