Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- دولت تدبیر با نگاه اعتدالی و درک صحیح از آسیب های اجتماعی کوشید تا مسایل و مشکلات کشور را در بخش های گوناگون مرتفع سازد و بدین شکل عملکرد قابل دفاعی از خود ارایه دهد. این دولت با ایجاد بستر مناسب و تدوین برنامه های همه جانبه جامعه را به سمت پویایی و نشاط هدایت کرد.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ توسعه پایدار یکی از بسترهای رشد و پیشرفت جوامع به شمار می رود که با حضور و مشارکت همه گروه های اجتماعی و اجرای برنامه های هدفمند پیگیری می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مهم در جایگاه کشورها در عرصه بین المللی آن چنان اثرگذار است که مسوولان امر آن را در صدر اولویت های خود قرار می دهند.

فعالیت دولت تدبیر در حالی آغاز شد که کشور با مشکلات و معضل های فراوانی در حوزه های مختلف دست و پنجه نرم می کرد اما کابینه حسن روحانی توانست با برداشتن گام های مهم و جدی در زمینه های گوناگون به ویژه اجتماعی، ثبات و آرامش را به جامعه بازگرداند. هرچند رییس جمهوری معتقد است تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد اما این راه را ادامه خواهد داد تا رونق و شکوفایی در همه عرصه ها محقق شود.

دولت تدبیر با استفاده از همه ظرفیت ها و امکانات موجود سازمان های دولتی و غیردولتی کوشید تا به مسایل اجتماعی توجه ویژه ای شود و برای کاهش آسیب هایی همچون طلاق، بیکاری، اعتیاد و... گام های موثری بردارد. بنابراین آسیب شناسی اجتماعی و اقدام مبتنی بر برنامه برای رفع این معضل ها از جمله دغدغه های اصلی این دولت محسوب می شود تا اصلاحات فرهنگی و اجتماعی را در تمامی عرصه ها ایجاد کند.

فاصله گرفتن از شعار و تحقق همه جانبه عدالت اجتماعی در عرصه سیاست داخلی کشور از مهمترین اهداف رییس جمهوری در سال های ریاست خود در دولت یازدهم و دوازدهم به شمار می رود.

گروه اطلاع رسانی ایرنا با نگاهی کاوشگرانه به بررسی گزیده ای از عملکرد و اقدام های دولت تدبیر در حوزه اجتماعی پرداخته است.

** تدوین منشور حقوق شهروندی بزرگترین دستاورد دولت تدبیر
حقوق شهروندی، مطالبه دیرین ملت ایران است که در ادبیات سیاسی و در کلام سیاستمداران در دولت یازدهم و دوازدهم پررنگ شد و اکنون در همه اقدام ها، فعالیت ها و برنامه ها، نگاهی ویژه به موضوع حقوق شهروندی وجود دارد. این منشور به عنوان یک اصل، سرلوحه سیاست داخلی دولت دوازدهم محسوب می شود و رییس‌جمهوری در این زمینه خود را مکلف کرده است تا همه ساله گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی را به ملت ارایه دهد و در صورت نیاز، منشور را به روز کند.

در همین زمینه «فرید اولاد قباد» نماینده دهمین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهتمام دولت تدبیر به مساله وفاق ملی، اتحاد و نشاط اجتماعی در کشور می گوید: «تلاش در جهت احیاء و اجرای حقوق شهروندی و عینیت بخشیدن به شعارهای دوران انقلاب، حضور همه گرایش‌ها و سلیقه‌های مختلف در مدیریت کشور و تعامل سازنده با یکدیگر و پذیرش نقدهای منصفانه به دور از حب و بغض از جمله اقدامات دولت بوده است.»

** تهیه، تدوین و رونمایی از کتاب پنج جلدی حقوق شهروندی
تهیه، تدوین و رونمایی از دوره پنج جلدی حقوق شهروندی که با توجه به نیاز جامعه به منبعی مدون و جامع که در خصوص حقوق شهروندی تهیه شده، از دیگر اقدام های اجرا شده در بحث حقوق شهروندی است که با عناوین «حقوق شهروندی از مبانی و خاستگاه تا بستر اجتماعی، حقوق شهروندی از تدبیر دولت تا برنامه عمل مشترک، حقوق شهروندی از معاضدت حقوقی تا کلینیک های حقوق شهروندی، حقوق شهروندی از حکمرانی مطلوب تا فرآیند اعمال اداری و در نهایت حقوق شهروندی از حمایت دولت تا نظارت بر اجرای آن» نگاشته شده است و اهداف کاربردی در نظام اداری دارد.

** تحول در نظام سلامت با بیمه همگانی
بیمه سلامت عنوان طرحی است که از اردیبهشت 1393 خورشیدی برای نخستین بار در کشور و به همت دولت تدبیر اجرایی شد. دستاوردی ارزشمند که تمام ایرانیان را زیر پوشش بیمه همگانی درآورد. در این باره حسن روحانی رییس جمهوری با تاکید بر افزایش کیفیت خدمات و کارایی دفترچه های بیمه گفت: «دفترچه بیمه سلامت همگانی و دور کردن رنج بیماری، آغاز برنامه های رفاه اجتماعی دولت است و بیمه همگانی، همه عدالت نیست اما به طور قطع بخشی از عدالت است.» کاهش پرداخت از جیب مردم در مراجعه به مراکز درمانی کشور به میزان 20 درصد با افزایش دسترسی از طریق افزایش 20 هزار تخت بیمارستانی و توزیع 10 هزار پزشک و متخصص، کاهش 400 میلیون دلاری واردات دارو و افزایش دو برابری صادرات آن، قیمت انواع لوازم و کاهش 42 درصدی قیمت تجهیزات پزشکی پرمصرف همچون لنز داخل چشمی و استنت های قلبی و احداث بیش از 2500 خانه بهداشت در مناطق محروم کشور از جمله اقدام های کارآمد در دولت تدبیر است.

«مسعود رضایی» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیمه همگانی سلامت از دستاوردهای قابل توجه دولت تدبیر است، می گوید: «عدالت در سلامت برای آحاد کشور ارمغان طرح تحول سلامت و همکاری سازمان های بیمه گر در اجرای بهینه این طرح بود که تاکنون حدود 10 میلیون تن را به ‌طور رایگان زیر پوشش بیمه سلامت قرار داده اند. اجرای طرح تحول نظام از مهمترین برنامه های اجتماعی و اجرایی دولت یازدهم در عرصه سیاست داخلی محسوب می شود که با تدوین آن به وسیله وزارت بهداشت و با تایید دولت و مجلس شورای اسلامی، مرحله های مختلف آن به مرور در جامعه پیاده شد.»

** توجه به صنعت گردشگری با هدف جذب سرمایه گذار خارجی
دولت تدبیر با نگاهی ویژه به گردشگری زمینه های شکوفایی بیشتر این صنعت را فراهم آورده است و امید می رود تا دستاوردهای بیشتری هم در این زمینه فراهم شود و با تلاش برای حضور سرمایه گذار خارجی جهت توسعه و گسترش این صنعت به بهبود و رشد نرخ توریسم در ایران کمک کرد. همچنین با تکمیل و بهره برداری از 34 هتل 4 و 5 ستاره در کشور در سال های گذشته، شمار هتل های 4 و 5 ستاره کشور از 125 به 159 واحد رسید. تقویت جایگاه ایران در سطح بین المللی موجب شده است تا اعضای ایرانی وابسته به سازمان جهانی گردشگری از پنج عضو به 12 عضو افزایش یابد. انتخاب شهر «تبریز» به عنوان «پایتخت گردشگری جهان اسلام 2018» از دیگر رهاوردهای دولت تدبیر به شمار می رود. در کنار تمام این دستاوردهای بین المللی در زمینه تقویت بخش خصوصی در داخل نیز فعالیت های مفیدی صورت گرفته است که راه اندازی خانه های طبیعت گردی به همت بخش های خصوصی کوچک و متوسط با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از جمله این اقدام ها محسوب می شود.

** احقاق حقوق شهروندی زنان، رویکردی مهم در دولت تدبیر
حسن روحانی رییس جمهوری از همان ابتدای سکانداری خویش درباره حقوق زنان به ایراد سخنانی پرداخت. به کار گرفتن زنان توانمند و تحصیلکرده در بدنه دولت مهترین اقدامی بود که به خوبی اجرایی شد. انتخاب نخستین زن در پُست سفیر، نخستین زن در سازمان استاندارد و برگزیدن «معصومه ابتکار» در سمت معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، «شهیندخت ملاوردی» به عنوان معاون و دستیار رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی و «لعیا جنیدی» در سمت معاون حقوقی رییس جمهوری از جمله برنامه هایی بود که رییس جمهوری آنها را محقق ساخت. در این باره «شهربانو امانی» فعال سیاسی و عضو شورای شهر تهران می گوید: «نگرش و باور رییس‌جمهوری به توانمندی‌های زنان نشانگر اعتمادی است که ایشان به زنان دارند. در ادامه هم امیدواریم بتوانند زنان بیشتری را در سرنوشت کشور سهیم کنند.»

پیگیری اختصاص 300 فرصت شغلی جدید به زنان در آزمون فراگیر استخدامی، پیگیری اختصاص اعتبار جهت تجهیز و احداث پارک‌های بانوان در 31 استان کشور، توانمندسازی زنان و دختران در سکونتگاه ‌ها و بافت‌های ناکارآمد شهری از طریق تبادل تفاهم‌نامه، ارایه طرح ملی توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در 15 استان کشور و رفع قوانین مزاحم در کسب وکار بانوان از دیگر اقدام های انجام شده در این حوزه به شمار می رود.

** بهبود چالش های زیست محیطی اقدام موثر در دولت تدبیر
دولت تدبیر با درک اهمیت فوق العاده چالش های محیط زیستی آن را جزو اولویت های اصلی خود قرار داد. احیای شورای عالی محیط زیست پس از هشت سال و تقویت و تجهیز دبیرخانه اجرای قوانین محیط زیست، راه اندازی صندوق ملی محیط زیست، تصویب اساسنامه صندوق و اخذ امتیاز سالیانه به منظور تامین سرمایه اولیه صندوق به میزان 50 میلیارد ریال در ردیف قانون بودجه سال جاری و همچنین اجرای برنامه محیط زیست و تالاب های پریشان، گندمان و کمیجان با هماهنگی مقامات محلی، توزیع بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو 4 در کلان‌شهرها و لغو مصوبه هیات وزیران در مورد فروش اراضی پارک طبیعت پردیسان به مساحت 275 هکتار از اهم اقدام هایی به شمار می رود که به وسیله سازمان محیط زیست در دولت تدبیر اجرایی شده است.

** فرجام سخن
دولت تدبیر با وجود تنگناهای گوناگون در زمینه های مختلف توانست نشاط و امنیت را برای جامعه به ارمغان بیاورد که این مهم کشور را در مسیر روشنی قرار داده است. در بحث آسیب های اجتماعی با نگاه کوتاه مدت و بلند مدت در جهت ساماندهی این آسیب ها و جلوگیری از افزایش عدم تعادل و توازن به کار پرداخت و همچنین کنترل مهاجرت و توجه به مناطق حاشیه ای را در صدر برنامه های خود قرار داد. با توجه به سیاست دولت تدبیر در زمینه اجتماعی کردن مبارزه با آسیب های اجتماعی اکنون حدود 80 درصد درمان معتادان به وسیله مردم و سمن ها انجام می شود که این مهم امیدی مضاعف را به اجتماع تزریق می کند. در واقع دولت تدبیر با تدوین برنامه های مناسب و کاربردی، گام های اساسی برای تحقق عدالت اجتماعی برداشت و با تلاش فراوان و تقویت بنیان های اجتماعی در این زمینه ورود پیدا کرد و توانست اقدام های موثری را در جهت آرامش جامعه و ایجاد امید به آینده ای بهتر انجام دهد.

پژوهش** 9117**2002**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي دولت تدبير حوزه اجتماعي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۹۸۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی تحولات اخیر باشگاه استقلال تهران در مجله فوتبال

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما،  رضا رجبی پیشکسوت فوتبال در برنامه مجله فوتبال درباره واگذازی باشگاه استقلال به بخش خصوصی گفت: اگر مسئولان جدید برنامه برای باشگاه نداشته باشند واگذاری به بخش خصوصی هیچ فایده‌ای ندارد.  

پیشکوست باشگاه استقلال افزود: نام خلیج فارس بسیاز بزرگ و ارزشمند است و نباید پسوند یک باشگاه شود. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • دولت برنامه‌ای برای ارسال لایحه واگذاری حقوق کارگران به مجلس ندارد
  • لزوم تدبیر عراق برای کاهش حوادث رانندگی در ایام اربعین‌حسینی
  • قصه فاضلاب بندرعباس و تدبیر دولت ‌برای پایان بی‌تدبیری‌ها
  • دهقان کیا: دولت و مجلس به دنبال حال خوب برای بازنشستگان تأمین اجتماعی نیستند/ حال خوب با پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی
  • مهم‌ترین اولویت مجلس آینده از نگاه لاهوتی
  • ۶ پرونده نقض حقوق شهروندی در مازندران بررسی شد
  • ادعای‌های متعارض اصلاح‌طلبان در خصوص انتخاب هیئت رئیسه مجلس/ از نگاه چپ‌ها قالیباف با پایداری ائتلاف می‌کند یا با اعتدالی‌ها؟
  • توزیع منابع با نگاه عدالت محور کلیدواژه حل مشکل حاشیه نشینی است
  • چرا متناسب سازی حقوق بازنشستگان از اول فروردین اجرایی نشد؟ | مابه‌التفاوت واریز خواهد شد
  • بررسی تحولات اخیر باشگاه استقلال تهران در مجله فوتبال