Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@16:04:40 GMT

انحلال الحشد خواب تعبیر نشدنی آمریکاست

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۷۱۳۷۷

انحلال الحشد خواب تعبیر نشدنی آمریکاست

بغداد – ایرنا – اظهارات یک نماینده مجلس سنای آمریکا بتازگی درجریان سفرش به عراق در مورد ضرورت انحلال نیروی بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) واکنش تند عراقی ها را از این مداخله آشکار در پی داشته است.

به گزارش ایرنا، در پی اظهارات چند روز پیش 'لیندسی گراهام' از اعضای مجلس سنای آمریکا در جریان کنفرانس خبری در محل سفارت این کشور در بغداد درباره روند سیاسی و انتخابات عراق و نیز ماهیت حضور نظامی آمریکا و تاکید بر ضرورت انحلال یا ادغام الحشد الشعبی، عراقی ها نسبت به این مداخله آشکار واشنگتن در امور داخلی کشور خود هشدار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در حالی که دولت عراق و نیز سازمان الحشد الشعبی هنوز در این خصوص واکنشی نداشته اند، 'لیث العذاری' عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق از گروههای الحشد عراق، تهدید کرد الحشد الشعبی در مقابل هر گونه اقدام مداخله گرانه ایستادگی خواهد کرد.
وی همچنین به 'حیدرالعبادی' نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق هشدار داده است در صورتی که بخواهد به خواسته آمریکایی ها مبنی بر انحلال الحشد یا برکناری 'ابومهدی المهندس' معاون الحشد الشعبی تن در دهد با واکنش شدید مواجه خواهد شد.
سخنان العذاری در پی آن طرح می شود که برخی رسانه ها در گزارش های تایید نشده گفته اند هیات مجلس سنای آمریکا بتازگی در دیدار با حیدرالعبادی شرط ادامه کمک های نظامی آمریکا به عراق را برکناری ابومهدی المهندس دانسته است.
پارلمان اروپا نیز روز شنبه با تاکید بر ضرورت عادی سازی روابط میان بغداد و اربیل، خواستار انحلال الحشد الشعبی شده بود.
العذاری گفت فشارهای آمریکا بطور دایم برای زدن فرماندهان الحشد الشعبی و برکناری و طرد آنان و یا انحلال سازمان الحشد الشعبی ادامه دارد چرا که وجود این نیروی مردمی و نقشی که در پیروزی بر داعش و خنثی کردن طرح های واشنگتن داشته است برای آمریکایی ها آزاردهنده است.
وی افزود الحشد الشعبی به موجب قانون پارلمان عراق، یک نیروی نظامی رسمی و قانونی است و بحث انحلال آن به هیچوجه قابل قبول نیست.
این فعال سیاسی عراق همچنین خواستار موضعگیری بغداد در برابر مداخلات و تلاش واشنگتن برای ایجاد آشوب و بی ثباتی امنیتی و سیاسی در این کشور شد.
در این میان، 'ایاد السماوی' نویسنده مشهور عراقی در یادداشتی نوشت: خبرهای درز کرده به رسانه ها و مطبوعات نشان می دهد که هیاتی از مجلس سنای آمریکا که به تازگی به بغداد سفر و با نخست وزیر عراق دیدار کرده از وی خواسته است معاون رئیس الحشد الشعبی را اخراج کند و در صورتی که دولت عراق به این درخواست پاسخ ندهد آمریکا همکاری های نظامی خود را با این کشور متوقف خواهد کرد.
این نویسنده تاکید کرده است در سایه اوضاع متشنجی که خطر راه اندازی یک جنگ تمام عیار در منطقه را مطرح می کند، برخی ناظران مسائل سیاسی عراق احتمال می دهند که درخواست آمریکا برای اخراج ابومهدی المهندس بخشی از این آمادگی برای چنین رویارویی ای باشد.
به باور این نویسنده عراقی، آمریکا و اسرائیل برای راه اندازی یک جنگ احتمالی وجود المهندس به عنوان رهبر الحشد الشعبی در عراق را یک تهدید جدی برای نیروهای آمریکایی حاضر در این کشور می دانند و نگاهشان این است که به منظور اطمینان از این که الحشد الشعبی به عنوان طرفی در جنگ علیه آمریکا شرکت نخواهد کرد باید المهندس را اخراج کرده و کلیه نیروهای مرتبط به او که از او فرمان می گیرند تغییر داده شوند.
وی افزود: هیچ کس بجز دنباله روهای طرح آمریکایی - اسرائیلی - سعودی بر این باور نیست که حمله نظامی و اقتصادی به ایران، به نفع عراق خواهد بود.
در ادامه مقاله آمده است: الحشد الشعبی توسط المهندس تاسیس و قوانین آن تنظیم شده است و در صورتی که المهندس از جایگاهش در رهبری الحشد الشعبی اخراج شود، این نیرو هیچ گاه در مقابل پلندپروازی های آمریکا و اسرائیل بیکار نخواهد نشست.
نویسنده عراقی اضافه کرده است: تا جایی که ما از این سازمان جهادی و بدنه آن اطلاع داریم قاطعانه می گوییم که المهندس در بخش بخش این نهاد بزرگ جهادی حضور دارد و همچون خونی است که در رگ تمامی فرماندهان و رزمندگان الحشد جاری است.
السماوی افزود: ملت عراق نیز به خوبی می داند که المهندس پدر قانونی و معنوی سازمان الحشد الشعبی است و رزمندگان الحشد الشعبی به هیچ قیمتی حاضر به سر فرود آوردن در مقابل خواسته های آمریکا و اسرائیل نخواهند بود.
این نویسنده عراقی همچنین تاکید کرده است که امکان ندارد دولت عراق به خواسته های آمریکا و اسرائیل تن داده و الحشد الشعبی را از پشت با خنجر بزند.
وی در پایان تاکید کرد همه بدانند که بوجود آورنده الحشد، همه اجزای الحشد هستند و مسیر الحشد صراطی است که مجاهدان به سوی سربلندی، شهادت و سرافرازی می پیمایند.
در فضای مجازی عراق نیز بسیاری از کاربران با حملات تند به آمریکا بدلیل تکرار مداخلات خود در امور داخلی عراق از جمله موضوع انحلال الحشد الشعبی، به این موضوع واکنش نشان داده و برخی آن را یک خواب آمریکایی توصیف کرده اند که هرگز تعبیر نخواهد شد و به واقعیت نخواهد پیوست.
پارلمان عراق اوایل آذرماه 95 با حضور 210 نماینده و به ریاست سلیم الجبوری تشکیل شد و به قانون شورای الحشد الشعبی رای مثبت داد.
بر اساس این مصوبه، تبدیل ساختار الحشد الشعبی به یک نیروی رسمی زیر نظر شورای عالی امنیت ملی و ارتش عراق پس از ماه‌ها بررسی و رایزنی در مجلس این کشور به رأی نمایندگان گذاشته و به قانون تبدیل شد.
الحشد الشعبی در سال ۲۰۱۴ و پس از افتادن موصل در ۵ تا ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ میلادی به دستِ نیروهای داعش در واکنش به فتوای مراجع عراق به‌ ویژه فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی تشکیل شده بود.
پیش تر بارها مقامات و شخص حیدرالعبادی نخست وزیر در واکنش به اظهارات مقام های غربی و آمریکایی علیه الحشد الشعبی، تاکید کرده اند الحشد نه یک نیروی شبه نظامی، بلکه یک نیروی رسمی و تحت فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق است و سخن گفتن درباره سرنوشت آن دخالت آشکار در امور داخلی این کشور محسوب می شود.
خاورم*4*380**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي عراق الحشد الشعبي المهندس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۷۱۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

حزب‌الله لبنان از آغاز جنگ غزه تاکنون، استراتژی مقاومت هدفمند و هوشمندانه را بخوبی پیش برده و حتی در این میان، اسیر پیام‌های گمراه‌کننده نشده است.

به گزارش ایسنا، حنیف غفاری در سرمقاله وطن امروز نوشت: اخیرا شبکه ۱۴ رژیم اشغالگر قدس گزارشی را تحت عنوان «آنچه در جبهه شمال می‌گذرد» منتشر کرد. این گزارش معطوف به تحولاتی بود که از زمان آغاز جنگ غزه و در جریان تقابل حزب‌الله و رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی به وقوع پیوسته است. «شارون روف اوفیر» نماینده سابق کنست از جمله تحلیلگران حاضر در این شبکه تلویزیونی بود. وی به نکات قابل تاملی درباره شکست تمام عیار رژیم اشغالگر قدس در برابر حزب‌الله اشاره کرد: «چرا واقعیت را نمی‌گوییم؟! ما شمال اسرائیل را از دست داده‌ایم؛ خسارتی که حزب‌الله بر ما وارد کرد ۶ برابر بیشتر از جنگ تابستان ۲۰۰۶ (جنگ ۳۳ روزه)  است. می‌خواهم گریه کنم! چه کسی فکرش را می‌کرد اسرائیل به این روز بیفتد؟»

به راستی چه اتفاقی در شمال اراضی اشغالی، خصوصا مناطق مشرف به جنوب لبنان رخ داده که اینچنین مقامات صهیونیست را پریشان ساخته است؟ واقعیت این است که حزب‌الله لبنان مقاومت هوشمندانه و قاطعانه‌ای را در برابر رژیم اشغالگر قدس صورت داده که دارای ۳ خصلت ویژه است: هدفمندی در تعیین اهداف، انتخاب بهترین زمان در عملیات و تنظیم عوامل فرامتنی و متنی نبرد. 

حزب‌الله لبنان نه تنها قواعد نبرد با تل آویو را بخوبی می‌داند، بلکه قدرت بازدارندگی خود را به صورتی کاملا آشکار به تل‌آویو دیکته کرده است. در این میان، مثلث قدرت در اراضی اشغالی (موساد، کابینه جنگ و ارتش)  آگاه‌سازی افکار عمومی در اراضی اشغالی نسبت به اتفاقاتی را که در جبهه شمال افتاده خط قرمز راهبردی خود تلقی می‌کنند. آنها بخوبی آگاهند افشای ضربات مهلک واردشده از سوی مقاومت لبنان، مترادف با تشدید اعتراضات عمومی و سقوط کابینه جنگ و حتی کابینه پس از آن (کابینه احتمالی لاپید - گانتز) خواهد بود. در مقابل، حزب‌الله لبنان نیز با تمرکز و دقتی مثال‌زدنی و برگرفته از تجربه ارزشمند جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶، مرحله به مرحله اهداف خود را در شمال اراضی اشغالی محقق می‌سازد. 

حزب‌الله  لبنان در تازه‌ترین اقدام خود علیه دشمن صهیونیست، تجهیزات جاسوسی ارتش اسرائیل را در پایگاه «مسگاو» در شمال فلسطین اشغالی ـ که به‌تازگی تعمیر و تعویض شده بود ـ منهدم کرد. نکته حائز اهمیت اینکه ارتش رژیم اشغالگر قدس پس از انهدام اولیه این تجهیزات، تعمیر و تعویض آنها را با لحاظ کردن بالاترین ضریب امنیتی و بازدارندگی ممکن صورت داده بود. حزب‌الله لبنان از آغاز جنگ غزه تاکنون، استراتژی مقاومت هدفمند و هوشمندانه را بخوبی پیش برده و حتی در این میان، اسیر پیام‌های گمراه‌کننده نشده است. برای مثال، جریان موسوم به ۱۴ مارس (جریان صهیونیست غربگرا) درصدد بود ورود مقاومت اسلامی لبنان در حمایت از مردم غزه را نماد یک بازی پرهزینه برای بیروت قلمداد کند و حتی در رویکردی وقیح، از شهادت نیروهای مخلص حزب‌الله لبنان در نبرد با رژیم تروریست صهیونیست استقبال می‌کرد. در مقابل، برخی دیگر نیز تصور می‌کردند حزب‌الله در قبال تحولات فلسطین و نوار غزه باید ورود بی‌پروا و همه‌جانبه‌ای داشته باشد، حتی اگر به افتادن نیروهای مقاومت در تله صهیونیست‌ها منجر شود! 

در مقابل، سید مقاومت (علامه سیدحسن نصرالله) بدون تاثیرپذیری از فضای فرامتنی حاکم بر جنگ غزه، هوشمندانه و قاطعانه حزب‌الله را وارد میدان نبرد با دشمن صهیونیست کرد و امروز، صحت و کارایی این استراتژی، بر دوستان و دشمنان مقاومت عیان شده است. نباید فراموش کرد در  زمان تاسیس داعش توسط آمریکا، رژیم اشغالگر قدس و برخی دولت‌های مزدور و مرتجع منطقه، حزب‌الله بی‌پروا وارد میدان نبرد با تروریسم تکفیری شد و در این صحنه،  ابایی از سنگ‌اندازی‌ها و جنگ روانی گروه‌های طرفدار غرب و اسرائیل در بیروت نداشت.

تجمیع  ۳ واقعه مهم دو دهه اخیر در منطقه یعنی «جنگ ۳۳ روزه»، «جنگ علیه تروریسم تکفیری ـ صهیونیستی در منطقه» و «جنگ غزه» و تحلیل آنها در یک چارچوب مشترک راهبردی نشان‌دهنده زبدگی توصیفی، تحلیلی، راهبردی و تاکتیکی حزب‌الله در آوردگاه‌ها  و بسترهای زمانی - مکانی گوناگون در منطقه است. این همان رمز پویایی و برتری مقاومت لبنان در برابر دشمنان قسم‌خورده بشریت است. قطعا در آینده نزدیک، منابع امنیتی و نظامی رژیم اشغالگر قدس قدرت کتمان دستاوردهای حزب‌الله در شمال اراضی اشغالی و آنچه را که بر سر صهیونیست‌ها در این مناطق آمده نخواهند داشت. تاریخ مصرف سانسور  تعداد زیاد نظامیان هلاک‌شده صهیونیست ـ که اکثرا با موشک‌های برکان هدف قرار گرفته‌اند ـ و خسارات زیرساختی عمیقی که به پایگاه‌های نظامی این رژیم در این مناطق وارد شده، به پایان رسیده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رشیدی: برخورد با دانشجویان آمریکایی نشان‌دهنده دموکراسی پوشالی آمریکاست
  • بازداشت دانشگاهیان باطل السحر ادعای آزادی بیان در آمریکاست
  • جنبش دانشگاهی آمریکا خواب را ازچشم قاتلان کودکان غزه ربوده است
  • کره شمالی: حقوق‌ بشر ابزار تهاجم و رفتار خصمانه آمریکاست
  • نظرسنجی هاروارد چگونه تعبیر شد؟/ عواقب اصرار بر جنایت
  • جنبش دانشجویی آمریکا خواب را از چشم قاتلان کودکان غزه ربوده است
  • راه‌حل نشدنی نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز
  • واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف؛ کسری‌های آن‌ها از چه محلی پرداخت خواهد شد؟
  • مقام ارشد حماس : انحلال شاخه نظامی به شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین / مرزهای 67 را قبول می کنیم
  • حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند