Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@10:25:44 GMT

نخلستانهای جالق سراوان بار دیگر طعمه آتش و دود شد

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۹۰۵۴۶

نخلستانهای جالق سراوان بار دیگر طعمه آتش و دود شد

زاهدان-ایرنا- بخشدار جالق سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان گفت: نخلستانهای این بخش امروز از سه ناحیه بطور همزمان طعمه آتش شد که احتمال وجود عامل انسانی را قوت بخشیده است.

عبدالحکیم شاهمیری دوشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سریال ادامه دار آتش سوزی ها در نخلستانهای بخش جالق شهرستان سراوان احتمال دخالت انسانی را قوت بخشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: متاسفانه سه محله «دکانان، صدیق آباد و کشان» در شهر جالق به طور همزمان دچار آتش سوزی شدند.
بخشدار جالق ادامه داد: این آتش سوزی ها همزمان از ساعت 14 امروز /دوشنبه/ آغاز و پس از 9 ساعت تلاش بی وقفه آتش نشانان و همراهی مردم محلی، شوراها و دهیاران در ساعت 22 مهار شدند.
وی گفت: 55 نخل مثمر و 152 پاجوش در محله دکانان، 204 نخل بارور و مثمر و 354 پاجوش در محله صدیق آباد و 12 نخل بارور و 32 پاجوش در محله کشان طعمه حریق شد.
شاهمیری از جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان درخواست کرد صدای کشاورزان را بشنود و چاره ای اساسی در این باره بیندیشند.
وی با بیان اینکه کشاورزان از قشر ضعیف جامعه و نیازمند حمایت اساسی هستند اظهار داشت: جهاد کشاورزی می تواند با حداقل امکاناتی که در اختیار کشاورزان قرار می دهد و راهنمایی های لازم از وقوع چنین حوادثی و وارد آمدن این همه خسارات به کشاورزان و مردم جلوگیری کند.
بخشدار جالق همچنین از نیروهای امنیتی، انتظامی و قضایی خواست چنانچه عوامل انسانی در وقوع این آتش سوزی ها دخیل هستند آنان را شناسایی و طبق قانون برخورد کنند.
شاهمیری درعین حال مهمترین عوامل آتش سوزی ها در بخش جالق را هرس و اصلاح نکردن اصولی نخیلات، عدم جمع آوری ضایعات پای نخل ها، پاتوق های معتادان در نخلستان ها، نبود راه دسترسی مناسب و احساس مسئولیت کشاورزان در اصلاح و جمع آوری و نهایتا عامل انسانی ذکر کرد.
به گزارش ایرنا، سه روز پیش نیز بیش از هزار نخل خرما در نخلستانهای بخش جالق سراوان طعمه آتش شد.
این در حالیست که در پی آتش سوزی 11 تیرماه جاری مدیر جهاد کشاورزی سراوان به خبرنگار ایرنا گفته بود: آتش سوزی روز دوشنبه 11 تیرماه در سطح نخلستان های این شهرستان 16 میلیارد و 150 میلیون ریال به کشاورزان منطقه خسارت وارد کرد.
سراوان در 347 کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7336**6081

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي حوادث آتش سوزي نخلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۹۰۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس

به گزارش همشهری آنلاین، پلنگ ایرانی پس از انقراض ببر مازندران و شیر ایرانی، بزرگترین گربه‌سان کشور به شمار می‌رود. کمبود طعمه در اثر شکار غیر مجاز و بی رویه، تخریب زیستگاه طبیعی پلنگ به دلیل توسعه فعالیت‌های انسانی، کشته شدن پلنگ‌ها به دست افراد محلی و شکارچیان متخلف باعث شده است که این گربه‌سان ایرانی به سمت انقراض برود.

«پلنگ در هر کجا به دام‌ها خسارت بزند از طریق صندوق توسعه محیط زیست خسارت آن پرداخت می‌شود.» این گفته کامبیز محسن سلطانی رئیس اداره محیط زیست نوشهر به خبرنگار فارس بود.

در نتیجه تقابل پلنگ با انسان و آسیب‌پذیری این گونه کمیاب در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

کمبود طعمه‌های پلنگ در اثر شکار بی‌رویه و تخریب عرصه‌های طبیعی از عوامل مهم کاهش جمعیت و افزایش حمله پلنگ به دام‌های اهلی و تقابل این گونه با انسان بوده است.

«در بخش گسترده‌ای از محدوده پراکنش پلنگ، به‌ویژه در منطقه زاگرس با کمبود طعمه و به‌تبع آن تعارض بین پلنگ و دام‌های اهلی و دامداران روبه‌رو هستیم.» این گفته حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست می‌گوید.

کد خبر 847559 منبع: فارس برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش خبر مهم پاکستان حیوانات - یوزپلنگ آسیایی

دیگر خبرها

  • کامیون حامل بیسکویت طعمه حریق شد
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • تامین زمین برای ساخت هشت هزار و ۵۰۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان های سراوان و گلشن
  • تصاویر| سراوان از دفن زباله بهسازی شد؛ استان گیلان
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • زباله سوز؛ نقطه پایانی رفع ابَرچالش سراوان
  • (تصاویر) این عنکبوت بی‌رحم و خطرناک است