Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-16@05:05:53 GMT

شیوه صحیح انعقاد قرارداد اجاره + فیلم

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۸۳۰۸۷

شیوه صحیح انعقاد قرارداد اجاره + فیلم

‍‍‍‍‍‍

احراز اعتبار و سمت موجر و مستأجر از نخستین‌ گام‌های مهم برای انعقاد قرارداد است. این موضوع آنقدر مهم است که عدم توجه به آن می‌تواند سبب بی تأثیر کردن قرارداد شود. ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳ اجتماعی حقوقی و قضایی نظرات

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری تسنیم، جابجایی مستاجرها و یا تمدید قراردادهای آنها غالباً با شروع فصل تابستان آغاز می‌شود؛ این قراردادها می‌توانند برای مؤجر و مستاجر پیامدهای حقوقی مختلفی را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای بررسی شرایط قراردادهای اجاره به سراغ دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری رفتیم و در 4 شماره به بررسی موضوع قرارداد اجاره خواهیم پرداخته‌ایم. فیلم توصیه‌های این وکیل دادگستر نیز در هر شماره منتشر می‌شود.

طاهری در نخستین شماره از مشاوره خود به مخاطبان تسنیم، در رابطه با قراردادهای اجاره گفت: نخستین نکته این است که قبل از انعقاد هر قراردادی مشاوره حقوقی گرفته شود و برای این منظور مردم می‌توانند به وکلا و مشاوران حقوقی و یا به مراکزی که مشاوره رایگان حقوقی ارائه می‌دهند مراجعه کنند که یکی از آنها شماره 129 قوه قضائیه است.

وی با اشاره به قراردادهای «تیپ» مشاوران املاک که برای انعقاد قرارداد بین موجر و مستاجر استفاده می‌شود، گفت: این قراردادها حاوی شرایط عمومی قراردادهاست و علاوه بر آنها هر موجر یا مستاجری ممکن است یک سری شرایط اختصاصی در قراردادش پیش‌بینی کند که گرفتن مشاوره درباره این شرایط اکیدا توصیه می‌شود.

این وکیل پایه یک دادگستری سپس به لزوم احراز شرایطی از سوی موجر و مستاجر در رابطه با انعقاد قرارداد بین آنها اشاره کرد و افزود: «اعتبار» دو طرف و «سمت» آنها از جمله مهم‌ترین مواردی است که باید توسط طرفین احراز شود.

طاهری با اشاره به اینکه موجر باید مال خود را به مستاجری اجاره دهد که توان پرداخت اجاره‌بها را داشته باشد، گفت: مثلا وقتی که مستاجر کارمند است و اجاره بهایی که باید پرداخت کند چند برابر درآمد اوست، اینجا محل تامل موجر است که خانه‌اش را به این فرد اجاره بدهد یا نه.

وی در رابطه با اعتبارسنجی مستاجر از سوی موجر افزود: موجر باید احراز کند که آیا مستاجر به نحو متعارف از ملک او استفاده خواهد کرد و صادق است یا خیر؟

این استاد دانشگاه، احراز اعتبار موجر از سوی مستاجر را نیز مهم دانست و گفت: مستاجر باید احراز کند که آیا آن کسی که به عنوان مالک قرارداد منعقد می‌کند واقعا مالک است یا خیر؟ یا اینکه آیا قبلا ملک به دیگری اجاره داده و یا فروخته نشده باشد.

وی احراز سمت طرفین قرارداد را نیز با ذکر مثالی اینچنین توضیح داد که ممکن است اجاره‌دهنده یک شرکت باشد و در اینجا مستاجر باید احراز کند که آیا مدیر آن شرکت اختیار اجاره دادن مال موضوع اجاره را دارد یا خیر و یا بالعکس ممکن است شرکت، اجاره‌کننده ملک باشد که در این صورت موجر باید احراز کند که آیا مدیر این شرکت اختیار اجاره کردن این ملک را دارد یا خیر؟

طاهری در پایان این قسمت گفت: چنانچه طرفین قرارداد اجاره، اختیار انعقاد قرارداد را نداشته باشند این قرارداد «غیرنافذ» خواهد بود و هیچ اثر حقوقی ندارد.

 

 

انتهای پیام/

R1397/P34399/S2,20/CT16

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۸۳۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ثبت قرارداد‌های اجاره مسکن در سامانه خودنویس

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت:از ابتدای سال ۱۴۰۳ تمامی قرارداد‌های اجاره برای دریافت کد رهگیری رایگان صرفاً باید در سامانه خودنویس به آدرس https://khodnevis.mrud.ir/ ثبت شوند.

علیرضا قاری‌قرآن افزود: بر این اساس دریافت کد رهگیری در سامانه خودنویس علاوه بر اینکه توسط مشاوران املاک امکان‌پذیر است، توسط خود مردم به‌عنوان متعاملین نیز به‌صورت رایگان قابل دریافت خواهد بود.


او گفت: براساس ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش‌خرید، پیش‌فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه‌های مشاوران املاک توسط بنگاه‌ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه‌های مشاوران املاک توسط خود متعاملین، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و اخذ شناسه (کد) رهگیری الزامی است.


مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان ادامه داد: در این راستا سامانه خودنویس برای رفاه حال مردم و در راستای نظارت و کنترل قیمت مسکن ایجاد شده است تا مردم بتوانند به‌صورت رایگان قرارداد‌های ملکی خود را ایجاد و ثبت کنند.


او تصریح کرد: این سامانه به‌صورت شبانه‌روزی آماده خدمت‌رسانی به مردم است و تمام اقلام اجاره ملک اعم از مسکونی، غیرمسکونی، مالکیت حقیقی، مالکیت حقوقی و چند مالکی در دسترس بوده، همچنین پنل مشاور املاک نیز در دسترس مشاورین املاک قرار گرفته است.


قاری‌قرآن  گفت:  برای ثبت یک قرارداد اجاره با استفاده از گزینه مدیریت قرارداد یا گزینه ایجاد قرارداد در بخش ابتدایی صفحه اصلی سامانه به پنل مدیریت قرارداد منتقل شده و می‌توان یک قرارداد اجاره رایگان ثبت کرد.


مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان خاطرنشان کرد: برای این کار لازم است اطلاعات ملک مورد اجاره در اختیار باشد، بعد از ایجاد قرارداد نیز لازم است که حداقل یک شاهد از طرف مؤجر و حداقل یک شاهد از طرف مستأجر، به سامانه معرفی شود و بعد از امضای طرفین قرارداد و امضای شاهدین، قرارداد ثبت نهایی شده و کد رهگیری به‌صورت خودکار صادر خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • لزوم ثبت قرارداد‌های اجاره مسکن در سامانه خودنویس
  • قطار ساخت ۲۷۶۰ واحد از پروژه «کوی پرواز» همدان به ایستگاه انعقاد قرارداد رسید
  • انعقاد ۳۰ فقره قرارداد خدمات فنی مهندسی در دیگر کشورها
  • انعقاد ۲۲ هزار قرارداد بانکی در نهضت ملی مسکن خراسان رضوی
  • توضیح معاون حقوقی استقلال درمورد خسارت نیم میلیون دلاری
  • حمله به مواضع نظامی رژیم صهیونیستی از نظر حقوقی کاملا صحیح است
  • حمله به مواضع نظامی اسرائیل از نظر حقوقی کاملا صحیح است
  • چگونه خانه اجاره کنیم؟ | رازهای تنظیم یک اجاره‌نامه عادلانه که هر موجر و مستأجری باید بدانند
  • انعقاد قرارداد طراحی ۱۱ تقاطع غیر هم‌سطح در قزوین
  • انعقاد قرارداد واردات ۶۰ واگن خط یک مترو مشهد تا اواخر اردیبهشت ۱۴۰۳