Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@14:56:31 GMT

خشم در خشکسالي

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۹۲۳۳۷

خشم در خشکسالي

خبرگزاري آريا - بجنورد- ايرنا- غول هزار چهره خشکسالي هر روز چهره اي از خود نمايان مي کند و اين سال ها، کمبود آب در روستاهاي خراسان شمالي مايه بداخلاقي تنش و نزاع هاي دسته جمعي شده است به طوريکه براساس آمارهاي رسمي، استان از نظر اين نوع نزاع ها در رده هاي نخست استان ها قرار دارد.

به گزارش ايرنا، شايد کسي فکرش را هم نمي کرد آب، مايه حيات انسان ها روزي سبب خشونت و تنش ميان مردم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان مردم که همواره در حادثه هاي مختلف سيل و زلزله ياريگر هم نوع خود هستند وقتي پاي مايه حيات به ميان مي آيد بداخلاق و بي حوصله مي شوند.
* تنش در بيشتر رودخانه ها ديده مي شود
مدير آب و خاک و امور فني و مهندسي سازمان جهاد کشاورزي در اين باره گفت: تنش اجتماعي بر سر آب از ده سال گذشته در جاي جاي استان آغاز شده است و اکنون در بيشتر رودخانه هاي استان، شاهد درگيري و تنش روستاييان بر سر آب هستيم.
بهروز عربي اظهار داشت: کمبود آب سبب شده تا مشکلات خشکسالي به مشکل اجتماعي بدل شود و در اين سال ها تشديد شده و شمار بيشتري از روستاها را در برگرفته است.
مدير آب و خاک و امور فني و مهندسي سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي گفت: با توجه خشکسالي هاي چند ساله اخير و کاهش نزولات جوي، هم اکنون 10 درصد قنات هاي اين استان خشک شده اند.
عربي با اشاره به کاهش 21 درصدي بارندگي سال جاري در مقايسه با پارسال اظهار داشت: هم اکنون 66 رشته قنات در خراسان شمالي خشک و يا به مرز خشکي رسيده اند.
وي گفت: بيشترين قنات هاي خشک شده در شهرستان هاي شيروان، اسفراين، جاجرم و گرمه است که تحت تاثير خشکسالي ها خشک شده اند.
وي با اشاره به اقدامات انجام شده در اين خصوص افزود: از مجموع کل 629 رشته قنات در خراسان شمالي، مرمت و لايروبي 250 رشته قنات در دست اجرا است که از محل اعتبارات سال 96، 194 ميليارد ريال براي آن در نظر گرفته شده است.
مدير آب و خاک و امور فني و مهندسي سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي گفت: هم اکنون ظرفيت سالانه آب موجود در قنات هاي اين استان 85 ميليون متر مکعب است که 33 هزار هکتار از اراضي زراعي و باغي استان را زير پوشش قرار داده اند.
خراسان شمالي 629 رشته قنات دارد که شيروان و اسفراين با 320 رشته قنات، بيشترين قنات هاي اين استان را دارا است.
* 48 درصد زمين هاي آبي کشاورزي استان دچار تنش آبي است
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي با اشاره به کاهش بارندگي ها در چند سال گذشته گفت: امسال 48 درصد از زمين هاي آبي باغي و زراعي استان با تنش آبي رو به رو است.
محمدجواد تشکري اظهار داشت: سطح زمين هاي کشاورزي آبي استان 145 هزار هکتار است که حدود نيمي از آن با تنش آبي روبه رو است.
وي با بيان اينکه 87 درصد از منابع آبي استان معادل 965 ميليون مترمکعب، در بخش کشاورزي به مصرف مي رسد افزود: اکنون 60 درصد از منابع آبي کشاورزان استان از منابع آبي سطحي تامين مي شود که البته منابع پايداري نيست و با پايين آمدن ميزان بارندگي ها بشدت کاهش يافته است.
تشکري خاطرنشان کرد: کشاورزان استان در اين سال ها، کم آبي و تنش ها را لمس کرده اند زيراکه در 15 سال گذشته ميزان منابع آبي تجديد پذير استان بيش از يک ميليارد مترمکعب کاهش يافته است.
وي تصريح کرد: در 15 سال گذشته منابع آبي تجديدپذير استان 2.4 ميليارد مترمکعب بود اما اين رقم اکنون بيش از يک ميليارد مترمکعب کاهش يافته است.
تشکري اظهار داشت: در اين سال ها سطح زمين هاي زراعي استان به علت کم آبي ها کاهش يافته است به طوري که سطح گندم آبي از 60 هزار هکتار به 49 هزار هکتار و سطح گندم ديم از 110 هزار هکتار به 99 هزار هکتار رسيده است.
وي با بيان اينکه در يک دهه گذشته ميزان بارندگي ها در استان سالانه 260 ميلي متر بود اما اکنون اين رقم به 230 ميلي متر رسيده است.
وي گفت: اين در حالي است که در اين سال ها سطح باغ هاي استان از 32 هزار هکتار به 42 هزار هکتار رسيده و اين افزايش سطح با افزايش ميزان مصرف روبه رو بوده است.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادکشاورزي خراسان شمالي گفت: بخشي از اين توسعه باغ ها مربوط به تغيير کاربري زمين زراعي به باغ و بخشي مربوط به ايجاد باغ در زمين هاي شيبدار بوده است.
* تغيير اقليم و خشونت اجتماعي
تشکري اظهار داشت: بر اساس يک تئوري، تغيير اقليم و خشکسالي بتدريج و در مراحل مختلف سبب بروز مشکلات و تنش هاي اجتماعي مي شود.
وي تصريح کرد: در مرحله نخست پديده خشکسالي به عنوان پديده جوي است و گذر مي کند اما اگر خشکسالي تدام يافته و منابع آب زير زميني و سطحي کاهش يابد تبديل به خشکسالي آبي مي شود که بتدريج و در صورت تداوم سبب خشکسالي کشاورزي مي شود.
وي تصريح کرد: با تداوم وضعيت و با کاهش ميزان توليد محصولات کشاورزي در بخش هاي مختلف زراعي، باغي و دامي، خشکسالي در مرحله بعد سبب کاهش درآمد روستاييان و بهره برداران مختلف مي شود که به عنوان خشکسالي اقتصادي شناخته مي شود.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي گفت: خشکسالي هاي اجتماعي نيز سبب بروز درگيري ها و تنش هاي اجتماعي در ميان روستاييان مي شود.
* 17 منطقه پرنش اجتماعي آب در خراسان شمالي وجود دارد
معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه اي خراسان شمالي با اشاره به بروز تنش هاي اجتماعي بر سر آب کشاورزي گفت: 17 منطقه پرتنش اجتماعي در زمينه آب کشاورزي در استان شناسايي شده است.
وحيد واسطه اظهار داشت: تنش آبي کشاورزي عمدتا بر سر آب هاي سطحي است و پنج منطقه پرتنش اجتماعي آب در حوزه آب هاي زير زميني نيز در استان شناسايي شده است.
وي افزود: چاه هايي که در حريم چاه هاي مجاز و چشمه ها و قنات ها حفر شده، محل تنش کشاورزان و روستاييان شده است.
واسطه با اشاره به فعاليت ها و کارکردهاي ميرآب ها در توزيع آب کشاورزي و حل اختلافات گفت: يکي از راهکارهاي خوب براي جلوگيري از تنش هاي اجتماعي، احياي طرح ميرآب در روستاها است.
وي تصريح کرد: در سال هاي گذشته اداره آبياري علاوه بر تامين آب، توزيع آن را نيز بر عهده داشت اما از سال 61 در قانون توزيع عادلانه آب، توزيع آب به وزارت کشاورزي واگذار شد و از آن زمان ميرآب ها بلاتکليف ماندند و تاکنون نيز اين طرح احيا نشده است.
واسطه اظهار داشت: توزيع آب در ميان کشاورزان، يکي از کارکردهاي ميرآب ها است و مي توان مشکلات توزيع آب را توسط آنان به حداقل رساند.
معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه اي خراسان شمالي تاکيد کرد: در اين استان که استان کشاورزي است، احياي ميرآب ضروري است البته احياي اين طرح، ساز و کار خاص خود را مي طلبد.
معاون اجتماعي نيروي انتظامي خراسان شمالي گفت: نزاع هاي فردي و دسته جمعي سال 96استان در مقايسه با سال ماقبل آن 12 درصد افزايش دارد که پليس براي کاهش آن طرحي در دست تهيه دارد.
سرهنگ حيدر اقبالي اظهار کرد: در طرح پليس، علل درگير و نزاع ها در استان شناسايي و راه کارهاي نيز براي از بين بردن نزاع ها ارائه مي شود.
وي افزود: اختلاف بر سر زمين و آب کشاورزي يکي از علت هاي وقوع نزاع ها در روستاها است و با بروز خشکسالي ها افزايش ميزان درگيري ها بر سر آب در استان محتمل است.
سرهنگ اقبالي با اشاره به افزايش5 درصدي پرونده هاي نزاع و درگيري در طرح نوروزي امسال خاطرنشان کرد: شمار پرونده هاي درگيري ها و نزاع هاي فردي و دسته جمعي در اجراي اين طرح 446 مورد به ثبت رسيده است که اين رقم در مدت مشابه پارسال 423 مورد گزارش شده بود.
خراسان شمالي 344 هزار هکتار عرصه کشاورزي دارد که از اين سطح 300 هزار هکتار کشتزاز است و بيش از 42 هزار بهره بردار بخش کشاورزي در اين حوزه فعاليت مي کنند، اين استان بيشترين شاغل در بخش کشاورزي را دارد.
7185/ 6042
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۹۲۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان شمالی محقق شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا حسین‌نژاد پیش از ظهر سه‌شنبه در دیدار با معاون مدیریت و توسعه منابع وزارت جهاد کشاورزی که در استانداری برگزار شد، ضمن قدردانی از مساعدت وی برای تخصیص اعتبارات بخش کشاورزی و اعتبار مصوب سفر ریاست جمهوری به استان برای پیشبرد بهتر اهداف در این بخش را خواستار شد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد از پست‌های سازمانی در خراسان شمالی خالی است، پیگیری برای اخذ مجوز استخدام نیروی انسانی مورد نیاز و تکمیل پست‌ها و همچنین توجه ویژه به مسکن کارکنان را مورد توجه قرار داد.

استاندار خراسان شمالی با اشاره به اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی، خواستار مساعدت در تخصیص کامل این اعتبارات، برای پیشبرد اهداف و اعتلای بخش کشاورزی شد.

حسین‌نژاد بیان کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی در سالی که مزین به شعار جهش تولید با مشارکت مردم است، از ظرفیت مشارکت مردمی در زمینه تحقق و شکوفایی و جهش تولید در بخش کشاورزی در استان بهره ببریم.

کد خبر 6080280

دیگر خبرها

  • بارندگی‌های اخیر، خشکسالی خراسان جنوبی را جبران نمی‌کند
  • برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد
  • اشتغالی مولد و سودآور با پرورش ماهی در زابل
  • آب‌رسانی سیار به ۲۸۵ روستا در استان مرکزی
  • سالانه یک میلی‌متر از میزان بارش‌های کشور کم شده است
  • افزایش ۷.۶ درصدی تولید تخم مرغ در خراسان رضوی
  • ۳۹ میلیون لیتر نفت‌گاز بین کشاورزان غرب خراسان رضوی توزیع شد
  • تخصیص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان شمالی محقق شود
  • ۶۳ درصد از اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شده است
  • ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت