Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد دانشگاه گفت: کادرسازی برای آینده بهتر یکی از روش‌های امام صادق بود، از این رو باید از همه ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه حوزه و دانشگاه برای تحول و نقش‌آفرینی در جامعه جهانی، شناسایی و به موقع کادر سازی و برنامه‌ریزی شود تا بتوانیم تحول‌آفرین باشیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، رحیم‌ پورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز سه‌شنبه( 19تیرماه) در جمع طلاب شرکت‌کننده در اردوی آموزشی- تربیتی و بصیرتی «لاحقان ولایت» که در مجتمع سیدالشهداء(ع) برگزار شد، با اشاره به دهه چهارم انقلاب اسلامی که یک انقلاب دینی، مردمی و فراملی است، اظهار داشت: انقلابی اسلامی ما در این چهل سال توانسته در عرصه های مختلف عبادی، سیاسی و توحیدی نیروهای زیادی را تربیت کند تا این پرچم مقدس را به سر منزل مقصود برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به ایام سوگواری امام صادق(ع) گفت: امام ششم شیعیان با تلاش‌های فروان توانستند چهار هزار شاگرد در عرصه‌های مختلف تربیت کنند و این شاگردان بعد از گذراندن دوره‌های علمی و فراگیری روش‌های تخصصی مباحثه‌های کلامی، اعتقادی و پاسخ به شبهات، برای تبلیغ دین به مناطق مختلف اسلامی فرستاده شدند و توانستد تحول عظیم علمی ایجاد کرده و عقول زیادی را به دین جذب کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص نقش حوزه و دانشگاه در ترویج اندیشه‌های امام صادق(ع) برای نقش‌آفرینی و تحول در جامعه خاطرنشان کرد: عصر امام صادق(ع)، زمان خاصی بود و ایشان با فرصتی که ایجاد شد توانستند تحول شگرفی در عرصه‌های دینی و علمی ایجاد کنند.

 

اولین درس امام صادق: شناخت درست وقایع، تهدیدهای جهانی و استفاده از فرصت‌ها برای نقش‌آفرینی

پورازغدی یادآور شد: اولین درس از مکتب امام صادق(ع) شناخت درست وقایع، تهدیدهای جهانی و استفاده از فرصت‌ها برای نقش‌آفرینی است، فرصت؛ لحظه‌ای ایجاد می‌شود و اگر انسان قدر فرصت‌ها را نداند قطعاً نمی‌تواند اثرگذار باشد و تحول ایجاد کند.

وی تاکید کرد: توابین نمونه‌ای از عدم فرصت‌شناسی و استفاده به موقع از فرصت‌ها بودند، اگر این افراد شعور اجتماعی، سیاسی و آگاهی داشتند و به موقع تصمیم می‌گرفتند و در کربلا حاضر می‌شدند، بسیاری از وقایع تاریخ را عوض می‌کردند.

 

دومین درس امام ششم(ع): کادرسازی برای آینده بهتر

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دومین درس از مکتب امام صادق(ع) تصریح کرد: در این بخش امام کادرسازی برای آینده بهتر را مطرح می‌کنند، براین اساس باید همه ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه حوزه و دانشگاه برای تحول و نقش‌آفرینی در جامعه جهانی، شناسایی و به موقع کادر سازی و برنامه‌ریزی شود تا بتوانیم تحول‌آفرین باشیم.

پورازغدی تاکید کرد: امام صادق(ع) از ظرفیت‌سازی و کادرسازی نهایت بهره را بردند، ابن‌هشام که در ابتدا از مخالفین بود را شناسایی و بعدها به وسیله امام(ع) تربیت شد و نقش‌آفرینی کرد.

وی ادامه داد: رویکرد تحولی در حوزه و دانشگاه یک ضرورت است، اگر حوزه و دانشگاه قصد تحول دارند نباید منتظر بمانند تا دیگران سراغ‌شان بیایند، بلکه باید به سمت دیگران و مخالفین بروند، شناسایی، کادرسازی و نهایتاً تربیت کنند.

 

 

سومین و چهارمین رویکرد امام صادق(ع): جذب مخالفین و ایجاد فضای آزادی برای ارائه همه عقاید

این استاد دانشگاه بیان کرد: رسالت دیگر امام صادق(ع) جذب مخالفین بود و طوری برخورد و رفتار می‌کردند که شخص مدت‌ها غرق و مجذوب در رفتار و اخلاق و عاشق و شیفته امام ششم(ع) می‌شدند، این روش هم می‌تواند برای حوزه و دانشگاه الگوی مناسبی باشد و نباید از هیچ ظرفیتی مأیوس شد، بلکه باید به دنبال مخالفین رفت و با مباحثه ساده، منطقی و علمی و رفتار و اخلاق درست و صحیح، درصدد جذب آنان باشیم، این همان روشی است که امام صادق (ع) انجام می داد و بسیاری از افراد مخالف مانند ابن هشام‌ها را جذب دین کردند.

پورازغدی ابراز داشت: درس چهارم از مکتب امام ششم(ع) این بود که فضای آزادی را برای همه عقائد آماده کردند تا همگان حرف، سخن و اعتقادات خود را بیان کنند و امام صادق(ع) با سعه صدر با مخالفینی که اصل دین را قبول نداشتد، سخن می‌گفتند و با منطق بحث می‌کردند.

وی توضیح داد: یکی از همین مباحث، نامه «مفضل بن عمر» به امام صادق(ع) در مورد ملحدین، زندیق، معتقدین به عدم وجود عالم و شکاکین بود، امام ششم(ع) با جدا کردن همه این موضوعات به یکایک سؤالات پاسخ می‌دادند و در همه این موارد در وسط جریان، اتفاقات و کوران حوادث و مخالفین و معاندین بود و با همه حلقه ها بحث می‌کرد و با مباحث منطقی مخالفین را سر جای خود می‌نشاند و در عین حال مواظب تهدیدها و رفتار نابخردانه دشمن بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: از دیگر درس‌هایی که می‌توان از مکتب امام صادق(ع) گرفت، داشتن هوش سیاسی، تبدیل تهدید به فرصت، مواظبت از گرفتار نشدن ترور شخصیتی، تربیت نیرو برای تبیین دین و شبکه‌سازی است. امام(ع) با بهره‌گیری از همه این موارد، انقلاب عظیمِ علمی ایجاد کرد و دین را نشر داد.

پورازغدی اظهار کرد: در محضر پیشوای امام ششم(ع) شاگردانی در علوم شیمی، فیزیک و آزمایشگاهی تربیت شدند و نقش‌آفرینی کردند، این مسائل نشان می‌دهد که امام صادق(ع) در همه علوم تبحّر داشتند و شاگرد تربیت می‌کردند.

 

امام صادق(ع) در عصر ایسم‌های مختلف آگاهی‌سازی دینی می‌کرد

وی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در زمانی قرار داشتند که انواع ایسم‌های مختلف وجود داشتند و حکومت هم با ایسم‌ها همراهی می‌کردند، ولی امام ششم(ع) با آنها می‌نشست و بحث می‌کرد و به آگاه‌سازی آنان می‌پرداخت، امام صادق(ع) در حوزه‌های مختلف افراد خاصی را تربیت می‌کردند، این نشان می‌دهد که حضرت استعدادهای افراد را به خوبی شناسایی کرده و سپس به تربیت افراد در علوم مختلف می‌پرداختند، در میان همین شاگردان کسانی بودند که اصلاً کسی از نوع فعالیت‌های آنها خبر و آگاهی نداشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد روشنفکری دینی امام صادق(ع) افزود: گروهی به دیدار امام صادق(ع) آمدند، امام(ع) این افراد روشنفکر را به شاگردان خود در علوم مختلف معرفی می‌کردند تا بشینند و ساعت‌ها بحث کنند، اگر قانع نمی‌شدند، حضرت با آنها بحث می‌کرد و هرگز اهل مجادله و توهین به مخالف نبود. در مواردی شاگردان امام(ع) به روش غلط، حق را پیروز می‌کردند، امام صادق(ع) به مخالفین می‌فرمود روشی که شاگردم گفته، اشتباه بود و اگر چه شما قانع شدید و قبول کردید ولی استدلالشان برای بیان حق اشتباه بود.

پورازغدی در پایان گفت: در مواردی حتی دوباره امام خودشان به بیان استدلال می‌پرداختند، این مسئله نشان از ادب و راست گویی امام صادق(ع) در برخورد با معاندین و مخالفین دارد، متأسفانه جامعه اسلامی نتوانسته از جایگاه علمی، اخلاقی، سیاسی، توحیدی، فقر زدایی و عدالت‌محوری سیره و مکتب امام صادق(ع) بهره ببرد، درحالی که امام(ع) رئیس مذهب است و توانستند تحول عظیمی در علوم مختلف، برخورد بامعاندین، مخالفین و ... ایجاد کنند.

پایان پیام/523

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس جزئیات بسته پیشنهادی اروپا به ایران بسته پیشنهادی اروپا به ایران برجام امام صادق ع دهه کرامت خبرگزاری شبستان شیراز محمدباقر نوبخت شاگردان مکتب امام صادق ع شهادت امام صادق ع حوزه و دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۹۹۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام خمینی(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه قم رقم زد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، گفت: امام خمینی(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم،آیت‌الله علیرضا اعرافی در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره علامه حلی(ع) در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه قم با گرامیداشت روز معلم و یاد و خاطره استاد شهید آیت‌الله مطهری، اساتید را پایه رشد علمی و توسعه و پیشرفت خواند.

وی با تقدیر از عملیات وعده صادق و تسلیت سالروز شهادت امام صادق(ع) افزود: امام صادق(ع) یک نقطه عطف و تحول بزرگ علمی و فرهنگی و سیاسی در جهان بودند و جایگاه آن حضرت کاملا ممتاز و ویژه است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور به کتاب 22 جلدی مسند الامام الصادق(ع) اثر مرحوم آیت الله حاج شیخ عزیزالله عطارودی(ره) اشاره کرد و گفت: مرحوم عطارودی احادیث موجود و باقی مانده از تراث امام صادق(ع) را جمع آوری کرده که به حدود 40 هزار متن حدیثی و روایی از حضرت می رسد.

به گفته اعرافی ثبت و ضبط 21 هزار و 44 راوی و شاگرد امام صادق(ع) نشان می‌دهد که عدد 4 هزار شاگرد عدد بی‌ربطی نیست. همچنین حدود 40 هزار حدیث و بیش از 22 هزار راوی در مقیاس آن زمان فوق العاده بزرگ است و نشان می دهد که امام صادق(ع) چه جایگاه و تاثیرگذاری عظیمی داشته اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر حدود 20 هزار حدیث امام باقر(ع) را به حدود 40 هزار حدیث امام صادق(ع) اضافه کنید قریب 60 هزار روایت و حدیث از صادقین(ع) در دست ماست و تقریباً نیمی از تراث حدیثی شیعه است و این دو امام بزرگوار بیش از نیمی از تراث روایی و حدیثی ما را افاضه فرموده اند.

به گفته وی معارف صادقین(ع) و به ویژه امام صادق(ع) از لحاظ شمول و استیعاب یعنی نسبت به تمام شاکله اندیشه دینی در رتبه اول است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: امامین صادقین(ع) به ویژه امام صادق(ع) منظومه جامع فکر تمدنی اسلامی با قرائت خاندان پیامبر(ص) را ارائه کردند. البته ما همه ائمه اطهار(ع) را نور واحد می دانیم و اگر تفاضلی هم بیان می شود آسیبی به آن نور واحد نمی زند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: امام صادق(ع) هم در میدان مواجهه با الحاد و اندیشه‌ها و فرق انحرافی بودند و هم در برابر کانون‌های سیاسی منحرف ایستادند و یک ساماندهی فرا زمانی را انجام دادند.

 اعرافی گفت: همه مدیون تراث عظیم امام صادق(ع) هستند و حوزه‌های علمیه باید به طور ویژه از این منظومه صیانت کنند و بازسازی متناسب با هر عصر و زمان را انجام دهند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر این که حوزه علمیه قم در 100 سال اخیر و به ویژه بعد از نهضت و انقلاب امام(ره) پرچمداری جامعی از مکتب امام صادق(ع) انجام داده است، تصریح کرد: امام خمینی(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امام خمینی(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه قم رقم زد
  • قایباف:باید به آموزش و پرورش توجه ویژه شود
  • تمام ظرفیت‌ها وتجارب مدیریتی برای حل مشکلات مردم بهره‌گیری می شود
  • مسئول یک سوپرمارکت هم این همه تغییر نمی‌کند
  • قالیباف: آموزش و پرورش پرچمدار تحول در کشور است
  • امروز پرچمدار و جلودار تحول در کشور، آموزش و پرورش است
  • آموزش و پرورش پرچمدار تحول در کشور است
  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم 
  • چالش‌های حوزه تعلیم و تربیت چبست؟/ در نسل چهارم دانشگاه‌ها دنبال تمدن‌سازی هستیم
  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم