Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، بافت استخوانی بخش سفت استخوان را تشکیل داده و نگهدارنده بافت همبند در بدن است که از جمله مسائل قابل توجه در ارتباط با بافت استخوانی، نقص‌های دربرگیرنده آن در نتیجه آسیب‌دیدگی استخوان به دلایلی نظیر تصادف یا سرطان است.

امروزه افزایش سن امید به زندگی، اهمیت ترمیم و جایگزینی بافت‌های معیوب بدن بخصوص بافت استخوانی را دوچندان کرده است که در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در ارتباط با جایگزینی اعضاء، اندام و بافت‌های بدن صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان ایرانی نیز توانستند از صمغ گیاه کندر حامل دارویی را برای ترمیم بافت‌های استخوانی تهیه کنند.

گیاه کندر گیاهی دارویی است از راسته افراسانان (Sapindales) که از شیره آن هم استفاده‌های متفاوتی می‌شود.

در رابطه با چگونگی عملکرد محققان کشورمان با پرستو نامداریان مجری این طرح گفت‌وگو کردیم.

فارس: دلیل توجه شما به ترمیم بافت‌های استخوانی چه بود؟

نامداریان: بهره‌گیری از پروتزهای مصنوعی در رفع نقص بافت‌های بدن به‌ویژه بافت استخوانی یکی از روش‌های ترمیم بافتی است که دچار نقص شده است، در این راستا پیدا کردن مناسب‌ترین مواد و ساختار که بتواند جایگزین مناسبی برای بافت استخوانی بوده و به رشد صحیح سلول‌های استخوانی کمک کند، مسئله‌ای حائز اهمیت است.

یکی از موضوعات مهم در مهندسی بافت و ترمیم بافت‌های استخوانی داربست‌های استخوانی با نقش هدایت تشکیل استخوان است، در اکثر داربست‌ها از پلیمرهای سنتزی استفاده می‌شود که بکارگیری این دست از داربست‌ها می‌تواند منجر به تخریب اسیدی شود، بنابراین جایگزینی پلیمرهای سنتزی امری ضروریست.

فارس: چه شد که به بهره‌گیری از صمغ گیاه کندر فکر کردید؟

نامداریان: در این تحقیق برای نخستین بار اقدام به سنتز کردن داربست‌های ژلاتین، کیتوسان و میکروکره‌های حامل دارو با استفاده از صمغ گیاه کندر که ماده‌ای سه فاز و طبیعی است، صورت گرفته است. استفاده از پلیمرهای طبیعی در سنتز کردن میکروکره‌ها و داربست‌ها عاری از مشکلات تخریب اسیدی حاصل از استفاده از پلیمرهای سنتزی است.

فارس: درباره چگونگی اجرای طرح توضیح دهید.

نامداریان: در این تحقیق از خاصیت القایی استخوان‌سازی بهره گرفتیم، در خاصیت القایی استخوان‌سازی با بارگذاری دارو از طریق داربست‌ها و میکروکره‌ها به‌واسطه رهایش طولانی مدت بر روی سلول‌های استخوانی، اقدام به ترمیم بافت استخوانی صورت می‌گیرد که در این تحقیق داروی «دگزامتازون» بر روی میکروکره‌های کندر بارگذاری شده و در داربست‌های ژلاتین، کیتوسان مورد استفاده قرار گرفت.

با توجه به استفاده از پلیمر طبیعی در تهیه داربست‌ها و میکروکره‌های حامل دارو در این تحقیق، نتایج حاصل نشان داد که نه تنها تخریب اسیدی مشاهده نشده است، بلکه رهایش دارو به آرامی صورت گرفته و سازگاری مناسبی نیز با بدن دارد.

فارس: در این تحقیق افراد دیگری هم با شما همکاری کردند؟

نامداریان: این تحقیق در قالب رساله دکتری بنده به عنوان دانش‌آموخته مقطع دکتری رشته مهندسی پزشکی - بیومتریال با عنوان «ساخت، بررسی خواص و ارزیابی رهایش داروی دگزامتازون در داربست‌های ژلاتین، کیتوسان و میکروکره‌های کندر» انجام شد که به راهنمایی علی زمانیان و آزاده آصف‌‌نژاد در واحد علوم و تحقیقات دفاع شد.

فارس: به مراحل دیگر این طرح و تولید انبوه نیز فکر کرده‌اید؟

نامداریان: این طرح را میتوانیم داخل بدن آزمایش کرده و سپس به تولید انبوه برسانیم، برای تولید انبوه مراحلی پیش رو داریم که باید آن را پشت سر بگذرانیم ولی طرح برای اجرا آماده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۶۶۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر خلق دانش و انتقال آن به عرصه های کشاورزی باید تقویت شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین جعفری روز سه شنبه در مراسم تکریم و معارفه رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان، گفت: تقویت شرکت های دانش بنیان ضروری است و مسیر خلق دانش و انتقال آن به عرصه های کشاورزی باید تقویت و هدفمند شود تا خلق ثروت از دانش صورت گیرد.

وی با بیان اینکه از ماموریتهای مهم حوزه تحقیقات کشاورزی موضوع دانش بنیان کردن و ارتقای بهره وری در این بخش است،افزود: همچنین ماموریت اصلی همکاران ما در مراکز تحقیقاتی باید حل مشکلات اساسی حوزه کشاورزی استان باشد و با همراهی و تقویت بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف بخش کشاورزی کمک کنند.

جعفری با اشاره به اهمیت چشم انداز سند امنیت غذایی، گفت: در این سند که با همکاری و مشارکت بیش از ۳۰۰ نفر از اساتید، محققان و صاحبنظران تنظیم شده، بهره وری از سایر منابع پایه از جمله کاهش مصرف آب در تولیدات کشاورزی مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه یافته های تحقیقاتی و انتقال دانش باید به عرصه کشاورزی نفوذ کند و مراکز تحقیقاتی باید بتوانند این انتقال را تقویت کنند.، افزود امنیت غذایی اهمیت بسیار زیادی دارد و بستری برای همه امنیت ها به شمار می رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در این مراسم به اهمیت نقش دانش در ارتقای بهره وری در حوزه کشاورزی اشاره و تاکید کرد: اتفاقات خوب و بسیار مهمی از ابتدای انقلاب در بخش کشاورزی رقم خوده است و باید اتفاقات خوبی نیز در آینده در این بخش رقم بخورد.

روح اله حسنی تصریح کرد: حوزه کشاورزی از خصوصی‌ترین بخشهای اقتصادی است و نقش دانش در ارتقای بهره وری در این حوزه اهمیت ویژه ای دارد.

حسنی با بیان اینکه انتقال علم و دانش باید در راهبرد افزایش محصولات سالم مورد استفاده قرار گیرد، افزود: نقش تحقیقات در عرصه هایی از جمله حوزه گندم بسیار اثرگذار است و باید فرمول های افزایش تولید به دست کشاورزان برسد و نقش بخش خصوصی در این موضوع می تواند موثر باشد.

در این مراسم از زحمات نادر عباسی رئیس پیشین مرکز تحقیقات، قدردانی و محمدرضا عظیمی به عنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان معرفی شد.

کد خبر 6093814

دیگر خبرها

  • دستاورد مجموعه‌های دانش‌بنیان‌ ایرانی قابل تقدیر است
  • کشف رفتار جالب یک اورانگوتان در مواجهه با زخم
  • فناوری دانش بنیان باید در مسیر عمران و آبادانی به کارگیری شود
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT
  • بازدید وزیر جهاد کشاورزی از بزرگ‌ترین رویداد تولید،تجارت و صادرات
  • هزار و ۵۰۰ قلم محصول فناورانه در نمایشگاه «ایران اکسپو» ارائه شد
  • ۱۵۰۰ قلم محصول فناورانه در نمایشگاه «ایران اکسپو» ارائه شد
  • عرضه ۱۵۰۰ محصول فناورانه دانش بنیان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • مسیر خلق دانش و انتقال آن به عرصه های کشاورزی باید تقویت شود
  • گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا