Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره پنجم گفت: جریانی که نمی‌تواند دانشجویان را پیاده نظام خود قرار دهد، کاری می‌کند این دانشجو به درد هیچ جریان سیاسی‌ای نخورد و حتی دیگر نتواند برای نظام هم نافع باشد.

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در واکاوی و جریان‌شناسی حادثه 18 تیر سال 1378 و شفاف‌سازی گوشه‌های ناپیدا از آن با بیان اینکه اصلاح‌طلبان از بدو ورود به قدرت و عرصه سیاسی استراتژی فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا را در دستور کار داشتند، اظهار کرد: آنان می‌خواستند تغییراتی را در تصمیم‌گیری‌های نظام و روند کلی کشور ایجاد کنند و هدفشان دموکراتیزه کردن کشور و دموکراسی‌خواهی بر اساس سیاست‌های غربی و غربگرایان درون دولت آقای خاتمی بود که در کشور دنبال می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین از طریق مطبوعات بستر را برای اپوزیسیون و جریان‌های غرب‌گرا در کشور فراهم کرد.

وی افزود: دشمنان انقلاب و اپوزیسیون خارج وقتی احساس کردند چنین فضایی در کشور باز است عوامل خود را به کشور منتقل کردند تا بتوانند از طریق مطبوعات و آزادی‌ای که دولت برایشان فراهم کرده بود، ضربه‌های خودشان را به تفکرات انقلابی و اسلام انقلابی و مبانی فکری و نظری آنان وارد کنند؛ بنابراین یک نوع براندازی نرم را از طریق مطبوعات شروع کردند.

ترقی با بیان اینکه حرکت به قدری واضح بود که حتی منابع مالی این نوع مطبوعات را هم خارجی‌ها و مخالفان نظام و دشمنان انقلاب تأمین می‌کردند، تاکید کرد: دولت اصلاحات هم از راه‌های گوناگون سعی می‌کرد از این مطبوعات حمایت کند. مجلس پنجم هم که شرایط کشور را اینگونه دید، به اصلاح قانون مطبوعات مبادرت ورزید و قانون مطبوعات را در چند بند اصلاح کرد.

مخالفت با قوانین جرقه غائله 18 تیر

نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره پنجم در تشریح بندهای اصلاح شده قانون مطبوعات در سال 78، بیان داشت: مجلس اینگونه تصمیم گرفت که مطبوعات اجازه ندارند از منابع بیگانگان و خارجی برای تأمین مالی خود استفاده کنند. همچنین در رابطه با مطالبی که در مطبوعات نوشته می‌شود، خود نویسنده هم باید پاسخگو باشد و عواملی که اپوزیسیون خارج از کشور هستند و سابقه و پرونده ضد انقلاب دارند، نمی‌توانند در مطبوعات داخلی حضور داشته باشند.

وی گفت: مجلس پنجم خواست با این اصلاح جلوی حرکت‌های براندازانه را بگیرد، که با واکنش روزنامه سلام روبرو شد،‌ این روزنامه این حرکت مجلس را منتسب به سعید اسلامی (امامی) کرد که قبلا او را در رابطه با وزارت اطلاعات و قتل‌های زنجیره‌ای تخریب کرده بود. بنابراین تعدادی از نمایندگان مجلس از روزنامه سلام شکایت کردند و این منجر به تعطیلی روزنامه سلام شد.

ترقی اضافه کرد: جریان اصلاحات به بهانه حمایت از روزنامه سلام و در اصل پیرو سیاست فشار از پایین، حرکتی را از طریق جنبش دانشجویی دنبال کرد که منجر به حوادث 18 تیر شد.

سوءاستفاده اصلاحات از جریان دانشجویی

عضو کمیته تحقیق و تفحص حوادث کوی دانشگاه سال 78، با تصریح اینکه در آن مقطع دفتر تحکیم وحدت و بعضی انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها، پیاده نظام جریان اصلاح‌طلب بودند، و جریان اصلاحات توانسته بود سلطه خودش را بر این نوع تشکل‌های دانشجویی گسترش دهد، گفت: با تحریک دانشجویان از آنان به عنوان پیاده نظام خود بهره گرفتند و دانشجویان را وارد فضا و حرکت‌های اجتماعی کردند و طبیعی بود که عوامل ضد انقلاب وارد می‌شدند و به وسیله اینها فشار سیاسی را به نظام وارد می‌کردند. در قضیه 18 تیر هم این نقش را به دانشجویان دادند. ضد انقلاب هم میان آنان بود این دانشجویان که بعد مشخص شد نقش حامیان روزنامه سلام و مخالفت با اصلاح قانون مطبوعات را ایفا می‌کردند، بستری را به‌وجود آوردند که عواملی در حادثه کوی دانشگاه مظلوم واقع شدند تا منجر به قیام و حماسه مردم در 23 تیر شد.

وی درباره نقش آفرینی مسئولان وقت در ماجراهای 18 تیر و اینکه چقدر در آرام کردن آشفتگی‌ها نقش داشتند، تصریح کرد: صحبت‌های صریحی از مصطفی تاج‌زاده معاون سیاسی وقت وزیر کشور داریم که وقتی دانشجویان و تظاهرکنندگان به سمت وزارت کشور می‌روند و در وزارتخانه را باز می‌کنند و داخل می‌شود، به دانشجویان می‌گوید طرف اعتراض شما من نیستم؛ بروید سمت پاستور و به نوعی مسأله را به رهبری حواله می‌دهد! این نوع اقدامات به اضافه مجوزهایی که به وانت‌های سنگ برای ورود به داخل دانشگاه داده شد، همچنین بی‌سیم‌هایی که در اختیار دانشجویان قرار داده شده بود برای هماهنگی، نشان دهنده این بود که بخشی از عوامل دولت کاملا حامی و پشتیبان قضیه بودند و نه تنها نقش بازدارنده‌ای نداشتند، بلکه نقش تحریک کننده حوادث را بازی می‌کردند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره پنجم درباره اینکه می‌خواستند با شلوغ‌کاری از نظام امتیاز بگیرند، بیان کرد: اعتراضات با هدف گرفتن امتیاز شروع شد، اما بعد نقش بیگانگان و رادیوهای خارجی و شبکه‌های اجتماعی در قضیه روشن شد که چگونه هدایت تظاهرکنندگان و حتی هماهنگی شعارهایشان را با نفوذی‌هایی که در داخل تظاهر کنندگان قرار داده بودند، برعهده دارند و ماجرایی که روی حرکت اعتراضی سوار شده بود و با بستن روزنامه سلام شروع شد، یک هدف نهایی را دنبال می‌کرد که براندازی بود.

صدمه‌ای که نیروهای خودسر به نظام زدند

این فعال سیاسی تاکید کرد: البته نیروهای خودسر هم با حمله به کوی دانشگاه قلب رهبری را به درد آوردند و با رفتارهایی که از خودشان نشان دادند، به تعداد زیادی از دانشجویان آسیب زدند و اموال آنان صدمه خورد. این حرکت خودسرانه در واقع باعث شد اصل خیانت و اقدام علیه نظام تحت‌الشعاع رفتارهای آنان قرار بگیرد.

ترقی با بیان اینکه تقریبا همه احزاب سیاسی اصلاح‌طلب از جریان کوی دانشگاه حمایت کردند، اظهار کرد: مطبوعات اصلاحات با کشته‌سازی و بزرگ‌نمایی ماجرا در روزنامه‌هایشان و انتشار تصاویر از شهید قلابی، به این غائله دامن می‌زدند. مروری بر صفحات روزنامه‌های آنان نشان می‌دهد که یک جریان سیاسی پشت جریانات 18 تیر حضور داشت. روزنامه‌های دوم خرداد و مشارکت این جریان را حمایت می‌کردند. دلیلش هم این بود که مانند روزنامه سلام، خود را در معرض خطر می‌دیدند.

تحقیق و تفحص مجلس از جریانات منتهی به حادثه کوی دانشگاه

نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره پنجم درباره نقش افراد در این غائله، گفت: فائزه هاشمی در آن زمان رئیس کمیته تحقیق درباره جریان‌های تیرماه 78 بود که جلوی تحقیقات را گرفت و نگذاشت به نتیجه برسد و آنقدر مسأله را طول داد تا عمر مجلس تمام شد و این تحقیق و تفحص راکد ماند.

عضو کمیته تحقیق و تفحص حوادث کوی دانشگاه سال 78، با بیان اینکه رئیس دولت اصلاحات براساس تفکرش بستری را فراهم کرده بود که چنین شرایطی بوجود آمد و تاکید کرد: خاتمی خودش در مجمع روحانیون و روزنامه سلام ماله آنها بود؛ بنابراین رفتار محافظه‌کارانه‌ای را در پیش گرفته بود و زمانی که کار به جایی می‌رسد که سردار صفوی خاتمی را تهدید می‌کند که اگر اینها را مهار نکنید و از خیابان انقلاب پایین‌تر بروند مسئولیتش را باید بپذیری، آن زمان وارد می‌شود و جلوی اغتشاشگران را می‌گیرد؛ یعنی کاملا مشخص است که رئیس جمهور روی جریان تأثیرگذار است و می‌تواند جلوی تحرکات و شعارهای ضد نظام را بگیرد، اما تا وقتی تهدید نمی‌شود، موضعی اتخاذ نمی‌کند و فقط مانند داور یک دعوا عمل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه مردم همواره در خط مقدم مبارزه با فتنه‌گران هستند، گفت: در جریان 18 تیر هم ماجرا در درجه اول توسط مقام معظم رهبری مهار و جمع شد. سخنرانی ایشان قبل از 23 تیر آگاهی بخش مردم بود و آنان را نسبت به عمق این حادثه و اهداف و عواملش هوشیار کرد و حضور گسترده مردم در 23 تیر، به راحتی مسأله را جمع کرد و مردم مانند همیشه حمایتشان را از نظام و مقابله با این نوع جریان‌ها اعلام کردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره پنجم درباره شفاف نشدن برخی ابعاد این جریان تصریح کرد: کمیسیون در اینباره تحقیقاتی را آغاز کرده بود و داشتیم پیش می‌رفتیم. مسئولان را احضار می‌کردیم و نمایندگان در جلسه غیر علنی سوالاتشان را مطرح می‌کردند و نتایج خوبی هم در شفاف شدن ماجرا داشت حاصل می‌شد، اما چند سوال بدون پاسخ باقی ماند؛ اینکه بی‌سیم‌ها را برای هماهنگی چه کسی به دانشجویان داد و اینکه مجوزهای مربوط به ورود کامیون‌ها و وانت‌های سنگین از کجا بود و چه کسی آنان را به دانشگاه راه داد و دیگر اینکه اشخاصی که میان‌دار ماجرا بودند، مانند علی افشاری، منوچهری و دیگران چگونه توانستند به آمریکا فرار کنند؟ و یا اینکه عوامل خودسر شخصی که چنین حادثه‌ای را در کوی دانشگاه رقم زدند، چه کسانی بودند اینها مسائلی بودند که در پرونده تفحص از کوی دانشگاه مبهم باقی ماند. چرا که اجازه ادامه تحقیقات را ندادند و خانم فائزه هاشمی به عنوان رئیس کاری نکرد که پرونده در مجلس پنجم به نتیجه برسد. اینها مشخص می‌کند کسانی نخواستند ابعاد حوادث 18 تیر شفاف شود.

غائله‌ای که جنبش دانشجویی را به کمای سیاسی برد

رقی با تاکید بر اینکه 18 تیر ضربه سنگینی به جنبش دانشجویی کشور بود، خاطرنشان کرد: این جریان به لحاظ سیاسی شوکی را به دانشجویان وارد کرد و حرکت دانشجویی با گذشت 19 سال، هنوز نتواسته‌ حیات دوباره داشته باشد. ضربه‌ای که در آن مقطع دانشجویان در جایگاه پیاده نظام جریانات خوردند این احساس را بر آنان غالب کرد که بازیچه جریان‌های سیاسی‌ای قرار گرفتند که وابسته به بیگانگان و خارج کشورند و این جریان توانست آنان را مقابل نظامی قرار دهد که برای تحقق و ایجادش مبارزه کرده‌ بودند. این ضربه‌ای برای حرکت سیاسی دانشجویان بود که هنوز هم ما نتوانسته‌ایم مجموعه دانشجویی سیاسی را در کشور تشکیل دهیم و دانشجویان از سیاست زده شده‌اند و این ضربه تلخی بود.

وی با اشاره به اینکه چنین ضربه‌ای در حالی به دانشجویان زده شد و آنان را از عرصه سیاسی دور کرد که رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند دانشجو باید تحلیلگر سیاسی باشد و دانشجویان باید در صحنه رخدادهای کشور حضور داشته باشند، اظهار کرد: هنوز رسوبات آن جریان مانع و معاند در محیط‌های دانشجویی حضور دارند. آن زمان معاونت‌های مربوطه، وزیر و معاونانش در این زمینه قصور داشتند که در تحقیقات مجلس به آن پرداخته شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره پنجم تاکید کرد: اکنون هم همان دیدگاه در معاونت فرهنگی وزارت علوم حاکم است و به تعبیر رهبری دانشگاه نتوانسته دانشجو در تراز انقلاب اسلامی تربیت کند و نتوانسته دانشگاه را از کانون تفکر و طمع دشمن خارج کند و همچنان دشمن برای تأثیرگذاری و سوءاستفاده روی دانشگاه حساب باز می‌کند.

ترقی با اشاره به اینکه نگذاشتند کرسی‌آزاداندیشی در دانشگاه راه اندازی شود، گفت: اگر جریانی نمی‌تواند به خاطر شوکی که وارد کرد، دانشجویان را پیاده نظام خود قرار دهد، کاری می‌کند این دانشجو به درد هیچ جریان سیاسی نخورد و دیگر نتواند حتی برای نظام هم نافع باشد. بنابراین می‌بینیم محیط‌های دانشگاهی در مورد مسائل سیاسی کاملا بسته هستند و به هیچ وجه به این مسائل ورود نمی‌کنند علت هم همین است که این جریان‌ در محیط‌های دانشگاهی نفوذ جدی دارد.

قسمت اول از سلسله گفت‌وگوهای واکاوی وقایع 18 تیر

قسمت دوم از سلسله گفت‌وگوهای واکاوی وقایع 18

انتهای پیام/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۹۷۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیست نهایی جبهه انقلاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت حضور مردم در مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: حضور غرور انگیز ملت حماسه ساز ایران اسلامی در انتخابات یازدهم اسفندماه سال گذشته، با وجود مشکلات اقتصادی و کمبودها، برگ زرین دیگری از دفتر رشادت و وفاداری به انقلاب اسلامی بود که ان‌شاءالله در ۲۱ اردیبهشت ماه و در مرحله دوم انتخابات با حضور پرشور مردم تکمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه جبهه پایداری انقلاب اسلامی بر مبنای ادای تکلیف و انجام وظیفه، تلاش نمود تا با لحاظ نمودن شاخص‌های گفتمان انقلاب اسلامی در خصوص انتخابات و ویژگی‌های یک نماینده اصلح در مجلس شورای اسلامی نسبت به معرفی نامزدهای اصلح به مردم شریف اقدام نماید.

متقی‌فر افزود: جبهه پایداری انقلاب اسلامی مفتخر است با درک صحیح از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب که در خطبه نماز عید سعید فطر در فروردین ماه سال جاری نیز به صورت علنی بر آن تأکید کردند و توفیق ملت ایران را در توحید کلمه دانستند و همه فعالان سیاسی_اجتماعی را توصیه به عدم ایجاد دودستگی‌های جعلی کردند، در مسیر حفظ وحدت میان نیروهای انقلاب با اعتقاد کامل گام بردارد و در همین راستا در مرحله دوم از انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز لیست نهایی جبهه انقلاب از سوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس جمع بندی و مورد توافق قرار گرفت.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی با اشاره به منشور فکری و سیره عملی بنیانگذار راحل نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، افزود: آنچه از منظومه فکری امامین انقلاب بر می‌آید، این است که در انتخاب و گزینش نامزدهای انتخابات برای معرفی به مردم، ملاک‌ها و شاخص‌ها مهم است و صرف وابستگی به حزب و گروه و یا قبیله سیاسی نمی‌تواند ملاک عمل قرار گیرد.

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پایان اسامی نامزدهای لیست نهایی جبهه انقلاب که مورد حمایت مشترک جبهه پایداری انقلاب اسلامی و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هستند را به این شرح اعلام کرد: ۱- علیرضا سلیمی، ۲- غلامحسین رضوانی، ۳- محمد سراج، ۴- زهره سادات لاجوردی، ۵- زهره طبیب‌زاده، ۶- فاطمه قاسم پور، ۷- مجتبی زارعی، ۸- حسین صمصامی، ۹- حسین نجابت، ۱۰- محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، ۱۱- علی اصغر پورمحمدی، ۱۲- حسن خجسته باقرزاده، ۱۳- مهدی شریفیان، ۱۴- مهدی عسگری، ۱۵- عبدالحسین روح الامینی و ۱۶- سعید آجرلو

کد خبر 6095163

دیگر خبرها

  • راهیابی تیم «وعده صادق» دانشگاه آزاد ممسنی به مرحله کشوری کرسی‌های آزاداندیشی
  • اولین واکنش دولت به اعلام پذیرش دانشجویان و اساتید تعلیقی و اخراجی آمریکا توسط دانشگاه های ایران
  • کارفرمایان از هرگونه تکبر در برابر کارگران خودداری و دوری کنند
  • پیکر شهید «فرزین بلیان» در بانه تشییع شد
  • اعلام لیست انتخاباتی دور دوم شورای ائتلاف و جبهه پایداری
  • لیست نهایی جبهه انقلاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس اعلام شد
  • سیر تحول شهید آوینی آموزنده و تحسین برانگیز است
  • رقابت جدی ۷ نفر برای کرسی ریاست مجلس به روایت نوری قزلجه /اصولگرایان مجلس دوازدهم «یک فراکسیون سیاسی» نخواهند داشت
  • نقش ۴۵ نماینده باقیمانده بر عملکرد مجلس
  • مجلس مقتدر با پشتوانه مردمی شکل می‌گیرد