Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-27@07:57:56 GMT

بزرگترین گنبد خشتی جهان در ایران

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۹۵۰۳۹

بزرگترین گنبد خشتی جهان در ایران

به گزارش جهان نيوز،سلطانیه  بزرگترین گنبد خشتی جهان در سال ۱۳۸۴ در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به عنوان هفتمین اثر ایرانی به ثبت رسید. «گنبد سلطانیه»، در شهر سلطانیه در استان زنجان قرار دارد و یکی ازشاهکارهای معماری ایران در دوره ایلخانی است. این گنبد در حد فاصل سال‌های ۷۰۴ تا ۷۱۲ قمری، به دستور اولجایتو پادشاه مغول، معروف به سلطان محمد خدابنده و با تولیت و نظارت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گنبد سلطانیه عظیم و بزرگ که عظمتش هرکس را به خود جذب می‌کند  متاسفانه این روز ها تخریب تدریجی این بنای مهم تاریخی به ذوق میزند. کار بازسازی «گنبد سلطانیه» از سال ۱۳۴۸ آغاز شده و در این مدت گنبد سلطانیه در ۹ دوره مورد بازسازی قرار گرفت. همین چندماه پیش بود که بالاخره داربست‌های فلزی از اطراف این بنا خانه کشی کردند و پس از ۳۰ سال فصل‌های مرمت این بنا به پایان رسید. «گنبد سلطانیه» باید به عنوان یک اثر ثبت شده جهانی مورد توجه بیشتری قرار گیرد، اما تصور می‌شود کسی به اهمیت این اثر تاریخی واقف نیست چراکه این اثر بزرگترین بنای آجری جهان است. در حال حاضر، بعضی از کاشی‌های «گنبد سلطانیه» در حال ریزش است و در بسیاری از بخش‌ها دو رنگی فاحشی به چشم می‌خورد. «گنبد سلطانیه» گرچه امروز به عنوان یک اثر تاریخی ثبت شده در میراث جهانی است ولی می‌بایست در نگهداری این اثر ارزشمند تاریخی در ایران کوشش بیشتری صورت گیرد. تصاوير کوچک تصاوير بزرگ اسلايد تصاوير

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۹۵۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری جاسوس نظامی در اسرائیل؛ ارسال اطلاعات گنبدهای آهنین به ایران!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 33 کانال یازده تلویزیون اسرائیل از دستگیری یک اسرائیلی به جرم جاسوسی برای ایران خبر داد. آن گونه که این شبکه گزارش کرد یک راننده کامیون نظامی در طول سفرهای خود در حین انجام وظیفه، ده‌ها گردان پدافند گنبد آهنین را مستند کرده و اطلاعات این سامانه‌ها از جمله عکس ها و مکان آنها را در فیس بوک برای یک مقام ایرانی که به عنوان یک زن اغواگر ظاهر شده، ارسال کرده است. حالا صهیونیست‌‎ها متوجه به این جاسوسی مخرب شده‌اند و او را دستگیر کرده‌اند. این دستگیری چند روز پس از انهدام دست‌کم یک سامانه گنبد آهنین توسط حزب الله لبنان انجام شد. گزارش شبکه یازده اسرائیل در این زمینه را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • نقاط فلج‌کننده گنبد آهنین برای موشکباران بعدی روشن شد
  • سون: آرسنال یک از بزرگترین تیم‌های جهان است
  • ماجرای نظامی اسرائیلی که بخاطر عشق، اطلاعات گنبدآهنین را به ایران لو داد!
  • انگلیس درصدد راه اندازی گنبد آهنین
  • انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین
  • بزرگترین چاپگر ۳بعدی جهان یک خانه را در ۸۰ ساعت می‌سازد
  • نصب سامانه ثبت تخلفات در جاده سلطانیه به همدان
  • گزارش کانال 11 اسرائیل از ارسال اطلاعات گنبدهای آهنین به ایران!
  • دستگیری جاسوس نظامی در اسرائیل؛ ارسال اطلاعات گنبدهای آهنین به ایران!
  • اتفاق مرموز؛ چرا دشمن حسن یزدانی بزرگترین طرفدارش شد؟!