Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین صمیمی در در دیدار از پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه دستاوردهای بخش فضایی باید در زندگی مردم قابل لمس باشد، افزود: استفاده مردم از کاربردها و دستاوردهای فناوری فضایی در زندگی روزمره شان باعث ایجاد پایگاه اجتماعی بخش فضایی در جامعه می شود.

وی با اشاره به برنامه‌های راهبردی پژوهشگاه فضایی ایران گفت: پژوهشکده سامانه‌های ماهواره، نقطه کانونی فعالیت‌های این پژوهشگاه در دست‌یابی به ماهواره‌های عملیاتی است و انتظار می‌رود با تکیه بر توان فنی بالای موجود در این پژوهشکده، بتوان نقش راهبری قوی ایفا کرد و با روحیه تعامل و در جهت هم‌افزایی توان داخل کشور، پروژه‌ها به‌درستی و با تعیین دقیق الزامات و استانداردهای مربوط، برون‌سپاری شوند و در نهایت، با نظارت مستمر و دقیق بر پروژه‌ها، خروجی‌ها به‌درستی تحویل و یکپارچه‌سازی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



صمیمی با تاکید بر نقش کلیدی و حیاتی پژوهشکده سامانه‌های ماهواره در توسعه فناوری فضایی کشور، ادامه داد: قطعا پژوهشگران و نخبگان فعال در این مجموعه با اشراف بر نقش راهبری خود در حوزه فضایی کشور و با رویکرد حل مسئله، چالش‌های موجود در این حوزه را همچون گذشته پشت‌سر خواهند گذاشت.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با تاکید بر سیاست این پژوهشگاه مبنی بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در کشور، افزود: عملکرد پژوهشکده سامانه‌های ماهواره در این زمینه مناسب است و تاکنون این پژوهشکده با حدود ۱۳ شرکت تخصصی در حوزه تامین و نیز طراحی و ساخت همکاری دارد.

وی گفت:: پژوهشکده سامانه‌های ماهواره تعاملات خوبی با دانشگاه‌های برتر کشور نظیر دانشگاه تهران، صنعتی شریف، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و علم و صنعت دارد، ضمن اینکه در انجام پروژه‌ها به‌خوبی از ظرفیت‌های پژوهشکده‌های استانی و نیز سایر پژوهشگاه‌های تحقیقاتی کشور استفاده کرده است.

صمیمی با تاکید بر توجه ویژه بر اقتصاد فضا اضافه کرد: حضور فعال پژوهشگاه فضایی در حل مسائل حیاتی کشور نظیر خشکسالی، مدیریت بلایا، مدیریت منابع آبی کشور، موجب اعتبار بخش فضایی خواهد بود و پژوهشگاه می‌تواند با ایفای نقش در حل مسائل مهم کشور از طریق توسعه خدمات فضاپایه کمک کند.

در این دیدار، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در جریان فعالیت‌های پژوهشکده سامانه‌های ماهواره در حوزه طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی قرار گرفت و از پروژه‌هایی چون ماهواره سنجشی سها، ماهواره مخابراتی ناهید ۲ و نرم‌افزار شبیه‌ساز SIL بازدید کرد.

کد خبر 4342174 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: پژوهشگاه فضایی ایران حسین صمیمی فناوری فضایی ماهواره نوآوری تحقیقات علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امنیت اطلاعات محمد جواد آذری جهرمی فناوری نانو فناوری فضایی هوشمندسازی روبات تلفن همراه گوگل اپلیکیشن موبایل گوشی هوشمند شرکت دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۸۴۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع‌نامه‌ای در حوزه تاب‌آوری و مدیریت بحران برای مسئولان تدوین می شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا دکتر محمدحسن بازیار رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، امروز در نشست خبری که در محل پژوهشگاه برگزار شد با بیان اینکه زمین دائماً در حال تغییر و تحول است و این فرآیند، از گذشته وجود داشته، گفت: اخیرا زمین لرزه‌های با بزرگی بیش از ۴ در مناطقی مانند فاریاب کرمان و خراسان رضوی رخ داد.

وی با اشاره به موضوع دوره‌های بازگشت زلزله در تهران عنوان کرد: این دوره ابتدا ۱۲۰ سال، سپس ۱۵۰ سال و در نهایت به دلیل عدم وقوع زلزله بزرگ در تهران، ۱۷۵ سال عنوان شده است.

بازیار با تاکید بر پیچیدگی پدیده زلزله اظهار کرد: در بم زلزله در جایی به وقوع پیوست که ۲ هزار سال زلزله در آن رخ نداده بود. از این رو زلزله یک پدیده پیچیده است که باید همه موارد آن مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به نهمین دوره کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی که توسط پژوهشگاه برگزار می‌شود، گفت:این کنفرانس  از ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت ماه در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. در این کنفرانس، ۲۱۱ مقاله به صورت شفاهی و ۲۰۴ مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله تصریح کرد: زلزله‌شناسی، پیشگیری و ایمن‌سازی سازه‌ها و مدیریت بحران، محور‌های اصلی این مقالات را تشکیل می‌دهند. سخنرانان خارجی از ۱۵ کشور شامل آلمان، نروژ، یونان، امارات متحده عربی، آمریکا، اسپانیا، استرالیا، برزیل، ترکیه، ژاپن، سوئد، فرانسه، نیوزیلند و هند در این کنفرانس حضور خواهند یافت.

بازیار با اشاره به تمرکز این کنفرانس بر حل مسائل زلزله‌خیزی کلانشهر‌های ایران مانند تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد، گفت: در حاشیه این کنفرانس، ۱۶ کارگاه تخصصی در زمینه‌هایی نظیر ساخت و ساز بر روی گسل، زلزله تهران و طراحی و ساخت بیمارستان‌های مقاوم برگزار می‌شود.

وی افزود: تلاش داریم بر اساس یافته‌ها و بحث‌های این کارگاه‌ها، در پایان کنفرانس قطعنامه‌ای در حوزه ارتقای تاب‌آوری، مدیریت بحران و ساخت و ساز ایمن برای مسئولان و سیاستگذاران تدوین کنیم.

در ادامه عبدالرضا سروقدمقدم؛ عضو هیئت علمی ژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به نهمین کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی گفت: ما مخاطرات زیادی از جمله فرونشست، آتش‌سوزی و سیل داریم و ازطرفی تعداد کشته‌ها در تصادفات رانندگی و آلودگی هوا از زلزله بیشتر است و سؤال اینجاست که چرا ما باید این مقدار به بحث زلزله توجه کنیم؟!

سروقدمقدم ادامه داد: امروز ملاک در رده‌بندی مخاطرات دنیا، تعداد کشته‌ها نیست، به عنوان مثال اگر تعداد کشته‌ها در سیل ممکن است زیاد باشد، اما کشور را به خاطر نمی‌اندازد! فقط دو حادثه وجود دارند که با ملاک جدید یعنی تا‌ب‌آوری، کشور را به هم بریزند که آن هم جنگ و زلزله است.

عضو هیئت علمی ژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفت: هدف از برگزاری این کنفرانس علمی، علاوه بر بحث درباره یافته‌های جدید علمی، برطرف کردن دغدغه مدیران شهری نیز است. شعار این کنفرانس «زلزله و کلان‌شهر‌ها با تمرکز بر تهران» است چراکه دغدغه مسئولان را در موضوع زلزله تهران کامل شاهد بودیم.

سروقدمقدم تصریح کرد: ایجاد یک اجماعی در این موضوع برای مدیران شهری از اهداف  این کنفرانس است.

وی با تاکید بر ارتقای تاب‌آوری کشور‌ها در برابر مخاطرات، اظهار کرد: بعد از زلزله بزرگ سرپل ذهاب کرمانشاه جامعه مهندسی به این نتیجه رسید که اگر ۴۰ درصد از آیین‌نامه‌ها را در ساخت سازه‌ها رعایت کنند، می‌توانند جلوی بسیاری از تلفات را بگیرند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضای منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • امتیاز ویژه برنامه اعزام به خارج از کشور در «ایران هلث» اعطا می‌شود
  • امتیاز ویژه برنامه اعزام به خارج از کشور در «ایران هلث» اعطاء می‌شود
  • قطع‌نامه‌ای در حوزه تاب‌آوری و مدیریت بحران برای مسئولان تدوین می شود
  • چه کسانی در دوم انتخابات مجلس می‌توانند شرکت کنند؟/ اعتبارنامه منتخبان مجلس و خبرگان رهبری با طراحی جدید ارائه خواهد شد/ همه شعب اخذ رای امکان برخط بودن را دارند و استعلام‌ها به صورت برخط انجام می شود/ از بین ۹۰ نامزد در دور دوم انتخابات مجلس، ۲۵ نفر هم ا
  • ایستگاه‌های زمینی؛ کلید توسعه فضایی ایران
  • پاکسازی زباله‌های فضایی با کمک فناوری ژاپنی
  • اولین ارتباط بلوتوثی فضایی برقرار شد