Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- بی توجهی برخی از مالکان و صاحبان اماکن به توصیه‌های پیشگیرانه سازمان آتش نشانی و انبار کردن انواع مختلف کالا بدون توجه به رعایت استاندار‌های انبارداری و آشنا نبودن به اصول اولیه ایمنی و کار با خاموش کننده و از همه مهم‌تر بی اعتنایی به ایمنی، همه ساله خسارت مالی و مصدومیت افراد زیادی را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان  وقوع  آتش سوزی در کارگاه‌ها و انبار‌های چوب از آن دسته عملیات‌هایی است که تعداد زیادی از آتش نشانان چندین ایستگاه را به همراه خودرو‌های سبک و سنگین عملیاتی، ساعت‌ها به خود مشغول می‌کند و با توجه به قابلیت اشتعال بالای مواد و کالا‌هایی که در این مکان‌ها نگهداری می‌شود، با خاموش کردن قسمتی از آتش، اخگر‌های پنهان در گوشه‌ای دیگر از انبار خودنمایی می‌کند و به طور معمول، اینگونه عملیات‌ها زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.


بی توجهی برخی از مالکان و صاحبان اماکن به توصیه‌های پیشگیرانه سازمان آتش نشانی و انبار کردن انواع مختلف کالا بدون توجه به رعایت استاندار‌های انبارداری و آشنا نبودن به اصول اولیه ایمنی و کار با خاموش کننده و از همه مهم‌تر بی اعتنایی به ایمنی، همه ساله خسارت مالی و مصدومیت افراد زیادی را در بر دارد که به سادگی می‌توان با کمی توجه، دقت و رعایت اصول اولیه ایمنی از بروز این حوادث و خسارات مالی فراوان جلوگیری کرد.


تعدد آتش سوزی در کارگاه‌ها و انبار‌های چوب، باعث شد تا در گفت و گو با علی علی نژاد، کارشناس و سرپرست پیشگیری منطقه ۴ معاونت عملیات سازمان آتش نشانی تهران  علت و عوامل  وقوع این گونه آتش سوزی‌ها  مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد. 

 خبرگزاری میزان: از مهمترین عوامل افزایش آتش سوزی در انبار‌های چوب و کارگاه‌های تولید مصنوعات چوبی چیست؟
 سرپرست پیشگیری منطقه ۴ معاونت عملیات سازمان آتش نشانی تهران : آتش سوزی در انبار‌های چوب با موضوعات ساختاری در ارتباط است. عدم توجه به اصول صحیح انبارداری، چیدمان نامناسب مقدار زیادی چوب و فرآورده‌های آن، و همچنین سیم کشی‌های نامناسب، همواره خطرات آتش سوزی را به همراه دارد. تبدیل کاربری منازل به ظاهر مسکونی به کارگاه‌های تولید مصنوعات چوبی و بی اعتنایی به کوچکترین مسائل ایمنی از عوامل بارز بروز اینگونه آتش سوزی‌ها است.

 خبرگزاری میزان: آیا حوادث مربوط به آتش سوزی انبار‌ها انواع مختلفی دارد؟ و آمار اینگونه آتش سوزی‌ها در چه فصلی از سال بیشتر می‌شود؟
 سرپرست پیشگیری منطقه ۴ معاونت عملیات سازمان آتش نشانی تهران : بله، با توجه به اینکه بی احتیاطی وبی توجهی به هشدار‌های کارشناسان آتش نشانی در همه آتش سوزی‌ها مشترک است، اما به طور کل با دو نوع آتش سوزی مواجه هستیم بخش اول کارگاه‌های مسقف؛ که این قبیل کارگاه‌ها با کاربری صنعتی و انباری، با توجه به نوع فعالیت، اغلب دارای بار اشتعال بالایی هستند و چنانچه در این کارگاه‌ها فعالیت‌های دیگری از قبیل: مبل سازی، رنگ کاری چوب و... نیز با توجه به نزدیکی نوع کاربری صورت پذیرد، به طور حتم میزان و درجه مخاطره را افزایش خواهد داد. بخش دوم کارگاه‌های روباز؛ که این کارگاه‌ها اغلب دارای کاربری انباری هستند که با تو. جه به تفکیک یک محوطه وسیع به قطعات کوچک احداث می‌شوند و اغلب فاقد حفاظ فیزیکی مناسب بوده و به مرور، تبدیل به انبار ضایعات از قبیل: پالت و چوب‌های مستعمل خواهند شد. با توجه به نوع مواد موجود در کارگاه‌های چوب بری و انبار‌های چوب، که انواع مختلفی شامل چوب‌های مستعمل، چوب‌های آلوده به گازوئیل و روغن و جعبه‌های فرسوده را شامل می‌شود، بیشترین آمار آتش سوزی ارجاعی به سازمان آتش نشانی در فصل سرد سال گزارش می‌شود که ارتباط مستقیم با میزان بار مصرفی برق و شعله‌های عریان در محل دارد که این گونه آتش سوزی ها، به راحتی خاموش نمی‌شود.

 خبرگزاری میزان: با توجه به تقسیم بندی این نوع آتش سوزی ها، بیشترین آمار عملیات آتش نشانان مربوط به کدام نوع است؟
 سرپرست پیشگیری منطقه ۴ معاونت عملیات سازمان آتش نشانی تهران : ایجاد آتش سوزی در کارگاه ها، انبار‌های چوب و ضایعات چوب در دو بخش مسقف و روباز بسیار احتمال بالایی دارد. به خصوص در کارگاه‌ها و انبار‌های موجود در حومه کلان شهر‌ها مثل تهران.


نوع ایجاد آتش سوزی در کارگاه‌های مسقف با توجه به ساختار فیزیکی و حفاظت آنها، تا حدودی با کارگاه‌های روباز متفاوت است، بدین گونه که در این کارگاه‌ها بیشتر، اتصال برق و خطای انسانی عامل بروز آتش سوزی بوده، ولی در کارگاه‌ها و انبار‌های روباز، بیشترین آمار شروع آتش سوزی مربوط به وجود شعله عریان و آتش روباز است.

خبرگزاری میزان: راهکار‌های پیشگیرانه در کاهش حوادث آتش سوزی انبار‌های چوب چه مواردی را شامل می‌شود؟
 سرپرست پیشگیری منطقه ۴ معاونت عملیات سازمان آتش نشانی تهران : در کارگاه‌ها و انبار‌های روباز، تفکیک الوار‌ها و چوب‌های موجود به قطعات کوچک  برای  جلوگیری از گسترش حریق در موقع آتش سوزی بسیار مهم می‌باشد، چنانچه چوب بری‌ها دستگاه برش چوب داشته باشند باید دستگاه مجهز به سیستم ارت بوده و قطعات برقی آن از نوع استاندارد و بدون جرقه باشد کلیه دستگاه‌ها هر روز نظافت شوند  و ضایعات از محل کارگاه خارج شود.
 

خبرگزاری میزان: با توجه به اینکه اتصالی برق و بروز نقص در سیستم برق یکی از علل مهم آتش سوزی در انبار‌ها اعلام شد، رعایت چه مواردی را برای صاحبان انبار‌ها توصیه می‌کنید؟
 سرپرست پیشگیری منطقه ۴ معاونت عملیات سازمان آتش نشانی تهران :حریم ایمن برای  کنتور برق و دستگاه‌های برقی با تراشه‌ها و مواد موجود در کارگاه‌ها رعایت شود برای هر انبار و هر قسمت، مسیرسیم کشی مجزا تعیین شود و فیوز‌های مرغوب و متناسب با میزان باردهی در مسیر وجود داشته باشد. به هیچ عنوان از فیوز‌های نامناسب و بی کیفیت یا از سیم به جای فیوز استفاده نشود؛ و نیز باید از گرفتن انشعابات متعدد از یک سیم برق که باعث ایجاد حرارت و ذوب شدن سیم‌ها و بروز آتش سوزی می‌شود خودداری شود.
 

خبرگزاری میزان: رعایت چه مواردی در ساختار فیزیکی داخل انبار‌ها در کاهش احتمال آتش سوزی موثر است؟
 سرپرست پیشگیری منطقه ۴ معاونت عملیات سازمان آتش نشانی تهران : مقابل دربهای ورودی کارگاه‌ها و مسیر خروج همیشه باز و خالی از موانع باشد. بین غرفه‌ها و انبار‌های کوچک تر، دیوار‌هایی از جنس مصالح غیرقابل اشتعال و مقاوم در برابر آتش مانند دیوار‌های بتونی و سیمانی باشند تا از سرایت آتش به انبار‌های مجاور جلوگیری شود و در همه قسمت‌های انبار‌ها باید لوله کشی آب تحت فشار وجود داشته باشد. خاموش کننده‌های دستی و قابل حمل روی چرخ از انواع مختلف، آماده به کار و در تمام بخش‌های انبار وجود داشته باشد و همه افراد و کارگران حاضر در محل و به ویژه نگهبانان، طرز کار با این خاموش کننده‌ها را بدانند و تاکید می‌شود استفاده از وسایل گرمایشی شعله باز ممنوع است و برای کارگران را آموزش دهید تا برای گرم کردن خود از روشن کردن آتش خودداری کنند و از روشن کردن سیگار، کبریت، فندک و... به شدت پرهیز شود.


با توجه به آتش سوز‌های رخ داده در کارگاه‌ها و انبار‌های چوب، می‌توان به این نتیجه رسید که با کمی دقت و جدی گرفتن مقوله مهم ایمنی و با رعایت اصول پایه‌ای ایمنی و پیشگیری، می‌توان از بروز حوادث و خسارت‌های ناشی از آن جلوگیری کرد.
استفاده از شیوه‌های صحیح و رعایت استاندارد‌های انبارداری را به موضوعات حاشیه‌ای و غیر ضروری کار و زندگی مان محدود نکنیم، زیرا باید باور داشته باشیم" حادثه در کمین است" و هیچگاه خبر از آمدن نمی‌دهد.. با استفاده از روش‌های درست و رهنمود‌های کارشناسان پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران، ضریب ایمنی خود و همه کسانی را که در انبار‌ها و کارگاه‌ها در حال فعالیت و کسب روزی هستند، بالا ببریم تا شاهد حوادث دلخراش مالی و جانی نباشیم.

 انتهای پیام /

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: علی علی نژاد پیشگیری از آتش سوزی آتش نشانی اصول ایمنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۶۶۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای کارفرمایان به رعایت نکات ایمنی با نصب کپسول آتش نشانی

عضو شورای عالی کار گفت: بسیاری از کارفرمایان مدعی رعایت نکات ایمنی به نصب تابلوی اخطار و شارژ کپسول آتش نشانی اکتفا می‌کنند اما متخصص ایمنی و بهداشت محیط استخدام نمی‌کنند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، یکی از اصلی ترین مطالبات کارگران ایجاد شرایط بهداشتی در محیط های کاری به منظور کاهش حوادث ناشی از شغل است.

 متأسفانه هر ساله تعداد زیادی از کارگران به دلیل عدم ایمنی در واحدهای تولیدی و کاری خود آسیب می بینند که این حوادث شغلی علاوه بر اینکه اثرات تخریبی زیادی اعم از اقتصادی, درمانی,روحی برای کارگر دارد, به همان میزان اثر مخربی را برای کارفرمایان به همراه دارد.

برخی آمارها حکایت از این دارد که  سالانه 13000حادثه ناشی از کار در کشوررخ می دهد.

علی حسین شهریور, معاون روابط کار وزارت کار بهمن ماه سال 1402  گفت:در زمان شروع به کار این دولت، آمار فوتی‌های ناشی از کار 800 نفر بود که با تلاش انجمن‌های صنفی ایمنی، کارگاه‌های حفاظتی و بازرسان کار، این آمار در پایان سال 1401 به 711 نفر رسید که کاهش 11 درصدی را نشان می‌دهد.

رعیتی‌فرد داشتن محیط کار سالم و ایمن را یکی از حقوق بنیادی نیروی کار عنوان و ابراز امیدواری کرد: با اجرای مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی، فضای سالمی برای محیط و نیروی کار فراهم شده و با کمک شرکای اجتماعی و دستگاه‌های مربوط در مسیر کاهش بیماری‌های شغلی گام برداریم.

به گزارش تسنیم، بارها وقتی وارد اداره یا شرکتی شده ایم, مشاهده کرده ایم که روی دیوار تابلوی اخطار و کپسول آتش نشانی نصب شده اند, گویای یکی از دلایل اصلی این کار فرار از مسئولیت برای رعایت واقعی بهداشت ایمنی کار است.

 در همین راستا محمدرضا تاجیک،عضو شورای عالی کار و رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران در وبینار کشوری روز جهانی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار با اشاره به مشکلات کارگران در محیط‌های کار سخت و زیان آور گفت: ما در زمینه استخدام متخصصین بهداشت حرفه‌ای و ایمنی شغلی در محیط کار مشکل داریم. بسیاری از کارفرمایان مدعی رعایت نکات ایمنی به نصب تابلوی اخطار و شارژ کپسول آتش نشانی اکتفا می‌کنند اما کارشناس و متخصص ایمنی و بهداشت حرفه‌ای استخدام نمی‌کنند و در بسیاری از موارد آنان را مضر به کسب و کار خود می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه وزارت کار متولی بحث ایمنی و بهداشت محیط کار است، گفت: پس از مدتی متولی بحث بهداشت حرفه‌ای وزارت بهداشت شد، اما در این وزارتخانه کار به خوبی پیش نرفت. بسیاری از کارفرمایان معتقدند رعایت بهداشت و ایمنی به سرمایه گذاری آنان آسیب می‌زند. اما با رعایت اصول بهداشت و ایمنی می‌توانیم برای بسیاری خسارات دارای پیامد برای تولید و کارفرما جلوگیری کنیم. زیرا تاکنون بسیاری از کارفرمایان به دلیل عدم رعایت ایمنی خود بخش زیادی از سرمایه خود را از دست دادند.

تاجیک تصریح کرد: بارها دیدیم که کارفرمای صاحب جرثقیل به دلیل عدم رعایت ایمنی با برخورد به اشیاء و کابل‌ها و انحراف حرکت وسایل با خسارت بزرگ مواجه شدند. کارفرما باید هزینه‌های بالای درمانی یا دیه کارگری را بپذیرد و هزینه غیبت نیروی کار را بپردازد زیرا هزینه استخدام کارشناس ایمنی و بهداشت حرفه‌ای را نداده است.

عضو هیات مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگری با اشاره به عدم جدیت دولت و اکتفا به دوره‌های آموزشی کوتاه مدت، گفت: قطعا برای یک مهندس، بهداشت و ایمنی اولویت نیستو لذا باید از کارشناسان آکادمیک بهداشت حرفه‌ای و ایمنی استفاده کنیم تا شرایط را برای مالکین و متولیان کار تبیین کنند. ما نباید در این حوزه تک بعدی وارد شویم و باید هدف ما در نهایت استخدام بیشتر نیروی واجد الشرایط دارای تحصیلات آکادمیک در حوزه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای باشد. یکپارچه سازی و ایجاد یک سازمان مستقل قدرتمند مانند سازمان محیط زیست در حوزه ایمنی داشتیم که هم مشکلات وزارت کار را نداشته باشیم و هم مشکلات وزارت بهداشت در این حوزه رفع شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزییات آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه ۲۰۰۰ متری در جنوب تهران
  • تصاویر آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه بزرگ در تهران |‌ ویدئو
  • آتش سوزی دو انبار کالا در شهر ری
  • ادعای کارفرمایان به رعایت نکات ایمنی با نصب کپسول آتش نشانی
  • آتش‌سوزی گسترده انبار کالا در جنوب تهران
  • آتش سوزی حوالی بیمارستان هفت تیر مربوط به انبار کارتن بود
  • یک انبار کالا در جنوب تهران طعمه آتش شد
  • آتش‌سوزی حوالی بیمارستان هفت تیر مربوط به انبار کارتن بود
  • آتش سوزی گسترده انبار کالا در جنوب تهران
  • آتش سوزی در انبار کالا در جنوب تهران