Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مدرس هنر معاصر گفت: پرویز تناولی از بعد تربیت شاگردان بسیار، با اسطوره‌های هنری ایران قابل مقایسه است.

علیرضا سمیع‌آذر در گفت‌و‌گو با خبرنگار تجسمی آنا، در مورد نمایشگاه «هیچ و همه» گفت: در این نمایشگاه بیشتر آثار شاگردان پرویز تناولی به نمایش در آمده و این موضوع برای من بیشتر جالب توجه بود، چرا که میراث این هنرمند علاوه بر خلق آثار خوب و ارزشمند و گرانسنگ، تربیت یک نسل از شاگردان فوق‌العاده است که هر کدام می‌توانند در آینده یک تناولی باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اسبق موزه هنرهای معاصر و از بنیانگذاران حراج تهران، افزود: او از این حیث که اهتمام زیادی به تربیت شاگرد علاوه بر خلق آثار هنری داشته با هنرمندان بزرگ ایران همچون کمال‌الملک، سلطان محمد و رضا عباسی قابل مقایسه است که علاوه بر اینکه هنرمندان بزرگ و اسطوره‌ای ایران بودند و در عین حال شاگردان زیادی هم تربیت کردند. پرویز تناولی هم از دیرباز که من می‌شناختم تاکنون، هیچ وقت از تدریس و تعلیم شاگردان بسیار دریغ نکرده و کارهای بعضی از شاگردانشان خیره‌کننده و امیدبخش است.

این مدرس هنر در پاسخ به اینکه آیا رابطه بین تناولی و شاگردانش را یک رابطه مراد و مریدی و تشابه صرف دیده است یا خیر، گفت: به هیچ وجه این رابطه از این جنس نیست و می‌توان گفت فقط استفاده از متریال برنز تنها تشابه این آثار با کارهای استاد است و اگر از این بگذریم هرگز نمی‌توان یکی از این آثار را دید و حدس زد که کار یکی از شاگردانش است.

مؤلف کتاب «تاریخ هنر معاصر جهان: اوج و افول مدرنیسم» تاکید کرد: البته این ویژگی یک حسن است برای اینکه نشان می‌دهد این استاد هنرمند علاوه بر کمک به رشد ذهن شاگردانش، هرگز ذهن انها را برای ایده‌ها و مفاهیم هنری محدود نکرده است که این موضوع بسیار ارزشمند است. در واقع استاد به شاگردانش آموخته چگونه می‌توان فلز را به حرف زدن واداشت. همه این آثار به شکلی این گونه هستند که یک قطعه فلزند و از زندگی، انسان، دردمندی‌ها، تفکر بشر، دغدغه‌ها، آرمان‌ها و نگرانی‌ها می‌گویند. همان‌طور که خودش در مجسمه‌سازی‌اش انجام داده که یک مجسمه‌سازی مدرن و مفهومی را دنبال کرده که حتی می‌تواند معاصر هم باشد.

سمیع‌آذر افزود: تناولی همین را به شاگردانش آموخته که چگونه یک اثر هنری علاوه بر اینکه یک شکل زیبایی‌شناختی است، یک حامل اندیشه و تفکر هم هست و همه آثار این نمایشگاه این گونه است.

وی که در رزومه خود ریاست فرهنگسرای نیاوران را هم دارد، در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو در مورد گالری تازه تاسیس آرت اسپیس که محل برگزاری نمایشگاه «هیچ و همه» است، گفت: این محل در روز افتتاحیه، مشابه مراکز فرهنگی شلوغ، از جنس مراکز فرهنگی که شهرداری‌ها در ایران و همه جای دنیا دارند می‌رسد، شاید در آینده انسجام بیشتری پیدا کند و از این حالت ولنگار بودنش که آن را نه شبیه گالری و نه قابل قیاس با موزه می‌کند در بیاید و به یک مرکزی که بیش از هر چیزی که شأن آثار هنری هنگام ارائه در آن به خوبی رعایت شود، تبدیلش کنند؛ چیزی که در حال حاضر زیاد این‌گونه نیست.

کارشناس آثار هنری خاورمیانه مؤسسه کریستیز تشریح کرد: نورها، نحوه قرارگیری آثار و پس زمینه آنها از این که یک محیطی بخواهد از تمام امکانات خودش برای ارائه هنر استفاده کند، تا حد زیادی به دور است. تمرکز بازدیدکنندگان روی آثار بسیار محدود است. به نظر من باید به شکلی ولنگاری فضا مهار شود و تمرکز مخاطب روی اشیا بیشتر شود و به این شکلی که ما می‌بینیم آثار هنری احساس غریبی و گمگشتگی در فضا را نداشته باشند. اصلاح این وضعیت کمی کار می‌برد دلیل اصلی‌اش هم این است که اصولاً این محیط برای گالری درست نشده اما الان می‌خواهند از آن به عنوان یک گالری استفاده کنند ولی بالاخره در کمبود فضاهای بزرگ عمومی که بتواند جمعیت زیادی را به خودش جلب کند در شهر بزرگ تهران همین هم غنیمت است.

این فعال هنری که سابقه برگزاری نمایشگاه های بزرگی را در پرونده خود دارد، سخنش را در مورد کمبود فضای ارائه آثار هنری مناسب ادامه داد و گفت: شما به شوق و علاقمندی جمعیت حاضر در مراسم افتتاحیه نگاه کنید، طبعاً گالری‌های تجاری با فضای خیلی کوچک نمی‌توانند پاسخگوی این همه علاقمندی باشند و فضاهای عمومی مانند اندک موزه‌ها و یا مراکز فرهنگی که داریم کفاف ندارد و یا شاید مدیریت بهره‌برداری‌شان به شکل ایده ‌آل نیست.

سمیع‌آذر تأکید کرد: اما به نظر من در صد‌در‌صد بهره‌وری فضاهای موجود هم، تهران با جمعیت بیش از 15 میلیون نفر از ضعف شدید فضاهای مناسب ارائه هنر رنج می‌برد حتی اگر این فضاهای دولتی و خصوصی به بهترین شکل مورد بهر ه‌برداری قرار بگیرند باز فضا کم است و همین که یک فضای قابل توجه اضافه شد جای قدردانی دارد.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۶۷۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان هنرستان فاطمه الزهرا (س) در لارستان + تصاویر

برپایی نمایشگاه‌های هنر علاوه بر نمایش زیبایی ها، موجب آرامش جسم و روح انسان‌ها می شود. در همین راستا به منظور نشان دادن فرهنگ و هنر، هنرجویان هنرستان فاطمه الزهرا (س) در شهرستان لارستان استان فارس آثار خود را به نمایش گذاشتند.

شهروندخبرنگار ما تصاویری را به نمایش گذاشت که مشاهده می‌کنید.

منبع: مدینه صابری - فارس

بیشتر بخوانید:

برپایی نمایشگاه و بازارچه سنتی صنایع دستی در مدرسه هاجر دهگلان + تصاویر

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • «سفر آخر» شهید آوینی تماشایی شد/ بینال ونیز و حواشی غرفه یهودیان
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان هنرستان فاطمه الزهرا (س) در لارستان + تصاویر
  • آیین بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی در شاهرود برگزار شد
  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • یک قرن سنندج در قاب تصویر
  • دومین نمایشگاه عکس‌های قدیمی شهر سنندج برپا می‌شود
  • حضور فرهنگی هنری ایران در بوسنی و هرزگوین
  • جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان
  • اجرای نمایش «سپیده» در حوزه هنری
  • معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه