Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-04@03:13:17 GMT

آخرین وضعیت ارز مورد نیاز حجاج

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۹۳۷۱۷

آخرین وضعیت ارز مورد نیاز حجاج

پول‌نیوز -  رئیس سازمان حج و زیارت گفت: ارز مورد نیاز حجاج با وجوهی که خود زائرین در اسفند ماه در هنگام ثبت نام پرداخت کرده‌اند، طبق نرخ روز بانک مرکزی خریداری شده است و ھیچ منتی هم بر زائران عزیز نیست.

حمید محمدی در همایش حجاج، سرمایه صلی سازمان حج و زیارت را زائرین دانست و اظهار کرد: وجود زائرین عزیز هویت و فلسفه وجودی سازمان حج و زیارت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، حج را کنگره بزرگ اسلام و یک حرکت عظیم و بی نظیر در دنیا و جهان اسلام خواند و گفت: ما فضای حج را ھمانند سال گذشته در شرایطی برقرار می کنیم که رابطه دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان وجود ندارد، اما موضوع حج به لحاظ اهمیت بسیار زیادش، از روابط دو جانبه کاملا جدا تلقی شده است و بر همین اساس پیش می‌رود.
وی افزود: با اینکه فقدان روابط دوجانبه محدودیتهای زیادی را ایجاد کرده و بر سختی کار بسیار افزوده است، اما خدمتگزاران شما در سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رھبری و تمامی خادمین حجاج از جمله مدیران مجموعه ها، مدیران کاروانهاو همکاران آنها در هر رده ای همه سعی و تلاش خود را بکار بسته اند تا زائرین با آسودگی و در کمال آرامش از برکات این سفر معنوی بهرمند شوند و اعمال حج خود را به بهترین نحو ممکن انجام دھند.
رییس سازمان حج و زیارت، فرآیند عملیات حج را بسیار پیچیده و سخت برشمرد و توضیح داد: بعد از حج سال گذشته حدود 25 کارگروه از کارشناسان خبره در مورد واکاوی و آسیب شناسی حج تشکیل شد و هدف از این کارگروه‌ها ، مرتفع گرداندن مشکلات برای سالهای بعد بود.
محمدی به موضوع اسکان نیز اشاره کرد و افزود: اسکان زائرین در مدینه منوره با توجه به تخریب بخشی از ھتلھای این شهر و عدم جایگزینی ھتلھای جدید، نسبت به ھتلھای مکه کیفیت پایین تری دارد .
وی طول اسکان در مدینه را ناشی از محدودیت تعداد هتل مناسب حداکثر 6 روز دانست و گفت: دست اندرکاران سازمان حج و زیارت تمام تلاش خود را برای رفاه و آسایش زایران انجام داده اند؛ البته برخی مشکلات موجود در مدینه برای زایران همه کشورها وجود دارد که امیدواریم این دغدغه ها هم با سعه صدر زائران به خوبی پایان یابد.
رییس سازمان حج و زیارت در خصوص تغذیه زائرین نیز اظهار کرد: تغذیه زائرین کشورمان در هتل‌ها پخت نمی‌شود بلکه این فرآیند در آشپزخانه‌های متمرکز و توسط آشپزھای مجرب ، زیر نظر کارشناسان بهداشت و با موادی مرغوب و تجهیزات مدرن و با توجه جدی به اصول بهداشتی و سلامت انجام می گیرد.
محمدی در خصوص موضوعات پزشکی و درمانگاھھای زائرین اظهار کرد: درمانگاه‌های تخصصی در مدینه ‌و مکه ایجاد کرده ایم که زائرین می توانند برای معالجه به آنھا مراجعه کنند؛ البته لازم است زائران اصول بھداشتی و مسائلی که باعث بیماری نشدن آنها می شود را مورد توجه قرار دهند و به پیشگیری قبل از درمان بپردازند.
وی به خدمات درمانی ‌در‌ مشاعر مقدس اشاره کرد و افزود: طبق توافقنامه صورت گرفته با طرف سعودی، حجاج ما می توانند از خدمات پزشکی عربستان در منا و عرفات استفاده کنند.
رییس سازمان حج و زیارت در همین رابطه تاکید کرد: طبق توافقات انجام شده با مسئولین سعودی حجاجی که در عرفات و منا به پزشک نیاز دارند، می توانند به نزدیکترین درمانگاھھای سعودی که در منطقه ایران قرار دارد، مراجعه کنند.
محمدی با تاکید بر اهمیت اصل امنیت و سلامت حجاج گفت: لازم است حجاج محترم به تمامی نکات و مواردی که مدیران کاروانها اعلام کرده اند توجه جدی داشته باشند؛ در همین رابطه توجه به قوانین و مقررات کشور میزبان نیز بسیار مهم است.
وی در خصوص اسکان در مشاعر مقدس در ایام تشریق تصریح کرد: با توجه به گرمی ھوا در موسم حج که گرمترین زمان سال در عربستان است، اقدامات بسیار خوبی در عرفات شده است، کسانی که سالهای قبل مشرف شده‌اند می‌توانند این تفاوت بسیار برجسته را تبیین کنند؛ در عرفات چادرهای سنتی و کوچک و کوتاه به خیمه‌های بسیار بزرگ و مرتفع و دارای کولرهای گازی تبدیل شده است، اما با این وجود محدودیتهایی مثل تنگی و مضیقه جا وجود دارد که حجاج محترم باید زائرین با سعه صدر و کمی حوصله این کاستی‌ها را تحمل کنند.
وی با اشاره به محدودیت وسعت منا و مضیقه جای استراحت حجاج در خیمه های منا، گفت: ممکن است عده ای بگویند در این شرایط که محدودیت و مشکل جا هست، تعداد کمتری به حج ببریم. باید توجه داشت اگر سازمان بتواند سالی یکصد هزار نفر را هم به حج اعزام کند، تشرف یک میلیون و 350 هزار نفری که از 12 سال پیش در نوبت و انتظار تشرف هستند تا 14 سال دیگر بطول خواهد کشید.
اگر تعداد کمتری مثلا 50 هزار نفرشوند، زمان انتظار به 28 سال افزایش خواهد یافت و ممکن است حج تمتع ، قسمت عزیزانی که سالیان متمادی در انتظار هستند، نشود.
وی با اشاره به روحیه همکاری و تعاون مردم خوب ایران گفت: یقینا همه حجاج حاضر هستند یکی دو شب سختی و مضیقه جا را تحمل کنند اما زمینه را برای تشرف زودتر هم وطنان چشم انتظارشان فراهم کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص ھزینه اعزام زائرین که در این روزھا ھجمه ھایی علیه آن شده و عده ای بیان می کنند که چرا بایستی ھزینه زائرین با ارز 3900 تومانی تامین شود، گفت: ارز مورد نیاز زائرین با وجوهی که خود زائرین در اسفند ماه در هنگام ثبت نام پرداخت کرده اند، طبق نرخ روز بانک مرکزی خریداری شده است و ھیچ منتی هم بر زائران عزیز نیست.


منبع: پول نیوز

کلیدواژه: ارز مسافرتی حجاج پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۹۳۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به مفهومی به اسم شبکه تنظیم گری کشوری نیاز داریم

به گزارش خبرنگار گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید محمد صادق امامیان هم بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف با اشاره به اینکه چطور باید تنظیم گر‌های جدا از هم را در ساختار دولت به یک ساختارمتمرکز نهادی وضع کنیم، گفت: هر تنظیم گر یک نهاد بالا دست دارد. به عنوان مثال ستاد تنظیم بازار زیر مجموعه وزارت صمت است یا ساترا زیر مجموعه صدا وسیما است و همگی نیازمند یک نهاد بالا دست برای تمرکز شدن فعالیت را طلب می‌کنند.

وی ادامه داد: امیدواریم در جلسه آتی، بازیگران مهم عرصه را به سمت بخش خصوصی بیاوریم و بیشتر نسبت به مشکلاتی که دارند آگاه شویم. در این جلسه هم سعی داریم به گفتگوی میان تنظیم گر‌ها بپردازیم. 

* به مفهومی به اسم شبکه تنظیم گری کشوری نیاز داریم

امامیان خاطر نشان کرد: ما به مفهومی به اسم شبکه تنظیم گری کشوری نیاز داریم. در کشور‌های مختلف دنیا همه شبکه‌های تنظیم گری دارند در حالی‌که ما خیلی به تکثیر شبکه‌ها به عنوان نیاز جامعه مدیریت نیاز داریم. ما مسئله‌ای به اسم هویت حرفه‌ای مشترک داریم که در آن همکاری جمعی تنظیم گران به منظور ارتقا و تثبیت مفهوم تنظیم گری به عنوان خلأ بیش از هر چیزی حس می‌شود. ما در ساختار یک وزارت خانه یک مجموعه رگولاتوری داریم که چند تا دپارتمان اجرایی هم در زیر مجموعه آن قرار دارد که اگر بخواهیم آن‌ها را از از نظر سازمان اداری استخدامی و مقررات اداری برررسی کنیم هچ تفاوتی وجود ندارد. باید گفت که رگولاتور جنس متفاوتی از این نهاد است و وظایف متفاوتی دارد و این را باید به مسئله به رسمیت نشناختن هویت در کشور مربوط دانست که در این خصوص ضعف داریم.

وی ادامه داد: در تنظیم گری ما اختلاف نظر‌های زیادی داریم و چطور می‌توان انتظار از وزیری داشت که سیاسی انتخاب شده است و توقع داشت که تنظیم گری را به صورت صحیح انجام دهد. چطور می‌توان از سایر بخش‌ها انتظار داشت که تفاوتی را در این خصوص قائل شوند. حتی ترویج استاندارد‌های حرفه‌ای مشکل دیگری است که تنظیم گر‌ها با آن‌ها روبرو هستند.

نقش شبکه تنظیم گری می‌تواند قدرت چانه زنی دولت را با بخش خصوصی و حتی با سازمان‌های دولتی بالا ببرد و وقتی تنظیم گر‌ها کنار همدیگر باشند می‌تواند هم گرایی آن‌ها باعث یک مذاکره قدرتمند شود

امامیان گفت: نقش شبکه تنظیم گری می‌تواند قدرت چانه زنی دولت را با بخش خصوصی و حتی با سازمان‌های دولتی بالا ببرد و وقتی تنظیم گر‌ها کنار همدیگر باشند می‌تواند هم گرایی آن‌ها باعث یک مذاکره قدرتمند شود.

وی از جمله ضرورت‌های ایجاد شبکه تنظیم گران در کشورمان را نیازمند ایجاد هویت حرفه‌ای مشترک میان تنظیم گران دانست و بیان داشت: از دیگر موارد در این خصوص می‌توان به همکاری جمعی تنظیم گران به منظور ارتقا و تثبیت مفهوم تنظیم گری به عنوان بخش واقعی نظام حکمرانی اشاره کرد. عبور از محدودیت‌های رسمی موجود و شکل گیری بستری جهت تعاملات افقی عملیاتی و سازنده، ترویج استاندارد‌های حرفه‌ای و روال‌های مطلوب تنظیم گری و توانمندسازی تنظیم گران هم در این خصوص به عنوان یکی از موارد ضروری به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: افزایش ظرفیت هماهنگی، همگرایی، سازگاری و ایجاد رقابت تنظیمی مثبت میان تنظیم گران و رفع تداخلات کاربردی، جلوگیری از قاعده گریزی بخش خصوصی و انسداد مسیر‌های دور زدن تنظیم گران، کاهش ریسک‌های ناشی از عملکرد بد و مقطعی یکی از تنظیم گران با توجه به ارتباط موثر با دیگر تنظیم گران، ممانعت از ایجاد دوقطبی آزاد سازی مطلق و بی قاعدگی در مقابل ملی سازی و تصدی گری دولت حرکت در جهت منطقی کردن انتظارات جامعه از دیگر مواردی است که ضرورت ایجاد شبکه تنظیم گران در ایران است.

* افتتاح درگاه ملی مجوز‌ها اقدام موثر دولت درتسهیل گری

مصطفی زمانیان رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری افتتاح درگاه ملی مجوز‌ها در دولت را یکی ازاقدامات موثر درتسهیل گری خواند و عنوان کرد: این اتفاق که در دولت رقم خورد یک نوع مراقبت برای اصلاح ساختار حکمرانی بود که طعم شیرین تنظیم گری را به عموم مردم چشاند و به عنوان یک کارشناس باید بگویم نقطه عظمت در حکمرانی، اصلاح ساختار‌های دولت و تمرکز در نقش تنظیم گری به نفع مردم بود.

* باید به طراحی و شبکه مشترک تنظیم گری برسیم

دکتر سیاح رئیس مرکز پایش و توسعه کسب و کار‌ها در ادامه این نشست، موفق شدن و اثر بخشی تنظیم گری را نیازمند رعایت اصول و مقرراتی توسط خود تنظیم گران دانست و خاطر نشان کرد: در مسیر تنظیم گری یک سری آسیب‌هایی دیده می‌شود که اگر برطرف شود می‌تواند مشکلات را برطرف کند. ما در این مسیر یا خیلی راست هستیم یا خیلی سمت چپ یا سیاه هستیم یا سفید و خیلی در میانه حرکت نمی‌کنیم و حتما باید این موضوع در میان نهاد‌های تنظیم گر حل شود.

وی ادامه داد: اکثر پیمانکارانی که با دولت کار می‌کردند یا از کشور رفتند و یا دیگر تمایلی به حضور در پروژه‌ها را ندارند. تا وقتی فعالیت بخش خصوصی و چالش‌های آن‌ها برای مسئولان مهم نیست و حتی در دستگاه قضایی سودجویی به رسمیت شناخته نمی‌شود نباید انتظار داشت که این مسایل در کشور حل شود.

وی با اشاره به اینکه تنظیم گری نگاهی شاخص و بهینه است، تصریح کرد: با این نگاه باید به داد تنظیم گران موجود رسیده شود که خلاف مسیر و اهداف اصلی خودشان حرکت نکنند و برای این التزام باید به طراحی و شبکه مشترک تنظیم گری برسیم و سند تحول تنظیم گری را متناسب با سیاست دولت پیش ببریم.

* لزوم ایجاد یک مرکز مدیریت عالی برای هدایت تنظیم گران

منایی نماینده سازمان تنظیم بازار به اولویت دهی موضوعات در شبکه تنظیم گری اشاره کرد و گفت: برای این که یک نهاد بالا دستی برای هماهنگی میان تنظیم گران باشد ایجاد یک مرکز مدیریت عالی که مسلط به کنش و واکنش هر کدام از این تنظیم گران باشد در کشور لازم است و باید به سمت راه اندازی این چنین نهادی حرکت کنیم.

باید برای من تنظیم‌گر مشخص شود که سازمان‌های مرتبطی که با آن‌ها ارتباط دارم کدام دستگاه‌ها هستند و در این مسیر باید با یک سازمان دهی منسجم به سراغ تشکیل یک نهاد بالا دستی اقدام کنیم

وی ادامه داد: باید برای من تنظیم گر مشخص شود که سازمان‌های مرتبطی که با آن‌ها ارتباط دارم کدام دستگاه‌ها هستند و در این مسیر باید با یک سازمان دهی منسجم به سراغ تشکیل یک نهاد بالا دستی اقدام کنیم.

* نقش اندک تنظیم گران در نگارش سند تحول محسوس است

حامدی نماینده سازمان بورس در ادامه این جلسه گفت: باید تفکیک کرد که منظور تنظیم گر دولتی است یا خصوصی. در نگارش سند تحول، تنظیم گران نقش اندکی داشتند و در این مسیر وقت زیادی از وزارت اقتصاد و سایر تنظیم گران بخشی گرفته شد که این امر به تنهایی و مشورت نگرفتن از سایر دستگاه و تنظیم گران یک کار اشتباهی است و به نظرم یک سند شکست خورده‌ای است.

وی ادامه داد: در خصوص تنظیم گران ایران ما لایه‌های تنظیم گری داریم و دغدغه تنظیم گران دولتی در حوزه مالی و اقتصادی دغدغده تنظیم گران دیگر نیست و به خاطر این دور هم نشستن سایر تنظیم گران دور یک میز به نظر درست نیست وباید شئونات مختلفی داشته باشد یا لایه‌های مختلفی داشته باشد. در انگلستان وقتی به سمت شورای رقابتی می‌رویم به این صورت است که همه را در کنار همدیگر جمع کردند در حالیکه در کشور ما این موضوع یا اتفاق نمی‌افتد یا به ندرت می‌توان انتظار چنین مهمی را داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هزینه ارزی حج تمتع ۱۴۰۳ چند دلار است؟
  • انتقال زائران حج تمتع از مدینه به مکه با قطار سریع‌السیر
  • آتیلا حجازی: حق بانوان ایران بیشتر از این است؛ ایران نبودم و برای خدمت به استقلال برگشتم!
  • حجازی: خارج از ایران بودم و به خاطر استقلال برگشتم
  • سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال زمان نیاز دارد
  • بهبود وضعیت ساماندهی محموله‌ها و کالاها در بنادر و گمرکات استان هرمزگان
  • به مفهومی به اسم شبکه تنظیم گری کشوری نیاز داریم
  • اعزام نخستین گروه حجاج عمره از ۳ استان جنوبی کشور
  • امسال ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر از کشور برای به جای آوردن اعمال حج تمتع به سرزمین وحی می‌روند
  • اعزام زائران به سفر حج از بوشهر ۴ و ۵ خرداد