Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-03-28@14:11:27 GMT

گرانی به بازار سیمان هم رسید

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۹۴۷۱۶

 صنعت سیمان در حال حاضر به دلیل نداشتن تقاضا کمتر از ظرفیت اسمی تولید می‌کند، چراکه طی س‌های اخیر ساخت و ساز با رکورد مواجه بوده است و از سوی دیگر عراق بزرگترین بازار صادراتی این محصول بوده که طی سال‌های اخیر به دلیل راه‌اندازی دو کارخانه در کشورش دیگر به سیمان ایرانی روی خوش نشان نداد و باعث شد بخشی از بازار این محصول از دست برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته اکنون رایزنی‌هایی صورت گرفته که بازارهای جدیدی برای این محصول تعریف شود.

در این باره عبدالرضا شیخان به ایسنا گفت: امروز مشتری‌های زیادی از جمله قطر، کویت، تانزانیا و بنگلادش پیدا کرده‌ایم که مقدار زیادی سیمان می توانیم به این کشورها صادرکنیم.

وی در رابطه با راهکارهای افزایش فروش سیمان گفت: اگر جاده‌ها بتنی ساخته شوند سالانه حدود دو - سه میلیون تن بیشتر به فروش سیمان اضافه نمی‌شود؛ لذا باید تحولی جدی صورت گیرد و باید روی صادرات تمرکز کنیم. البته با توجه به اتفاقات اخیر به مشکل برخوردیم. با این حال صادرات سیمان به کشورهای آسیای دور را پیگیری می‌کنیم، چراکه چین میزان تولید سیمان را کاهش داده و فضا برای صادرات سیمان ایران باز شده که البته این شرایط مقطعی است. برای مثال در عراق صادرات خوبی داشتیم که دیگر ادامه پیدا نکرد.

شیخان با بیان این که سعی کردیم شفافیت ایجاد کنیم، گفت: نگاه ما به صنعت سیمان این است که بتوانیم آن را به عنوان یک صنعت و اشتغال حفظ کنیم و روند تولید و قیمت را به نقطه  تعادل برسانیم.

رییس انجمن صنفی صنعت سیمان خاطر نشان کرد که ارز حاصل از صادرات سیمان وارد سامانه نیما می‌شود.

وی درباره توافق تخفیف ۳۰ درصدی کشتیرانی به هزینه حمل و نقل صادرات سیمان گفت: این توافق هنوز محقق نشده است.

شیخان یادآور شد: باتوجه به اینکه وزارت صنعت در شرکت کشتیرانی سهام دارد، قرار بود سود سهام این وزارتخانه به عنوان یارانه برای صادرات محصولات صنعتی از قبیل سیمان اختصاص یابد اما چون شرکت کشتیرانی در زیان است، سودی نبوده که بخواهند به ما بپردازند.

رییس انجمن صنفی صنعت سیمان اظهار کرد: علیرغم تحریم‌ها، در دهه ۸۰ ظرفیتی ایجاد شد که توانستیم با هماهنگی دولت میزان تولید را بالا ببریم و در این مدت میزان تولید ۲.۵ برابر قبل بود اما این روند ادامه پیدا نکرد و حتی در سال های اخیر با رشد منفی در تولید مواجه شدیم و رکود ساخت و ساز به صنعت سیمان به ویژه کارخانه‌هایی که تازه در مدار تولید قرار گرفته بودند، لطمه زد.

او با بیان اینکه به دلیل کاهش نقدینگی، میان کارخانه‌ها رقابت منفی ایجاد شده است، افزود: با وزارت صنعت هماهنگ کردیم و تصمیم گرفتیم به اندازه‌ای تولید نکنیم که نتوانیم بفروشیم و بررسی کردیم که صنعت سیمان با چه ظرفیت بهینه‌ای تولید کند و با چه قیمتی بفروشد که کارخانه‌ها سرپا بمانند و اشتغال خود را حفظ کنند و به اندازه نیاز داخل و صادرات تولید کنند.

شیخان ضمن انتقاد از رقابت منفی میان تولیدکنندگان اظهار کرد: رقابت منفی باعث شد کارخانه‌ها قیمت سیمان را کاهش دهند که برای جلوگیری از زیان تولید، قرار شد کارخانه‌ها براساس نیاز داخلی و صادراتی تولید و توزیع داشته باشند و تخفیف‌ها را کم کنند. البته تا امروز قیمت‌ فروش سیمان از قیمت مصوب کمتر بوده است.

رییس انجمن صنفی صنعت سیمان تصریح کرد: برای بهره‌وری در این صنعت باید تخفیف‌ها حذف و به قیمت مصوب اضافه شود اما هنوز در زمینه میزان افزایش قیمت به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ساخت و ساز عراق چین ایران صنعت اشتغال ارز حمل و نقل سهام سود سهام وزارتخانه یارانه دولت رشد رقابت افزایش قیمت سیمان نقدینگی سیمان صادراتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۹۴۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم ناگهانی برای موزه ها/واکنش وزارت میراث به انتقاد از گرانی!

به گزارش خبرنگار مهر، دو روز مانده به آغاز تعطیلات سال نو وب سایت‌های کاخ موزه‌های تهران نرخ جدید موزه‌هایشان را اعلام کردند. به این صورت که دیدن همه موزه‌های کاخ گلستان تا آن زمان با در نظر گرفتن ۴ ساعت ۴۷ هزار تومان بود که یک باره این رقم به ۲۵۰ هزار تومان برای هر نفر تغییر یافت.

نرخ بلیت موزه‌های کاخ سعدآباد هم اگر تا قبل از عید هر موزه ۵ هزار تومان بود الان به ۳۰ هزار تومان افزایش یافته و خرید کل بلیت موزه‌های این کاخ ۳۵۰ هزار تومان برای هر فرد تمام می‌شود.

قیمت بلیت موزه‌های دیگر هم که حدود ۵ تا ده هزار تومان بود نیز به ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان افزایش داشت. همین موضوع مورد اعتراض بسیاری از تورگردانان، فعالان گردشگری، میراث فرهنگی و دوست داران و مردم در فضای مجازی قرار گرفت.

افزایش یک باره قیمت بلیت‌ها از این جهت مورد اعتراض قرار گرفت که بدون اطلاع قبلی و ناگهانی بود وگرنه خیلی از همین افراد قبلاً نسبت به ارزان بودن نرخ معترض بودند اما اینکه به یک باره چنین تصمیمی اجرا شود، تورگردانان را دچار مشکل می‌کند چون آنها از قبل این بلیت‌ها را با نرخ قبلی فروخته‌اند. ضمن اینکه پیش بینی برای تورهای یک روزه هم براساس همان قیمت‌های قبلی بوده است حالا چطور باید ۶ برابر شدن بلیت‌ها را به مسافران توضیح می‌دادند.

از طرفی این نرخ‌ها برای برخی از موزه‌ها به دلار هم محاسبه و اعلام شده ولی خیلی از موزه‌ها هنوز نرخ جدیدی برای گردشگران خارجی اعلام نکرده‌اند ولی موزه‌های مهم این اقدام را انجام داده‌اند مثلاً کاخ گلستان از هر گردشگر خارجی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌گیرد.

هنوز هم این اعتراضات وجود دارد چون وزارت میراث فرهنگی بدون اطلاع قبلی نرخ بلیت‌های خود را افزایش داده است. جامعه تورگردانان ایران یکی از آن منتقدان است که در نامه‌ای اعلام کرده نرخ تورهای گردشگری ورودی را از یک سال قبل با توراپراتور خارجی می‌بندند و امکان افزایش ۵ برابری قیمت را ندارند بنابراین چنین تصمیمات ناگهانی آنها را دچار خسران می‌کند.

گرانی یک باره و ۵ برابری نرخ بلیت‌ها درحالی است که عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی بارها در صحبت‌های خود گفته بود که مردم باید بتوانند از موزه‌های ایران دیدن کنند.

وی همچنین در یکی از سخنرانی‌های خود درباره اینکه با مسئول فروش بلیت یکی از موزه‌های ایران در زمانی که وزیر نبود، بر سر سخت گیری برای بازدید و فروش بلیت بحث کرده بود گفت: باید بتوانیم مردم را راغب به دیدن موزه‌ها کنیم.

ضرغامی ۲۰ اردیبهشت ماه در حاشیه جلسات هیأت دولت به خبرنگاران ضمن تاکید بر اینکه با هرگونه افزایش‌های غیرمتناسب با واقعیت گردشگری امروز مخالفیم گفت: بر اساس قانون وزارت میراث فرهنگی باید بر اساس تورم سالیانه قیمت بلیت ورودی به محوطه‌های پایگاه‌های میراث فرهنگی همچون موزه‌ها افزایش یابد، در حال حاضر این ارقام بسیار پایین است. بعد از کارشناسی‌ها با ارسال این لایحه مخالفت کردیم چراکه احساس کردیم با توجه به شعار سال تا جایی که می‌توانیم از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنیم.

ضرغامی تصریح کرد: بنابراین علیرغم آنکه هزینه‌های مرمت و نگهداری افزایش پیدا کرده و اعتبارات وزارتخانه محدود است، بر خلاف روند سال‌های گذشته قیمت بلیت ورودی موزه‌ها و مجموعه‌هایی که به وزارت میراث فرهنگی مربوط می‌شود افزایش پیدا نمی‌کند و بر اساس قیمت‌های سال گذشته خواهد بود.

درست است که ضرغامی از افزایش نرخ‌ها جلوگیری کرده اما اکنون تصمیم گرفته که یکباره تمام این چند سال اخیر را جبران کند. درحالی که بهتر بود نرخ بلیت‌ها آرام آرام افزایش می‌یافت.

اکنون پس از گذشت چند روز از عید، روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی در پی انتقادها به این افزایش نرخ ناگهانی و چند برابری افراد به خصوص در فضای مجازی چند اقدام انجام داده است. یکی اینکه کلیپ و اینفوگرافی طراحی کرده تا بگوید موزه‌های کشورهای دیگر چقدر نرخ برای بلیت خود در نظر گرفته‌اند و گردشگران ایرانی به این موزه‌ها چند دلار پرداخت می‌کنند. در حالی که این قیاس از اساس اشتباه است و نرخ بلیت هر موزه‌ای در هر کشوری براساس میزان درآمد مردم آن کشور محاسبه می‌شود.

در اقدام دیگر افزایش نرخ بلیت موزه‌های ایران را با هزینه‌هایی که هر ایرانی برای تفریح خود خرج می‌کند، مقایسه کرده و به عنوان مثال نشان می‌دهد که ایرانی‌ها برای باغ وحش ۱۰۰ هزار تومان و برای سینما ۶۰ هزار تومان به صورت حداقل هزینه می‌کنند بنابراین نرخی که برای دیدن موزه می‌کنند؛ ارزان‌ترین نرخ است چون ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان می‌پردازند.

هر چند هنوز این وزارتخانه نرخ بلیت موزه‌ها را با پفک و چیپس ۳۰ هزار تومانی مقایسه نکرده ولی مدیران آن از اینکه قیمت‌ها افزایش داشته بسیار خرسند هستند و ویدئوهایی از هجوم مردم به موزه‌ها را در فضای مجازی پخش می‌کنند تا نشان دهند این موزه‌ها همچنان مخاطبان خودشان را دارند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم در توئیتی آمار تجمیعی از ۲۵۹ موزه، پایگاه و بنای تاریخی را یک میلیون و ۱۷۷ هزار و ۳۷۵ نفر اعلام کرد.

ما مجری قانون هستیم

دانایی نیا رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان درباره افزایش نرخ‌ها گفته؛ هزینه‌های نگهداری مجموعه‌های تاریخی بسیار زیاد است، به طوری که امسال فقط یک میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان) صرف شست و شو و آفت‌زدایی باغ فین شد و بارندگی‌های اخیر نیز خسارت زیادی به برخی مکان‌های تاریخی زد که این مبلغ باید از محلی تأمین شود.

وی تاکید کرد: براساس مصوبه جدید قیمت بلیت باغ فین از ۵۰ هزار ریال به ۴۰۰ هزار ریال افزایش یافت که باعث گلایه گردشگران شده است و بهتر بود که این افزایش قیمت در طول سال انجام می‌شد.

دانایی نیا گفت: با هدف حمایت از گردشگران و جبران این افزایش قیمت، با پرداخت ورودی باغ فین، بازدید از موزه ملی کاشان و حمام باغ فین که قبلاً بلیت و تعرفه جداگانه‌ای داشت، رایگان خواهد بود.

مدیر مجموعه باغ فین کاشان نیز گفته است: بلیت مکان‌های گردشگری که در حوزه میراث فرهنگی هستند در سراسر کشور افزایش قیمت هشت برابری داشته‌اند و حتی بعضی از بناها افزایش بیشتری یافته است و ما مجری این قانون هستیم.

در نوروز خیلی‌ها در زمان مسافرت، برنامه ریزی برای اتفاقات پیش بینی نشده را می‌کنند بنابراین مسافری که مثلاً به شیراز رفته تا تخت جمشید را ببیند قطعاً با افزایش نرخ بیشتر از این هم به تخت جمشید خواهد رفت چون یا آن را ندیده یا دیگر فرصتی پیدا نمی‌کند که آن را ببیند بنابراین ترجیح می‌دهد از راه رفته برنگردد. اما در جایی مانند تهران، بازدیدکننده تهرانی برای چند بار می‌خواهد به کاخ گلستان برود و ۲۵۰ هزار تومان برای هر نفر بپردازد؟ کما اینکه تعدادی از بازدیدکنندگان این کاخ هم از راه رفته برمی گردند چون برای یک خانواده چهار نفره باید یک میلیون تومان هزینه بلیت موزه بدهد.

از طرفی برخی از افراد می‌گویند این تغییر قیمت که باید براساس قانون با نظر هیأت وزیران تغییر کند، هنوز تأیید نشده و هیچ مصوبه‌ای در کار نیست. منتها از آنجا که چند سال قبل ضرغامی مجوز افزایش هزینه را گرفته بوده، همان را برای ایام عید اعمال کرده است تا واکنش‌ها را ببیند. پس از عید هم تصمیم می‌گیرند که همان قیمت بماند یا نه.

مدیرکل موزه‌ها از ارائه اطلاعات امتناع می‌کند!

برخی دیگر می‌گویند که این مصوبه وجود دارد اما دلیلی برای مخفی نگه داشتن آن از سوی وزارت میراث فرهنگی نمی‌یابند. در این باره هادی میرزایی مدیرکل موزه‌های کشور در گفتگو با خبرنگار مهر از هر گونه پاسخ به این موضوع امتناع کرده و می‌گوید: تغییر نرخ بلیت، مصوبه دارد ولی مجاز به نمایش آن نیستیم!

عدم شفافیت وزارت میراث فرهنگی در قبال چنین اقدامی هنوز نامشخص است.

با این وجود وزارت میراث فرهنگی شرایط جدید و تسهیلاتی برای بازدید از موزه‌ها در نظر گرفته است.

گروه‌هایی که اکنون مشمول «بازدید رایگان» موزه‌ها و اماکن تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌شوند به این ترتیب اعلام شده‌اند:

۱ خانواده‌های دارای ۵ فرزند و بیشتر

۲ کودکان و نوجوانان تا ۱۲ سال

۳ پیشکسوتان، استادکاران و هنرمندان میراث فرهنگی، صنایع دستی و راهنمایان گردشگری

۴ پژوهشگران و محققان

۵ افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی

۶ تمام دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید (فقط) در ایام دهه فجر و روزهای دانش‌آموز، دانشجو و معلم

۷ اشخاصی که به منظور فرایض و آئین‌های دینی در ساعات مقرر وارد مساجد و اماکن متبرکه می‌شوند

۸ مدعوین و مهمانان رسمی دولت

۹ کارکنان سایر دستگاه‌های اجرایی

۱۰ کارکنان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان‌های وابسته به همراه خانواده آنها

گروه‌هایی که از «بلیت نیم‌بها» بهره‌مند می‌شوند نیز به این ترتیب اعلام شده‌اند:

۱ خانواده‌های دارای سه و چهار فرزند

۲ دانش‌آموزان و دانشجویان به صورت انفرادی و گروهی به همراه معلمان و سرپرستان

۳ خبرنگاران

۴ بازنشستگان به همراه افراد تحت تکفل

غیر از موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، موزه‌های شهرداری هم گران شده‌اند اما به میزان معقول تری.

پیش از این موزه‌های شهرداری تهران هم افزایش قیمتی را در بلیت‌های خود اعمال کردند اما نیمه دوم اسفند این نرخ‌ها علنی شده بود. مثلاً اعلام شد که بلیت بازدید از سکوی دید باز برج میلاد ۱۰۰ هزار تومان، برای سه طبقه ۱۸۰ هزار تومان و برای سکو، گنبد آسمان، موزه مشاهیر و موزه شهرداری ۳۰۰ هزار تومان تعیین شود.

همچنین پیشنهاد کمیسیون و شهرداری برای بلیط بازدید از خانه موزه‌ها برای بازدیدکنندگان خارجی ۱۲ هزار تومان، باغ موزه‌ها ۹ هزار تومان و خانه موزه‌ها پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و اجتماع ۸ هزار تومان و شهرداری ۷ هزار و ۸۰۰ تومان است.

پیشنهاد این کمیسیون و شهرداری برای نرخ بلیت بازدید از موزه‌ها برای بازدیدکنندگان داخلی ۳۰ هزار تومان، پیشنهاد کمیسیون برای باغ موزه‌ها ۲۵ هزار تومان و شهرداری ۲۴ هزار تومان و خانه موزه‌ها پیشنهاد کمیسیون ۱۰ هزار تومان و شهرداری هشت هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شد.

کد خبر 6061458 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • منتظر ارزانی خودرو باشیم یا گرانی؟
  • مردم از گرانی‌ها و نوسانات بازار گلایه دارند
  • خودروسازان از قیمت گذاری دستوری معاف می شوند؟
  • تصمیم ناگهانی برای موزه ها/واکنش وزارت میراث به انتقاد از گرانی!
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • تاثیر قیمت جدید دلار بر بازار مصالح ساختمانی 1403
  • ابرکوه و سیادن ابهر مهمترین میلگردهای بورسی
  • ایجاد فضای رقابتی و تنظیم‌گری در صنعت خودرو با تسهیل در واردات
  • پرداخت مطالبات جاری نیروگاه‌های برق به روز شد