Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ صادق عالیشوندی کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند با اشاره به وضعیت اقلیمی این شهرستان و خطر گزش جانوران زهردار، راهکار‌های مواجهه با این مشکل را عنوان کرد.

وی افزود: زهر جانورانی چون عقرب و مار، علاوه بر اینکه موجب درد و آزردگی شدید بویژه در کودکان می‌شود، جان افراد را نیز تهدید می‌کند و در صورت درمان نشدن، منجر به فوت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند با اشاره به اهمیت فراگیری کمک‌های اولیه در زمان عقرب گزیدگی، تاکید کرد: در زمان عقرب گزیدگی، نخست باید به فرد آرامش داد، چرا که آرامش فرد، باعث کند شدن سرعت جذب زهر می‌شود و در صورت امکان، عضو آسیب دیده را باید پایین‌تر از سطح بدن مانند آویزان کردن دست و پا قرار داد و آن را با آتل بی‌حرکت کرد.

عالیشوندی با توصیه به کمپرس با آب خنک یا یخ در زمان عقرب‌گزیدگی برای تسکین درد، گفت: این امر علاوه بر کاهش درد، باعث کند شدن سرعت جذب سم نیز می‌شود، پس عضو آسیب دیده نباید در معرض آفتاب قرار گیرد.

این کارشناس سلامت، افزود: ۳ تا ۵ سانتی‌متر بالاتر از محل گزش در دست و پا را باید با یک پارچه پهن بست؛ به طوری که یک انگشت به راحتی از زیر آن عبور کند و فشار دادن سریع اطراف موضع عقرب گزیده نیز برای خروج زهر پس از گزش تا حدودی موثر است.

وی با توصیه به دادن مایعات فراوان به فرد عقرب گزیده، اضافه کرد: از دادن فرآورده‌های مرفین مانند تریاک به فرد عقرب گزیده خودداری شود، زیرا اثر زهر را تشدید می‌کند.

عالیشوندی ادامه داد: پس از این اقدامات، باید در سریع‌ترین زمان ممکن فرد را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی انتقال داد و از دستکاری محل گزش خودداری کرد.

وی تصریح کرد: در مورد بریدن، مکیدن یا سوزاندن محل گزش توافق نظر وجود ندارد، مگر اینکه تا مرکز درمانی دو ساعت فاصله باشد.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند، مرغ، خارپشت، جوجه تیغی، مارمولک، سوسمار را شکارچیان توانایی برشمرد که از حشرات و عنکبوت‌ها تغذیه می‌کنند.

عالیشوندی درباره کمک‌های اولیه در مارگزیدگی نیز، گفت: در مارگزیدگی باید خونسردی خود را حفظ کرد، بیمار را به پشت خواباند و محل زخم را با آب و صابون بشوییم و اشیایی از جمله ساعت و النگو را بیرون آوریم؛ عضو آسیب دیده را با آتل بی حرکت و از دستکاری محل گزش پرهیز کرد.

وی هشدار داد: در مارگزیدگی استفاده از سرما درمانی یا کمپرس آب سرد به علت ایجاد اختلال در سیستم انعقادی خون و تخریب بافت و عضو، ممنوع است.

عالیشوندی با اشاره به اینکه مار‌ها مناطق تاریک را ترجیح می‌دهند و به بو‌ها نیز بسیار حساس هستند، گفت: هرچه مناطق مسکونی روشن‌تر باشد، احتمال دور شدن مار‌ها بیشتر است و بر افروختن آتش کاه، کاشت پونه و نعناع در اطراف مناطق مسکونی و همچنین پاشیدن گرد توتون و تنباکو اطراف منازل، چادرها، مزارع در دور کردن مار موثر است.

انتهای پیام/ن

راهکار‌های مواجهه با مارگزیدگی و عقرب گزیدگی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۷۷۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌راه‌اندازی واحد اوره پتروشیمی هنگام آغاز می‌شود

پیش‌راه‌اندازی واحد اوره پتروشیمی هنگام هفته آینده به طور رسمی کلید می‌خورد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پتروشیمی هنگام، با پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی واحد اوره شرکت پتروشیمی هنگام و تعیین تکلیف ۳۶ سیستم و زیرسیستم، عملیات پیش‌راه‌اندازی واحد اوره با اولویت خطوط زیرزمینی (UG) از روز شنبه (اول اردیبهشت‌ماه) آغاز می‌شود.

سفارش‌گذاری آخرین سری تجهیزات مورد نیاز برای تکمیل نهایی عملیات نصب و ساختمان واحد اوره پتروشیمی هنگام، انجام شده است و با رسیدن راکتور اوره، عملیات راه‌اندازی این واحد وارد فاز عملیاتی خواهد شد.

تکمیل عملیات راه‌اندازی واحد اوره شرکت پتروشیمی هنگام سبب افزایش یک میلیون و ۱۵۰ هزار تنی ظرفیت اسمی تولید اوره کشور خواهد شد که در کنار نقش بسزای آن در امنیت غذایی می‌تواند ارزآوری بسیار بالایی را برای ایران به ارمغان آورد.

دیگر خبرها

  • هشدار به مسافران؛ از سفر به این مناطق کشور پرهیز کنید
  • مسافران از سفر به جنوب کشور پرهیز کنند/ ترافیک سنگین در محور‌های شمالی کشور
  • تذکر رئیس قوه قضائیه درباره پرهیز از صدور قرار تامین منتهی به بازداشت (فیلم)
  • خواب کافی و راحت یکی از پایه‌های اصلی سلامتی است
  • عفونت گوش در کودکان (فیلم)
  • پیش‌راه‌اندازی واحد اوره پتروشیمی هنگام آغاز می‌شود
  • پپ گواردیولا هنگام تماشای پنالتی شاگردانش مقابل رئال مادرید / ویدیو فان
  • توصیه به پرهیز از توقف در بستر رودخانه زاینده رود
  • هشدار پلیس راهور؛ از سفر غیرضروری به استان های جنوب شرقی پرهیز کنید
  • سگ‌ها عامل ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در مشهد