Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، جهان اقتصاد نوشت: خسرو شهبازی در حاشیه بازدید از طرح آبرسانی مناطق کشاورزی این استان در نشست خبری اظهار داشت: کرمانشاه یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است که ۹۴۶ هزار هکتار سطح اراضی کشاورزی دارد و از این میزان ۲۵ درصد آن بالغ بر ۲۴۰ هزار هکتار آبی و باقی اراضی دیم است.

وی افزود: طی سال‌های گذشته تاکنون ۷۳ هزار هکتار در قالب شبکه‌های آبیاری توسط خود مردم و کمک دولت که ۱۰ میلیون تومان به ازای هر هکتار کمک بلاعوض انجام داده پروژه را پیش برده‌اند در قالب این طرح نیز تاکنون ۵۲ هزار و ۵۰۰ هکتار شیوه‌های نوین آ‌بیاری به ویژه آبیاری تیپ (نواری) مهیا شده است که در مجموع ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان کرمانشاه به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهبازی ادامه داد: اولویت اصلی تجهیز اراضی کشاورزی با آبیاری تیپ یا نواری است اما به دلیل پدیده گرد و غباری که در منطقه وجود دارد سیستم آبیاری بارانی را هم طراحی کرده‌ایم تا برگ هم شستشو شوند.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: متوسط عملکرد برداشت چغندر در هکتار ۷۵ تن است که یکی از کشاورزان نمونه ما در این استان ۱۸۲ تن در هکتار چغندر برداشت کرده است. همچنین میزان برداشت کلزا در استان کرمانشاه به هشت تن در هکتار رسیده که می‌توان گفت هشت برابر شده است.

وی با اشاره به کاهش مصرف انواع کود و سموم شیمیایی در این استان خاطرنشان کرد: اگر چه سرانه مصرف کود و سموم در کشور ۵۰۰ سی سی در هکتار و نصف استاندارد جهانی است اما همین رقم نیز در استان کرمانشاه کمتر مصرف می‌شود در سال گذشته ۲۸۰ تن مصرف کود شیمیایی و سموم را کاهش دادیم.

شهبازی در ادامه تصریح کرد: ۱۱ سد در استان کرمانشاه داریم که شبکه های باید پایاب آن ساخته و به بهترین نحو بهره برداری می شد و در حال حاضر، بر اساس برآورد وزارت نیرو سهم استان کرمانشاه از مهار آب حدود ۶۴ هزار هکتار است که اعتبار آن از صندوق توسعه ملی تامین شده است.

وی با تاکید بر افزایش بهره وری آب با راه اندازی سیستم نوین آبیاری اضافه کرد: در سیستم قدیمی که آبیاری به شیوه غرقابی بود، راندمان آبیاری ۲۵ درصد بود اما در حال حاضر در سیستم آبیاری بارانی و تیپ به ترتیب بهره وری به ۶۵ و ۸۵ درصد رسیده است.

شهبازی با اشاره به اهمیت اصلاح نژاد در موضوع دامداری گفت: مرکز تحقیقات و پژوهش جهاد کشاورزی مرکز اصلاح نژاد نیز هست و گوشت دام‌های اصلاح شده هم مصرف داخلی دارد و برای صادرات بسیار مناسب است و مشتریان بسیاری دارد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۷۲۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۵ درصدی تلفات برق در استان کرمانشاه

محمد مرادی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه گفت : در سال گذشته ۳۹ درصد سرقت تجهیزات شبکه برق در استان کاهش و وصول مطالبات ۸۶ درصد افزایش و شرکت توزیع نیروی برق کرمانشاه از گرید A به A+، در خدمتگزاری به مردم ارتقاء یافته است.

وی توسعه شبکه برق، اصلاح انشعاب‌های فرسوده، فرهنگ سازی و تشویق مشترکان به مدیریت مصرف را از جمله برنامه‌های این شرکت برای گذر از اوج بار تابستان امسال دانست.

مرادی به ۱۸۰ اقدام ابلاغی وزارت نیروی برای مدیریت مصرف برق در اوج بار مصرف تابستان امسال اشاره کرد و گفت: با توجه به رشد فزاینده مصرف برق در سال‌های اخیر، عبور موفق از اوج مصرف برق در تابستان پیش رو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به همین دلیل با برنامه ریزی دقیق و اتخاذ تدابیر لازم، از بروز هرگونه خاموشی در این ایام باید جلوگیری کنیم .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • پایتخت گل در انتظار فناوری نوین/مکان‌یابی غلط به مشکلات دامن زد
  • کاهش ۱۵ درصدی تلفات برق در استان کرمانشاه
  • افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • امکان کاهش ۲۰ درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری