Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-04@20:43:19 GMT

نگاهی بر حمل و نقل زیر زمینی اصفهان

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۷۳۵۷۰

نگاهی بر حمل و نقل زیر زمینی اصفهان

بارگذاری و تمرکز صنایع بنیادی کشور در استان اصفهان و رشد سریع جمعیت، بر ضرورت برنامه‌ریزی همه جانبه در ابعاد اقتصادی- اجتماعی و زیست محیطی در شهر اصفهان تاکید می‌کند.

به گزارش ایمنا، شهر اصفهان با جمعیتی بالغ بر دو میلیون نفر و بیش از ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو با مشکلات ترافیکی زیادی مواجه است. در این راستا ایجاد سیستم حمل و نقل عمومی سریع و مدرنی که بتواند با ویژگی‌های خاص شهر منطبق شود و با جلوگیری از افزایش میزان آلودگی محیط زیست و اتلاف هزینه و زمان به ارتقاء محیط زیست انسانی آن بیانجامد، یکی از ضرورت‌ها به شمار می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از انجام نخستین مطالعات جامع حمل و نقل و تایید وجود کریدور پر مسافر و ضرورت ایجاد سیستم ریلی در حوزه کلان شهر اصفهان در سال ۷۱ مطالعات ویژه‌ای جهت تعیین مسیرهای حمل و نقل ریلی انبوه انجام شد. این مطالعات طی چهار سال و در قالب سه گروه مشاور شامل مهندسان مشاور سوفرتر فرانسه، مهندسان مشاور ppk استرالیا و مهندسان مشاور فربر در سه مقطع متوالی انجام شده و شبکه پیشنهادی مترو اصفهان ماحصل این مطالعات است.

سازمان قطار شهری اصفهان در سال ۷۸ تاسیس شد و از اواسط سال ۸۰ با دریافت نخستین اعتبار عمرانی، عملیات اجرایی خط یک اصفهان با هدف ایجاد و احداث قطار سبک شهری در راستای هدایت و کنترل سفرهای شهری شروع شد. برای شهر اصفهان سه خط مترو در نظر گرفته شده است.

خط یک مترو (شمال - جنوب): به طول ۲۰.۲ کیلومتر حد فاصل ایستگاه و توقفگاه قدس در خیابان امام خمینی(ره) تا ایستگاه و توقفگاه دفاع مقدس در نزدیکی پایانه صفه دارای ۲۰ ایستگاه است. این خط در سه فاز اجرایی شده است: فاز اول: حد فاصل ایستگاه قدس تا ایستگاه شهدا به طول ۱۰ کیلومتر. این فاز ۲۳ مهرماه سال ۹۴ با حضور "رحمانی فضلی، وزیر کشور" به بهره برداری رسید.

فاز دوم: حد فاصل ایستگاه شهدا تا ایستگاه تختی به طول یک کیلومتر. این فاز ۱۲ آبان سال ۹۵ با حضور معاون اول رییس جمهور، معصومه ابتکار، وزیر اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه، مدیران استانی و شهری به صورت رسمی افتتاح شد.

 فاز سه: حد فاصل ایستگاه تختی تا ایستگاه دفاع مقدس۹.۲ کیلومتر. در اسفندماه سال ۹۶ با حضور استاندار و شهردار اصفهان در اختیار شهروندان قرار گرفت و سه شنبه ۱۹ تیرماه ۹۷ به صورت رسمی با حضور معاون اول رییس جمهور به بهره برداری خواهد رسید. خط دوم مترو ( شرق- غرب): 

خط دوم قطار شهری اصفهان از شمال شرق شروع می‌شود و با دور زدن میدان امام(ره)، به میدان امام حسین(ع) و خیابان طالقانی می‌رسد و سپس به غرب اصفهان منتهی می‌شود.  مسیر خط دو قطار شهری اصفهان حدفاصل دپوی زینبیه تا خمینی شهر به طول بالغ بر ۲۴.۷۵ کیلومتر در سال ۱۳۸۵ به تصویب شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسیده و مطالعات آن در سال ۱۳۹۰ توسط مشارکت مترا - پژوهش - سیسترا انجام شده است. عملیات اجرایی خط دوم چهارم شهریورماه سال ۹۴ با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه آغاز شد. در حال حاضر نیز ساخت ایستگاه‌های شرقی این خط در دست اجرا است.

خط سوم مترو:

مسیر خط ۳ قطار شهری اصفهان مصوب جلسه شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور است. طول این مسیر حدود ۸/۸ کیلومتر از میدان آزادی شروع و با عبور از خیابان‌های دانشگاه، ارتش، بلوار کشاورز، کندرو اتوبان ذوب آهن به بلوار شفق وارد شده و تا سه راهی عباسپور ادامه می یابد. مطالعات این طرح نیز به پایان رسیده و مقدمات اجرای آن از سوی سازمان قطار شهری اصفهان در دست اجرا است.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مترو اصفهان یک شهر زیر شهر اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۷۳۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق مختلف شهری و روستایی اراک ضروری است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی بر راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق مختلف شهری و روستایی اراک تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، علی گودرزی زاده پیش از ظهر امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در جلسه با پارلمان کودک اظهار کرد: کتابخانه سیار فعلی این نهاد در طول هفته در پنج روستا خدمت رسانی می‌کند.

وی افزود: در روزهای جمعه و مناسبت‌هایی که وجود دارد، کتابخانه سیار در بخش‌های مختلف شهر در حال خدمت رسانی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی بر راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق مختلف شهری و روستایی اراک تاکید کرد.

گودرزی زاده افزود: کتابخانه سیار در قالب یک خودرو مینی‌بوس جوابگوی نیاز شهروندان کلان‌شهر اراک با این وسعت و جمعیت نیست.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات پارلمان کودک استفاده از کتابخانه‌های سیار است، این کتابخانه‌ها می‌تواند در مناطق محروم و در شهر و در حاشیه شهرها در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک کننده باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی اضافه کرد: با توجه به نقشی که این کتابخانه‌ها می‌تواند در کارهای فرهنگی ایفا کند از شهردار اراک و اعضای شورا که دغدغه این مهم را دارند، درخواست داریم یک خودرویی در اختیار این نهاد قرار گیرد تا با مناسب سازی به صورت کتابخانه سیار در خدمت همشهریان باشد.

گودرزی زاده ادامه داد: در خصوص مطالبه شورای کودکان برای ایستگاه مطالعه هم، هم اینک در کتابخانه‌ها ایستگاه مطالعه وجود دارد.

وی گفت: با توجه به مطالبه برای ایجاد ایستگاه مطالعه در ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی این آمادگی وجود دارد که کتاب‌هایی در این محل‌ها قرار داده شود تا مورد استفاده شهروندان قرار گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی اظهار کرد: یک درخواست و مطالبه وجود دارد مبنی بر اختصاص کتابخانه‌های مادر و کودک در پارک‌ها و مراکز تفریحی که امید می‌رود با در اختیار قرار دادن فضای مورد نیاز، این نهاد را در خدمت رسانی بهتر به شهروندان یاری کنیم.

گودرزی زاده ادامه داد: این خدمت رسانی تنها در حد قفسه برای کتاب نباشد، بلکه در صورت نیاز به مادران و کودکان مشاوره ارائه شود.

کد خبر 750087

دیگر خبرها

  • ایستگاه‌های زمینی؛ کلید توسعه فضایی ایران
  • تلاش می‌کنیم ایستگاه دارک تا قدس در خط دو مترو تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد
  • تلاش می‌کنیم بخشی از خط دو مترو تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد
  • بهره‌برداری از فاز نخست خط ۲ متروی اصفهان در اولویت است/بازار «زرین» گذشته را روایت می‌کند
  • طرح توسعه راه زمینی به جزیره کیش
  • تامین اعتبار برای خرید واگن های جدید قطار شهری کرج
  • طرح ملی آبرسانی به شهر تفرش در آینده ای نزدیک بهره برداری می‌شود
  • مسافت اصفهان – دهاقان نزدیک‌تر می‌شود
  • راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق مختلف شهری و روستایی اراک ضروری است
  • ۷۰ درصد ریل‌گذاری مترو کرج انجام شده است