Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، صادق عالیشوندی کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند افزود: زهر این جانوران، علاوه بر اینکه موجب درد و آزردگی شدید به ویژه در کودکان می‌شود، جان افراد را نیز تهدید می‌کند و در صورت درمان نشدن، منجر به فوت می‌شود.

او با اشاره به اهمیت فراگیری کمک‌های اولیه در زمان عقرب گزیدگی، تاکید کرد: در زمان عقرب گزیدگی، نخست باید به فرد آرامش داد، چرا که آرامش فرد، باعث کند شدن سرعت جذب زهر می‌شود و در صورت امکان، عضو آسیب دیده را باید پایین‌تر از سطح بدن مانند آویزان کردن دست و پا قرار داد و آن را با آتل بی‌حرکت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عالیشوندی با توصیه به کمپرس با آب خنک یا یخ در زمان عقرب‌گزیدگی برای تسکین درد، گفت: این امر علاوه بر تخفیف درد، باعث کند شدن سرعت جذب سم نیز می‌شود، پس عضو آسیب دیده نباید در معرض آفتاب قرار گیرد.
این کارشناس سلامت، افزود: سه تا پنج سانتی‌متر بالاتر از محل گزش در دست و پا را باید با یک پارچه پهن بست؛ به طوری که یک انگشت به راحتی از زیر آن عبور کند و فشار دادن سریع اطراف موضع عقرب گزیده نیز برای خروج زهر پس از گزش تا حدودی موثر است.
او با توصیه به دادن مایعات فراوان به فرد عقرب گزیده، هشدار داد: از دادن فرآورده‌های مرفین مانند تریاک به فرد عقرب گزیده خودداری شود، زیرا اثر زهر را تشدید می‌کند.
عالیشوندی ادامه داد: پس از این اقدامات، باید در سریع‌ترین زمان ممکن فرد را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی انتقال داد و از دستکاری محل گزش خودداری کرد؛ در مورد بریدن، مکیدن یا سوزاندن محل گزش توافق نظر وجود ندارد، مگر اینکه تا مرکز درمانی دو ساعت فاصله باشد.
کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند، مرغ، خارپشت، جوجه تیغی، مارمولک، سوسمار را شکارچیان توانایی برشمرد که از حشرات و عنکبوت‌ها تغذیه می‌کنند.
این کارشناس در ادامه با اشاره به اینکه مار‌ها مناطق تاریک را ترجیح می‌دهند و به بو‌ها نیز بسیار حساس هستند، گفت: هرچه مناطق مسکونی روشن‌تر باشد، احتمال دور شدن مار‌ها بیشتر است و بر افروختن آتش کاه، پِهِن و کاشت پونه و نعناع در اطراف مناطق مسکونی و همچنین پاشیدن گرد توتون و تنباکو اطراف منازل، چادرها، مزارع در دور کردن مار موثر است.
او درباره کمک‌های اولیه در مارگزیدگی نیز، توضیح داد: در مارگزیدگی باید خونسردی خود را حفظ کرد، بیمار را به پشت خواباند و محل زخم را با آب و صابون بشوییم و اشیایی از جمله ساعت و النگو را بیرون آوریم؛ عضو آسیب دیده را با آتل بی حرکت و از دستکاری محل گزش پرهیز کرد.
عالیشوندی هشدار داد: در مارگزیدگی استفاده از سرما درمانی یا کمپرس آب سرد به دلیل ایجاد اختلال در سیستم انعقادی خون و تخریب بافت و عضو، ممنوع است.


منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: خبرگزاری صدا و سیما عقرب گزیدگی بیشتر بدانیم کمپرس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۸۶۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوت 3 سرنشین لنج آتش گرفته در آب های جزیره هرمز

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به حادثه آتش سوزی یک فروند لنج در آبهای جزیره هرمز گفت: در این حادثه سه نفر در محل جان خود را از دست دادند و هفت مصدوم نیز به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس منتقل شدند.

به گزارش ایرنا، حسین قاسمی روز پنجشنبه با اعلام این خبر افزود: از این تعداد مصدوم، ۲ نفر دچار سوختگی ۵۰ درصد، یک نفر ۷۰ درصد، یک نفر ۲۰ درصد و سه نفر هم دچار سوختگی ۱۵ و ۱۰ درصد شده بودند.

وی بیان کرد: مصدوم با سوختگی ۷۰ درصد با آمبولانس به بیمارستان شیراز اعزام شد.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز گفت: یک فروند لنج در هشت مایلی جنوب جزیره هرمز دچار حریق شد که هفت نفر از سرنشینان آن نیز توسط قایق‌های همیار ناجی و ناجی ۱۵ و ۱۹ نجات پیدا کردند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان؛ اسماعیل مکی‌زاده روز پنجشنبه با اشاره به نجات این دریانوردان در آبهای استان افزود: تمامی دریانوردان، گردشگران و مسافران در صورت بروز شرایط اضطرار می‌توانند بدون گرفتن پیش شماره با مرکز جستجو و نجات دریایی هرمزگان با شماره ۱۵۵۰ تماس بگیرند.

وی با اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۹ دریانورد هرمزگانی در شرایط نامساعد جوی در عملیات‌های جداگانه در آبهای این استان از شرایط اضطرار خارج و نجات یافتند، بیان کرد: با وجود هشدارهای اعلام شده اما برخی از دریانوردان استان اقدام به دریا روی در شرایط نامساعد جوی کرده که این بی‌توجهی باعث ایجاد شرایط اضطرار و خطر برای این دریانوردان شد.‌

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مایکل اوون: می‌ترسم لیورپول به سرنوشت منچستریونایتد دچار شود
  • سه سرنشین لنج آتش گرفته در آبهای جزیره هرمز جان باختند
  • آتش‌سوزی لنج در هرمز سه فوتی بر جای گذاشت
  • فوت ۳ سرنشین لنج آتش گرفته در آب‌های جزیره هرمز
  • فوت 3 سرنشین لنج آتش گرفته در آب های جزیره هرمز
  • سقوط تیر برق برروی ۲ دستگاه خودرو در قزوین
  • ۱۳۰ ساختمان مسکونی و تجاری امام زاده ابراهیم شفت در آتش سوخت
  • واژگونی تیبا یک نفر را به کام مرگ کشاند
  • خسارت۵۷میلیاردتومانی به راهداری گلستان
  • ناپولی برای استخدام کونته دچار تردید شد