Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: کسری مخازن آب زیرزمینی دشت‌های آذربایجان غربی به 940 میلیون مترمکعب رسید.

کیومرث دانشجو در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: با توسعه برداشت از منابع آب زیر زمینی به صورت غیرقانونی و تحت تاثیر خشکسالی سنوات اخیر و کاهش تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی، کسری مخازن آب زیرزمینی دشت‌های استان به حدود 940 میلیون مترمکعب رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشجو با اشاره به این‌که در استان 41 هزار حلقه چاه مجاز دارای پروانه بهره‌برداری  اعم از شرب، کشاورزی  و صنعتی وجود دارد افزود: حدود 24 هزار حلقه چاه فاقد پروانه مشمول قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه و حدود 36 هزار حلقه چاه غیرمجاز محفوره بعد از سال 85 وجود دارد که عمدتا در بخش کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با بیان این‌که سال گذشته  در استان 1590 حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه شده، اظهار کرد: در سه ماه نخست سال جاری 200 حلقه چاه مسلوب شده است.

دانشجو گفت: آذربایجان غربی دارای 13 رودخانه دائمی شامل زنگمار، قطور، آغ چای، زولا، نازلو، روضه ، شهرچای، باراندوز، گدار، مهاباد، سیمینه و زرینه رود و ذاب است که در بیشتر فصول سال در آنها آب جریان دارد.

وی ادامه داد: حجم برداشت از منابع آب زیرزمینی جهت مصارف کشاورزی استان حدود 2 میلیارد مترمکعب در سال است که بیشترین حجم برداشت در محدوده حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد.

دانشجو اظهار کرد: آذربایجان غربی 12 سد مخزنی بزرگ در دست بهره برداری دارد که از این تعداد 7 سد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و 5 سد در حوضه آبریز رودخانه سد ارس واقع شده  که کل حجم قابل ذخیره آنها در حدود 1845 میلیون مترمکعب است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی ادامه داد: بر اساس آخرین اطلاعات حجم آب ذخیره شده در سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در تیرماه سال جاری 1119 میلیون مترمکعب است، در حالی که حجم نظیر در سال آبی گذشته برابر با 1072 میلیون مترمکعب بوده و این نشان از افزایش 4 درصدی حجم مخازن نسبت به زمان مشابه سال گذشته است.

وی با بیان این‌که حجم آب در پشت سدهای حوضه آبریز رودخانه ارس 317 میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد افزایش داشته است.

دانشجو با توجه به بارش‌های نسبتا خوب بالاتر از نرمال در سال آبی 96_97 نسبت به سال آبی گذشته افزایش 51 درصدی و نسبت به متوسط درازمدت افزایش 26 درصدی بارش‌ها را دراستان شاهدیم اما با توجه به عدم بارش مناسب برف و نبود ذخیره برفی که عامل اصلی در تشکیل جریان‌های سیلابی و رواناب‌های حوضه‌ها در فصل بهار است شاهد کاهش 9 درصدی جریان رواناب‌ها نسبت به سال گذشته و کاهش 38 درصدی رواناب‌ها نسبت به متوسط درازمدت در استان هستیم.

دانشجو گفت: از 12 سد مخزنی در دست بهره برداری استان 7 سد با هدف مصارف شرب پیش‌بینی شده که در برنامه مدیریت منابع و مصارف سال آبی جاری مصارف شرب از منابع آب سدهای بوکان، ساروق، مهاباد، شهرچای و بارون مجموعا 248 مترمکعب پیش‌بینی شده و در حال حاضر بعلت آماده نبودن تصفیه خانه آب شرب سدهای آغ چای و زولا برای مصارف شرب برداشت نمی‌شود.

وی با بیان این‌که حجم ذخیره سدهای مذکور نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 درصد افزایش داشته در صورت مصرف بهینه در تامین آب شرب از محل سدهای در دست بهره‌برداری دارای مصارف شرب در تابستان با چالش جدی روبرو نخواهیم بود.

دانشجو اجرای طرح‌های نوین آبیاری و افزایش راندمان انتقال و مصرف آبی در اراضی کشاورزی دارای منابع آبی مجاز، جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و یکپارچه سازی آن و ایجاد قطعات مناسب اقتصادی، نصب کنتورهای حجمی و جلوگیری از اضافه برداشت و پر و مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز را موثرترین راه حل برای جبران افت منابع آبی استان عنوان کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۷۰۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در شبانه روز گذشته این خبرهابیشترین تعداد بازدید را درمیان خبرهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی به خود اختصاص داده اند.     قاتلان مرد ۳۵ ساله در ارومیه دستگیر شدند ضرب الاجل یک هفته‌ای فرماندار میاندآب برای جمع آوری سد معبر دستگیری قاتل در کمتر یک ساعت در خوی افزایش دمای هوای آذربایجان‌غربی حدود ۵۰۰ هزار مترمربع به فضای ورزشی آذربایجان‌غربی اضافه شد

دیگر خبرها

  • رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • کاهش ۳۳ میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان
  • ثبت 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی
  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌های استان نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت
  • برداشت ۲۲ میلیون مترمکعب آب غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز در قم
  • پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی
  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد
  • شستشوی ۷ مخزن با ظرفیت ۵۲ هزارو ۶۰۰ مترمکعب در ارومیه
  • افزایش 5 درجه ای دمای هوا درآذربایجان غربی
  • افزایش ظرفیت مخازن آب شهری کردستان