Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، همایش توجیهی آموزشی مدیران کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد سراسر استان با عنوان «آسمانی‌ها» با حضور مدیران کانون‌های مساجد، 17 تیرماه در محل تالار نور مشهد برگزار شد .
در ابتدای این مراسم جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص اهداف برگزاری این برنامه، بیان کرد: هدف از برگزاری چنین همایش‌هایی، هم‌افزایی در مورد برنامه‌های اوقات ‌فراغت و ظرفیت و کارکرد مساجد است، از طرفی مسئله اوقات‌ فراغت با توجه به اینکه انتخابی بوده لذا تأثیراتش در فرهنگ عمومی جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه جامعه ما در حال تحول است، اظهار کرد: مطالبات مردم متفاوت بوده لذا ما باید بتوانیم در این دوره که ارزش‌های دینی ما هم مورد تهاجم قرار گرفته با استفاده از رسانه‌ها و شیوه‌های نوین، معقول‌سازی ارزش‌ها را برای جوانان بیان کنیم.

وی گفت: امروز زمانه هجوم به ارزش‌هاست و جوانان ما مورد هجمه شبه‌افکنی دشمنان دین و شیعه قرار گرفته‌اند لذا باید شرایطی فراهم شود تا پاسخگویی به شبهات مطرح شده و زیبایی های دین به جوانان عرضه شود.
مروارید با اشاره به حدیث امام رضا(ع) که می‌فرمایند:« اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را بدانند از آن پیروی می‌کنند» عنوان کرد: ما موظف به استفاده از شیوه‌های بصری هستیم تا با نشان دادن زیبایی دین به جوانان آنان را در برابر تهاجم فرهنگی‌ دشمنان واکسینه کنیم.

وی گفت: اوقات‌فراغت زمینه‌ساز توسعه فرهنگی و اجتماعی و راهی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است، ضمن اینکه مسجد در تعاملی مستقیم با سه ضلع دانشگاه و حوزه و بازار است؛ به این معنا که مسجد مردمی است و قدرتی بالاتر از این پایگاه برای ترویج فرهنگ دینی و ارزشی وجود ندارد.

پا گرفتن سبک زندگی ایرانی- اسلامی در مساجد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: سبک زندگی ایرانی- اسلامی در مسجد پا می‌گیرد و بر خلاف کلیسا که تنها محل عبادت است مساجد صرفا محل عبادت نیست؛ چرا که مسجد عبادت را با زندگی مرتبط کرده و همراه انسان در اجتماع و یاری رساندن به اجتماع و شهر تعالی پیدا می‌کند.
وی گفت: باید از ظرفیت مساجد برای اتحاد در مقابل تهاجم‌ها، تعالی اخلاق و کمک به دیگران استفاده کنیم و قدر این سرمایه اجتماعی را بدانیم و در راستای ترویج فرهنگی، دینی و تحقق بخشی به منویات رهبری تلاش کنیم و در سال جاری با شعار سال در راستای حمایت از کالای ایرانی گام برداریم.

جایگاه دهه کرامت در تبیین ارزش‌های دینی

مروارید نقش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در دهه کرامت را بسیار مهم برشمرد و گفت: در راستای تبیین جایگاه این ایام، نام‌گذاری‌های زیبایی چون «خدمت کریمانه در پرتوی اهل‌بیت(ع) »، «خدمت کریمانه و فرهنگ گره‌گشایی» در راستای خدمت به مردم ، « خدمت کریمانه و شادی مومنانه» به منظور ایجاد فضای شاد دینی ، «شهدا به عنوان الگوی خدمت کریمانه» و...صورت گرفته است.

دهه کرامت؛ فرصتی برای خنثی سازی اهداف دشمن 

در بخش دیگری از این مراسم فلاح، مدیر اجرایی بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، بیان کرد: سفرنامه تاریخی امام رضا(ع) به سرزمین توس و بیان حدیث سلسله الذهب از زبان ایشان نقطه عطف تاریخ این مرزوبوم است.
وی تصریح کرد: با وجود تحولات تاریخی زیادی که در ایران از عزل و نصب سلسله پادشاهان تا پیروزی انقلاب رخ داده، بزرگ‌ترین رویداد تاریخی در ایران ورود حضرت رضا(ع) به سرزمین خراسان است که تاثیرات این رویداد تاریخی در مکتب تشیع از جایگاه بالایی برخوردار بوده و هست.
فلاح تصریح کرد: بهره‌گیری از چشمه نورانی رضوی بزرگترین سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود که دارای یک فرهنگ ارزشی و معنوی بوده و آن را می‌توان محور وحدت قرار داد.
مدیر اجرایی بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) در خصوص جایگاه دهه کرامت، افزود: امروز با وجود چنین شرایطی که جامعه ما مورد تهدید جدی جنگ فرهنگی و اقتصادی از سوی نظام امپریالیسم قرار گرفته باید از این بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی در دهه کرامت استفاده کنیم.
وی تشریح کرد: امروز سرمایه سوزی هدف اصلی دشمنان ما است و به صورت جدی از طریق فضای مجازی و جنگ فرهنگی، اعتماد خانواده و اعضای آن نسبت به یکدیگر را مورد هجمه قرار داده است.

تطهیر فضای مجازی در راستای تولید محتوای دینی

در ادامه محمدحسین عبداللهی، مدیر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی گفت: ظرفیت برگزاری برنامه اوقات فراغت با محوریت خانواده در مساجد با توجه به اینکه مخاطبان این مکان را پدران، مادران، جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند فراهم است.
عبداللهی اظهار کرد: اوقات فراغت صرفا برگزاری کلاس نیست بلکه باید روحیه نشاط و شادی را در بین مردم ترویج داد و با توجه به مشکلات جامعه چه به لحاظ آسیب‌های اجتماعی و چه به لحاظ اقتصادی و ... بین مخاطبان ایجاد انگیزه و امید کرد.
مدیر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی افزود: توجه به نشاط معنوی باید در اولویت برنامه‌های فرهنگی کانون‌های مساجد قرار گیرد لذا مدیران کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد باید نسبت به این امر توجه لازم را داشته باشند.

عبداللهی، آموزش استفاده از فضای تطهیر شده مجازی را در راستای تولید محتوی دینی از دیگر اهداف کانون‌های فرهنگی مساجد در جهت اوقات فراغت نوجوانان و جوانان برشمرد و گفت: از آنجا که دشمنان از فضای مجازی برای مبارزه با انقلاب، اسلام، تشیع، اختلاف افکنی و ...استفاده کرده لذا باید در راستای ترویج دین از این فضا بهره ببریم .
در پایان ، محمد حسین زاده، معاون فرهنگی اجتماعی سپاه امام رضا(ع) با بیان اینکه ما ایرانیان نسبت به‌بزرگداشت و تعظیم شعائر دینی موفق عمل کرده‌ایم؛ گفت: خوشبختانه چند سالی است با نام گذاری دهه کرامت و شروع فعالیت‌های آن، برنامه‌های باشکوهی برگزار شده است که باید در این میان اعیاد ائمه (ع) را با شکوه‌تر برگزار کنیم.
وی با بیان اینکه فعالیت‌ها در ایام و مناسبات سال فرصت بسیار خوبی برای ارتباط‌ گیری با مردم است، تصریح کرد: افرادی که به‌مساجد مراجعه می‌کنند، مشخص هستند و نیز افرادی وجود دارند که اصلا به‌مسجد مراجعه نمی‌کنند، اما دهه کرامت فرصت مناسبی برای استفاده از این ظرفیت است.
معاون فرهنگی اجتماعی سپاه امام رضا(ع) با تأکید بر اینکه مشهد در برگزاری دهه کرامت باید متفاوت باشد؛ از برگزاری جشنواره کرامت خبر داد و گفت: محوریت این جشنواره سیره امام رضا(ع) است که دبیرخانه آن هم ایجاد شده و اقلام محله‌آرایی و آذین بندی را در اختیار کانون‌های فرهنگی مساجد قرار می‌دهد.
انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی اجتماعی توجیهی فرهنگی مساجد امام رضا دهه کرامت قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۷۹۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛ نماینده ولی فقیه ئر استان لرستان گفت:مسجد پایگاه دین، اخلاق ،معنویت و بزرگترین مرکز  کسب آگاهی و والاترین کانون احیا و تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی است .
حجت الاسلام و المسلمین سید احمد رضا شاهرخی با تاکید بر اینکه مسجد باید محور و کانون همه فعالیتهای فرهنکی ،سیاسی و اجتماعی در حامعه باشند، فزود:بهره گیری از همه ی ظرفیتهای استانی را برای رونق مساجد و جذب جوانان مومن، نخبه و انقلابی خواستار شد .
فرمانده سپاه حضرت ابالفضل(ع) لرستان هم به هجمه ی گستره فرهنگی دشمن علیه ملت ایران و ارزشهای اسلام و انقلاب اسشاره کرد و گفت: مساجد باید محل رجوع مردم و مرکر حل مشکلات آنان باشد .
 سردار باقری افزود: یک هزار و ۸۰۰ پایگاه بسیج در استان وجود دارد و برنامه ریزی شده همه آنان را به مساجد منتقل کنیم .
مدیر کل صداوسیمای استان لرستان هم گفت: هویت بخشی به مساجد و تولید برنامه های مختلف فرهنگی، سیاسی ،اجتماعی واقتصادی با محور مساجد و استودیو گریزی را از سیاست های رسانه ملی برای محور قرار گرفتن مساجد عنوان کرد و افزود: آماده ایم تا پایان سال هر هفته بخشی از برنامه های تولید محتوا در صداوسیمای لرستان را در یکی از مساجد برگزار کنیم .  

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



 

دیگر خبرها

  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • ۶ محله در حاشیه مشهد میزبان رویداد یکصدا ایران شدند
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • وعده یک تهیه‌کننده برای از سرگیری کنسرت‌ها در خوزستان
  • آغاز به کار ستاد برگزاری نخستین المپیاد هنر در مشهد
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود