Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیرکشور گفت: طرح توسعه برای سه استان کشور نوشته شده که یکی از آن استان ها سیستان وبلوچستان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از  عصرهامون، صبح امروز رحمانی فضلی وزیر کشور به همراه سایر مسئولان کشوری و استانی در سفریک روزه خود به سیستان از طرح 46 هزار هکتاری دشت سیستان، از آخرین وضع بازارچه های مرزی بازدید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت در جلسه بزرگان و معتمدان زهک، جلسه بررسی وضع سیستان و شورای اداری سیستان و بلوچستان در شهرستان زابل از دیگر برنامه های وزیر کشور در این سفر می باشد.
 

هدف اصلی طرح 46 هزار هکتاری جلوگیری از مهاجرت مردم بود
در حاشیه بازدید وزیر کشور از طرح 46 هزار هکتاری دشت سیستان، محمدجواد صالحی نژاد مدیر طرح آبیاری با لوله 46 هزار هکتار از مزارع دشت سیستان مساحت کل دشت سیستان را 203 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: طرح انتقال آب با لوله به دشت سیستان برای انتقال سالیانه ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب تخصیصی به بخش کشاورزی از چاه نیمه های یک، دو و چهار طراحی شده تا بتواند آب مورد نیاز ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت سیستان  را تامین کند.
وی در تکمیل مطلب فوق بیان کرد:این طرح با عنوان ۴۶ هزار هکتار شناخته می شود به گونه ای که مساحت اراضی کشاورزی 150 هزار هکتار، مساحت تامین آب اراضی 46 هزار هکتار و متوسط آب تخصیصی در هر هکتار 8 هزار و 700 مترمکعب است که در این راستا کل اعتبار مصوب وزارت جهاد مبلغ 757 میلیون دلارمعادل173/27 میلیارد ریال می باشد که از این میزان اعتبار تاکنون 59 درصد آن حدود493 میلیون دلار و معادل6میلیارد و93میلیون ریال تخصیص پیدا کرده است.
صالحی نژاد هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از مهاجرت مردم دانست و افزود: حفظ و پایداری سیستان، احیای کشاورزی، حفظ اکوسیستم، بهره برداری هوشمندانه و بهینه از منابع، تبدیل منطقه به قطب محصولات کشاورزی و حل مشکلات اشتغال از دیگر اهداف این طرح است.

وی ادامه داد: برای سهولت اجرا کل منطقه بر اساس مرزهای سیاسی عوارض طبیعی و همگرایی اجتماعی به ۱۶ ناحیه عمرانی تقسیم شد که هر ناحیه به طور متوسط دارای ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی می باشد که فقط امکان تامین آب مطمئن برای حدود ۲ هزار و ۸۷۵ هکتار از هر ناحیه فراهم است.
مدیر طرح آبیاری با لوله 46 هزار هکتار از مزارع دشت سیستان  خاطر نشان کرد: در شهرستان زابل نواحی عمرانی ۱ و ۲، در شهرستان نیمروز نواحی عمرانی ۱ و ۲ و ۳ و در شهرستان زهک نواحی عمرانی ۱ و ۲ و ۳ و در شهرستان هامون نواحی عمرانی ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و در شهرستان هیرمند نواحی عمرانی ۱ و ۲ و ۳ و ۴ در حال انجام است.

 

وزیر کشور در دیدار با بزرگان و معتمدان زهک: طرح توسعه برای سیستان وبلوچستان نوشته شده است

گام بعدی وزیر کشور دیدار با بزرگان و معتمدان زهک در سالن اقبال لاهوری آموزش و پرورش زهک بود.
وی در این دیدار با بیان اینکه از حضور در کنار مردم سیستان وبلوچستان خوشحال هستم، اظهار کرد: چندین بار در زمان دوره مدرک دکتری به زابل آمده ام زابل را از لحاظ علمی و تحقیقی به خوبی می شناسم؛ واقعیت این است منطقه سختی و مشکلات دارد قبول و طبیعت خدا است ما این را قبول داریم.
وی گفت:هنگامی که به محضر رهبر معظم انقلاب مشرف شدیم بیان کرده ایم که سیستان وبلوچستان شرایط بحرانی دارد در همین راستا طرح توسعه برای سه استان کشور نوشته شده که یکی از آن استان ها سیستان وبلوچستان است همچنین دو کارگروه ویژه مرز داریم که یک کارگروه شورای توسعه‌ای شرق و غرب است و ۹ استان مرزی عضو هستند، یکی از اقدامات آن این است که ریسک امنیتی سرمایه‌گذاری در این استان‌ها را دولت قبول کند وسرمایه گذاری هایی که در منطقه مرزی انجام می شود میزان سود تسهیلات آن باید از سایر استان ها کمتر باشد.
وی ادامه داد: جمهوری  اسلامی در چهل سال از عمر خود فراز و فرودهای زیادی داشته است و با همان روش های تحریمی در حال پیشرفت است، یکی از راه های اداره کشور در دوران تحریم این است که به استان ها اختیارات بیشتری در زمینه های اقتصادی داده شود.

وزیر کشور تصریح کرد: زابل تمدن تاریخی بالایی دارد و از نظر رشادت مردم آن زبانزد هستند.
وی در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: سیستان با کم آبی مواجه است باید طرح آب های ژرف را اجرا کنیم که هزینه های زیادی برای آن انجام شده و امیدواریم به نتیجه برسد.
وی با بیان اینکه عامل موثر توسعه در منطقه مردم هستند، ادامه داد: دولت مصمم است  در این شرایط خاص کشور به سیستان وبلوچستان کمک کند گام هایی که در دست دارد ماندگار است در این راستا باید تلاش و از همه ظرفیت ها استفاده کنیم.
رحمانی فضلی افزود:همه می دانیم مناطق مرزی ما به ویژه سیستان وبلوچستان عقب افتادگی هایی دارد که باید به آنها رسیدگی شود.
گفتنی است برگزاری سه جلسه شورای تامین، اقتصاد مقاومتی و شورای اداری از دیگر برنامه های سفریک روزه وزیر کشور به سیستان است.

 

فقر و بیکاری همچنان گریبانگیر مردم سیستان است

جمشید رخشانی نسب گفت: علیرغم تلاش های جمهوری اسلامی‌ایران در راستای خدمات رسانی به سیستان از جمله برق رسانی،ایجاد مراکز بهداشت و درمان و تحصیل رایگان اما متاسفانه فقر و بیکاری همچنان گریبانگیر مردم سیستان است.

وی افزود: با توجه به اینکه شغل اصلی مردم کشاورزی و صیادی بوده است؛ دو دهه خشکسالی در منطقه همه ی هستی و نیستی آنان را به یغما برده است.

رخشانی نسب تصریح کرد: راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت در نظر گرفته شود تا زندگی جدیدی جایگزین زندگی سنتی مردم سیستان شود.

فرماندار زهک ادامه داد: امید است با حضور وزیر کشور مشکلات شناسایی و در دولت و مجلس مطرح شود تا مرحمی بر دردهای چندین ساله مردم سیستان باشد.

 

صنعت در سیستان وجود ندارد

حجت الاسلام حسن خدری گفت: بیش از ۷۰ درصد مردم سیستان در روستا زندگی می کنند که به دلیل خشکسالی و مشکل آب شرب ، زندگی آنها از بین رفته است.

وی با بیان اینکه صنعت در سیستان وجود ندارد، افزود: در تمام دنیا مرز به عنوان یک فرصت محسوب می شود اما هنوز نتوانسته ایم مرز سیستان را ساماندهی کنیم تا از آن‌ به نفع مردم استفاده شود.

امام‌جمعه زهک تصریح کرد: بسیاری از طرح های میلیاردی در سیستان رها شده است و استفاده ای از آنها نمی شود که این امر نشانه مدیریت ضعیف در سیستان است.

افتتاح بازارچه مرزی دوست محمد
گام بعدی وزیر کشورمان در سفربه سیستان ورود به شهرستان هیرمند و افتتاح بازارچه مرزی دوست محمد بود.
رحمانی فضلی وزیر کشور در این مراسم گفت : اولویت سفر ما مسائل اقتصادی و اشتغال در منطقه است.
محمد علی پیری فرماندار هیرمند در حاشیه این مراسم گفت: جانمایی بازارچه در شهر دوست محمد، دسترسی مردم سیستان و فعالیت در این بازارچه را آسان‌تر خواهد کرد .
بازارچه مرزی در شهر دوست محمد جهت معیشت مردم ساخته شده و توریست درمانی و صادرات اولویت فعالیت این بازارچه خواهد بود.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۷۳۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار جهانگیری درباره مهاجرت نخبگان

آفتاب‌‌نیوز :

جهانگیری گفت: چرا هنرمند ما امروز مایوس است؟ رتبه‌های اول کنکور دارند از ایران می‌روند! الان دارند می‌گویند که پرستار، پزشک، کارگر فنی از ایران می‌روند، خب نباید بگذاریم این‌ها بروند! این افراد را اینجا مایوس کرده‌ایم.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، در گفتگو با سالنامه «اعتماد» گریزی به دوره مدیریت خود در دولت گذشته زده و شرایط این روز‌های ایران را هم بررسی کرده است.

در ادامه بخش‌هایی از این گفتگو را می‌خوانید؛

*دولتی که نتواند حقوق کارمندش را خودش تامین کند، یا نتواند پول آب و برقش را تامین کند، استقلالش کجاست؟

* مجلس در اموری که نباید دخالت کند، دخالت می‌کند. این آشفتگی‌ها باید برطرف شود، الان آشکارترین موضوع آن، بحث برنامه است و بودجه.

*این مجلسی‌ها مگر همان‌هایی نبودند که می‌گفتند ما یک خیزش هستیم که می‌خواهیم مسائل اقتصادی کشور را حل کنیم، مسائل اقتصادی حل شد؟ الان چهار سال تمام شد. تورم را کنترل کردید؟ اجازه ندادید سفره مردم کوچک شود؟

*اینکه آدم صدایش را بلند کند، اینکه به پشتوانه یک جایی که از آدم حمایت می‌کند بیاید و به هر پستی که می‌خواهد برسد، این دلیلی بر شایستگی نیست. من معتقدم وقتی در سال ۸۴ دولت را تحویل می‌دادیم خودروسازی ایران از خودروسازی ترکیه و چین جلوتر بود.

*به نظرم دولت احمدی‌نژاد بنایی گذاشت که کشور از ریل توسعه خارج شد. یکی از بی‌اعتمادی‌ها در اثر بی‌حرمتی به انسانیت اتفاق افتاد.

*چرا هنرمند ما امروز مایوس است؟ رتبه‌های اول کنکور دارند از ایران می‌روند! الان دارند می‌گویند که پرستار، پزشک، کارگر فنی از ایران می‌روند، خب نباید بگذاریم این‌ها بروند! این افراد را اینجا مایوس کرده‌ایم.

*این واقعا خیلی بد است که کشور بگوید من ۲ و نیم میلیارد دلار برای دارو گذاشته‌ام، بعد به بچه‌ای که شیرخشک می‌خورد بگویند شما سهمیه شیرخشک دارید. مردم می‌گویند پول شیرخشک نبوده، اما چطور برای چایی این مقدار داده شده است.

*خدا شاهد است که وقتی می‌شنوم مردم ایران دیگر خود را با کشور‌های منطقه مقایسه می‌کنند، عزا می‌گیرم. مردم ایران خود را با اروپا مقایسه می‌کردند، نه نهایت با ژاپن و کره مقایسه می‌کردند.

دیگر خبرها

  • حمایت هزارو۱۲۷ میلیاردتومانی ازسبدامنیت غذایی مردم سیستان وبلوچستان
  • جانی دوباره درتالاب هامون جازموریان سیستان وبلوچستان
  • بازدید استاندار از اراضی ده هکتاری واقع در پهنه شمالی شهر زاهدان (شهرک شهریار)
  • طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد
  • توریسم درمانی در سیستان و بلوچستان باید توسعه یابد
  • «مهاجرت» توازن توانمندی‌های توسعه‌ای را دگرگون می‌سازد
  • هشدار جهانگیری درباره مهاجرت نخبگان
  • خودکفایی درتولید بذرگندم درسیستان وبلوچستان،اولویت جهادکشاورزی
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • چهارشنبه این هفته سیستان وبلوچستان ودغدغه‌های شما هم استانی‌ها