Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@20:30:41 GMT

پیش بینی حملات قلبی با استفاده از نقاط کوانتومی

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۹۲۰۲۸

پیش بینی حملات قلبی با استفاده از نقاط کوانتومی

تهران - ایرنا - محققان دانشگاه تبریز موفق به ساخت نانوحسگری بر پایه‌ نقاط کوانتومی گرافنی شدند که می‌توان به کمک آن حملات قلبی را پیش‌بینی کرد. همچنین می‌توان برای تشخیص زودهنگام سرطان‌ها به‌ویژه سرطان سینه مورد استفاده قرار داد.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری، امروزه نارسایی قلبی و سرطان از معضلات اساسی سلامت عمومی در جوامع صنعتی به‌شمار می‌روند که میزان بروز و شیوع آن‌ها در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این بیماری‌ها علاوه بر آسیب‌های جسمانی و هزینه‌های درمان بالا، می‌توانند زندگی بیمار را از لحاظ روحی مختل کند. این امر به‌نوبه خود عامل مهمی در پیشروی بیماری محسوب می‌شود. ازاین‌رو، تشخیص دقیق و زودهنگام بیماری‌ها یکی از مهم‌ترین راه‌های مقابله با آن‌هاست.
دکتر کریم اسدپور زینالی محقق دانشگاه تبریز، هدف از انجام این طرح را ساخت یک نانوحسگر زیستی مبتنی بر نقاط کوانتومی گرافنی جهت تشخیص زودهنگام بیماری نارسایی قلبی عنوان کرد.
به گفته وی این نانوحسگر الکتروشیمیایی قادر به تشخیص، سنجش و آنالیز مقادیر بسیار اندک یک نشانگر زیستی موسوم به AXL در نمونه‌ سرم بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و نیز سرطان است. در این نانوحسگر، از نقاط کوانتومی گرافنی عامل‌دار شده به‌عنوان بستری برای تثبیت آنتی‌بادی AXL استفاده شده‌است.
«این بستر می‌تواند برای نشانگرهای زیستی مربوط به سایر بیماری‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. حسگر طراحی شده قادر است با آنالیز و تجزیه تنها 10 میکرو لیتر از نمونه بسیار رقیق سرم خونی بیمار مبتلا به نارسایی قلبی، غلظت 'پروتئین تیروزین کیناز' (AXL) در جریان خون را اندازه‌گیری کند. سطوح بالای غلظتی پروتئین AXL نشان‌دهنده التهاب و نارسایی قلب است که می‌تواند با حمله قلبی یا سکته قریب الوقوع همراه باشد.»
اسدپور زینالی در ادامه افزود: در این طرح برای تایید موفقیت‌آمیز بودن سنتز نقاط کوانتومی گرافنی از تکنیک های میکروسکوپ روبش الکترونی نشر میدانی و عبوری و روش‌های مشخصه یابی از قبیل اسپکتروسکوپی UV-Vis، مادون قرمز تبدیل فوریه FT-IR، پراش اشعه‌ پرتو ایکس XRD و اسپکتروسکوپی فتولومینسانس (PL) استفاده شد. سپس حسگر الکتروشیمیایی پیشنهادی، از حیث پاسخ به گونه‌ AXL مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج آن با نتایج حاصل از کیت تجاری ELISA مقایسه شد.
حد تشخیص نانوحسگر توسعه یافته به میزان 0.5 پیکوگرم بر میلی‌لیتر و محدوده‌ پاسخ‌دهی آن نیز 1.7 تا 1000 پیکوگرم بر میلی لیتر است که نسبت به کیت‌های تجاری الایزا بهبود یافته است. این حسگر قادر است کارایی خود را تا دو هفته حفظ کند.
این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر کریم اسدپورزینالی- عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز- و دکتر فریبا ملارسولی- دانش‌آموخته مقطع دکتری این دانشگاه- است. محققانی از کشور اسپانیا نیز در انجام این طرح همکاری داشته‌اند. نتایج این کار در مجله‌ Analytica Chimica Acta با ضریب تأثیر 4.95 (جلد 1011، سال 2018، صفحات 28 تا 34) به چاپ رسیده است.
علمی**1023**1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي حملات قلبي نقاط كوانتومي فناوري نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۹۲۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت ۷۰ درصد مرگ‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام دلفان در سخنانی، اظهار داشت: سه پروژه مهم بیمارستانی «نیایش» خرم‌آباد، «رازی» کوهدشت و «گهر» دورود، از روند و رشد خوبی برخوردارند که طبق برنامه‌های زمان‌بندی‌شده، پیش می‌روند.

وی افزود: هم اکنون بیمارستان‌های «نیایش» خرم‌آباد با ۶۵ درصد، «رازی» کوهدشت با ۵۰ درصد و «گهر» دورود با ۲۱ درصد پیشرفت فیزیکی نسبت به سال قبل، از روند پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره به رابطه سلامت، زمین پاک و سلامت خانواده و با اشاره به مشارکت گسترده مردمی و سایر دستگاه‌های اجرایی استان و ظرفیت‌های ذی‌نفع در حوزه بهداشت در طول دهه‌های گذشته، بیان داشت: با مردمی‌سازی سلامت به سمت پوشش همگانی سلامت حرکت می‌کنیم و باتوجه‌به سرمایه مردمی به‌عنوان دریای بی‌پایان توانمندی و ایثار و لزوم توجه به بهداشت و پیشگیری اشاره و ابراز امیدواری کرد که در هفته سلامت نتایج یک سال تلاش بی‌وقفه در پیاده‌سازی برنامه ملی سلامت خانواده و نظام ارجاع با مشارکت مردم به جامعه اطلاع‌رسانی می‌شود.

دلفان همچنین به رژیم غذایی سالم برای زندگی بهتر اشاره کرد و گفت: فواید رژیم غذایی سالم برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت، پوکی‌استخوان، سرطان، داشتن پوستی سالم، شاداب و جوان، داشتن سیستم ایمنی قوی و پیشگیری از بیماری‌های مسری مانند آنفلوانزا، سرماخوردگی، کرونا و داشتن قلب و عروقی سالم که حدود ۷۰ درصد مرگ‌های اخیر مربوط به مشکلات قلب و عروقی مؤثر است.

کد خبر 6081597

دیگر خبرها

  • درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود
  • اجرای پویش ملی غربالگری سرطان به زودی در کشور
  • اجرای پویش ملی غربالگری سرطان در ایران
  • یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است
  • علت ۷۰ درصد مرگ‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است
  • یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • هشدار ترسناک دانشمندان در مورد استفاده از ویپ
  • افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه
  • عامل افزایش ابتلای جوانان به سرطان چیست؟